Koi's springen uit de vijver?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lau4lau

Koi's springen uit de vijver?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:14

Het is nu al de 3e keer sinds een paar weken, dat mijn vader een koi op de stoep ziet liggen. :?
En we willen eigenlijk weten hoe we dit kunnen voorkomen en/of er mensen zijn die dit ook kennen.
Want zo dadelijk zijn we er niet op tijd bij, en ligt ie dood op de stoep.

We houden het water altijd goed in de gate, en hier is niks mis mee. Er is voldoende zuurstof en ruimte. Het is een vijver van 2 x 1,20 x 1.80. Er zitten 6 koi's in (met nog een paar andere kleinere visjes) en op een of andere manier zijn er elke keer de zwarte koi's die op de grond liggen. (ik noem ze zwart, maar het zijn eigenlijk ghost koi's)

Maar nu hebben wij geen idee waarom ze er dus uit 'vallen'. Ik weet wel, dat als de er gevoerd wordt, het een enorm gesmak en gespetter is en ze doen alsof ze zijn uitgehongerd. (ze krijgen in de zomer 4x per dag eten) En ze ook over elkaar heen 'springen'. Kan het zo zijn, dat ze elkaar uit de vijver duwen?

De vissen die op de grond hebben gelegen hebben het overigens (nog wel) overleefd. :=

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:15

Hoe groot zijn ze?
Wij hebben het namelijk een aantal keer gehad met grote goudvissen in de vijver. Reigers pakte ze uit het water, maar dan bleken ze te groot om door te slikken en lieten ze een stuk verderop weer vallen.

Nikki__

Re: Koi's springen uit de vijver?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:19

Heb je de vissen wel eens op parasieten laten nakijken? Door de parasieten krijgen ze jeuk en gaan ze springen.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:24

Het zijn gelukkig geen reigers. De schubben waren niet beschadigd (ja van het op de grond spartelen denk ik wel)

Parasieten zou het wel eens kunnen zijn! Hoe kun je dat herkennen en/of behandelen?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:26

Dat durf ik niet precies te zeggen. Volgens mij is er een speciaal Koi forum, stel daar anders even je vraag. Vaak nemen ze een afstrijkje van de schubben en zien daar dan of er parasitien op zitten, en welke parasieten.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:33

Vijvernetje erover spannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:13

Ik heb dit wel wat vaker gehoord...
Een rekje erboven! :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:18

zou maar even naar een koi winkel gaan en op parasieten laten controleren.
schuren de vissen ook over de grond of de wanden?? zo ja dan is het bijna zeker dat het parasieten zijn.
zou er in iedergeval wel een afstrijkje van laten maken dan ben je in iedergeval zeker of dat het is of niet.
en tijdelijk er een net over heen spannen is zi zinde van je vissen als je ze van de grond af moet rapen!!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:19

Die van ons doen het helaas ook.. Alles is verder in orde. Springen ook graag naar vliegjes enzo. Mn vader heeft er speciaal een rek boven laten maken. Ook ter bescherming van reigers.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:21

Tellie schreef:
. Reigers pakte ze uit het water, maar dan bleken ze te groot om door te slikken en lieten ze een stuk verderop weer vallen.

:j

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:48

Bedankt voor jullie antwoorden! :)
Ik zie ze nooit schuren oid. Misschien doen ze dat wel tegen de bodem, maar dat is moeilijk te zien.
Het is iid zonde! er komt een tijdelijk netje over de vijver.
Het zijn niet mijn vissen, maar mijn vader was benieuwd of 'bokt' kon helpen :p

Dus volgens mij gaat hij binnenkort even zo'n parasieten tests halen. het is trouwens toch een test? En dan lijkt me dat je er een apart middel tegen hebt die je in het vijverwater moet gooien? (of de besmette vissen in een aparte bak met dat middel?)
Kun je die test alleen in een speciale koi winkel kopen? Of ook in vis speciaal zaken?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:32

Je zou eens een Koidokter kunnen bellen (Er zit er zoiezo 1 in Vaassen). Die kunnen een afstrijkje maken en onderzoeken onder de microscoop :) Ook voor de behandeling moet je bij hen zijn.

Een testset voor de waterkwaliteit kun je kopen in de winkel, voor zo'n 30 euro. (Die van Sera, gele doos is goed)

Is er trouwens iemand in de buurt toevallig aan het bouwen/verbouwen?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:36

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:58

Ohja de koidokter! Daar is mijn oom ook wel eens met zijn vissen geweest. :)
Een testset hebben we al. Het water wordt regelmatig getest, en is ook dit keer weer in orde. Dus daar ligt het niet aan.
Er zijn iid buren aan het verbouwen! Wat zou dat er mee te maken hebben?

We hebben deze vijver echt al jaren, en sinds 3 jaar hebben we er kois bij. En we hebben nog nooit eerder problemen gehad..
Alle basis eisen voor een vijver hebben we ;) maar toch bedankt.
Verder zwemmen ze allemaal gewoon rustig en ontspannen door de vijver, totdat er gevoerd wordt. Want dan komen vooral die zwarte kois tot na de kieuwen het water uit! := (hebben meer mensen dat?) verder hebben ze geen witte of zwarte plekjes op de schubben, of ademen ze raar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:04

Dat kan wel eens de reden zijn, de verbouwing van de buren :)

Vissen hebben een zijlijn van hun bek tot staart, die vangt trillingen op. Zo zwemmen ze niet snel ergens tegenaan, en merken ze snel wanneer er voer in het water gegooid word. Bij verbouwingen kunnen vissen snel in de war raken door trillingen, waardoor ze nog wel eens kunnen schrikken en sprongen maken waardoor ze buiten de vijver belanden.

Trillingen die mensen niet opmerken, die merken vissen wel. Harde trillingen zijn ook schadelijk, hun zijlijn beschadigd daar door.