hoorn van geitje gescheurd :s

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Manny1

hoorn van geitje gescheurd :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:41

Heeej
Ik heb een paar weken geleden een nieuw klein geitje gekocht.
Heb er nu 2 volwassenen en 1 kleintje. *\o/*
Maar toen ik vanmorgen aankwam om ze eten tegeven,lag het hoorntje helemaal plat. :s
Dusja ik ben gaan kijken en het is helemaal gescheurt. :'(
Dus mijn vraag is:wat moet ik doen?
Het is zaterdag alle dieren artsen die geiten doen komen alleen vanaf maandag tot vrijdag. :s

Wie o wie kan mij helpen ?
Ik kan ze ook voor een paardagen alleen zetten dat de andere haar net pijn doen endat het eraf valt.

Wie o wie ?

MVG
MANON
Laatst bijgewerkt door Neej op 27-08-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfoutje uit de titel gehaald :)

sunny_l0ve

Re: horen van geitje gescheurt :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:44

Hoe ziet het eruit? Hangt de hoorn echt los of niet?
We hebben een geitje op de kinderboerderij waarvan de hoorn ook een keer is geraakt tijdens het spelen en die is nu een beetje verbogen. Die staat nu iets lager dan de andere hoorn, maar daar heeft ze geen last van.
Het ligt er een beetje aan hoe het eruit ziet. Als de hoorn echt heel anders staat zou ik even de veearts voor de zekerheid bellen, er is er vast één die weekenddienst heeft of iemand die je telefonisch advies kan geven. Laat haar gewoon lekker in de groep lopen, tenzij ze echt lelijk doen naar elkaar.

Manny1

Re: hoorn van geitje gescheurd :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:59

oke haar horentje hangt echt super los x

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:07

Dat is niet zo mooi. Niet aankomen en even met ctc spray in sprayen. Voor de rest goed opletten dat er geen bloeding komt en met rust laten. Het bloedvat zal met verloop van tijd uitdrogen en het zal vanzelf afvallen. Er groeit wel weer een hoorn voor terug, maar dat zal zeker niet mooi worden.
Is hij echt vanaf de aanzet afgebroken, of is het de omhulsel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:11

Dit klinkt niet goed..
Ik zou de veearts bellen!
En hoe zit het met een wond? Ik weet niet of dat er is, maar als dat wel zo is...

Veearts!!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:05

Het heeft nu niet zoveel nut om de vee arts te bellen. Die doen (waarschijnlijk) niks en je betaald volle pond omdat het weekend dienst is.
Je hebt een gewei en een hoorn. Bij een gewei dat elk jaar word af geworpen groeit het aan vanaf de buiten kant. De bloedvaten zitten aan de buitenkant in een fluweelzacht huidje.
Bij een geit of koe die niet hun horens afwerpen groeit het hoorn aan, van binnenuit, daar zitten de bloedvaten. Door hard stoten kan het dus voorkomen dat je bij een hert afwijkingen krijgt aan het gewei, doordat de bloedvaten worden geraakt. Bij een geit kan het dus afbreken. Er lopen geen belangrijke grote bloedvaten in een gewei of hoorn, waardoor je groot bloedverlies krijgt.
De wond moet wel dicht zijn en niet door bloeden natuurlijk en verders aankijken. Even blauw spray er op (ctc-spray) en verder kun je niks doen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:09

Foto?
Morgen maar even DA BELLEN, en dus niet laten komen (alleen als het echt nodig is)

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:14

Ik werk op een geitenhouderij met een heleboel geiten en maak dit vrij regelmatig mee.
Is geen probleem hoor. Als het nog niet bij het leven afgescheurd is kan je het er gewoon zelf afzagen.
Is het bij het leven afgescheurd dan moet het wel echt hoor een veearts gedaan worden. Dan moeten de vaten dicht worden gebrand. In het leven van de hoorns van de geiten zitten erg veel zenuwen en is dan ook super gevoelig.

Je kan tot maandag even een stuk verband met duktape er omheen doen. Kan het in ieder geval niet meer verder scheuren en zit het vast. Als het bij het leven af is dan hé.

Succes ermee!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:25

En hoe is het nu me de geit?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:02

Ik zou nog wel willen weten hoe het nu met het geitje is? Dit is ook een leermoment voor mij en
andere geïnteresseerde ;) .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:01

Als het echt bij de basis is, moet je toch een DA ernaar laten kijken. Fel bloeden doet het niet als ik de openingspost lees maar als de hoorn bij de basis kapot is kan er een open verbinding zijn met de sinussen; Van een flinke sinusitus wordt je geitje ook niet blij. om dat te vermijden wordt de hoorn afgezaagd en dichtgeschroeid (onder locale verdoving), eventueel nog een ab-kuur erbij.

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:24

Sorry ik ha jullie reacties ng niet gezien :/
Het gaat supermet haar haar hoorentje gaat niet meer terug komen.
Ze heeft ook geen infecties,... opgelopen :).

manononita

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:42

Is ze ingeent tegen tetanus ? Ik heb daar vroeger een geitje aan verloren (ze hadden voordat we haar kochten de hoorns afgesneden) Geloof me, dat wil je niet meemaken!

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 00:39

Ze is gisteren voor de 2de maal ingeent :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:42

Jongens dit topic is van Augustus.
Jullie hoeven niet bang te zijn voor Tetanus...:D wond is inmiddels dicht.