Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
AdnerB schreef:ik denk zelf (als leek,maar mijn oma heeft veel verstand) dat je de vissen uit het water had moeten halen en dan pas dat spul erin had moeten gooien?
of mischien teveel van het spul erin gegooid?
ik zou alle vissen er uit halen en zorgen dat je aquarium weer op orde is voor de vissen er weer in gaan mits ze het overleven?
als het goed is moet er ook een tegen middel zijn?
SilverStorm schreef:omg.... klinkt ernstig.... k heb wel ervaring met aquaria... en de hoofdregel is: nooit al het water verversen.
vissen leven in hun eigen bioklimaat ((anti)bacterien etc)
het beste wat je kunt doen(mijn ervaring) is om de zoveel tijd met een zuiger alle poepjes en afval tussen de stenen wegzuigen en minimaal 1/3 van het bestaande water laten waar het is. de rest bijvullen met schoon water en ontharden (maar moet wel zeggen dat ik mijn goudvissen in hun bioklimaat maar 2 x per jaar hoef te verschonen en af en toe alleen de zuiger hoef te gebruiken voor het vuil en dan gewoon tot een bepaalde rand weer bijvul.)
kijk de symptomen van stip eens na(verminderde weerstand) en meet de waarden van je water. meer kan ik er niet over kwijt.
sterkte en laat weten hoe het afgelopen is. maar nooit meer alles verversen.
(misschien heeft ie te veel ontharding erin gedaan? zou de vissen evacueren en in quarantaine plaatsen in een schone omgeving in een nagenoeg lege bak met neutraal water, misschien red je er nog wat mee, zo heeft mijn goudvis die om 1 of andere reden onder de schurft en builen zat (tot in de ogen) het overleeft, na 2 jaar nog steeds alive en zo prachtig als een vis kan zijn)
SilverStorm schreef:wat voor vissen heb je?
laten we daar eens op focussen
misschien dat er zo stuk voor stuk wat te redden valt.
wbt de builen in/rond de ogen: quarantaine. lege bak, liefst gewoon rvs. maar je hebt meer vissen die ook hun temp nodig hebben. hoeveel bakken en verwarmingen heb je? komt er weer op neer wat voor vissen heb je?
SilverStorm schreef:wat voor vissen heb je?
laten we daar eens op focussen
misschien dat er zo stuk voor stuk wat te redden valt.
wbt de builen in/rond de ogen: quarantaine. lege bak, liefst gewoon rvs. maar je hebt meer vissen die ook hun temp nodig hebben. hoeveel bakken en verwarmingen heb je? komt er weer op neer wat voor vissen heb je?
edit gewoon door: heeft hij water uit een schone kraan gebruikt? wanneer is deze voor het laatst gereinigd, zater er misschien vervuilingen aan? bij mijn vissen kwam et ook ineens, maar ik bedacht me dat ik misschien wel een niet nieuw vaatdoekje over de kraan had gehaald. de vis uit het getroffen aquarium (had er 4) heb ik een maand los gehad en leeft na twee jaar als een jonkie zo fris en zo pittig, de ander is helaas aan alle builen en onstekingen overleden omdat ik hem te laat uit de bak gehaald heb.
hoe is de pomp gereinigd? is de pomp wellicht niet grondig genoeg gereinigd waardoor er schoonmaakmiddel kan zijn blijven zitten? heb je een reservepomp/filter? ik reinig mijn filter altijd alleen met water om de slijmlaag weg te halen, gebruik hier nooit schoonmaakmiddelen voor.
het klinkt alsof je vriend het op de goede manier heeft gedaan. hebben de vissen stress ondervonden? is er onlangs een nieuwe bij gekomen die iets sluimerends meegedragen kan hebben?
SilverStorm schreef:ok tetra's botia's, barbeeltjes, algenetersvaria zo te lezen. (pin me er niet op vast) eerste twee die zijn al wat stressgevoeliger.
heb je een reserve aquarium waar egen ziekte in geweest is/die na een ziekte grondig gereinigd enzo is?
ah het kleine bakje. dat is al iets. koolstoffilter is prima. en een warmteelement die vaste temp. aanhoudt is perfect in dit geval.
hoe zag de plant eruit? zaten daar geen gekke dingen op? vlekjes, blaasjes?
algeneters zijn meestal wel taai, maar pas op dat ze niet gaan springen in het kleine bakje.
k denk me rot voor je
edit: meet je de waarden van je water ook? je hebt daar speciale setjes voor. dan kun je precies meten hoe hard je water is oa en hoeveel 'spul'je erbij moet gooien.
atilla schreef:gelijk minimaal 50% van het water verversen!
Blijkbaar is dat middeltje toch niet goed geweest, dus probeer het gelijk te verdunnen,
morgen weer een groot deel verversen.
De bacteriecultuur zit toch het meeste in je filter!

atilla schreef:"Door gebruik van pH-minus ontstaat koolzuur. Bij overdosering kan een te grote hoeveelheid koolzuur ontstaan welke schade kan toebrengen aan vissen! Gebruik HS pH Minus niet in combinatie met andere producten waarvan de gezamenlijke uitwerking onbekend is."
Goed dat je ververst hebt!
Jammer dat je broer het middeltje er weer in heeft gedaan! Ik denk dat het beter was geweest om het even met alleen kraanwater aan te kijken.
Ik hoop dat het goedkomt!
Edit: heeft je vriend nadat ze ziek zijn geworden weer opnieuw ververst? want dat zou ik snel doen ZONDER dat spul.

atilla schreef:Ruim 50% zou ik doen dus 3 kwart eruit halen en aanvullen met kraanwater
Ik denk zelf dat quarantaine niet zoveel zin heeft omdat het in heel de bak zit.
Het zorgt ook voor een hoop stress...
Je stofzuigers... zijn denk ik corydoras? Dat zijn sterke visjes.
Ik heb ook eens een ziekte in mijn bak gehad maar mijn corydorassen hadden nergens last van
atilla schreef:Ruim 50% zou ik doen dus 3 kwart eruit halen en aanvullen met kraanwater
Ik denk zelf dat quarantaine niet zoveel zin heeft omdat het in heel de bak zit.
Het zorgt ook voor een hoop stress...
Je stofzuigers... zijn denk ik corydoras? Dat zijn sterke visjes.
Ik heb ook eens een ziekte in mijn bak gehad maar mijn corydorassen hadden nergens last van
atilla schreef:Ik zeg 3kwart omdat je bacteriën toch het meeste in je filter en in de bodem zitten en die zijn het belangrijkste in je aquarium. Die herstellen de bio cultuur in je bak wel weer.
Planten zijn niet echt een probleem voor de vissen, als ze dood gaan en in je bak liggen te verrotten dan kan het pas een probleem vormen doordat dan de waterkwaliteit mogelijk achteruit gaat.
edit: en dan zou ik morgen even kijken hoe het met je vissen gaat, ziet het er goed/beter uit dan zou ik morgen 25% verversen.
Zijn ze er nog net zo erg aan toe dan zou ik 50% verversen.

atilla schreef:Dat is zeker een platy ?
Misschien ligt hij op de grond door de stress, dan heb je kans dat hij morgen weer rond zwemt.
Ik hoop dat het goed komt
Ik zie morgen de foto wel, moet eerst werken haha.