Iemand ervaring met hechtingen bij een konijn ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Iemand ervaring met hechtingen bij een konijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:54

Hallo Bokkers,

Begin van de avond heeft mijn kruising Vlaamse Reus voedster, onze net nieuwe Vlaamse Reus ram gegrepen, uit het niets.

Ze zaten eerst neus aan neus, gisteren en eer gisteren ook al. Dat ging zo goed, dat ik ze samen in de ren heb gezet.
Eerste instantie niks aan de hand, maar van uit het niets greep ze hem en liet niet meer los.
Met als gevolg een flink wond op zijn linker flank van goed 3 cm door snee. Zie foto's in de link.
http://94.100.120.156/1395000001-139505 ... _WoyY.jpeg

Direct de wond schoon gemaakt met gekookt water en de dierenarts gebeld, mijn eigen dierenarts had geen dienst, alleen die waar ik vroeger geen goede ervaringen mee heb gehad, maar om dat dier nu het hele weekend zo er bij te laten zitten, toch de afspraak gemaakt om langs te gaan, want het moest immers gehecht worden.

Met het scheren bleef hij braaf zitten, net als tijdens het hechten, hij is alleen plaatselijk verdoofd.

http://94.100.121.17/1395000001-1395050 ... _M27Z.jpeg
( foto van de hechtingen )

Nu mag hij niet bij zijn hok vriendje de cavia en moet hij voorlopig binnen blijven vanwege de vliegen, maar kan ik nog iets anders voor hem doen ?

Ik heb helaas nu geen binnenhok tot me beschikking, die staat bij me schoonmoeder in de kelder, welke we morgenochtend direct gaan ophalen.
Waarop hij nu even tijdelijk in het katten draag mandje de nacht moet door brengen.

En weet iemand of we het gedrag van het andere konijn nog kunnen veranderen ? Ik heb geen vertrouwen meer in haar, ook nadat ze het andere konijn door de tralies aan vliegt. Ook zij woonde samen met een cavia koppel, maar heb haar nu toch maar apart gezet, want ook die jaagt ze nu door het hok heen.
Heeft iemand tips voor ons ? Anders ben ik helaas genoodzaakt om een ander huis te zoeken voor haar, want zo kan ze helaas ook niet meer los lopen.

Alvast bedankt voor de tips.

Hier een foto van nijn zelf, hij was nog naamloos en hebben hem maar Nijn genoemd toen we bij de dierenarts waren.
Afbeelding

sunny_l0ve

Re: Iemand ervaring met hechtingen bij een konijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:14

Oei een flinke wond! Alles wat je nu doet is het enige wat je voor hem kunt doen. Hou hem goed in de gaten dat hij blijft eten. Ik weet niet of je hem pijnstiller erbij geeft? Want dat is denk ik wel nodig, ik zou het in ieder geval voor de zekerheid minstens 5 dagen geven samen met antibiotica. Als hij niet wil eten moet je hem dwangvoeren en eventueel Cisaral in huis halen om de darmen op gang te houden.

Konijnen en cavia's zijn nooit echt een goede combi, dus het is inderdaad beter om de dame even apart te houden. Is de voedster gestereliseerd? Want die felheid kan zeker komen door de hormonen, en de beste optie is dan sterelisatie. Dat is zoiezo een goed idee, dan verminder je later ook de kans op baarmoedertumoren.
Ik zou niet willen zeggen dat je haar niet meer kunt vertrouwen, ik geloof dat elk konijn te koppelen is alleen niet elke koppeling is gegarandeerd om te lukken. Soms is de combi gewoon niet goed. Je kunt de koppeling nog een keer proberen als het mannetje weer genezen is, maar dan zou ik ze langer op onbekend terrein houden. Ik heb recent iets soortgelijks meegemaakt met 2 logé konijnen op de kinderboerderij, die hebben we ook geprobeerd opnieuw te koppelen maar dat is helaas niet gelukt. Het mannetje was te bang voor haar. Je hebt dus kans dat de koppeling niet meer gaat lukken, maar ik zou het nog niet zo snel opgeven.
Dat ze door de tralies heen een konijn 'aanvalt' is logisch. Dat doen veel konijnen, ze ruiken elkaar namelijk maar kunnen niet bij elkaar komen. Buiten dat is de ruimte waar ze zich in bevinden eigen en dat willen ze beschermen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:17

Wat je kan doen is aluminiumspray op de hechtingen spuoiten, dit houdt de vliegen weg, ademt en gaat jeuk tegen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:29

Dank je, voor de reactie. sunny-love

Ze zit al vanaf dag 1 dat ze bij ons zit samen met de cavia's, maar die jaagt ze nu echt van boven naar beneden in het hok. Ze zit nu ook apart, maar zelfs net tijdens voeren probeert ze mij te grijpen.
Ik heb het idee dat er een steekje los zit.

Nijn heeft antibiotica spuit gehad, die een langere werking heeft. Voorlopig blijft hij lekker binnen zitten en mag pas weer naar buiten zodra het verantwoord is, zodat die vliegen geen kans krijgen om in / op de wond te gaan zitten.

thnx Wilawander, dan ga ik daar morgen even naar op zoek.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:38

Mijn 2 konijnen hebben anders jaren samen geleefd met mijn cavia. Cavia en 1 van de konijnen waren onafscheidelijk. Lagen altijd naast elkaar!

Wond gewoon goed in de gaten houden, meer kun je niet doen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:56

@ mistery, ja zo zitten ze bij ook , vroeger zaten ze ook zo, had ik ook nooit last van vechtende pitbull konijnen, maar deze , ik weet niet wat er mee aan de hand is.
Vind het op zich wel zielig, ze heeft nu eenzame opsluiting, want ze kan nu echt niet los. Het andere konijn welke nu nog buiten zit, snuffelt gewoon en wordt gewoon door de tralies gegrepen.
Zelfs ik ben niet meer veilig met voeren.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:29

Pff jeetje, alsof er iets geknapt is in haar hoofdje..
Ik zou het in ieder geval nog even aankijken en haar zoveel mogelijk met rust laten. Misschien had ze, om wat voor reden dan ook, last van stress. Wel erg lastig!
Laat je ander konijn zijn hechtingen wel met rust?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 17:01

We weten echt n iet hoe of wat. Ik hoop dat het gedrag over gaat.
Nijn laat zijn hechtingen met rust gelukkig. Hij heeft de hele middag in de woonkamer gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:06

Ik hoop dat het vervelende gedrag overgaat. Is het een vrouwtje?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:13

Ja, ze is een voedster, en die ze gegrepen heeft is een ram.

Nijn ( die gegrepen is ( heeft is de nacht goed door gekomen in het katten draag mandje en heeft vanmiddag een binnen kooi als woning betrokken. Momenteel wandelt hij weer heerlijk door de woonkamer.

De wond ziet er rustig uit, voor als nog geen vocht ophopingen onder / rond om de hechtingen,dus zier er naar uit dat het goed gaat genezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:57

hoe oud is ze?
doet mij toch ergens aan denken dat ze misschien schijnzwanger is, dan kunnen ze ongelooflijk sjaggerijnig zijn.
houdt haar een tijdje apart en laat haar over een weekje weer voorzichtig kennismaken met een ander konijn

wat betreft de wond van het mannetje zou ik er niks aan doen, het geneest vanzelf
en er zitten vast oplosbare hechtingen in die na verloop van tijd er wel uit gaan :j

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 23:00

Sorry, voor mijn verlate reactie.

De voedster is van april dit jaar.

Vanmiddag kon ik terug met Nijn naar de dierenarts. Alles leek mooi te genezen, maar helaas onder de hechtingen speelde er een drama af.
Is gaan ontsteken en zat vol pus. De gehechte huid was hard en aan het afsterven, had dit niet eerder gezien, tot dat de pus er uit kwam zetten vanmiddag.

Het is nu open gemaakt en moet nu een keer per dag de wond oppoetsen met betadine oplossing zodat alle dode weefsel weg kan en de wond schoon wordt, daarna insmeren met wondzalf met honing.
Een nadeel dat het wel goed 2 weken kan duren eer de genezing kan beginnen, maar hij wordt wel weer de oude.
De AB die hij vorige week gekregen had , werkte dus niet voor langere tijd, maar voor 24 uur, :( Ben daar zo boos over, heb al niet echt vertrouwen in die arts die Nijn gehecht heeft.
Nu heeft Nijn voor 2x per dag AB voor de komende 14 dagen.

Ik hoop zo dat er betere tijden voor Nijn aan breken, zodat hij straks lekker buiten kan spelen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:04

Oh balen Jo... gister hadden we het er nog over en toen leek het de goede kant op te gaan.. Arme nijn.. geef em een dikke knuffel van mij...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:29

(dieren)artsen zijn potverdorie ook nooit duidelijk he! Heb het al zo vaak mee gemaakt dat ze een belangrij detail vergeten te vertellen, kan er met mijn hoofd niet bij dat het zo vaak gebeurt.

Hoop dat het nu in ieder geval goed gaat met nijn en dat de wond goed gaat genezen. Hoe is het met je andere konijn nu? Al weer 'normaal'?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:36

mistery schreef:
(dieren)artsen zijn potverdorie ook nooit duidelijk he! Heb het al zo vaak mee gemaakt dat ze een belangrij detail vergeten te vertellen, kan er met mijn hoofd niet bij dat het zo vaak gebeurt.

Hoop dat het nu in ieder geval goed gaat met nijn en dat de wond goed gaat genezen. Hoe is het met je andere konijn nu? Al weer 'normaal'?

Precies.. en wij als "leken" moeten maar geloven wat ze zeggen en hopen dat ze het bij het rechte eind hebben..
Ondertussen lijd zo'n dier er wel onder helaas..

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 23:44

Ik heb ook al gezegd, mocht die DA krijgen in het weekend, bel ik een andere DA , weet dat mijn VA ook een DA praktijk heeft, maar zij komt nooit maar dan ook nooit meer aan mijn dieren.
Nijn heeft inmiddels incl. aanschafkosten 184 euro gekost, hier had ik goed 2 weken van kunnen leven.

Net Nijn zijn wond verzorgt en AB gegeven, het is zo'n lieverd. Maar een ding staat vast, of hij blijft binnen wonen, of er komt een slot met alarm op zijn buitenhok.

Snuffie, de voedster doet nog steeds vreemd, ze mag van mij totaal niet meer los op het plaatsje ( de 3 hokken staan in een U vorm met vooraan een hekje ) ze mag alleen los in de andere ren.
De ene dag doet ze lief en kan ik dr aanhalen,de andere dag is het stampen en ( schijn ) aanvallen uit delen.
We hebben besloten dat ze bij ons blijft, want kan niet over me hart verkrijgen dat ze een kind zal grijpen. Lijkt echt dat er soms kortsluiting is in haar bovenkamer.
Misschien dat sterilisatie zal helpen, zal binnen kort als het gedrag aan houdt het er is eens met de DA over hebben, me eigen DA uiteraard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:11

hormonen :j

kan zijn dat ze ergens last van heeft,bij paarden zie je wle dat merries erg wispelturig kunnen zijn door cystes in de eierstokken en bij konijnen kan zoiets dergelijks ook gebeuren.
en dan krijg je van die humeurige dieren.

balen dat de boel ging ontsteken, en hopelijk blijft het dit keer wel goed gaan :j

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:12

Tot nu toe gaat het goed, vanmorgen de wond schoon gemaakt, straks weer en de randen zijn al minder rood gelukkig.
Alleen moeten we met 2 man de AB toedienen dat laat hij niet meer doen, hihihihi

Hij loopt nu lekker door de woonkamer te rennen, zijn energie er uit, hahaha