Nieuwe tuinbewoner: Stekeltje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Nieuwe tuinbewoner: Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 20:10

Wij wonen in de stad midden in een woonwijk, maar hebben altijd heel veel dieren in onze tuin. Ontzettend leuk! Allerlei vogels (voeren wij het hele jaar door) kikkers, vissen (in de vijver uiteraard), soms konijnen, eekhoorn (er heeft zelfs een hele tijd een boeroendoek in een holletje in onze tuin geleefd, die we bijvoerden met noten en zaden) en zo nu en dan ook egels. Ik denk dat wij best een leuke tuin voor dieren hebben. Veel fruitbomen/planten, veel insecten, dichte begroeiing. :j

Nu heb ik enkele dagen geleden sinds tijden weer een egel in onze tuin gespot! Hij heeft een heel mooi slaapplekje gevonden onder ons houthok. Het lijkt me voor zover ik kan zien een redelijk jonge egel, eentje van dit jaar, en volgens mij gaan jonge egels inderdaad rond deze tijd weg van hun moeder. Ik zie hem nu al de hele week telkens op het zelfde plekje slapen, slechts een enkele keer is hij op pad (avonduren) en als hij onder het houthok ligt zie ik hem zachtjes ademhalen. :+:

Nou goed, ik vind een egel in de tuin superleuk! Prachtige beesten! maar nu vroeg ik mij af, kan ik behalve zijn slaapplekje met rust laten, nog iets anders bijdragen? Zoals evt. bijvoeren o.i.d. ? Zoals wij dat ook met al het andere leven in de tuin doen? Alle tips zijn van harte welkom!

En morgen wil ik best even een foto maken ;) Ook al zul je niet veel meer zien dan wat stekels :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nieuwe tuinbewoner: Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:11

Leuk!
Ik heb zelf ook altijd speldenprikkies in de tuin. Ze hebben wel een vrij groot territorium dus soms zie je ze maanden niet en opeens zijn ze er weer. Een aantal jaar had ik 2 parende egels in m'n tuin. Wat een lawaai zeg! Vorige maand zag ik er nog een door de tuin scharrelen en snachts hoor je ze ook veel. In het begin is het even wennen maar ik vind het fijn dat ze er zijn. Om die reden heb ik het onkruid in mijn tuin ook nog niet met gif behandeld. Vind het zo sneu :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:14

Ze zijn gek op wormen :D
Veel afgevallen bladeren straks laten liggen.
En als ik het goed heb, heeft de egelopvang een site en misschien dat je daar wat info kunt vinden??

Super leuk zeg!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:22

Er is wel egelvoer dat je kunt kopen, maar in dit seizoen is het beter voor hem om lekker zelf te scharrelen.
Als er voldoende insekten en slakken in de tuin zitten, dan komt ie niets tekort hoor.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:29

stekeltje aaaaaaa wat leuk ik heb vroeger, voor dat de profesionele opvang er was voor egels, ze opgevangen als ze te klein waren om in winterslaap te gaan!

zo schattig zijn ze!

wat je kunt doen is blad in je tuin laten liggen daar maken ze een lekker warm nest van.

nu is er voldoende te eten voor ze en bijvoeren is niet nodig!
je kunt evt bij de egelopvang informeren wat je ze bij mag voeren.

mijn info wat ze mogen eten is van 20 jaar terug dus of die nog voldoet weet ik niet maar melk is uitdenboze!!
dit kunnen ze niet verteren en krijgen diaree en kunnen zelfs dood gaan van melk!

veel plezier met stekeltje!!

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:11

Ik heb Timmie!
Een huis tuin en keuken Egel :D

Hij kwam aanlopen en blijft gezellig hangen... Soms binnen, soms buiten hahaha.
En hij heeft zo'n lief koppie!
Jammer dat mn camera gejat is, anders had ik foto's geplaatst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:56

Je kunt zelfs bij zooplus dingen voor egels kopen :')

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:48

Bij ons in het park zitten ze ook! Zo lief!