Mijn Goudvissen gaan dood! wat kan de oorzaak zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Mijn Goudvissen gaan dood! wat kan de oorzaak zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:24

Ik heb een zelf aangelegde vijver in de tuin gemaakt een aantal jaren geleden.
Het is een natuurlijke vijver geworden met kikkers,waterspinnen,bloedzuigers,watersalamander en zwemkevers.
Ook zitten er altijd veel libelle's [rood en bruin] en de blauwe waterjuffer in en om de vijver.
Overdag staat altijd de waterval aan en soms ook de fontijn erbij aan.
Omdat ik de planten moest uitdunnen [de Kattestaart, Gele Lis,Gele Dotter en de Waterlelie] is er een hele grote kluit uit de vijver getrokken en die stonk enorm [riool geur].
Het water werd uiteraard troebel maar was in 1 dag weer helder,je keek zo weer op de bodem.Ook de planten sloegen goed aan.
Maar vanaf die tijd gaan er elke dag goudvissen en jonge karpers dood,de voorntjes legden als eerste het loodje.Ik heb nu in 4 weken tijd ruim 15 goudvissen en 10 karpertjes dood.
Ze worden sloom en zwemmen boven en gaan lucht happen.
Ik dacht zelf eerst zuurstof gebrek,maar het water stroomt de hele dag door en er staan zuurstof planten [waterpest] in de vijver.
Iemand zei me: Blauwalg! kan je blauwalg zien?
Weet iemand miss. wat de oorzaak zou kúnnen zijn?
Zo was de vijver vóór die uitgedunt werd.
Afbeelding
En zo is die nu,uit gedunt.
Afbeelding
Het water is dus helder en stinkt niet.
Wat me wel opvalt is dat als ik s'morgens de waterval ga aan zetten,de vissen naar lucht happen.Zodra de waterval aan staat zwemmen ze er allemaal heen en happen dan niet meer naar lucht.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:29

Heb je iets van een zuiverings instalatie? Het lijkt mij dat de vijver misschien te klein is om zich goed genoeg te houden om de hoeveelheid vissen te onderhouden.
Anders is er misschien toch iets vrij gekomen wat niet goed is toen je de planten er uit trok. Ik zou in ieder geval eventjes zon ph waarde stikkie halen dan bij de dierenwinkel, dan kun je in ieder geval even de water waardes checken.

succes:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:31

Misschien toch zuurstof..? het water lijkt behoorlijk groen als ik de eerste foto bekijk. Op de andere foto's lijkt het weer helder.
Wij hebben een kleine vissenbak in de tuin met pomp en filter. Toen het groen was hapte de vissen ook. Na het schoonmaken van de bak en een deel verversen van het water (met 2 delen sloot water uit de buurt, 1 deel leidingwater en 1 deel oud water uit de bak ) was het weer goed.
Hier gaan de vissen nu ook dood, maar dat heeft een andere oorzaak. Stress... een buurtkat heeft onze vissen ontdekt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:32

Soms kan je ook bij een tuincentrum je vijverwater laten controleren. Wij hebben zelf ook een vijver, maar dat is eigenlijk niet mijn afdeling. Ik ben meer voor de vier-voeters. Dus ik kan je niet zo goed verder helpen met tips.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:34

Ik vermoed idd. dat er iets is vrij gekomen uit die grote kluit.
Je kan die stikkie's gewoon bij de dierenwinkel [Pets Place hier] halen?

@No_No
Dat heldere water is dus ná het uitdunnen,dat groene water was vóórdat de vissen dood gingen.

Er zit natuurlijk wel verschil in een natuurlijke vijver of een vijver met zuiverings instalatie.Of moet de PH waarde hetzelfde zijn dan.

Medra

Re: Mijn Goudvissen gaan dood! wat kan de oorzaak zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:39

je zuurstof pomp niet afzetten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:42

@IggyPop
Zo klein is de vijver niet hoor,dat lijkt zo miss. op de foto's.
Hier zie je hem van bovenaf,zegt iets meer over de grote v.d. vijver.[nog niet uitgedunt].
Afbeelding

@Medra
Ik wil het liefst de waterval dag en nacht aan laten,maar de buren klagen erover.
Vandaar dat hij s'avonds uit gaat.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:55

Sorry vanuit de hoek waar de foto was genomen leek hij klein maar je hebt daar een erg mooie vijver zeg!
De stikkies (althans zo noem ik ze) kun je indd gewoon bij de dierenwinkel halen, liefste wel 1 met een wat uitgebreider asortiment. Ik denk haast dat pets place ze wel verkoopt.
Anders kun je altijd nog eens naar een echt grote dierenwinkel gaan waar ze een speciale vissen afdeling hebben. Hier verkopen ze het zoiezo en anders kunnen zij waarschijnlijk wel je vraag beantwoorden. Let wel op dat je niet blut thuis komt aan dingen die je aan zijn gesmeerd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:01

Tja het lijkt mij toch niet verstandig om de pomp 's nachts uit te doen.. Je geeft het zelf al aan, als hij uit is happen ze naar lucht en als hij aan is niet...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:33

Wuis schreef:
Tja het lijkt mij toch niet verstandig om de pomp 's nachts uit te doen.. Je geeft het zelf al aan, als hij uit is happen ze naar lucht en als hij aan is niet...

Ik weet het,maar wat moet je doen als je buren erover klagen?
Ze kunnen niet slapen met die waterval/pomp aan.En ik moet toch ook rekening houden met de buren.
Mij lijkt het ook dat ze zuurstof tekort hebben,omdat ze altijd gelijk naar de waterval zwemmen als die aan gaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:49

ik denk dat er gifstoffen vrij zijn gekomen toen je de plant eruit trok. bodem gaat namelijk na een tijdje vaak rotten en als dat vrijkomt dan kunnen vissen daar niet zo goed tegen. zou dus inderdaad even je water laten testen.
blauwalg kan je zien, dan ligt er vaak een waas over je water. net alsof er olie op ligt. het water ruikt dan een beetje muf en je ziet dan op de planten en decoratie die onder water zitten, luchtbelletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:04

gohya schreef:
Wuis schreef:

Ik weet het,maar wat moet je doen als je buren erover klagen?
Ze kunnen niet slapen met die waterval/pomp aan.En ik moet toch ook rekening houden met de buren.
Mij lijkt het ook dat ze zuurstof tekort hebben,omdat ze altijd gelijk naar de waterval zwemmen als die aan gaat.

Oordoppen voor je buren kopen? :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:30

blauwalg kun je inderdaad zien.

ik zou eerst het water laten testen. mocht daar geen oorzaak/oplossing uit komen zou ik kijken of er een een klein/stil pompje mogelijk is wat je kunt gebruiken voor de nacht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:17

Ik zal idd. eerst eens dat water laten testen,kijken wat daar uitkomt.
Zou zonde zijn als de laatste 10 vissen ook nog dood gaan,er zit n.l. een hele mooie sluierstaart goudvis bij van zo'n 20cm groot.Er zit wél draadalg in het water,maar dat zit er al jaren in.Ik haal er regelmatig hele klodders draadalg uit maar krijg er niet álles uit.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:47

Wat voor'n pomp heb je?

Deze luchtpompen zijn namelijk behoorlijk stil, het kletterd niet op het water, maar blaast lucht.
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:57

Ik heb een hele grote platte pomp van een goed merk [naam weet ik zo niet] voor de waterval en een kleine ronde pomp voor de fontijn.
De vissen zitten heel vaak ónder de waterval,maar ik denk omdat ze dat fijn vinden bij stromend water.
Vanmorgen lag er helaas weer een dode goudvis in de vijver.
Zo zag die eruit,staartvin en rugvin zijn aardig kapot.
Afbeelding
Hij kan nooit lang erin hebben gelegen,dan had ik hem moeten zien.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:52

Lijkt me toch een zuurstof tekort. Misschien proberen de bodem te stofzuigen?
Zijn de pompen die je er in hebt staan voor de waterval/fontein filterpompen of alleen voor het omhoogpompen van het water?

Het apparaatje dat Daphne postte zou ik zoiezo kopen en er 's nachts in zetten. Kosten vaak maar iets van een tientje en maken vrijwel geen geluid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:35

Dat zuurstofpompje is idd. wel wat,dat maakt haast geen geluid,maar is het wel voldoende voor een grote vijver?De bodem stofzuigen? het is een natuurlijke vijver met op de bodem zand,bladeren,alg.Als ik dat allemaal schoon maak is het geen natuurlijke vijver meer.Er leven nu beestjes in die niet in een heldere vijver overleven.De fontijnpomp flitert volgens mij ook,moet hem regelmatig schoon maken en de waterval pomp ook,ook die is regelmatig behoorlijk vies.Ik denk dat ze ook filteren maar helemaal zeker ben ik niet.
Iemand die hier gister was,dacht ook aan het vrijkomen van iets uit de grote kluit planten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:49

Is het mogelijk om de vissen eruit te halen?
En het water allemaal opnieuw erin te doen?

Heb je een grote bak? Dat je die nu vult met kraanwater op temp. en deze bijvult met vijverwater, en even laat staan buiten en dan vanmiddag voordat de pomp uitgaat de vissen vangen en ze in die bak doet.
Zodat jij de vijver eens kunt schoonmaken en opnieuw kunt gaan vullen??

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:53

Balen zeg, van je vissen.

Zou het botulisme kunnen zijn?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:05

Botulisme krijg je toch alleen als er eenden in het water zwemmen?door de eendenpoep?
Ik ben bang dat ik de hele vijver zal moeten schoon maken,helaas is hij daarna niet natuurlijk meer,maar alles dood laten gaan is ook niets.
De vissen kan ik wel vangen,alleen die zwemkever en watersalamander niet denk ik,die verstoppen zich.
En die bloedzuigers wil ik er sowieso uit hebben,bah wat een enge beesten zijn dat.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:15

Botulisme kan ook door verrotting van organisch materiaal komen.
Vandaar dat ik dat suggereerde, omdat je misschien met het uittrekken van die kluit botuliniumtoxine hebt vrijgemaakt.
Ik weet niet of dit kan hoor....maar het kwam zo bij me op. Zeker omdat het ook zo naar verrotting stonk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:18

Dan zou het idd. best kunnen hoor.
Er kwam echt een ongeloofelijke stank vanaf,het riool was er nix bij.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:27

Lijkt me indd verstandig om de vijver eens grondig schoon te maken, want het is echt begonnen/ je opgevallen na je 'uitdunning' ?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:36

ik zou inderdaad ook de vijver helemaal leeghalen.. t is niet leuk.. maar je vissen dood laten gaan lijkt me erger.,

succes ;(

* misschien een idee je titel aan te passen ?? ik dacht dat het het zoveelste topic was van een leek met een goudvissenkommetje die veelte klein is :o