Hond bang voor onweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyReining

Hond bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:46

Ik heb twee Staffordshire bull terriers, stoere maar echt super lieve honden. Mijn oudste hond Chevy is nu 2 jaar en Cuda is nu 4 maanden oud.
's nachts gaan beide honden altijd slapen in een bench en ook als ik weg moet gaan de honden liggen slapen in de bench. De bench is zeg maar de ' veilige' plek, de honden gaan allebei ook regelmatig zelf in de bench liggen. Maar nu is het probleem dat Chevy heel erg bang is voor onweer. Die angst is nog niet zo lang geleden ontstaan. Een paar maanden geleden was er midden in de nacht opeens een verschrikkelijke harde onweersklap te horen. (mijn vriend en ik zaten ook meteen rechtop in bed). Chevy is hier zo erg van geschrokken dat hij zijn bench heeft gesloopt en bang op de trap is gaan zitten. En met de bench gesloopt bedoel ik ook echt gesloopt. Hij trekt gewoon de tralies stuk. Vanaf toe is het zo dat er maar een beetje onweer hoeft te zijn en Chevy wordt weer doodsbang.
Als ik thuis ben als het gebeurd dan ga ik gewoon op de bank zitten en hou ik hem in de gaten, maar ik negeer hem wel zo veel mogelijk omdat ik het angstige gedrag niet wil stimuleren. (Maar ik blijf er bij omdat ik bang ben anders geen meubels over te houden :S)
Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:58

Ik kan er eigenlijk niet veel aan toe voegen, je reageert er heel goed op door niet te veel aandacht te geven.
Mijn 2 honden hebben ook schrik bij onweer, hier zitten ze altijd buiten.
Als er onweer is en ik ben thuis dan laat ik ze binnen in het "washok" en ik zet een laag poortje in het deurgat van de keuken. Ze weten dat ik er ben, en dan gaan ze liggen in een hoekje.
Ik blijf ook kordaat en geef er verder geen aandacht aan dan worden ze het snelst rustig.

Heel vervelend als het midden in de nacht is, dan moet ik er ook uit om ze even binnen te zetten maar dan zijn ze rustig en kan ik weer gaan slapen.
Kan je ze nergens anders in de garage ofzo?, soms hebben ze een favorieten plekje bij onweer.
Mijn vorige hond vluchtte altijd de badkamer in en ging daar dan in een hoekje liggen...ik liet hem dan even begaan en na het onweer, huppekee terug naar buiten :D

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:59

Honden moet je juist even streng toespreken als ze bang zijn, omdat wanneer je ze wil gaan 'troosten' dit bange gedrag alleen erger wordt.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:59

Ja daarom troost ik hem ook niet, hou hem alleen in de gate zodat hij niet mijn spullen stuk bijt. (normaal doet hij dit ook niet maar als hij bang is, dan is het een ander verhaal)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:01

SnuitjeLove schreef:
Honden moet je juist even streng toespreken als ze bang zijn, omdat wanneer je ze wil gaan 'troosten' dit bange gedrag alleen erger wordt.

Negatieve aandacht is ook aandacht..

Ik denk dat je nu al goed bezig bent door er weinig aandacht aan te besteden en het zo normaal mogelijk te laten lijken.

LuckyReining

Re: Hond bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:04

Ja vanochtend ben ik ook gewoon was gaan opvouwen enzo. Gewoon verder gaan met mijn werk.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:07

ja dat is ook waar, ik heb er niet echt veel verstand van ik heb zelf geen honden, maar ik had dit een keer gehoort dus vandaar

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:10

SnuitjeLove schreef:

Nee dat heeft geen zin. :n Ik heb een hele gevoelige hond (border collie) en die is helaas ook bang voor onweer en vuurwerk. Als ik haar iedere keer streng toe zou spreken dan heb ik over een maand geen hond meer over. Het beste helpt inderdaad ofwel negeren, ofwel hele hele bange honden mogen gewoon geaaid worden. Het is geen oplossing, maar wel een methode dat het in ieder geval niet verergerd. Gerichte training zal het eea kunnen verbeteren.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:12

niet troosten, niet reageren maar negeren, overigens dacht ik na jaren troosten mijn hond ' genezen' te hebben( na de tips van negeren )maar ze bleek gewoon doof te worden, nu knetter doof dus geen last meer :D
poes heb ik geprobeerd te negeren maar die pist van angst over van alles heen dus helaas een vicieuze cirkel: onweer is rennen om poes te vangen en in badkamer te zetten, waardoor de angst ongetwijfeld aangewakkerd wordt door mij omdat ik als een idioot de poes probeer te vangen :o (maar alles beter dan een pissende poes op je bank, kleding, dekbed etc)

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:05

Haha, misschien moet ik dan inderdaad gewoon nog maar even een aantal jaren geduld hebben met mijn hond tot dat hij doof is

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:28

Je doet het nu gewoon goed :)
Negeren (Dus ook niet aankijken, ze is lucht zolang ze paniek laat zien) is de beste optie :)
Als ze bij je komt zitten gewoon laten doen dat is steun zoeken, maar niet aaien ed.

Als het onweer voorbij is zo snel mogelijk een lawaai-cd of onweer-cd halen en dan rustig gaan oefenen. Eerst het geluid heel zachtjes en ga maar lekker spelen met haar (touwtrekken, apportje doen gewoon lekker bezig houden met dingen die ze gewéldig vind) (zorg dat het geluid zo staat zodat er nog géén spanning is) En zo het niveau van het geluid steeds iets meer opschroeven. Een beetje spanning mag maar dat moet zo laag zijn dat het met het spelen te doorbreken is.

Zo heb ik mijn hond leren wennen aan vuurwerk en die heeft met oud en nieuw (hij was toen 5 a 6 maanden oud) gezellig zonder enige spanning samen vuurwerk zitten kijken met mij :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:31

bach remedi te verkrijgen bij de drogist! werkt erg goed bij ons hondje.! ook bij vuurwerk bijv. mischien even proberen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:31

Iris82 schreef:
SnuitjeLove schreef:

Nee dat heeft geen zin. :n Ik heb een hele gevoelige hond (border collie) en die is helaas ook bang voor onweer en vuurwerk. Als ik haar iedere keer streng toe zou spreken dan heb ik over een maand geen hond meer over. Het beste helpt inderdaad ofwel negeren, ofwel hele hele bange honden mogen gewoon geaaid worden. Het is geen oplossing, maar wel een methode dat het in ieder geval niet verergerd. Gerichte training zal het eea kunnen verbeteren.

Herkenbaar, ik had ook een heel gevoelige border collie. De andere hond ging rustig liggen slapen tijdens onweer, maar de border collie (groot exemplaar) sprong het liefst bij me op schoot. Doodsbang. Hij voelde onweer ook altijd aankomen, hij werd dan onrustig. Ik heb het ook altijd proberen te negeren (viel niet altijd mee). Op een gegeven moment kroop hij altijd weg in een kastruimte. Verder was het wachten tot het onweer voorbij was.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:33

lisch schreef:
bach remedi te verkrijgen bij de drogist! werkt erg goed bij ons hondje.! ook bij vuurwerk bijv. mischien even proberen?

Dat kan je als toevoeging doen, maar ze zal er wel bij moeten trainen/oefenen. Diepe angst gaat niet met kalmerende middelen vanzelf over :)

Toevoeging aan laatste post: als ze van het zachte geluid al zenuwachtig word is het handig als je al begint met spelen/leuke dingen doen voor het geluid aan staat, en dan laat je iemand anders tijdens het spelen de cd Zacht aanzetten.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:35

Lastig altijd. Ik denk dat je het al goed aanpakt hoe je bezig bent. Vooral zo doorgaan. Wel bizar dat de bench echt in puin lag omdat de paniek zo groot was.

De mijne zijn volgens mij niet bang voor onweer, maar gaan wel blaffen. Negeren is dan echt geen optie, omdat ze blijven blaffen. We sturen ze dan de mand in en dan moeten ze daar ook echt blijven.
's nachts gaat de slaapkamer deur dicht, krijgen ze 1 keer op hun flikker en dan is de rust vaak wel redelijk terug. Erg lastig!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:36

Mijn hond (kruising border collie) is ook doodsbenauwd voor onweer. Hij kalmeert vooral als ik bij 'm ga zitten, gewoon alsof ik 'n keer kom knuffelen, niet echt troosten ofzo. Even geleden had ik een ideetje: Als ik donderslagen nu is ging associëren met iets goed! Dus, bij elke donderslag krijgt hij een beloning, ik moet zeggen, na een tijdje werd hij toch rustig :j

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:38

dat mischien maar onze hond word helemaal wild en hiermee is ze vrij rustig en onze hond valt hier niet in te trainen.... is zeer gevoelig voor onweer en flitsen zelfs van de camera met flits kruipt ze weg... dus doen wij het op deze manier die voor ons prima werkt.!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:29

Thx voor alle goede tips! Ik ga kijken of ik een cd kan vinden met onweers geluiden en vuurwerk en dan ga ik oefenen daarmee. Vind het een erg goed idee :D

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:43

saga schreef:
Thx voor alle goede tips! Ik ga kijken of ik een cd kan vinden met onweers geluiden en vuurwerk en dan ga ik oefenen daarmee. Vind het een erg goed idee :D

Je moet zo`n cd heel heel rustig opbouwen en zeker niet te snel willen. Het kan zijn dat je hond niet reageert op de cd, mijn kleine reageert er ook niet op, maar die is doodsbang voor geluiden. Het kan zijn dat ze juist bang zijn voor de trilling of omdat ze er niet op voorbereid zijn, zoals met een vuurwerk. Als je hond er niet op reageert, kan je het proberen met een stereo, die brengen meer trillingen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:04

oke thx ga ik proberen

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:09

je kan misschien ook kijken wat je hond doet, wij hebben een hond voor 2 weken gehad, baasje was op vakantie.

Ze was ook heel erg bang als het ging onweren,, we kregen als tip als het gaat onweren, haar in een kleine ruimte (wc bij ons) te doen, zo voelde ze zich veilig, en was ze veel minder bang.