Sinds 3 maanden woon ik samen met mn vriend. Wij hebben 4 katten en 1 poes hier rondlopen welke we zeker niet weg gaan doen gezien deze van zijn inmiddels overleden moeder waren. Maar ik ben altijd met honden opgegroeid en mis het toch wel, n hond in huis.
Maar...stel dat we de keus maken om idd tot aanschaf over te gaan, hoe kan je dat het beste aanpakken?
De katten zijn nooit echt in contact geweest met honden. Heb 2 x mn moeders hond mee gebracht met goed weer zodat we buiten konden zitten en de katten zo kennis konden maken...maar mn moeders hond is dan ook weer onbekend met katten. overigens zijn de poes en1 kater 4 a 5 jaar oud, die 2 komen uit t asiel en waren toen +-1 jaar. De andere 3 katertjes zijn van december 2010
T zou dan zowieso n pup worden, vind n prettig om de hele geschiedenis te weten en de gehele opvoeding zelf te kunnen doen. Maar neem aan dat n pup dan toch ook vrij heftig kan zijn voor de katten. Wellicht dan n pup die al met katten in aanraking is geweest...zal wel ff zoeken zijn dan.
Maar goed...eerst vriendlief maar eens weten te overtuigen
Ik heb het andersom gehad, een kitten en een hond van 4. Hond heb ik al haar hele leven, is een heel lief dier maar erg enthousiast. De eerste keren (hond is altijd buiten ook 's nachts, dus wel makkelijker) hond vastgehouden en de kat eerst laten kijken. Later hebben we de kat en de hond echt laten ruiken etc. Binnen de kortste keren gaf de kat kopjes aan de hond, en nu twee jaar later nog steeds. De kat is helemaal niet bang voor de hond en de hond doet de kat ook niets. Maar, als de kat van de buurman langs loopt gaat mijn hond uit haar dak.
WillBokkers
Geplaatst: 26-08-11 17:42
Je hebt gewoon honden die aan katten zijn gewendt. Je kunt miss hulp vragen van wat ervaren mensen. ga eens met hun allbei op de bank zitten de hond aan de rechterkant de kat links. zorg dat ze elkaar niet kunnen bijten!
Laaavo
Geplaatst: 26-08-11 17:43
Ik heb ze gewoon samen laten lopen waar ze willen, wel alle deuren open gezet, zodat ze wegkunnen als ze willen..
Maarja.. Mijn hond is een watje, dus die is bang als 1 van de katten blazen.. Welk ras was je van plan te nemen?
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 26-08-11 19:44
Als je een pup neemt, gewoon in de kamer neerzetten en laten lopen. Hij komt vanzelf wel een kat tegen, die of begint te blazen of hem een mep geeft. Weet tie gelijk dat tie de poezen niet mag plagen. We hebben al jaren lang honden en katten samen. Dan overlijdt eens een hond en komt er bij de volwassen katten een puppie. En een paar jaar later gaat er een kat dood en komt er een kitten in huis bij een volwassen hond. Het is altijd goed gegaan en ze wennen vanzelf aan elkaar. Nu hebben we regelmatig opvangkatten van het asiel (voornamelijk kittens, soms met moeder, soms niet). Die katten moeten ook aan de hond wennen. Sommige kittens blijven een paar dagen blazen en dan zijn ze aan de hond gewend. sommige doen alsof ze hier al jaaaaaaren wonen en de hond erg goed kennen. de moederpoes die hier nu rondloopt is heel bang voor de hond. Zij gromt als ze hem al hoort. Die laten we dus maar even niet samen in de kamer lopen. Ik ben bang dat ze de hond opvreet. Ze heeft tenslotte ook 6 kleintjes die ze moet verdedigen en aangezien wij een hele lieve hond hebben, vind ik het niet eerlijk om dit uit te proberen wat de moederpoes gaat doen. Hond zit zo nu en dan in de bijkeuken en dan mag mams los. En anders zit mams in de bench en mag de hond in de kamer. Onze eerste kat was een kat uit het asiel en die kwam bij een volwassen hond. Heel spannend, maar blijkbaar kende die kat honden, want vanaf dag 1 ging dit goed.