"ontstoken" oogje kitten (met fotos)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

"ontstoken" oogje kitten (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:03

Wij hebben vorige week ons poesje Luna gekregen. Ik wist al dat ze een oogje had wat ze dicht kneep en dat zag er toen ze ongeveer 4 weken was zo uit:
Afbeelding

Toch wilde ik haar hebben, haar boeven koppie en lieve karakter spraken mij zo aan en ik wist dat als ik haar niet in huis zou halen het oogje verder niet behandeld zou worden..

Vorige week maandag hebben wij haar opgehaald en het oog was nog steeds niet open. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de dierenarts en kon daar dinsdag terecht. Eenmaal thuis begon ze vrij snel te spelen en toen zag haar oogje er zo uit:
Afbeelding

Dinsdag naar de dierenarts en die gaf aan dat ik haar nog niet kon enten omdat ik haar ontstoken oogje moest zalven. 3x per dag en dan met afgekookt water. Tijdens het onderzoek zag het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Luna bleef haar 3e ooglid maar er overheen trekken dus het was erg lastig voor de DA om echt een diagnose te kunnen stellen...
De hele week heb ik 3x per dag haar oog behandeld maar ik zag gewoon helemaal geen verbeteringen.. Vandaag ben ik dan ook terug gegaan naar de DA en die was ook verbaasd dat er nog helemaal geen verbetering was. Omdat de DA er nog steeds niet bij kon heeft ze wat verdovende druppels in haar oogje gedaan en toen liet Luna goed kijken..
DA zegt wat heeft ze hier toch voor haartjes?? Ze pakt een pincet en trekt zo haar ooglid naar buiten.. Wat is er nu aan de hand? Iets wat je normaal niet vaak bij poezen ziet heeft onze Luna wel.. Haar ooglid is te lang waardoor het dus naar binnen vouwt en ze dus al 10 weken rond loopt met haar wimpers OP/IN haar oog.. Tja.. Niet heel gek dat ze haar oog dicht bleef knijpen en het niet verbeterde met de zalf..

DA heeft direct haar ooglid vastgezet boven haar oog.. Dat was nog een hele klus.. Luna bleef zich maar verzetten tegen het roesje en toen ze eindelijk duffig was, was ze op het moment dat de hechtdraad erin ging weer alles bij elkaar aan het piepen.. Germ.. Nog een keer het maskertje op en nu de dosis wat verhoogd, dit hielp toch wel.. Nu moet de hechtdraad er vanzelf weer uit gaan en het kan zijn dat het ooglid met het groeien nog goed komt.. Als dat niet het geval is dan maken ze het ooglid operatief kleiner wanneer ze gesteriliseerd word.
De DA zei nog van ik zit al tig jaar in het vak maar heb nog nooit deze kwaal gezien bij een poes..
Nu ziet het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft voor het eerst in al die tijd haar 3e ooglid gewoon op zn plek zitten en loopt al weer vrolijk rond.. Helaas is ze voor mij nu wel erg bang, als ik aan kom lopen dan vliegt ze achter de bank :(

Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Haar opzoeken of juist haar uit zichzelf weer naar mij toe laten komen??
Ik zal morgen nog duidelijke fotos maken van hie het er nu uit ziet.. Wil haar niet te veel lastig vallen nu..

Over 3 weken terug naar de DA dan volgt er natuurlijk ook een update!

Wilawander

Re: "ontstoken" oogje kitten (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:21

Wat apart. Ik zou haar met rust laten zodat ze zelf het vertrouwen weer wint. Succes en beterschap.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:59

Ah gossie, wat een ding <3 en wat een apart kwaaltje! Ben benieuwd of het nu goed blijft gaan :j .

Wat het vertrouwen betreft: ik denk dat dat wel weer bij trekt, hoor. Zachtjes tegen haar blijven praten en heel voorzichtjes benaderen, dan komt het wel weer goed :j . Het is ook heel wat voor zo'n prutsje, en verdoving maakt wel vaker wat wantrouwig voor even :) .

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:34

Ok ok ja ik wil het idd niet forceren....

Ben echt blij met hoe het er nu uit ziet! Kan echt voor het eerst haar pupil zien!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:51

Ik weet dat dit vaker voorkomt bij honden. Het heet entropion. Wellicht kun je als je daarop googlet meer info vinden over de behandeling ervan.

Succes!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:00

Ahh ok bedankt voor de naam.. Ik zal er eens op Googlen! mn dierenarts zei idd ookal dat het vooral veel voor komt bij shar pei hondjes...
Ik zie bij het googlen dat het meestal aan de onder oogleden voor komt.. Maar het bestaat dus wel bij poezen....

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 17:49

Merk dat haar oogje vandaag wel erg veel etterd.. Blijf op advies van de DA toch nog even de zalf gebruiken.. Ze is erg moe en slaapt veel maar op momenten dat ze wakker is dan speelt ze nog meer dan ze al deed!! Echt fijn om te zien :-)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:59

Ik dacht ook aan entropion! Ik heb ook een kitten gehad die dit had. Hij is geopereerd daarna 2x moest het helaas en toen was het super! Nooit meer last gehad van t oogje..

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:19

Ahh nou dat klinkt dan wel goed! Ik hoop ook echt dat het allemaal goed gaat komen!! zou helemaal fijn zijn als het gewoon mee groeit maar als dat niet zo is dan operatie en genezen!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:28

Ik ben echt helemaal blij.. Zo ziet het er inmiddels uit!

Afbeelding

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:48

Oh dat ziet er een stuk beter uit! Wat vreemd ook dat jouw kat dat heeft, ik heb het inderdaad nog nooit bij katten gehoord. Het is wel een erfelijke afwijking, dus ik zou de mensen van wie je haar hebt wel even op de hoogte stellen zodat zij de andere eigenaren van de kittens kan waarschuwen, want er is een mogelijkheid dat die het ook hebben. Ik weet ook niet of het een oeps nestje was? Het is in ieder geval niet verstandig om met moederpoes door te fokken in dit geval.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:50

Inderdaad een oeps nestje.. ofja.. Gewoon poezen op een boerderij die niet gesteriliseerd zijn en ook samen met katers lopen..
Moeder poes is helaas door een auto overreden toen de kittens ongeveer een week oud waren.. Haar 2 zusjes hebben prima oogjes.. Gelukkig zijn wij toch niet van plan te fokken met Luna dus dan blijft het bij haar en niet verder :-)
Fokkers zijn er iig wel van op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:15

fijn dat je het hebt gevonden! :)

dat vertrouwen trekt wel bij! :)
een lekker hapje?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:11

Vertrouwen is gelukkig nu al weer goed! Ze komt nu naar me toe als ik haar roep en af en toe rent ze nog wel achter de bank als ik aan kom lopen maar als ik dan stil ga staan en haar roep komt ze er al weer knorrend achteruit! Het is zon dotje!! Hihi