Poes plast/sproeit in de kamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Poes plast/sproeit in de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:53

Hoi,

Ik heb een poes en een kater. Die kater is een echte huiskat en de poes is een echte buitenkat.
Nu is vanaf het begin eigenlijk al (we hebben ze overgenomen dat ze 2 waren, worden nu in sept. 3) dat de poes afentoe in de kamer plast.
Niet eens op iets wat zacht is oid maar gewoon op het laminaat, tegen de muur aan.
Dit was in het begin een aantal keer, een tijd over geweest, maar nu doet ze het weer!
Er zijn al een aantal plinten versleten doordat die dus volgezogen worden..

Maar ze doet het gewoon waar je bij staat, ze loopt naar het hoekje en plast gewoon tegen de muur aan of op de grond. En meestal hele kleine plasjes (beetje bruinig zelfs).

Nu deed ze het dus net weer voor mijn neus, terwijl ze echt net een half uur binnen is!! :?

Btw. we hebben ook gewoon een kattenbak staan.. hier ging ze in het begin wel op, maar nu niet meer.

Is dit 'gedrag'? Of zou het ook iets 'medisch' kunnen zijn?

Ze is ook gesteriliseerd..

Help.. :\

Deri

Re: Poes plast/sproeit in de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:19

Zou eerst even kijken of het niet medisch is. Als ze een blaasonsteking hebben willen ze het nog wel eens her en der doen.

Als medisch is uitgesloten alle plekken waar ze is geweest goed met dethol reinigen dat haalt de pisgeur weg en maakt het minder aantrekkelijk om het op die plek nog een keer te doen. En als je op heterdaad betrapt flink op de flikker geven (we hadden dit ook met een poes bij mijn moeder vroeger, nadat medisch was uitgesloten hebben we haar op heterdaad met de kop door de zeik heen gehaald en die heeft het daarna altijd netjes op de bak gedaan)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:23

Ik heb hier zo'n fles 'get off' oid dat neutraliseert de boel en neemt de herhaling weg.. zeggen ze.. maar ze deed het dus net weer voor mn neus, toen heb ik er wel ff in dr nekvel gegrepen en met dr neus erop gezet, hoop geblaas en daarna lief bij me komen..

Ik vind het wel gek dus dat de kleur een beetje bruinig is en ze steeds kleine plasjes doet (in huis).. misschien toch even een urineonderzoek laten doen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:25

Als het dus steeds kleine plasjes zijn, en de kleur is raar zou ik idd een urineonderzoek laten doen.
blaasontsteking, blaasgruis passen wel bij het plaatje, maar ben geen DA natuurlijk :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:28

Nou ik zat net ff op google te kijken en daar zag ik dan een aantal kenmerken.. dus ik ga wel even laten onderzoeken! en dan hoop ik maar niet dat het uit gedrag voortkomt.. :Y)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:31

Ja de kleur is idd vreemd.
Maar 1 van mijn poezen doet het ook.
Ze poept nog wel op de bak maar plassen dus niet.
En zoekt dan meestal een plastic tas die op een kastje of op de grond ligt.
(of ook een poosje favoriet op mijn laarzen :( )
(laarzen inmiddels uiteraard in de container verdwenen, bah).
Ik denk dat die van mij het op de een of andere manier vies vind om op de bak te plassen of misschien een rotgeluid ofzo.
Als ik haar betrap en haar even flink op haar donder geef, is het wel weer een poosje over.
Overigens is die van mij nog niet gesteriliseerd, maar aan de pil.
Ze sproeit trouwens ook evenals haar moeder.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:34

Dat de kleur een beetje bruinig is, is niet normaal. Lijkt of er dan wat bloed bij zit en dat kan idd weer op blaasontsteking duiden.
Probeer de urine op te vangen, met een spuitje opzuigen oid. (of een soeplepel onder d'r kont doen als ze plast) en dit naar de dierenarts brengen, zodat ze deze kunnen onderzoeken.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:42

Het gedrag kan duiden op plas problemen. Blaasontsteking ( waarbij blaasgruis en blaasstenen zich vormt en na te lang wachten de kat/poes verstopt kan raken en niet meer kan plassen). Ook kan t stress zijn.katten kunnen om de kleinste dingen alsnog stress hebben. Of het kan komen doordat de kater ( en of poes) hun territorium geur afstoot waardoor de andere niet wilt plassen waar t hoort.
Maar als de urine een andere kleur dan normaal is móet je het sowieso laten onderzoeken. En zo snel mogelijk dat is beter voor je kat/poes en voor je huis en spullen :p succes!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:07

ja ik ben morgen vrij dus ik ga morgen wel ff op het spreekuur langs.. moet ik haar alleen wel binnen houden.. #vindzenietleuk!! :=

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:01

Even de zoekfunctie gebruiken, er zijn zoveel topics over onzindelijke katten.

Iig niet met de neus erdoor halen, heeft geen enkele zin. Dat zijn methoden uit de vorige eeuw.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:20

Onzindelijk is ze niet.. daar geloof ik niet in.. Maar ik ga morgen ff met haar langs op spreekuur om ff te laten onderzoeken.. ze heeft het namelijk heel lang niet gedaan.. vind haar ook wat onrustig (véél naar buiten willen) en aangezien ze een andere kleur geeft, wil ik het even laten onderzoeken

spreekuur is alleen pas om half 2.. maar als ik haar naar buiten laat smorgens komt ze natuurlijk niet voor 5e thuis :+