Hond heeft rotte tand, hoe te behandelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaaB

Hond heeft rotte tand, hoe te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:49

Hoihoi =)

Mijn hond heeft een rotte kies.. Nu vraag ik mij af hoe ik dit kan behandelen en wat de oorzaak eventueel zou kunnen zijn.
Ze krijgt alleen harde brokken. Ik heb de dierenarts al gebeld voor een gebidsreiniging maar dit is best prijzig, daarom vraag ik mij af of je er zelf ook wat aan kan verbeteren =)
Laatst bijgewerkt door claudiaaB op 24-08-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Re: Hond heeft rotte tand, hoe te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:50

Ga niet zelf lopen prutsen, a.u.b. dit kan het alleen maar erger maken ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:51

Als het echt een rotte kies is zal je langs de dierenarts moeten.
Je kan zelf toch ook niets meer doen als je een ontstoken kies hebt? Dan ga je ook naar de tandarts.
En je kan altijd bij wat verschillende d.a.'s informeren naar de prijs. Onderling zijn er nog wel eens flinke verschillen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:53

Als die tand rot is moet je toch echt naar de dierenarts!! Beestje lijd zo alleen maar pijn.. Hij moet waarschijnlijk een antibioticum kur..

om het te voorkomen kan je gaan poetsen met een oude tandenborstel en dentastix geven. Verder zou je een ontsteking schoon kunnen houden met alcohol, maar dat wordt waarschijnlijk alleen maar drama..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:54

Een rotte of ontstoken kies verbetert nooit, het verslechtert alleen maar, met pech kan het doorslaan naar andere kiezen of in het kaakbot. Dus toch maar naar de dierenarts, die zal de kies trekken denk ik (als ie echt rot is), anders wellicht antibiotica (in geval van infectie)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:55

Rotte tand zal de dierenarts inderdaad moeten doen daar kun je zelf niks meer aan doen.
wat je van te voren kunt doen is als die tandsteen heeft deze met je nagel eraf krabben en inderdaad zoals hier boven wordt vermeld met een oude tanden borstel de tanden poetsen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:57

Wat zij zeggen. Alleen de dierenarts kan hier iets mee. Beter voorkomen dan genezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:58

Rotte kies door de DA laten behandelen. Als er niets meer aan te doen is, dan moet hij er gewoon uit.

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:44

Ze heb er niet echt last van (zover ik zie), maar het ziet er rot uit. Ik heb in ieder geval al rondegebeld en ga een afspraak maken voor een gebitsreiniging en wat mij betreft mag die kies eruit =) Ik vind het moeilijk te zeggen of de kies nou echt rot is of niet, maar dat mag de dierenarts bepalen. Heb het beste voor me diertje over
bedankt voor de reacties, en ik ga me hondje zeker helpen !

Van mij mag hier een slotje op :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:26

Een rotte kies zorgt ervoor dat er op een gegeven moment bacterieen in de bloedbaan komen die hart en nierproblemen kunnen gaan geven.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:53

Een rotte kies kan inderdaad leiden tot hartproblemen.
Hoe ziet het er presies uit? Verwar je het niet met tandsteen?
Een goede trimsalon kan ook het gebit schoonmaken, die hebben daar speciaal krabbertje voor.
Wat voer je presies? Brokken met veel granen zorgen ook voor tandsteen. Ook zogenaamde dentasticks zorgen voor tandsteen, het hoofdingredient is namelijk graan.

Als je hond ook rauwe voeding is gewent, zou ik om te kauwen kippen/eendennekken aanraden. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:00

Ik voer ook brok, maar geef vaak gedroogde pees, hij krijgt daardoor prachtige tanden (en dus geen tandsteen)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:01

Sjors493 schreef:
Ga niet zelf lopen prutsen, a.u.b. dit kan het alleen maar erger maken ;)

Daar is een dierenarts de juiste persoon voor, je gaat ook zelf naar een tandarts voor je eigen gebit? Toch?

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:58

Axel_Clauw schreef:
Een rotte kies kan inderdaad leiden tot hartproblemen.
Hoe ziet het er presies uit? Verwar je het niet met tandsteen?
Een goede trimsalon kan ook het gebit schoonmaken, die hebben daar speciaal krabbertje voor.
Wat voer je presies? Brokken met veel granen zorgen ook voor tandsteen. Ook zogenaamde dentasticks zorgen voor tandsteen, het hoofdingredient is namelijk graan.

Als je hond ook rauwe voeding is gewent, zou ik om te kauwen kippen/eendennekken aanraden. :)

Ik heb een foto gemaakt van beide kanten !
Ze krijgt altijd hard voer. Aan de ene kant is het enkel bruin, maar aan de andere kant zit er ook een gat in...

Afbeelding Afbeelding

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:08

Oei dat ziet er naar uit, stinkt ie ook uit z'n bek? Hoe oud is je hond? Gebit ziet er niet heel goed uit eerlijk gezegd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:10

Gebit van mijn 13-jarige hond ziet idd nog beter uit.
Ik zou echt wel naar de DA gaan.... dit is erg vervelend voor je hond ;)

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:28

I know.. Anders wil ik er niet iets aan laten doen ;(
Ik heb het gister pas opgemerkt eigenlijk... Ik ga morgen gelijk een afspraak maken bij de DA
Bedankt allemaal :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:14

Denk dat je wel iets met voeding moet gaan doen anders blijf je problemen krijgen met zn gebit?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:31

Colway schreef:
Denk dat je wel iets met voeding moet gaan doen anders blijf je problemen krijgen met zn gebit?

Eens.

Wat krijgt ie op dit moment voor voeding?
Hoeveel?
Hoe oud is je hond?
Heeft ie bepaalde lichamelijke aandoeningen / ziektes (gehad) waar je vanaf weet?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:42

Tja, een hond kost nou eenmaal geld en als die een rotte tand heeft zal die eruit moeten.
Geen geld = geen argument.
Het dier kan hierdoor ook ontstekingen krijgen.
Zelf kun je daar helemaal niks aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:43

claudiaaB schreef:
Ze heb er niet echt last van (zover ik zie), maar het ziet er rot uit. Ik heb in ieder geval al rondegebeld en ga een afspraak maken voor een gebitsreiniging en wat mij betreft mag die kies eruit =) Ik vind het moeilijk te zeggen of de kies nou echt rot is of niet, maar dat mag de dierenarts bepalen. Heb het beste voor me diertje over
bedankt voor de reacties, en ik ga me hondje zeker helpen !

Van mij mag hier een slotje op :D

Goed zo.

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 08:49

Jesito ik heb niets gezegd over geen geld o.d ik vroeg mij alleen af hoe het zou kunnen komen en wat je er zelf aan zou kunnen doen. En dan bedoel ik niet zelf een tand trekken of eraan zitten maar qua verzorging en reiniging.

Maandag word ze geholpen en de dierenarts zegt dat het gewoon tandsteen is en dat het lijkt alsof het rot is, dus dat valt dan weer mee. :) En anders mag hij gewoon eruit.
Ik krijg dan ook gelijk voedingsadvies zodat ik haar de juiste (hoeveelheid) voeding kan gaan geven. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:58

claudiaaB schreef:
Jesito ik heb niets gezegd over geen geld o.d ik vroeg mij alleen af hoe het zou kunnen komen en wat je er zelf aan zou kunnen doen. En dan bedoel ik niet zelf een tand trekken of eraan zitten maar qua verzorging en reiniging.

Maandag word ze geholpen en de dierenarts zegt dat het gewoon tandsteen is en dat het lijkt alsof het rot is, dus dat valt dan weer mee. :) En anders mag hij gewoon eruit.
Ik krijg dan ook gelijk voedingsadvies zodat ik haar de juiste (hoeveelheid) voeding kan gaan geven. :)

Omdat je zei dat je het prijzig vond, dat komt omdat ze meestal een slaapmiddeltje krijgen.
Ik vind het super dat je je hondje laat helpen.

Die vanmij at laatst slecht en ik wist niet waarom.
De dierenarts keek zo in de mond, niks te zien.
Hij had een beetje tandsteen en ze vond dat ik het beter eraf kon laten halen en dan kon ze meteen goed kijken naar het gebit.
Toen heb ik zijn gebit laten reinigen en kwamen ze achterdoor de grote kies tegen die raar zat, bleek deze compleet gespleten te zijn.
Die moest eruit.
Ik moest iets tussen de 100 en 150 euro betalen.
Maar mijn hondje was wel van de pijn af.

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:27

Klopt, enkel de narcose ligt tegen de 100 euro !
Hier in de buurt is het allemaal een stuk duurder.. Alleen de gebitsreiniging is al 160 euro wanneer er een tand uit moet komt er aan de hand van de tijd dat ze ermee bezig zijn meer bij. Maar goed maandag is het zo ver en dan is ze hopelijk ervan af *\o/*

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:30

Jeetje, wat een berg tandsteen. Dan is het niet zo gek dat het er slecht gaat uitzien.

Gebitsreiniging is dus hard nodig. Succes ermee!