Cavia , oud of ziek...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Cavia , oud of ziek...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:39

Hoihoi ,
Ik heb mij cavia otje ze is 4 jaar , ik heb haar al sinds ze klein is ,
Nou is ze paar maandjes geleden naar de dierenarts geweest , want ze kreeg een hele kale plek in haar nek , dit bleek volgens de dierenarts een schimmelinfectie (bah :+ ) en dit is dus precies behandelt zoals het wat was voorgeschreven , het is 2 weken maximaal goed gegaan , maar toen begon het weer de kale plekken niet alleen maar ook bij haar buik enz. mijn moeder denkt dat het ouderdom is en wilt niet naar de dierenarts dus ja , ik kan er weinig op in brengen , otje houd jeuk , maar ze eet en drinkt prima ... zijn hier dierenartsen / cavia experts op het forum die mij evt. informatie kunnen geven ... (even dr bij , haar ontlasting is goed , alweer zoiets fris :+ )
Wie kan mij helpen?
Groetjes Ruby

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:41

Ouderdom? Één van mijn cavia's is 9 & die is oud ;)

Wat zegt de dierenarts? Je kunt toch gratis bellen voor advies? Dan zeg je zoiets van: 'Het is weer teruggekeerd, is dit normaal?' o.i.d. ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 22-08-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:42

Heb je de kooi en omgeving waar ze verblijft ook behandeld ? Anders kan de schimmel weer terug komen.

Ruby1995

Re: Cavia , oud of ziek...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:43

Ja ik heb het hok ook behandelt met bleek want dit moest van de dierenarts...
Ik zal idd even de dierenassistente bellen...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:44

Laura_x_ schreef:
Wat zegt de dierenarts? Je kunt toch gratis bellen voor advies? Dan zeg je zoiets van: 'Het is weer teruggekeerd, is dit normaal?' o.i.d. ;)

Dit kan trouwens wel per dier/mens verschillen , je hebt mensen van 55 die oud zijn en niks meer kunnen maar ook mensen van 90.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:19

Ja.. maar dit?
Ziet het er hetzelde uit?
Dan moet je terug...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:17

cavias hebben snel last van schurft, misschien is dat het? Je kan altijd DA even bellen voor advies;) En anders ga je zelf toch even heen?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:21

Heeft ze ook korstjes/rode plekjes op die kale plekken?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:43

Als ze jeuk heeft zou ik haar toch behandelen. Schimmel kan heel hardnekkig zijn. Misschien is het toch schurft. Je dierenarts kan natuurlijk nog eens kijken. Cavia's zijn stressgevoelige dieren en kunnen zich van jeuk dan ook erg slecht gaan voelen.

9 is wel een heel respectabele leeftijd voor een cavia hoor! Maar met recht mag de ts toch wel zeggen dat ze al een oude caaf heeft. We hebben er genoeg gehad, haha, we hebben ze hobbymatig gefokt en helaas komt de gemiddelde leeftijd eerder bij de 4 dan de 9.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:34

Ik zou haar hoe dan ook behandelen, jeuk is zo verschrikkelijk.

Maar zit ze alleen? Cavia's zijn groepsdieren en kunnen vereenzamen in hun uppie..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:42

Ik geef de mijne regelmatig een pipet antiparasiet in nek, ze lopen bij ons ook buiten maar er is verband tussen jeuk en parasieten/schurf(mijt).
Kan iig geen kwaad om te proberen. Kun je bij elke dierenwinkel kopen.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:58

weet je zeker dat de schimmel weg is? Waarmee is ze behandeld? En hoe vaak?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:04

Een van onze cavia's is 9 jaar geworden, dus oud wil ik haar/hem niet noemen. Maar er zijn bij de dierenwinkels ook wel middelen tegen parasieten te krijgen. Dit is niet zo duur als bij een dierenarts...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:29

ze is al vaker behandelt met dat spul van de dierenarts 'beaphar'
en ja ze leeft alleen , ik weet dat het hier ook aan kan liggen , maar ik neem er toch echt geen nieuwe cavia bij en dit zou tenslotte niet gaan , er heeft al eerder een cavia bij gewoond op proef maar dit ging fout , ze doet het bij elke cavia / konijn dat langs komt dan rent ze er achter aan en trekt ze de haren uit het andere beestje en dat ga ik het andere beestje ook echt niet aan doen.
Ze leeft trouwens binnen :) , ik heb ooit geprobeert om haar bij het konijn te zetten , ikweet dat dit niet hetzelfde is als een cavia , maar dit werkt dus ook niet ...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:33

No offence, maar een cavia van 4 is niet oud, maar van gemiddelde leeftijd. Ook wij hebben hobbymatig cavia's gefokt en de gemiddelde leeftijd lag daar toch echt rond de 7.. Het kan dat de cavia uit een minder gezond nest komt en daardoor eerder 'op' is. Toch zou ik ook even langs de DA gaan. Een cavia wordt niet kaal van ouderdom, een paard toch ook niet? Kale plekken krijgen kan naast aan schurft en schimmel ook aan baarmoederhals-kanker liggen en als je cavia dat heeft wil je dat toch echt wel weten, want dat is niet fijn voor het beestje.. Maar ook schurft en schimmel is erg vervelend. Ik hoop dat je je moeder dit wijs kunt maken..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:40

Ja als het aan mij lag was ik allang bij de dierenarts geweest , maar ik heb niet in een keer het geld....
En ik moet ook eerlijk zeggen dat het een cavia van de intratuin is (wel langharig dus er zit iets doorheen) maar ik weet dus ook niet haar afkomsten enz.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:41

gewoon naar de dierenarts gaan je ontneemt een dier toch geen mediche zorg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:45

dennisje schreef:
gewoon naar de dierenarts gaan je ontneemt een dier toch geen mediche zorg.

TS is wel afhankelijk van haar ouders in deze...
Dus zo eenvoudig hoeft dit niet te liggen.

TS:
- een cavia van 4 is niet oud. Vergelijk dit maar met iemand van 50. Nou die moet je ook niet oud noemen, dan krijg je ruzie.
- het krabben in combinatie geeft aan dat het dier toch ergens last van heeft
- een huidaandoening als schimmel of mijt kan erg hardnekkig zijn, je zult vaak meerdere keren moeten behandelen

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:00

Ik kan idd niet zomaar naar de dierenarts gaan , waar moet ik het geld ineens vandaan halen ?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:04

Dierenartsen even bellen om advies kost niets, kan natuurlijk ook ;) Heb je niet nog Beaphar over? Het is echt hardnekkig en 1 keer behandelen is bijna nooit voldoende. Succes met je caafje.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:10

Ruby1995 schreef:
Ik kan idd niet zomaar naar de dierenarts gaan , waar moet ik het geld ineens vandaan halen ?

geen geld dan moet je geen beesten houden ;)
je hebt een beest en blijkbaar is er iets mee
mijne zijn ook 4,5 jaar oud en 1 is er 1,5 jaar
maar heb pas 1 keer iets gehad bij 1 cavia idd ook kale plekjes en heb verders ook nooit iets bij ze gehad.
probeer is meer vitamine c te geven
en was hem/haar en geef die parasieten druppels
dat kan ook helpen en dat is niet duur
voor 10 euro heb je shampoo en die druppels dat moet te doen zijn.
verbeterd het dan niet dan zou ik toch echt naar de dierenarts gaan.

in dit geval ben je afhankelijk dat is wel balen maar je hebt een dier en je ouders vonden het oke
dan moeten ze ook die verantwoordelijk ervoor dragen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:10

mltex schreef:
Ik geef de mijne regelmatig een pipet antiparasiet in nek, ze lopen bij ons ook buiten maar er is verband tussen jeuk en parasieten/schurf(mijt).
Kan iig geen kwaad om te proberen. Kun je bij elke dierenwinkel kopen.

Dit is trouwens ook een goede tip.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:13

Laura_x_ schreef:

eh cavia's zijn al oud als ze 5 zijn dus....
mijn cavia was 5 net zes toen ze overleed, en je moet niet zeggen dat ik haar niet goed verzorgt heb :o
de andere werd namelijk 8

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:19

Nou ik heb wel geld hoor , maar ik heb niet op mijn leeftijd zomaar 70,-... Ik heb trouwens al de dierenarts gebeld maar die zeiden dat ze t niet via de telefoon konden beoordelen , dus ik denk dat ik morgen dat beaphar weer ga kopen en zie dan wel weer..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:20

wanneer is een cavia oud.. ik heb veel cavias gehad die niet ouder werden dan 6, je hebt soms gewoon pech met die beestjes, maar ik doe er wel alles aan om ze goed te verzorgen.. Daar hoort gewoon de DA bij. Ik kan ook met mijn cavia naar de dierenwinkel, daar weet een medewerker er erg veel van. Maar ja als je dieren hebt, moet je ook geld hebben.. het kost wss geen 70 euro.. je kan gewoon naar da gaan en vragen naar behandeling. als je dat te duur vind doe je het toch niet?