Cavia bij mijn konijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Cavia bij mijn konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:18

Ik heb een klein konijnen pensionnetje van 9 kleine donders :D alles zit met 4 talletjes gezellig in grote hokken bij elkaar.. alleen menneer de dekhengst die zijn taken nu heeft verricht zit alleen, hij rijd wel op alles wat te rijden valt (zelf zn knuffel pluis de poes :') ) nou had ik gehoord dat een caviatje erbij misschien een goede oplossing zal zijn. Maar ten eerste; ik weet heulemaal niks van caafjes, alleen dat ze iedere dag een vitamine pil moeten en dat ze kunnen piepen.. Wat vinden jullie hiervan? En denken jullie dat dit verstandig zal zijn? Vandaag gaan we kijken hoe Bambi bij de caaf van een vriendin van me reageert. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:20

Ze hoeven niet elke dag een vitamine pil, die geef ik nooit. Elke dag fruit/groente is genoeg ;)

Het kan werken, heb er een goede ervaring mee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:20

Niet doen. Vooral de cavia zal hier niet gelukkig van worden. De behoeften van een cavia zijn wezenlijk anders als die van een konijn. Daarnaast zijn cavia's ook sociale beestjes die behoefte hebben aan gelijksoortig gezelschap. Een cavia en een konijn hebben erg weinig aan elkaar. Daarnaast is een konijn sterker als een cavia en zeker als het om een rijdend konijn gaat, ben ik erg bang om het welzijn van de cavia.

Misschien een idee om het konijn te laten castreren zodat hij gewoon bij een vrouwtje in een kooi kan?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:23

Castreren doe ik liever niet, heb het eens laten doen bij een andere ram. En mn ouders hebben het er ook niet zo op.
Bedankt :)
Ik heb er ook goede dingen over gehoord! En wil eerst kijken hoe die bij een andere cavia reageert voordat ik er zelf misschien eentje wil aanschaffen

maaikemuis

Re: Cavia bij mijn konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:27

Het jammere is dat dit niet te testen is in 1 dagje. Cavia zal langzamerhand vereenzamen. Zeker bij een rijdende ram zou ik hier niet aan beginnen. Cavia's zijn kwetsbaar.

Kan me er eigenlijk boos om maken. Even een cavia aanschaffen om een probleempje op te lossen met je konijn en daarbij compleet voorbij gaan aan de zorgen en behoeften van desbetreffend beest.

Hou er rekening mee dat cavia's absoluut geen konijnenvoer mogen hebben.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:27

Castreren is de enige optie, als jij er een cavia bij doet gaat je ram daar op rijden
KONIJN en CAVIA gaat NIET samen, dus gewoon NIET doen

Lees dit maar es goed door

Citaat:
Er gaan vele verhalen rond over het wel of niet samen houden van cavia’s en konijnen. Wat is wijsheid? De een zegt dat dat prima kan, weer een ander zegt dat het onverstandig is..

Beide zijn juist, het kan wel maar is absoluut onverstandig! Konijnen en cavia’s zijn 2 heel verschillende dieren met beiden heel ander gedrag en heel andere levensbehoeften.

Om te beginnen is een cavia een knaagdier en een konijn niet. Buiten dat spreken ze ook nog eens allebei een andere taal. Dat betekent dat een konijn en een cavia niet met elkaar kunnen communiceren. Soms ziet u wel eens een cavia en konijn samen heel innig tegen elkaar aan liggen en dat ziet er heel lief uit. Dan wordt gezegd dat het zulke goede vriendjes zijn. Dat is maar deels waar: ze stellen elkaars aanwezigheid op prijs maar daar houd het eigenlijk wel mee op.

Gedragsverschil, een aantal voorbeelden: Konijnen houden ervan om elkaar te wassen, kunnen elkaar uren “afsoppen”, cavia’s daarentegen zullen elkaar niet of nauwelijks wassen. Dat betekent dus dat een cavia flink geïrriteerd kan raken als het gewassen wordt door een konijn terwijl het konijntje het goed bedoelt. Konijnen kunnen flink stampen met hun achterpoten. Dit kan oa boosheid aanduiden. Een cavia zal dat niet begrijpen waarop het konijn mogelijk zijn boosheid op het caviaatje afreageert. Konijnen zijn dol op speelgoed, kunnen druk zijn met een bal, proppen papier, slepen met oude doeken etc. Cavia’s spelen niet op die manier, en zullen dus niet als speelkameraadje deelnemen aan de pret die het konijn heeft. Beide dieren zullen elkaar dus keer op keer ongewild teleurstellen, wat totaal onnodig is.

Voeding, ook heel verschillend: Cavia’s hebben een heel belangrijke behoefte en dat is Vit.C Het lichaampje van een cavia kan dat niet zelf aanmaken en zal dat dus uit zijn voeding moeten halen. Om die reden is er speciaal voor cavia’s biks te verkrijgen waarin dat extra is toegevoegd. Een konijn heeft dat niet extra nodig. Dat betekent dat als je beide elkaars voeding geeft het konijn teveel vit. C (mogelijk met ernstige nierproblemen tot gevolg!) krijgt en de cavia te weinig.

Nu is dat volgens velen te compenseren dmv groentes maar ook daar weer verschillen: Cavia’s kunnen praktisch alle groenten verdragen maar konijnen niet! Daarbij kunnen meerdere cavia’s grote hoeveelheden “wegwerken” terwijl bij konijnen toch wel enige voorzichtigheid is geboden. De hoeveelheid zal voor konijnen langzaam opgebouwd moeten worden. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van het maag/darmstelsel van het konijn. (Meer info over voeding van het konijn en maag/darmproblemen –ziekten gas en/of verstopping zie: http://www.konijnen.nl )

Woonruimte: Konijnen hebben absoluut behoefte aan flinke woonruimte. Het dier moet kunnen hollen, rennen, vliegen als het ware. Die schitterende achterpoten hebben ze natuurlijk niet voor niets gekregen. Dat maakt 1 of meer konijnen direct al ongeschikt als huisdier als u hen maar beperkte ruimte kan bieden. Cavia’s zouden dan beter in aanmerking komen. Zij hebben uiteraard wel ruimte nodig maar aanzienlijk minder dan konijnen. Konijnen kunt u ook het hele jaar door buiten houden terwijl het voor cavia’s stukken prettiger is naar binnen gehaald te worden in de winter. Vrieskou kunnen zij maar slecht verdragen.

Conclusie: Wilt u uw cavia en/of konijn echt een groot plezier doen dan geeft u hen beide een vriendje/vriendinnetje van hun eigen soort! Want één feit is absolute waarheid: Konijnen en cavia’s zijn beide groepsdieren en horen dus niet alleen te leven!

Bron: Konijnenopvang Jamies

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:32

Ik voorzie inderdaad wel een probleem als de ram zijn hormonen niet kan beheersen richting cavia.

Verder heb ik altijd konijnen en cavia's door elkaar gehad en verder nog nooit problemen gehad, ook niet qua voeding. Afwisseling daarin is voldoende (brokken, hooi, groenvoer, wortelen, brood enz.).
Sterker eigenlijk, mijn cavia's misbruiken de konijnen....lekker warm om bovenop te liggen :D .

Ik zeg ook, gewoon castreren en koppelen aan een voedster, dat zal hem toch de meeste levensvreugd bieden. :j

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:39

thanks. tsja je hoeft je er niet boos om te maken. ik vraag het alleen maar voordat ik wat aanschaf :) ik weet nogmaals niets van deze beestjes :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:46

Gewoon niet doen, meer advies kan en wil ik niet geven
Cavia's en Konijnen horen niet bij elkaar, heb je het stuk gelezen wat ik hier heb neer gezet ?
Ram castreren en een leuke voedster uit de opvang halen ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:53

Inderdaad, konijnen en cavia's hebben verschillende behoeftes en ze samen zetten zal tot frustraties leiden. Bovendien is de cavia fysiek totaal geen partij voor het konijn. Een lompe actie of een waarschuwing van het konijn kan de cavia al serieus verwonden. Even een cavia van een vriendin erbij zetten om te kijken hoe je konijn reageert vind ik al helemaal een slecht idee. Dat geeft bij beide veel stress en het is ook nog eens nergens goed voor, want je haalt ze daarna weer uit elkaar.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:14

Top! Heb het gelezen. Word dus geen cavia :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:19

Goed besluit :) Laat je ram gewoon castreren, 9 van de 10 keer gaat het goed en het is veel fijner voor je ram, niet alleen omdat ie dan samen kan met een voedster maar ook omdat ie dan zn hormonen kwijt is.
Geloof me een ram met veel hormonen is echt niet fijn voor het diertje

Als je ram gezond is en in goede conditie zijn er geen zorgen waar je je druk over moet maken over het castreren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:55

gewoon niet doen.
het zijn totaal andere beesten! :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:58

Okee! Hier kan wij mij betreft een slotje op!