Hoe hond aan katten te laten wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Hoe hond aan katten te laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:25

hallo allemaal,

Sinds een half jaartje hebben wij een Duitse Herder pup, nu 7 maanden oud.
Mijn vriend heeft 2 britse korthaar katten van 3 en 4 jaar.
Nu willen wij samen 'even' mijn hond laten wennen aan katten, zodat ie er niet achter aan jaagt buiten en binnenshuis.
Buiten gaat ze er graag achteraan en ze blaft naar katten buiten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En weet iemand wat de beste en makkelijkste manier voor mijn hond is om aan katten te wennen?
En natuurlijk de minst stressvolle manier voor de katten.
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Floepie86 op 21-08-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Re: Hoe hond aan katten te laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:26

hoe zijn de katten naar honden?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:35

Nooit mee in aanraking geweest, 1 kat wacht een beetje af en de ander wordt redelijk snel boos en blazen.
Wel hebben ze elkaar achter het raam gezien, en waren ze alle 3 redelijk rustig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:46

wij hebben met onze hond en katten zo gedaan:

Een grote krabpaal in de kamer gezet, van de grond tot aan het plafond. De stoelen en bank zo gezet dat de katten vanuit de paal hier overheen kunnen lopen, zodat ze wat meer bewegingsvrijheid hebben. We hebben een kattenluik in de deur naar boven gezet en het voer ook boven gezet, zodat de hond dit niet op kan eten en de katten op hun gemakje kunnen eten. Deze "maatregelen" zijn allemaal genomen zodat de katten het overzicht kunnen houden op een veilige plek en ook weg kunnen bij de hond als ze dat willen.

Normaal gaan onze katten naar buiten, maar ivm de introductie met de hond mochten ze pas naar buiten zodra ze aan elkaar gewend waren. In het begin hebben de katten voornamelijk boven gezeten, maar we deden regelmatig het kattenluik even dicht, zodat ze wel beneden moesten blijven en dan gaven we ze bijv. een beetje natvoer bij de krabpaal. De hond hebben we van begin af aan geleerd dat ze niet achter de katten aan mag (al blijft ze dit af en toe een leuk spelletje vinden) en zodra de hond slaperig werd, gingen we de katten lokken met snoepjes. Dan lieten we de hond aan de ene kant liggen/zitten, gingen we haar lekker kroelen en aan de andere kant begonnen we de kat te kroelen. Stukje bij beetje ging het steeds beter, de katten kwamen weer lekker beneden in de krabpaal liggen en gingen soms sneaky aan de hond snuffelen als ze lag te slapen :D We zijn nu 7 maanden verder en het zijn best dikke maatjes geworden! De katten lopen vaak mee als we de hond uitlaten en als onze jongste kat de hond een dagje niet heeft gezien, loopt ze naar haar toe en gaat ze op haar achterpootjes staan om haar kopjes te geven (zoooo schattig) en de oudste kat vind de hond ook wel oke, die laat zich regelmatig even door haar masseren als hij op de bank ligt, haha. Ik zal zo eens ff kijken of ik een filmpje kan uploaden!

Heel veel succes in elk geval, maar ik kan je wel vertellen dat het niet zo 1,2,3 gebeurd is ;)

Edit: Hier wat foto's

Tsja, toen was ze nog klein en konden we haar makkelijk in de houdgreep nemen :D De ene de slaperige hond aaien en de andere de kat en dan steeds dichter bij elkaar gaan zitten ;)

Afbeelding

Afbeelding

Later namen we haar ook mee naar een vriendin van mij, die 3 katten heeft en 2 van die katten waren totaaaaaaal niet onder de indruk van die kleine indringer! Die waren gewoon haar brokken aan het jatten terwijl ze stond te eten, haha.

Afbeelding

Afbeelding

En het "niet spelen met de katten" snapte ze in het begin echt niet... (net rende ze ook nog achter de kat aan in de tuin)

Afbeelding

Afbeelding

Maar inmiddels gaat het dus zo:

(Oke, hele gare outfit, het was toen ook een heeeeeleee gare, brakke zondagochtend, hahaha)
Afbeelding

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 17:16

Aah wat lief zeg!
Gaat zo te zien hartstikke goed met hond en katten samen.

Ik ga het eens proberen om jouw manier, alleen hebben de katten geen luikje om naar boven te ´vluchten´.
En hopen dat het ook zo goed gaat komen als bij jullie, want dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:40

Dat luikje hoeft op zich ook niet natuurlijk, maar we vonden het voor de katten wel lekker als ze een plekje hadden waar ze op hun gemak konden eten, zonder dat de hond er steeds bij kon komen en zonder dat we de woonkamer moesten verbouwen ;) En je zult zien, in het begin denk je steeds "dit gaat echt nooooit goed komen" dan blijft de hond toch elke keer achter de katten aan rennen, of de katten blijven steeds onder de bank zitten, maar de aanhouder wint! Als ze langere tijd bij elkaar in 1 ruimte zitten, dan komt er op een gegeven moment vanzelf een moment waarop ze elkaar wel onder ogen moeten komen en het is dan aan jullie om die in goede banen te leiden. Als de katten merken dat de hond ze niet op zal eten en niet constant achter ze aan stormt, blijven de katten ook rustiger en zal de hond er ook minder achteraan vliegen. Ons doel was: Zorgen dat de hond en katten samen in 1 ruimte konden zijn, zonder dat de ze elkaar wat aan zouden doen. Ze hoefden geen vriendjes te worden, dat hadden we ook niet verwacht, maar toch gaan ze elkaar steeds leuker vinden! (vooral nu de hond steeds beter luistert en wat rustiger begint te worden).

Heel veel succes en ik hoop dat we binnenkort ook wat foto's van jullie hond en katten kunnen bewonderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:02

Wat super lief, zeg! :)
Ik dacht nog dat je misschien de hond of katten in de bench kon doen :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:41

Ja dat zou je ook nog kunnen doen, alleen als ik mijn katten in een bench zou stoppen, zouden ze alleen maar zielig zitten mauwen en toen we de hond in de bench stopten hadden de katten al snel zoiets van "de kust is veilig, we kunnen er nu snel langs" Pas weken later gingen ze bij de bench snuffelen! Inmiddels liggen ze er bovenop te slapen ;)