Wel of niet een nieuwe kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chantalhaf

Wel of niet een nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 11:01

Ik zit met een behoorlijk dillema ;( . Ik heb 2 poezen thuis. Ongeveer 2 maanden geleden werd Muisje erg ziek en zijn we naar de dierenarts gegaan. Deze constateerde door even heel snel te kijken een keelontsteking en we kregen medicijnen. Muisje knapte op maar na 3 weken was het weer zo ontzettend slecht met haar, en zijn we naar een andere kliniek gegaan.

Er werd bloed afgenomen, we kregen ab mee naar huis en de volgende dag kregen we de uitslag. We moesten direct weer met haar naar de kliniek, haar bloedwaarde was 0.13 en deze moet tussen de 0.25 en 0.45 liggen! Ernstige bloedarmoede dus. Weer bloed af laten nemen wat echt een hel was. Ook voelde ze aan haar buikje en vertrouwde haar niertje niet echt, dusssssssss een echo laten maken. Inmiddels moest muisje 6 pillen per dag waaronder ook prednison.

De uitslag van de echo: dacht dat ik door de grond zakte, muisje heeft pkd in vergevorderd stadium!!!! En zal dus niet veel ouder meer worden dan dat ze nu is 4!!!!!!!!

Waar ik nu mee zit is met onze andere poes Rambo. Ze mist haar zusje heel erg terwijl muisje er nog wel is. Muisje wil niet meer spelen en ligt veel te slapen ( volgens de doktoren werken haar nieren nu nog wel dus hoef haar voorlopig nog niet in te laten slapen ). Rambo is vanaf dat ze hier was samen met muis opgegroeid en weet dus niet wat het is om alleen te zijn.

Ik wil Muisje absoluut never never nooit vervangen, maar zit er voor Rambo sterk aan te denken om toch een kitten erbij te nemen, zodat als we de verschrikkelijke beslissing moeten nemen over Muis, Rambo iig al gewend is aan de andere kat en dus niet alleen is.

Waar ik alleen bang voor ben, is het niet te stressvol voor Muis????? Kunnen jullie mij advies geven?!?!?!?
Sorry voor mijn lange verhaal

Rennie89

Re: Wel of niet een nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:11

Ik zou dan eerder kiezen voor een 1 jarige kat ofzo uit het asiel, kittens kunnen vaak toch net te druk zijn voor volwassen katten en een 1jarige kat kan zichzelf ook inhouden. Dit is mijn visie dan in elk geval :P Maar wat vreselijk zeg voor muis ;( ik hoop dat ze nog lang bij jullie kan zijn!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 11:16

Zat ik idd ook aan te denken ja een iets ouder katje. Ik hoop het ook zo erg dat Muisje voorlopig nog blijft maar helaas volgens de dierenartsen zal dat niet het geval zijn! Vind het zo verschrikkelijk :(

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:49

Allereerst, wat vreselijk zeg! Hopelijk kun je nog wel vrij lang van Muisje genieten. Maar met het oog daarop, zou ik om eerlijk te zijn wachten met een kat in huis nemen totdat Muisje er niet meer is. Het kan voor een kat enorm stressvol zijn dat er een nieuw dier bij komt en voor een kat die niet 100% gezond is, is het dus extra stressvol. Het zou er dan voor kunnen zorgen dat deze stress ervoor zorgt dat Muisje sneller ingeslapen zou moeten worden.

Ik zou er dus voor kiezen om Rambo wat meer aandacht te geven. Meer met hem spelen, eventueel klickertraining met hem gaan doen en hem zo wat af te leiden.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:09

Wist niet dat je ook klickertraining kon doen met katten!!! Weet zeker dat Rambo ( overigens een poes hihi ) heel leuk zal vinden! Ga het zeker proberen! Thnks voor de tip. Met het oog op Muisje vind ik het idd heel moeilijk om te beslissen juist idd omdat ik niet weet hoe ze erop zal reageren

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:12

Zou er mee wachten. Muisje heeft nu waarschijnlijk veel verzorging nodig en een kitten erbij vraagt ook veel verzorging en opvoeding.
Ook is een kitten vaak erg druk en wil met de andere katten spelen waardoor dat dus weer stress op gaat leven voor Muisje met daarop de kans dat haar gezondheid misschien nog meer achteruit gaat. We krijgen hier vaak mensen die na het overlijden van hun kat een kitten nemen als maatje voor de kat die alleen is overgebleven, de kitten wordt dan vaak ook makkelijker geaccepteerd door de andere kat, terwijl dat weer lastiger is als er al 2 katten aanwezig zijn, omdat de katten het toch voor elkaar opnemen en vaak helemaal als een van de katten verzwakt is.

Het is inderdaad verstandig om Rambo gewoon wat meer aandacht te geven door veel met hem te spelen.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:00

Hai Simone,

Bedankt voor je tips! Ik was\ben erg bang dat Rambo die kleine ( als die er komt ) niet gelijk zal accepteren. Maar tklinkt idd wel heel logisch wat je zegt. Ze zullen zich waarschijnlijk dan toch met zijn 2en tegen het kleintje verzetten. Nogmaals ik hoop absoluut niet dat jullie denken van: och dr ene kat is ziek en ze wil nu al gelijk een nieuwe uitzoeken om die te vervangen DIT IS ABSOLUUT NIET HET GEVAL!!!!

Vind het echt verschrikkelijk het idee om mijn Muisje te verliezen maar moet natuurlijk ook aan Rambo denken.

Edit: zie dat je een kittenopvang heb in Haarlem!!!!! Echt ik hoop Muisje nog jaren en jaren bij me te hebben maar mocht het zover zijn |( komen we zeker bij jou een nieuw zusje voor Rambo uitkiezen!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:06

chantalhaf schreef:
Hai Simone,

Bedankt voor je tips! Ik was\ben erg bang dat Rambo die kleine ( als die er komt ) niet gelijk zal accepteren. Maar tklinkt idd wel heel logisch wat je zegt. Ze zullen zich waarschijnlijk dan toch met zijn 2en tegen het kleintje verzetten. Nogmaals ik hoop absoluut niet dat jullie denken van: och dr ene kat is ziek en ze wil nu al gelijk een nieuwe uitzoeken om die te vervangen DIT IS ABSOLUUT NIET HET GEVAL!!!!

Vind het echt verschrikkelijk het idee om mijn Muisje te verliezen maar moet natuurlijk ook aan Rambo denken.

Edit: zie dat je een kittenopvang heb in Haarlem!!!!! Echt ik hoop Muisje nog jaren en jaren bij me te hebben maar mocht het zover zijn |( komen we zeker bij jou een nieuw zusje voor Rambo uitkiezen!

als eerste wat erg voor je dat muis zo ziek is
en ze niet meer zo lang heeft
ik zou ook eerst van muis genieten
en dan als het helaas zo is pas over een nieuwe kitten gaan na denken
een poes is geen hond ze vermaken zich prima alleen
dus voor rambo hoef je het niet zo snel te doen
en als je ziet dat het als nog niet gaat
dan kan je er een bij nemen
heel veel sterkte en een dikke knuffel aan muis van mij (ook voor rambo een beetje hoor) :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:32

Oh oeps. Ik ging ervan uit dat Rambo een kater was gezien de naam. ;)

Klickertraining kan inderdaad heel goed met katten. Onze kale jongen is hier het slachtoffer van training. :P Ik heb nu 5x 5 minuten met hem getraind en hij snapt al dat pen (dat is mijn klicker) aanraken iets lekkers betekend. Het woord 'hier' heeft hij ook al 50% van de gevallen door. Dus als je kat een beetje slim is, heeft ze het waarschijnlijk vrij snel door.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:01

Tja achter Rambo haar naam zit een heel verhaal hihi maar tis echt een poes en dat wisten we ook toen we de naam uitzochten! Maar zeg nou zelf:
Afbeelding
Ze heeft toch echt een Rambo kop :') . Ik ga het zeker proberen met haar! Vanmiddag viel ze zo maar uit het niets Muisje aan terwijl deze sliep :(:) Heeft ze echt nog nooit gedaan! En ze krijgt niet minder aandacht dan Muis. Misschien dat ze voelt dat Muisje zo ziek is ofzo :?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:09

dat rambo voelt dat muisje ziek is kan heel goed..
wij hebben thuis ook een muis (grijze kat :P)gehad, en deze was ook zeer ziek,
hadden besloten hem inderdaad alleen te laten totdat hij dood zou gaan.
toen is er een kat aan komen lopen, en deze is hem gaan verzorgen (natuurlijk bij amivedi en asielen gecheckt dat deze kat niet vermist werd) maar op een gegeven moment stopte ze hiermee, en nog geen week later hebben we onze muis moeten laten inslapen.

edit: de aanloopkat hebben we 6 jaar later nog steeds en is de makkelijkste van de 3 katten

heeel veel sterkte en geniet van de tijd die je nog hebt met muisje :(:)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:39

Ik ga zeer zeker nog genieten van Muisje!!!!! En ze worden allebei mega verwend hihi, nog meer dan wat ik al deed ;)volgens mijn dierenarts hebben 'veel' grijze katten pkd! Het is een aangeboren ziekte wat veel voorkomt bij britse kortharen en perzen, Muisje is een kruising van deze 2!!!!! Dus helaas hadden we dubbel zoveel kans! Had er nog nooit van gehoord! Tot nu dan :(

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:38

chantalhaf schreef:
Hai Simone,

Graag gedaan, hoop dat je voorlopig nog een tijd van Muisje kan genieten.
Is goed, we hebben vooral in de zomer/herfst altijd wel kittens die een goed huisje zoeken :)