Oeps, een konijnen koppel wat uit V/M zou bestaan is M/M

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa_karlijn

Oeps, een konijnen koppel wat uit V/M zou bestaan is M/M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:10

Mijn jongste zoon wil al heel lang een konijn. Zelf zag ik het eigenlijk niet zitten. We hebben nu nog 1 ratje ( die ik binnenkort moet laten inslapen vanwegen haar gezondheids problemen) en heb gezegd geen kleine beesten meer. Nou heb ik dan toch afeglopen zomer buiten een groot hok met ren gebouwd. Ben ik de afgelopen weken opzoek gegaan naar een koppel konijnen. Wilde geen jonge konijnen, maar herplaatsers. Gevonden, het zou een vrouwtje en een gecatreerde man zijn. Helemaal geweldig dus. Ze vertelde dat het mannetje er later bij was gekomen en dat ze altijd los hadden gelopen, maar dat ze nu in het hok buiten zaten. Ze vochten, maar ze dacht omdat ze nu alleen nog maar in het hok zaten. Ze had er geen tijd voor.

Afgelopen donderdag ben ik met de kinderen de konijnen op wezen halen. Wel bleek nu dat ze apart zaten en niet bij elkaar. Het "vrouwtje" vocht met het mannetje volgens hun. Leuke konijntjes, al was 1 ( wat de gecastreerde man is) niet echt goed verzorgd. Ze waren een tijd geleden ermee naar de dierenarts geweest. Bleek dat hij veel te lange tandjes had. Nou geen probleem voor mij, want knipte vroeger ook bij 1 van mijn konijnen zijn tanden. Zijn neus was daarom wel misvormd, want zijn tanden waren door zijn verhemelte gegroeid, dwars door zijn neus. Dat zie je toch zou ik denken, maar goed. Heb vrijdag gelijk zijn tanden nagekeken en die waren alweer vrij lang. Deze geknipt en ook gelijk zijn nageltjes. Ook vloog het vrouwtje steeds het mannetje aan in het hok. Terwijl er echt veel ruimte is in het hok. Ik heb nu de halve tuin afgezet en het hok staat open, ook staat mijn slaapkamer deur open waar ze naar binnen kunnen. Nu gaat het redelijk goed, maar het mannetjes durft niet het hok in. Hij heeft nu een plek op mijn studieboeken uitgezocht.

Nou had het andere konijn vanmorgen een beetje een vieze kont. Misschien stress en verandering van voer. Mijn dochter heeft deze gewassen. Ik vanmiddag nog even checken of het nu wel schoon bleef, zie ik tot mijn verbazing balletjes. Ik die andere erbij gepakt, maar dat was toch ook echt een mannetje, wel gecastreerd dat wel.
Nou begrijp ik ook waarom het "vrouwtje" zo achter die andere aanjaagt. Ik zit nu echt de dubben wat ik moet doen. Wegdoen van 1 van de mannen, krijg ik heibel met mijn kinderen, het andere mannetje ook castreren en nog een hok erbij en voor allebei een vrouwtje erbij, maar dan kunnen ze niet meer in de tuin. Ik heb echt een mega hok en daar ga ik er geen twee van in de tuin zetten. Dus dan zou er een kleiner hok bij moeten. Heb het mijn vriend nog niet verteld, die zal not amused zijn. :=

Ik had moeten kijken toen ik ze ophaalde, maar ik dacht nu echt heb alles goed overdacht. Heb zelfs al van te voren naar de ent avonden bij de DA geinformeerd om ze te enten. Heb bewust voor twee konijnen gekozen en een hok met riante ruimte voor ze gemaakt. Nou heb ik even iets over het hoofd gezien, checken of het daadwerkelijk M/V was. :o

Wat zouden jullie doen?

Dit is het hok
http://imageshack.us/photo/my-images/225/img0222u.jpg/

Het gecastreerde mannetje
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 41110.jpg/

Het "vrouwtje"
http://imageshack.us/photo/my-images/41 ... 67110.jpg/

Cassidy

Re: Oeps, een konijnen koppel wat uit V/M zou bestaan is M/M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:17

Gecastreerde man houden, de andere naar de knaagdierenopvang. Andere konijn meenemen, daar ter plekke even kijken of er een match is met een vrouwtje. Vrouwtje en gecastreerde mannetje weer mee terugnemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:19

Je hebt grote kans dat het goed gaat als het andere mannetje ook geholpen is, maar garantie heb je natuurlijk nooit/

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:20

Dat is ook wat ik het liefst zou doen. Alleen ben bang dat ik dan eerst een heel goed therapeutisch gesprek met mijn jongste twee moet gaan houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:26

Ze zal toch moete leren dat het beter is voor het konijntje dat hij ergens anders een fijn vriendinnetje krijgt en gaat vechten met jullie andere konijn
als ze eenmaal een lieve nieuwe hebben zullen ze zo vergeten zijn dat het de vervanger is

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:27

Ja heb ik ook aan zitten denken om het andere mannetje te castreren. Alleen nu met dit weer is het geen probleem dat er 1 buiten zit of in mijn slaapkamer, maar zou het fijn vinden als ze gewoon in het hok kunnen. Ook ivm de hond van mijn vriend, die vertrouw ik niet met de konijnen. Mijn hond is een watje, die loopt al met een grote boog langs de rat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:27

Hoe oud zijn ze? Als ze een leeftijd hebben waarop je ze actief bij deze beslissing kunt betrekken zou ik het doen. Daar groeien ze alleen maar van.
En een konijn is heel gevoelig voor narcoses, kans is dat hij erin blijft...heb je de kosten en geen konijn...

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:28

Lynn_Nikita schreef:
Ze zal toch moete leren dat het beter is voor het konijntje dat hij ergens anders een fijn vriendinnetje krijgt en gaat vechten met jullie andere konijn
als ze eenmaal een lieve nieuwe hebben zullen ze zo vergeten zijn dat het de vervanger is

Ja, aan de ene kant wel, maar probeer ze nou ook juist zo op te voeden dat dieren geen wegwerp artikelen zijn. Vandaar als ik het tersprake ga brengen, moet ik heel precies zijn in mijn verhaal.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:30

Cassidy schreef:
Hoe oud zijn ze? Als ze een leeftijd hebben waarop je ze actief bij deze beslissing kunt betrekken zou ik het doen. Daar groeien ze alleen maar van.
En een konijn is heel gevoelig voor narcoses, kans is dat hij erin blijft...heb je de kosten en geen konijn...

10,12 en de oudste is 15. Die laatste begrijpt ook wel wat het verstandigst is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:38

Ga even iets van andere poster weerleggen, met huidige moderne anesthesie middelen en de kennis die
er nu is van konijnen (bij een fatsoenlijk dierenarts) is het anesthesie risico lang zo groot niet meer als vroeger.

Ik zou gaan voor castreren van de man die nog niet gekastreerd is.

Hou er rekening mee dat het konijn met de lange tanden ook kies problemen kan hebben en daar kan je zelf totaal niet bij.
Tevens is het knippen af te raden, slijpen met diamant zaagblaadje met een dremel is veel beter.
Waarom? Omdat je met knippen de tanden kan splijten en dan kan het arme dier tandwortel ontstekingen krijgen.
Overigens is de beste optie, tanden laten trekken, ben je van het probleem af, kunnen ze meteen de kiezen goed controleren.

En even sexe laten controleren door iemand die het echt goed kan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:37

Het kan goed gaan nadat je de andere man ook laat castreren en ze na 6 weken koppelt, die kans geef ik 50%, alleen wacht je dan nog enorm lang klikt dat niet zit je alsnog met een moeilijke keuze.

Je zou ze de andere man kunnen castreren en kijken of het wil met 2 dames uit de opvang erbij dus 2 heren, 2 dames die kans is veel groter dat, dat goed gaat.

Je kan 1 van de heren naar een opvang brengen en een leuke dame voor de andere heer een fijn plekje bieden.

Dat zijn de 3 opties die bij mij binnenkomen, alleen huisvesten zou voor mij geen optie zijn.

Verder is het verstandiger om bij het ene konijntje de tanden te laten trekken, omdat knippen veel problemen met zich mee brengt. Eén keer trekken en ze zijn er helemaal vanaf.
Meer informatie hierover is hier te vinden:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gebit.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:08

maar wat ik wel raar vind...
is dat het asiel niet goed voor ze zorgen (die tanden :? ) en die ballen?

even terug bellen en om uitleg vragen...
maar hier heb je niks aan.

Ik zou het mannetje casteren! Dat heb ik ook gedaan (bleek ook een man te hebben)
Toen ging het eerst niet geweldig, en als ze samen in de ren gingen, gingen ze vechten. Dus verwacht de eerste 2 maanden geen wonderen van!
Waarschijnlijk is het vrouwtje nu zwanger... dan moet je ze wel van elkaar afhouden :P

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:50

Het zijn twee mannetjes dus zou een wonder zijn als hij zwanger is :)
Ik ga zo naar de dierenarts afspraak maken om die andere te laten castreren. Vraag ik het ook van die tandjes van die ander en dan kijk ik het even aan hoe het zal gaan. Nu ze loslopen gaat het redelijk. De ongcastreerde jaagt de andere wel soms even op, maar mag niet klagen.

@passieappel; Ze komen niet uit een asiel. Ze komen bij iemand die er geen tijd meer voor had vandaan. Ik hoop dat ik ze in elk geval het beter gaan hebben dan dat ze het hebben gehad haha. En dat die grijze straks er beter uitziet. Die is nu mager, slechte vacht door zijn gebit denk ik.