Jip, van een rotleven naar een warme mand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Jip, van een rotleven naar een warme mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 19:19

In dit topic wil ik jullie voorstellen aan Jip:

Afbeelding

Mijn vriend en ik wonen in een huis midden in het bos, samen met onze 2 klatten.
Dat we ook een hond wilde, was voor ons al een tijd duidelijk. Maar ja, als je die keuze eenmaal hebt gemaakt, dan ben je er nog lang niet. De fornaamste vragen waren vooral:
* Volwassen of pup?
* Groot of klein?
* Waaks of allemansvriend?
* Van de fokker of uit asiel?

Een pup is natuurlijk heel leuk, maar er zijn ook nog zo veel andere honden die in een asiel of andere herplaatsinginstantie op een nieuw baasje wachten.
We hebben daar meerdere keren goed over nagedacht kozen er voor om voor een volwassen hond te gaan.
Tjah en dan ga je toch een "lijstje" maken waarvan je graag wil dat de hond daaraan voldoet.
We wilden graag een middelgrote hond wilden, die best waaks mocht zijn maar niet aanvallen en geen jachtinstinct gezien wij dus in het bos wonen en de herten en wilde zwijnen letterlijk door onze tuin lopen. Daarbij moest hij/zij met andere honden en natuurlijk onze katten samen kunnen. Met dit lijstje in ons hoofd begon onze speurtocht. Eerst bij de asielen bij ons in de buurt maar helaas kwamen we daar alleen honden tegen die of niet met andere honden of katten konden of dus wel een jachtinstinct hadden.
Via ikzoekbaas.nl dachten we een leuke hond gevonden te hebben en we hadden al gebeld om kennis te maken. Helaas werden wij 3 dagen voor deze "date" afgebeld omdat de hond terug was naar de eigenaar.
(hond was al zwerver binnengekomen, geen chip en 2 maanden geen eigenaar gemeld. Dat kwam omdat de eigenaar mét hond naar België was verhuisd maar de hond daar was weggelopen en zo dus zwervend was aangetroffen)

Verder zijn we nog bij een andere hond wezen kijken maar daar hadden mijn vriend en ik allebei geen klik mee.
Op een avond zat mijn vriend op maktplaats te kijken en kwam zo op de site van een orgisatie die honden in Spanje uit het dodingsstation redt. Op hun site waren allemaal honden die een nieuw baasje zochten en daar zag hij haar. Mijn vriend was op slag verliefd op haar koppie en liet mij kijken. Haar koppie en omschrijving, het was perfect! Precies de soort hond waar wij naar op zoek waren. Gebeld en nog mee leuke informatie over haar gehoord.

Ze is nog maar 1 jaar maar ze heeft het in dat ene jaar niet leuk gehad. Ze is zwaar ondervoed in een veld gevonden met een strak touw om haar hals en met 5 puppies. 3 puppies waren al overleden en de andere 2 waren zo ver heen dat de dierenarts helaas niks meer voor hun kon doen. De moederhond werd naar een opvang gebracht waar zwerfhonden worden opgevangen en gedood.
Gelukkig is zij tijdens een inspectie met meerder andere honden daar weggehaald en naar een opvanggezin gebracht. Daar kon ze bijkomen en aansterken van alle vervelende dingen die ze in haar korte leventje had meegemaakt.
Toen ze weer mooi op gewicht was, vrolijk was, speelde met andere honden en heel sociaal en ontzettend lief gedrag naar mensen liet zien, is er begonnen met de zoektocht naar een nieuw liefdevol baasje. Ze kwam op de site te staan van Dierensteun Lavida en dat is waar mijn vriend en ik haar zagen. We hebben meteen gebeld maar ze was toen nog bij het opvanggezin in Spanje. 18 augustus zou ze mee kunnen reizen naar Nederland en dan zouden wij vandaag, kunnen kennismaken.
Voor mijn vriend en mij begon het 2 weken wachten, 14 dagen elke dag naar haar foto kijken, nog 13 nachtjes slapen, nog 12, nog 11 enz enz.
Vandaag was het dus zo ver, eerst heb ik mijn paard gedaan en toen in de auto op weg naar de hond. Helaas heel er in de file gestaan maar toen we er aankwamen was het de moeite waard.
We werden meteen enthousiast door haar begroet en we hebben een stuk met haar gewandeld.
Verwonderlijk hoeveel vertrouwen een hond nog in een mens kan hebben na al die narigheid die hen door mensen is aangedaan. We hebben daar nog wat gedronken en veel over haar en het werk van de stichting gepraat en nu ...... nu hebben wij haar gewoon thuis.

Het is zo'n ontzettend leuke, lieve en speelse hond! Ze heeft eerst ons huis verkend, een stuk in het bos gewandeld en nu ligt ze heerlijk in haar mand te snurken en alle indrukken te verwerken. Zoals het nu lijkt, is de klik tussen haar en ons er overduidelijk en we hopen van harte dat alles goed blijft gaan en wij haar het nieuwe leven met met veel liefde, aandacht en leuke dingen kunnen geven. We hadden alleen geen klik met haar naam :+ En aangezien daar toch niet naar luisterde, hebben we haar omgedoopt tot Jip!
In de toekomst zal ik hopelijk meer foto's van haar maken maar voor nu:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er nog meer bokkers die een hond uit het buitenland een nieuw huis bieden?

Lena01

Re: Jip, van een rotleven naar een warme mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:05

Wat goed zeg dat je dat gedaan hebt! Niet iedereen is er voorstander van, omdat er in Nederland ook zat honden zijn, maar ik vind het geweldig dat je zo'n hond opvangt, dat je geen pup neemt, maar 1 met levenservaring.
Vaak krijg je ook veel van ze terug.

Mijn hondje is meegenomen uit Hongarije, en we hebben er echt de meest perfecte hond aan, geen minuut spijt gehad.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:29

Geweldig dat je een herplaatser een lekkere warme mand hebt geboden!
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van honden uit het buitenland, maar ik heb 2 bassets als herplaatser. Via Stichting Basset Herplaatsen Nederland. Ook doe ik daar regelmatig noodopvang voor. Morgen krijg ik weer een gasthond die tot haar adoptie dus bij ons blijft.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:50

Wat geweldig dat je eindelijk de juiste hond hebt gevonden en toch een buitenlander geworden! Juist die zijn het dankbaarst!

offtopic: Toppie, de hond van mij waar je interesse in had heb ik uiteindelijk zelf gehouden, ben helemaal verliefd op hem geworden en hij doet het hier nu perfect.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:56

Ik heb een herplaatsertje uit spanje :D ben er superblij mee!
Veel succes met jullie hondje :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:11

Super dat jullie een spanjaard hebben! Prachtig beestje ook! Wij hebben eentje van asiel in België en 2 van spanje (van de organisatie SHIN) :)

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:18

Wat een leuke dame zeg! Ik heb zelf nu mijn 2e hond uit Spanje, ook mij erg goed bevallen!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 10:05

Bedankt voor de leuke reacties!
Eerste nacht hier is verwonderlijk goed gegaan. Gisteravond bij de laatste wandeling schrok ze zich rot van de herten die in onze achtertuin liepen en hoorden we haar voor het eerst blaffen en dat klinkt nog echt als pup :+
Ze kan vanuit de hal de trap op naar onze slaapkamer (die deur is wel dicht want wij willen geen beesten in bed of op de slaapkamer) maar ze is braaf beneden gebleven. Ze heeft vannacht wel lopen struinen want de 2 klompen van mijn vriend die in de bijkeuken, stonden nu naast haar mand :D Ze heeft er niet in gebeten, dus dan is het niet erg.
Vanmorgen heerlijk vrolijk begroet door haar en meteen een lange wandeling door het bos gemaakt en ook dat ging heel goed.

Ze moet alleen nog wel even leren dat de katten niet met haar willen spelen en dat ze daar niet achteraan mag rennen. Want de katten vinden haar eng omdat ze heel enthousiast op hen af komt rennen, om te spelen maar dat snappen de katten niet dus die slaan op de vlucht/naar buiten zodra ze haar zien.

We hopen dat dat nog beter gaat worden, want dit vind ik sneu voor de katten en die waren er toch eerder. Iemand tips om hier het beste mee om te gaan? Als ze nu 1 van de 2 katten ziet, wil ze daar dus naar toe maar dan pakken wij haar bij de halsband en zeggen nee en houden haar vast. Zodra de kat uit zicht is laten we haar los en dan blijft ze ook bij ons.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:42

Dat doet die van mij ook, puur om te spelen. Je kunt ze aan een lijntje doen en dan corrigeren als ze erachteraan gaat, en zodra je haar gecorrigeerd hebt de lijn weer meteen slap laten hangen. Dan krijgt ze de kans om het goede gedrag te vertonen en het dus te leren :) Als je wacht tot de katten uit zicht zijn, krijgt ze deze kans niet.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:45

Prachtig verhaal! en ontzettend goed dat je dit hebt gedaan :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:51

wat een leuke hond! Ik heb geen ervaring mee met het adopteren v een buitenlandse asielhond(ook ik vind dat er in nl zelf al genoeg asielhonden zijn) maar wel ervaring met asielhonden/herplaatsers.
Ik heb momenteel mijn 3e en 4e asielhond in huis.
fantastisch toch dat je beesten met een vervelend verleden een nieuwe fijne toekomst kunt geven ;)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:56

Wij hebben Zorbas als pup meegenomen vanuit Kreta. Hij was met 2 broertjes in een vuilnisbak gegooid,de oogjes nog dicht. Een duitse vrouw die daar woont heeft ze gered en groot gebracht. Ze vond 3 honden wat veel,zodoende is Zorbas met ons mee verhuisd naar Nederland. Hij was toen een maand of 3 oud. We zeggen vaak gekscherend als mensen vragen wat voor ras het is,dat het een raszuivere grote gele griekse vuilnisbak is.

Afbeelding

Afbeelding

Vind jouw hond ook een leuk voorkomen hebben en ze ziet er al best goed uit. Hoop dat jullie veel plezier met haar gaan krijgen.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 20:27

We zijn inmiddels een paar dagen verder en het gaat heel goed met Jip. Ze luisterd al naar haar naam en zit (dat laatste alleen bij mij, niet bij mijn vriend, tenzij hij het 3 keer zegt)
Met de katten samen gaat het ook al wat beter, ze vloog er eerst meteen op af/achter aan maar nu leert ze dat dat niet mag en loert ze er alleen naar, als we niet opletten gaat ze er nog wel heen.
Verder hebben we ontdekt dat ze bang is voor mannen die snel op haar aflopen en ze krimpt in elkaar als er een auto of een vrachtwagen langs rijdt. Gelukkig wonen wij midden in het bos dus eigenlijk geen auto's, behalve een stukje waar we tijdens de weg moeten oversteken.

Gister zijn we bij de plaatstelijke hondenclun geweest en 17 september gaan we starten met cursus gehoorzaamheid. Tot nu toe nog geen moment spijt gehad om haar in huis te nemen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:42

Wat fijn dat deze lieve dame een goed thuis heeft gevonden bij jullie!

Faruba schreef:
We zeggen vaak gekscherend als mensen vragen wat voor ras het is,dat het een raszuivere grote gele griekse vuilnisbak is.

:)) Leuke hond!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:53

Ik heb zelf een hondje uit Roemenie gehaald, zelf ook opgehaald daar :D

Geweldige hond, zo blij, zo dankbaar, ongelooflijk hoe hij zich heeft aangepast.
Ik was ook niet op zoek naar een hondje uit t buitenland maar het heeft zo moeten zijn.

100% match met mn andere hond, met mij, ben echt verliefd op m <3 en ook met 7 katten gaat t prima!

Heel veel plezier met je lieverd!