zoo geschrokken! Kan ik iets doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xanti

zoo geschrokken! Kan ik iets doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 19:16

Ik heb anderhalf jaar geleden 2 boerenfoxen uit het asiel gehaald. Ze zijn nu 8 jaar.
Vandaag liep ik met ze door het bos toen we een witte herder tegenkwamen. 1 van de hondjes is altijd heel enthousiast met andere honden en stormt het liefts op ze af als hij ze ziet. Ik houd het heel goed in de gaten als er andere honden aankomen en leid hem dan af met een snoepje tot we vlakbij zijn en dan mag hij van mij even kijken. Als de andere hond aan de lijn zit, houd ik hem zowieso bij me.
Het andere hondje heeft niks met andere honden en negeerd ze.
Nu kwamen we dus een witte herder tegen, de hond kwam op ons afgestormd, terwijl ik mijn hond bij me te hield. Toen de herder bij ons was, liet ik die van mij "even kijken", Vervolgens valt de witte herder mijn hond aan. Mijn hond ging op zijn rug liggen, heel hard piepend, terwijl de herder er bovenop lag.
De eigenaresse heeft haar herder bij zijn nekvel van mijn hond afgetrokken en mijn hond bleef maar piepen.
Hij hinkte en trok zijn achtepoot op. Hij had geen bijtwonden, maar bleef piepen.
De eigenaresse van de andere hond vroeg of alles goed was, maar mijn hond bleef maar piepen en hinken, zo ineens liep hij weer goed, ik denk dat zijn heupje uit de kom was.
Ik vroeg de eigenaresse of de herder dat vaker deed. Nou ehhhh, nou ehhhhhh, eigenlijk niet nee.
En toen liep ze door. Ik ben in huilen uitgebarsten en heb mijn man gebeld of hij me kon komen halen. De schrik was enorm bij mij. Met mij hond gaat het goed, hij laat niks blijken van een zere poot.
Nu blijf ik maar denken; had ik het anders moeten doen? Moet ik mijn hond leren dat hij andere honden standaard moet negeren?
En heeft de herder wel "aangevallen" aangezien mijn hond geen bijtwonden had?
Of denk ik hier te diep over na en moet ik gewoon doen zoals ik deed?

zodiacje

Re: zoo geschrokken! Kan ik iets doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:22

Jij en je hond deden niets verkeerd dus zou daar niets aan veranderen.
doordat ie zo snel de onderdanige positie aannam is erger waarschijnlijk voorkomen.
wat je wel moet doen volgende keer is haar telefoon nummer noteren.
moet je dan alsnog naar de da dan kan jullie verzekering (wa) uitvechten wie dat betaald.

hoop dat t goed gaat met je hond!

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 19:24

Moet zeggen dat het van me afschrijven al goed voelt.
Ik weet waar ze woont, naast het bos, ik zag haar daarnaartoe lopen. Dus mocht het toch niet goed gaan met zijn poot, weet ik waar ik zijn moet.
Ik zit steeds te denken of ik signalen van die herder had moeten zien.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:27

meid je kon hier niks aan doen..
Het blijven dieren dus zou best kunnen dat de herder dit ook nog niet eerder heeft gedaan...
Maar nu die vrouw dat weet vind ik wel dat zij hem voortaan aan de lijn moet nemen als ze andere honden ziet en niet rustig aankijken...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:36

Je kan niks doen, het is nu eenmaal gebeurd. Ik vind het sympathiek van haar dat ze gewoon heeft gevraagd hoe het ging en dat jullie met elkaar in gesprek bleven. Dat je na afloop even van slag bent lijkt me niet gek. :)
Al zou ik er wel voor waken om in de toekomst niet heel panisch te worden als een hond aangerend komt. Op zich doet je hond het goed en is er dus niets aan de hand.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 19:43

Nee ik zat al te denken; als ik er maar geen trauma's aan overhoud ipv mijn hond........ We gaan morgen naar het bos, dan is het heel druk met allerlei honden, kan hij gelijk zien dat die andere honden niks doen.
Ze zei wel dat ze hem niet meer los zou laten, ze was zelf denk ik ook geschrokken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:51

Netjes van haar

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:54

Ik weet hoe eng het is, mijn hondje rende zo de deur uit toen hij even zijn kans kreeg.
Vervolgens rende hij de hoek om naar een grote zwarte hond, die greep hem zo in zijn nekvel en slingerde hem door de lucht.
Schrok me dood.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:57

Je zegt dat er geen "gaten" zijn gebeten en dat jouw hondje meteen plat ging liggen, de rangorde is bepaald en gelukkig is erger voorkomen. Ik denk dat het allemaal meevalt en dat je prima hebt gehandeld. Wel een schrik zeg!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:54

Een hond die onderdanig is zet het al heel snel op een schreeuwen uit zelfbehoud. Dat is niet raar. kans is hgroot dat de herder op zijn poot heeft gestaan en dat hij door een schrikreactie deze ontlaste. Door de paniek lijkt alles vaak een stuk erger bij zulke situatie's. Als er geen verwondingen zijn dan heeft de herder alleen even willen laten zien dat hij de baas was. maar ik snap goed dat je je rot geschrokken bent.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 10:38

Het was denk ik ook meer de schrik; hij lag daar op zijn rug te schreeuwen met die herder er bovenop (ik dacht echt dat hij dood gebeten werd) Ik dacht later dus ook; viel die herder echt wel aan, omdat hij niet gebeten heeft? Het leek erger om dat moment dan het daadwerkelijk was idd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:43

PussInBoots schreef:
Je zegt dat er geen "gaten" zijn gebeten en dat jouw hondje meteen plat ging liggen, de rangorde is bepaald en gelukkig is erger voorkomen. Ik denk dat het allemaal meevalt en dat je prima hebt gehandeld. Wel een schrik zeg!

voor sommige honden is dat niet genoeg hoor. Wie weet wat er was gebeurt als die eigenaresse haar hond er niet had afgetrokken. Sommige honden bijten gewoon door hoor.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:00

Er zijn maar weinig honden die echt zonder reden een andere hond dood bijten. Wij lopen 2 keer per dag met de hond in een losloop gebied en ze is in "onze ogen" ook wel eens te grazen genomen, maar het was niet meer dan een flinke waarschuwing van de andere hond, dat hij de baas is en dat die dominante pup van ons zich maar in moest houden. Wij schrikken er erg van, maar voor honden is dat de normaalste zaak van de wereld! Het ziet er meestal veel erger uit dan het is. 1x is onze dame flink in haar achterhand gehapt door een herder en begon ze heel erg te janken. Wij hebben haar toen even bij ons geroepen en het verder genegeerd (hoe erg we ook geschrokken waren), want anders krijg je straks een bange hond en een bang baasje en dat is vragen om problemen! Onze hond bleek wel een flinke schram te hebben, maar daar had ze gelukkig geen last van. Tuurlijk voel je je rot dat je hond is gebeten, maar van die kleine wondjes hebben ze zelf vaak helemaal geen last.

Ik zou gewoon lekker doorgaan zoals je dat nu doet, maar probeer niet in paniek te raken als er eens een aanvaring is, want anders kan je straks helemaal niet meer lekker ontspannen in het bos lopen!

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 11:05

Maar wat gebeurd er bij "normale" honden als 1 hond zich overgeeft? Loopt de andere hond dan weg of gaat hij nog even door? Weten jullie dat?
Joyce; Ik probeer gewoon zo te doen als het voor gisteren ging, niet in elke hond een aanval zien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:15

Dat is verschillend. Gisteren nog meegemaakt met onze 6 jaar oude teef en 10 maand oude teef. Jonge teef dramt door, oude teef gromt, jonge teef luistert niet. Oude teef corrigeert met een beet, jonge hond op de rug, oude hond erover heen en grommen enz. Zag er erg wild uit maar in fijte was die enige hap het enige wat de oude teef corrigerend gegeven heeft en terecht. Resultaat. Klein wondje aan de poot.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:46

@Wilawander: Jij omschrijft nu precies wat ik met mijn stukje probeerde uit te leggen :D

@Xanti: Goed van je! Dat moet je ook echt doen hoor, vaak gillen die honden het uit en is er helemaal niets aan de hand. Onze hond deed dat eerst ook altijd, als ze een grotere hond aan zag komen, begon ze keihard te gillen en te rennen, zonder dat er iets gebeurde. Dat heeft ze al van kleins af aan gedaan, zonder dat er ooit iets is voorgevallen. Baasjes schieten spontaan in de stress en beginnen op hun hond te schelden, omdat ze denken dat onze hond wordt afgemaakt door hun hond, terwijl er echt totaaaal niets aan de hand is. Die van ons laat alleen van een afstandje weten "Ik zie er dan wel groot uit, maar ik ben nog maar een hele jonge hond!!" en als ze de honden af heeft geschrikt begint mevrouw met haar dominante gespeel en wordt dan ook vaak op haar plek gezet.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:01

Vanmiddag naar het bos geweest en ging super, we kwamen andere honden tegen en ging net als anders. Hij heeft er geen trauma aan over gehouden gelukkig!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:11

Dit soort dingen gebeuren wel eens, niet in paniek raken is het enige wat je kan doen.
Misschien ben ik wat te nuchter maar ik heb al 20 jaar een roedel dus kijk er zelf niet meer zo van op.
Laatst nog een hond van mij gebeten, liep een dag mank en had nog best een gat ook, beetje betadine zalf erop gedaan en de volgende dag niks meer aan de hand.
Als er geen rare zwellingen of bloedingen optreden en het met 1 a 2 dagen over is dan hoef je niet naar de DA, tenzij je het zelf niet vertrouwt.

Honden zijn heel anders dan paarden, deze kunnen wel tegen een stootje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:29

Hier kon je volgens ij helemaal niks aan doen! :)
Ik snap wel dat je enorm geschrokken bent!

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:37

Ja ik ben er ookal achter dat het vaak erger lijkt dan dat het is. Ik heb veel gehad aan jullie reacties, bedankt daarvoor!

Afbeelding

Het is het linker hondje

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:44

Gelukkig dat het goed afgelopen is en wat een leuk hondje!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:59

Wat een leuke hondjes heb je :) aangezien hij zelf niet banger is geworden, heeft hij het mss niet zo erg ervaren :)