Kat miauwt veel en gaat niet meer op de bak..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Kat miauwt veel en gaat niet meer op de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 10:00

Onze kat miauwt normaal al erg veel, maar sinds 2 dagen is ze echt enorm luidruchtig. Bovendien gaat ze sinds gister niet meer op de bak, maar graaft ze daar alleen fanatiek. Vervolgens poept of plast ze ergens anders (badmat, wasmand etc)

Ze lijkt niet ziek, ze spint als we haar aaien, ik mag overal aankomen en niets lijkt pijn te doen. Ik heb de kattenbak natuurlijk al schoongemaakt en ontsmet. Ik dacht eerst aan blaasgruis, maar het past niet in het plaatje, ze lijkt ook geen pijn te hebben. Ze is 14, maar zonder gebreken en krijgt al jaren Royal Canin voer, dus niet veel zout oid. Volgens mijn man lijkt ze krols, maar ze is 10 jaar geleden gesteriliseerd.

Iemand enig idee wat het kan zijn? We hebben toevallig maandag een afspraak bij de DA voor een check up voor onze andere poes, dus als het nodig is kan ze daar terecht, maar ik vraag me af of dit medisch is?

Helma_Amber

Re: Kat miauwt veel en gaat niet meer op de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:05

Mijn kat is ook gesteriliseerd en soms heb ik ook het idee dat ze krols is. Niet zo erg als voor het steriliseren, maar toch gedraagt ze zich wel zo.

Heeft er misschien een vreemde kat op haar bak gezeten? Of ruikt ze schoonmaakmiddel in de bak? Omdat ze er wel loopt te graven en ergens anders poept en plast, kan het zijn dan ze de bak niet meer 'vertrouwt'.

14 is natuurlijk niet zo heel erg oud, maar misschien begint ze te dementeren?

Ik probeer een beetje mee te denken, maar ik denk dat je het probleem het beste maandag even voor kan leggen aan de DA.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:05

Ik zou proberen de kat maandag ook mee te nemen naar de dierenarts.
Het kan ook iets als blaasontsteking zijn (of nog iets anders)
Meestal als een kat zo naast de bak gaat, is het iets medisch.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:11

Ik vind het inderdaad ook klinken als een blaasontsteking of iets in die trend.. probeer urine op te vangen door haar een nachtje op te sluiten in bijvoorbeeld de badkamer met een kattenbak zonder grit.. zodat je da kan kijken of er bloed in de urine zit.. want met alleen een onderzoek/consult wordt je DA waarschijnlijk niet veel wijzer

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 10:25

Hrm, blaasontsteking is inderdaad mogelijk. Helaas kunnen we niet beide poezen mee nemen, dus dan moet de oudste even wachten. Ik ga even kijken of ik een plasje op kan vangen, bedankt!

Dement denk ik niet, ze is echt nog heel scherp. Mijn man blijft roepen dat ze krols is, ze gedraagt zich ook echt als een slet :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:32

Je kunt bij de dierenarts van die absorberende korrels halen, speciaal om een plasje op te vangen.
Kattebak in een afgesloten ruimte met de kat, totdat de kat heeft geplast.
Die korrels, waarin dan de urine zit, kun je dan naar de dierenarts brengen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:32

Klinkt erg als blaasontsteking en zoals je mss zelf ooit eens hebt ondervonden is dat erg pijnlijk. Ik zou dan zelf ook niet wachten tot maandag maar nú bellen voor een afspraak.

Spinnen doen ze ook nog als ze halfdood zijn. Het is niet alleen een teken van tevredenheid. Tijdens het spinnen wordt er een stof aangemaakt waardoor ze zich beter voelen. Iets als een serotonine voor ons zeg maar.

Sterkte voor het poezebeest.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:35

mika11 schreef:
Je kunt bij de dierenarts van die absorberende korrels halen, speciaal om een plasje op te vangen.
Kattebak in een afgesloten ruimte met de kat, totdat de kat heeft geplast.
Die korrels, waarin dan de urine zit, kun je dan naar de dierenarts brengen.

Je kan ook gewoon een vuilniszak stuk knippen en daar "snippers" van maken.. en vervolgens even de urine met een pipetje oid opzuigen... stuk goedkoper dan weer zo'n zakje korrels te moeten halen van een tientje en net zo efficiënt :j

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:37

Kan best dat ze blaasgruis heeft of blaasontsteking. Ik zou er niet te lang mee wachten. Dat klachelijke mauwen en continue naar de bak willen gaan en toch ergens anders plassen. Blijkbaar associeert ze de bak dus nu met pijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:39

ik denk iets van blaasontsteking?
Maar wat ik wel heel raar vind, is dat je haar overal mag aanraken!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 10:44

Het is geen klaaglijk miauwen, ze miauwt als altijd. Het is een echte prater maar nu dus nóg meer.

Ze poept vooral ergens anders. Daarna plast ze er wel overheen, maar het lijkt meer om het poepen te gaan. Ik ga proberen wat plas op te vangen, bedankt voor de tips!

Ja, ik mag haar inderdaad echt overal aanraken, ook vrij stevig. Ze reageert nergens heftig op, behalve haar kont in de lucht te steken en liefdevol tegen je aan te gooien.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:01

Heb je het idee dat ze haar ontlasting goed kwijt kan of zit ze hier erg op te persen? En hoe ziet het er uit? Als de ontlasting erg hard is zou het inderdaad kunnen dat ze een verstopping heeft.. Als ze het toe laat en je mag haar aan haar buik voelen zou je kunnen proberen of je kan voelen of er geen harde delen te voelen zijn bij haar organen. Als ze rond de 14 is kan ze wellicht wel is last hebben van niervalen die inderdaad zorgen dat ze moeite krijgt met haar ontlasting.. Dit is vaak ook op te lossen met producent met een laxerende werking zoals laxatraxt, kat-a-lax, of isogel(verkrijgbaar via da)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:07

Nee, de poep ziet er echt prima uit, niets geks aan te zien. Ook geen harde stukken in haar buik, we hebben uitgebreie gevoeld en dat was geen probleem. Nierfalen kan, ze drinkt langzaamaan wat meer dan vroeger. Maar bij de andere poee met nierfalen mogen we echt niet aan haar nieren komen en deze kat vind dat echt geen probleem. Bedankt voor het meedenken :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:14

Heb je ook redelijk "diep" gevoeld om het zo maar even te omschrijven? Gelukkig dat ze dan waarschijnlijk idd dus niet verstopt is. Denk er wel om dat je je katten niet te veel met elkaar vergelijkt.. want wat je verteld betreft het voelen bij de andere kat is dat niet echt een "herkennings"punt bij wijze van spreken, menig kat met nierfalen laat zichzelf met alle liefde bevoelen, dus in dat opzicht gaat die zon niet voor elke kat op. Als het wat betreft de ontlasting in jou ogen oké is zou ik inderdaad proberen of je urine kan bemachtigen. Hoe "recenter" de urine hoe beter... als het iets ouder is wil ik je adviseren het iig in de koelkast te bewaren..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:58

We hebben gister een plasje bij de DA ingeleverd, zag er schoon uit, maar hij kon het alleen met zekerheid zeggen als het plasje max 3u oud was en deze was zo'n 5 uur oud. Poes doet weer helemaal normaal, we kijken het dus nog even aan.. Waarschijnlijk iets verlaat de lente in de bol oid ;)

Andere poes mocht meteen blijven voor gebitsonderhoud en het scheren van de vacht waar ze niet goed meer schoonmaakt, dus maar goed dat we die afspraak niet afgezegd hebben. Nu hopen dat ze helemaal goed uit de narcose komt en dan is het hopelijk weer even rustig qua dierenartsbezoekjes hier :)

Iedereen, vooral Flevolander natuurlijk, bedankt voor het meedenken!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:51

Hé batje, fijn dat je laat horen dat poezebeest haar tijdelijke inzinking weer te boven is :D