Hond loopt weg en luisterd niet meer bij loslopen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leinearthur

Hond loopt weg en luisterd niet meer bij loslopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:33

Hallo bokkers,

Ik zit al enige tijd met een probleempje. Mijn chihuahua van 1 jaar heeft als hij eenmaal los is van de lijn,
een eigen wil en luisterd dan totaal niet meer.

Dit is simpel op te lossen door hem altijd aangelijnd te houden, maar ik vind het ook fijn als mijn hondje af en toe lekker kan uitrazen met andere honden!

Als hij aangelijnd is dan luisterd hij braaf naar de commando´s ; Naast, zit en af etc. Maar eenmaal bij het loslopen negeert ie alles wat je zegt. En rend weg naar huis of achter de vogels aan etc

Nu heb ik het al op verschillende manieren geprobeerd om te leren dat hij bij mij in de buurt moet blijven als ik hem los laat lopen.

Door middel van snoepjes. Dit werkt de eerste 5 minuten maar daarna gaat zijn aandacht naar de buiten wereld uit.

Door middel van eerst steeds meer van de lijn geven (uitloop lijn) en dan belonen als hij in de buurt blijft. Dit werkt ook niet.

Verder zou ik niet weten hoe ik het hem kan leren/duidelijk maken dat hij moet gehoorzamen óók zonder lijntje.

Wie kan mij helpen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:15

Luisterde hij voorheen wel of is dit altijd zo geweest? In het eerste geval kan het zijn dat hij aan het puberen is en daarom gewoon lekker zijn eigen gang gaat (hebben die van mij nu ook last van) ;)

Ik zou toch blijven oefenen, inderdaad met beloning. Op de hondencursus adviseerden ze de hond los te laten met een lange lijn eraan, zodat je op het moment dat hij niet luistert erop kunt staan en hem terug kunt "hengelen".

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:19

Helaas niet de 'gouden tip'....
Heb hetzelfde probleem (en trainen is voor ons niet de oplossing, want op de training krijgt hij juist de complimenten dat hij het zo goed los doet voor een shiba, alleen wanneer hij in een bos/park is, is hij dat even 'vergeten'....... :P )
Als het niet lukt, zou ik toch adviseren hem aan de riem te houden. Liever dan maar niet los, dan een platgereden hondje!!
Wij gaan een paar keer per week ergens naartoe, waar een omheind terrein is, zodat hij nergens de weg op kan!

Mizora

Re: Hond loopt weg en luisterd niet meer bij loslopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:04

Afhankelijk van hoeveel je chi weegt zou ik er een dun, zeer lang touw aan hangen. Zo'n touw moet wel 15 meter zijn (dat is het dubbele als je aan zo'n rollijn heb, soms zelfs nog wel meer. Een normale is 3-5 meter, een lange 8) en eerst aan de lijn, zorg ervoor dat er geen spanning op staat en roep hem weer terug voordat de lijn op is. Zodat hij leert zonder spanning in het juiste gebied te blijven. Komt hij niet, een correctie met de lijn geven en weer vragen te komen. Zodra hij bij je is belonen, aan het begin altijd, ook al duurt het lang, daarna alleen als hij vlugger heeft geluisterd dan de vorige keer. Net zo lang totdat hij dan vrijwel altijd vrijwel direct komt.

Als dat het geval is kan je die lijn loslaten, wel in een grasveld doen, anders raakt de lijn verstrikt, maar dan kan je als hij niet komt op de lijn gaan staan, corrigeren, het touw loslaten en weer vragen te komen. Doet hij dit netjes, dan kan je het touw gaan inkorten, totdat het uiteindelijk een kort touwtje is en je het weg kan laten.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:18

Bedankt voor de reacties! De chi is nooit een ster geweest in luisteren, steeds beetje bij beetje gaat het vooruit, maar dan vooral binnens huis en aan het lijntje.

Ik ga binnenkort even kijken voor een lang touwtje en dan ga ik de tip van Mizora uitproberen! :j

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:05

Inderdaad lang touw deraan, en vooral met snoepjes bezig blijven, en veel andere dingen leren om der aandacht erbij te houden :j . Succes!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:59

Idd, zoals Mizora zegt, werken aan zijn aandacht voor jou dmv een werklijn (ik heb er ook een van 15m)