Hondenschool te veeleisend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hondenschool te veeleisend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:10

Vraagje aan de hondenkenners hier :)

Naar aanleiding van de gehoorzaamheidsles op de hondenschool gisteren stel ik hier graag even mijn vraag.

Mijn border collieteefje is pas 4 maanden geworden. Omdat ik haar zelf nog vrij jong vind stel ik niet zo'n hoge eisen qua africhting. Af en toe wat oefeningetjes doen maar nog niet echt trainen.

Op de hondenschool doet ze al haar oefeningetjes braaf mee (met snoepjes uiteraard ;)), alleen... ze kan nog niet lang in de oefening BLIJVEN. Dus bijvoorbeeld voet, is even aan de voet en dan hop meteen weer recht. Voordat we moeten beginnen wandelen moet de hond eerst aan de voet zitten. Nu, vooraleer alle puppietjes aan de voet zitten is mijn puppy al 20 keer weer rechtgesprongen. Ik moet haar zovaak opnieuw aan de voet vragen voordat ze mag vertrekken. Nu pas ik het truucje toe van gewoon mijn snoepje vast te houden zodat ze wel moet blijven zitten...

Maar mijn vraag: is het normaal dat in de puppyklas zo'n jonge hondjes al relatief lang aan de voet moeten kunnen zitten? Er wordt nooit gespeeld ofzo, het is 3 kwartier aan een stuk echt werken. Stel ik mij nu aan en is dit de normale gang van zaken? :)

Een van de instructeurs zei dat het zou kunnen omdat ze uit misschien niet zo'n goede lijn komt (ze heeft geen stamboom) en dus misschien 'wat meer tijd nodig heeft'. Maar ik vind haar juist wel heel slim, ik leg er alleen nog niet veel druk op.

Wat vinden jullie? Alvast bedankt!

liedje89

Re: Hondenschool te veeleisend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:18

Misschien dat je hond het wel zou kunnen als je meer zou oefenen, als de andere honden het wel bijhouden terwijl jou en je hond nog niet lukt lijkt me toch dat de oorzaak gewoon ligt bij jezelf. Dat is overgens niet negatief bedoeld ofzo als jij het niet zo belangrijk vind is of het graag heel rustig aan wilt doen dat ook prima. Bij ons was het ook gewoon 3 kwartier hard werken met de cusus maar dan waren er wel pauzes voor de hond waarin er uitleg werd gegeven. (Het was dus vooral hard werken voor de baas). Volgens mij waren wij met 4 maanden ook het naast je blijven zitten wel aan het oefenen, blijf van een afstand nog niet. Maar dat moet je altijd maar zolang doen als de hond kan anders word het vervelend (je moet het voor zijn dat hij zijn concentratie verliest).

Overgens snap ik niet wat je bedoeld met ik hou het snoepje vast zadat ze wel blijft zitten. Als je een oefening doet met een voedsel beloning geeft je toch sowieso pas het snoepje aan het eind van de oefening dus als de hond daarna weer "vrij" is. Of bedoel je dat je nu maar echt een snoepje voor zijn neus houd??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:18

Pups kunnen zich niet langer als een paar seconden concenteren. Dit is dus veels te lang en ik vermoed dat de groep veel te groot is. Maximaal 4 a 5 hondjes per groep anders is het veel teveel.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:19

Nou, ik heb zelf ook op een puppy-cursus gezeten. (Dan wel met een Labrador, groot verschil).
Hier werd idd de oefeningen minder lang gevraagd.
Eerst werd alles kort bevestigd, daarna kun je het verlengen.

Persoonlijk denk ik dat het feit dat het een Bordercolie is, meer uitmaakt dan het raszuivere.
Ik vind (Wat jij ook al zegt) het zuivere bloed hebben is door mensen bedacht, dit heeft niks met de herseninhoud van de hond te maken.
Mustangs zijn toch zeker ook een mengelmoesje, maar zeker slimmer dan het gemmidelde volbloed renpaard.

Mischien moet je eens op zoek naar een training die wat meer bijpassend bij een border-collie is.
Voor mijn gevoel kan je Collies beter wat actiever opleiden.
Ik zou niet zo veel voorbeelden van oefeningen weten, maar als het maar snel, leuk, en vermoeiend is.
Border Collies zijn immers actiefe honden die uren heen en weer moeten kunnen stuiteren (Schape hoeden).
Mischien zijn hier wel geschiktere trainingen voor te vinden, want dit lijkt me gewoon niet bij jouw hond passend!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:23

Mijn border collie was ook de oefeningen snel zat. Door met haar andere en moeilijkere oefeningen te doen vond ze het weer l;euk worden en deed ze alles netjes. Je moet ze lekker bezig houden, het zijn slimme honden die graag voor je willen werken. Het gaat spelenderwijs en op die manier kan je haar toch veel leren. Ik vind het een geweldig ras maar niet iedereen (of iedere hondenschool) kan er mee overweg heb ik gemerkt. De les wat ik deed was wel bij de puppy school maar doordat ze al snel liet merken dit niet meer leuk vond, lessen van een klas verder erbij gedaan. Dit hoefde ze dan niet te kunnen maar was ze wel bezig en ze vond het prachtig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:23

Juist van een collie mag je echt al wel wat gaan vragen. Die beestjes leven om te werken. Spelenderwijs kun je ze al verschrikkelijk veel leren. Een border die niet aan het werk wordt gezet wordt meestal ontzettend vervelend. Dus lekker oefenen elke dag maar wel in haar eigen tempo. Heb je alleen moeite met de "blijf"oefening of vindt je ze verder ook te veel eisend?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:25

Laaavo schreef:
Mischien moet je eens op zoek naar een training die wat meer bijpassend bij een border-collie is.
Voor mijn gevoel kan je Collies beter wat actiever opleiden.
Ik zou niet zo veel voorbeelden van oefeningen weten, maar als het maar snel, leuk, en vermoeiend is.
Border Collies zijn immers actiefe honden die uren heen en weer moeten kunnen stuiteren (Schape hoeden).
[b]Mischien zijn hier wel geschiktere trainingen voor te vinden, want dit lijkt me gewoon niet bij jouw hond passend
![/b]

Dat laatste ben ik ook voor hoor met een collie maar voor de eerste verjaardag kan je niet veel doen wat fysiek veel vraagt. Ik bedoel iets als flybal of behendigheid vinden collies vaak ook heel leuk maar dat mag je bij de meeste verenigingen echt niet doen voordat de hond is uitgegroeid (en imo is dat ook terecht).

Collies zijn over het algemeen trouwens best goed in gehoorzaamheidstraining maar ik denk dat het bij een collie misschien ook belangrijk is om er veel variatie in te houden niet 20x opnieuw naast laten komen dan gaat zelfs mijn retriever zich vervelen (terwijl die verschrikkel makkelijk met voedsel te motiveren is.)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-08-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:25

Citaat:
Een van de instructeurs zei dat het zou kunnen omdat ze uit misschien niet zo'n goede lijn komt (ze heeft geen stamboom) en dus misschien 'wat meer tijd nodig heeft'. Maar ik vind haar juist wel heel slim, ik leg er alleen nog niet veel druk op.

Ik vind dat dat niks te maken moet hebben met goede lijn of niet, elke hond is anders en zelfs een goede bloedlijn betekend niet dat pupje zich langer kan consentreren als andere pups zonder stamboom..

als ik jou was zou ik thuis lekker gaan oefenen ermee, maar wel wat afwisselen dus als je bevoorbeeld 5 minutjes ermee oefent dat je dan eventjes lekker gaat spelen..
en steeds wat meer van pupje vragen dus eerst 3 seconden stil zitten, dan 5 seconde 10,15,20 ect ect..
owja belonen hoeft niet altijd met snoepjes..
genoeg honden die lekker spelen of een lieve aai ook prima vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:32

@liedje89, inderdaad zou ze het beter doen als ik meer zou oefenen. Dat ga ik ook doen, maar nog steeds rustig aan. Met het snoepje voor de neus houden bedoel ik dat ik het snoepje in mijn hand gesloten houd, zodat ze moeite moet doen om het te pakken. Op die manier blijft ze een tijdje zitten, meestal net lang genoeg tot we mogen vertrekken.

@wilawander, dat gevoel heb ik ook, dat de groep te groot is. Ook vind ik het zo zielig dat de puppietjes geen contact mogen hebben met elkaar tijdens de les! (niet dat je een boete krijgt ofzo, maar iedereen houdt zijn puppy gewoon kortbij, ze mogen niet een keertje snuffelen ofzo terwijl mijn puppy dolgraag wil spelen)

@laaavo je hebt hemelaal gelijk vind ik, eerst kort bevestigen en dan uitbouwen. De training is wat mij betreft actief en intensief genoeg, zeker gezien haar leeftijd. Over een maand verhuis ik en ga ik ook naar een nieuwe hondenschool. Volgens mij doen ze daar tijdens de puppycursus ook leuke dingen zoals hindernisjes lopen enzo, ik denk dat haar dat (nog steeds in combi met gehoorzaamheidsoefeningen) beter zal liggen idd :)

@PBA, ik vind ook dat je spelenderwijs moet werken. En dat mis ik op die hondenschool een beetje... ze moeten het allemaal al perfect doen.

Nu vond ik toevallig in mijn computer een bestandje terug waarin ik heb opgeschreven hoe mijn (inmiddels 4-jarige) border colliekruising het deed. Die had blijkbaar hetzelfde probleem: deed al zijn oefeningetjes maar wilde absoluut niet blijven zitten. Misschien ligt het dus gewoon aan de leeftijd!

Ik ben er trouwens wel over aan het denken om naar een andere school te gaan, waar ze spelen in de puppyklas, of is dit niet de moeite voor een maand?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:35

ik zou denk ik wel kijken voor die andere puppiecursus..
je geeft aan dat ze vooral wil spelen, en dat is juist heel erg belangrijk.
ze is nu nog jong en als ze nu lekker kan spelen heb je kans dat ze later socialer is naar andere honden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:36

chocobroodje schreef:
Juist van een collie mag je echt al wel wat gaan vragen. Die beestjes leven om te werken. Spelenderwijs kun je ze al verschrikkelijk veel leren. Een border die niet aan het werk wordt gezet wordt meestal ontzettend vervelend. Dus lekker oefenen elke dag maar wel in haar eigen tempo. Heb je alleen moeite met de "blijf"oefening of vindt je ze verder ook te veel eisend?

Geldt dit ook voor een pupje? Naar mijn gevoel is ze nog helemaal niet vervelend omdat ze weinig doet. Ze leeft eigenlijk meer als een veulentje in de wei: heel de dag ravotten met haar vriendjes. Af en toe doen we een paar oefeningetjes en klaar. Met mijn andere hond heb ik het ook zo gedaan (die luistert overigens super goed nu), maar nu ben ik een beetje van slag door het commentaar gisteren. Ze heeft trouwens geen problemen met de andere oefeningen, ze doet alles van de eerste keer. Alleen het blijven inderdaad..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:42

Ik zou spelen in de puppyklas niet perce een voordeel vinden. Onze hond was ook heel speels en als ze had geweten dat ze mocht spelen bij de les waren we de hele les alleen maar bezig geweest met tegen te houden de andere honden te bespringen. Dan kan je beter afspreken met andere deelnemers om de honden voor of na de les even los te laten spelen, dat deden we bij ons ook onderling maar niet aan de riem en niet op het trainingsveld.

Dat het allemaal perfect moet zou van mij ook niet hoeven ik vind sowieso dat je bij een jonge hond altijd wanneer je wilt dat hij iets langer vol moet houden langzaam moet uitbouwen en altijd moet stoppen op een punt voordat de hond uit zichzelf zou stoppen met de oefening. Anders kan je ook nooit belonen want dat doe je aan het eind van de oefening en als de hond dan al bedacht heeft m op te houden ben je dus altijd te laat. Onze hondenschool was juist erg speels en liet ook alles van de hond afhangen (wij hadden ook wel een grotere groep maar dan wel met meerdere (hulp)-instructuers waardoor je toch maar met 3-4 honden op een instructeur zat). Ik vind dat persoonlijk veel fijner werken, een maand is ongeveer 4 lessen weet niet of dat de moeite waard is. kan nog wel duren voorat je wel eenleuke hondenschool vind.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:43

@ Liedje & @ RobinS:

Stoooop.. Ik probeer te vertellen dat de training actiever mag, niet intensiever.

Je moet haar zeker niet doodgooien met duizendkeer een veld op en neer moeten rennen, daar is ze idd lichamelijk nog niet toe in staat (zonder schadelijk effect).

Met actiever bedoel ik dat je bv samen een slalom loopt. Intensiever lijkt mij meer de kant van een uur acher elkaar strikte gehoorzaamheid.

Zoek gewoon een manier van leren die haar meer intereseert :)

@Chocobroodje: Idd, zet ze lekker aan het werk (Hoeft geen over belasting te betekenen)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:44

liedje89 schreef:
Ik zou spelen in de puppyklas niet perce een voordeel vinden.

Mee eens. Spelenderwijs leren wel toch?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:46

dat een pup alles perfect moet doen (kan je helemaal niet van ze verlangen) van de hondenschool, geeft mij een reden om een andere school of les te zoeken. Juist het spelenderwijs is zo belangrijk voor ze. Het moet leuk zijn om voor de baas wat te doen.
Dat betekend niet dat er niet gecorrigeerd moet worden als dat nodig moet zijn, ze kunnen ook doordraven natuurlijk en dat kan ook niet. Zoek een middenweg hierin.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:46

You got it PBA_ :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:51

Laaavo schreef:
liedje89 schreef:

Oke dat is wel waar. Anders wordt het inderdaad nog moeilijk om ze het spelen tijdens de les af te leren als ze een klas hoger zijn.

liedje89

Laaavo schreef:
liedje89 schreef:

De TS had het vooral over spelen met andere honden, als je de rest ook had gelezen/gequote staat dat er ook wel hoor :Y). Ik schreef namelijk:
"bij onze hondeschool ging het wel allemaal heel speels.... ik vind dat zelf een fijne manier om te werken"
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-08-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Jammer dat de puppy's niet mogen spelen, bij ons was het laatste kwartier les altijd speelkwartier, alle pups los en spelen, heel leuk om te zien :) Er werd wel een oefening aan gekoppeld, je moest je eigen puppy uit de groep terugroepen, aaien, en weer loslaten (het hier komen uit een leuke situatie leren dus).

Wij deden ook eerder korte oefeningen, en dan veel uitleg tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:55

PBA_ schreef:
dat een pup alles perfect moet doen (kan je helemaal niet van ze verlangen) van de hondenschool, geeft mij een reden om een andere school of les te zoeken. Juist het spelenderwijs is zo belangrijk voor ze. Het moet leuk zijn om voor de baas wat te doen.
Dat betekend niet dat er niet gecorrigeerd moet worden als dat nodig moet zijn, ze kunnen ook doordraven natuurlijk en dat kan ook niet. Zoek een middenweg hierin.

Inderdaad PBA, ik ben ook voor corrigeren. Ik voed mijn honden consequent op, maar misschien trager dan andere border-eigenaren die ik zie.
Het geeft mij inderdaad geen prettig gevoel dat alles perfect moet zijn. De instructeurs zijn ook mijn oudere hond gewend, en het lijkt of ze mijn puppy altijd met hem vergelijken. Ik heb al meerdere keren gehoord dat "Rocky zo goed leert maar dat voor deze misschien wat meer geduld nodig is".
Rocky was vroeger ook zeker niet perfect, maar toen verwachtte de instructeurs nog niet zoveel van mij!

In elk geval ga ik volgende maand naar een nieuwe hondenschool. En misschien voor de komende maand ook nog even veranderen want het is toch niet onbelangrijk het eerste half jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:57

Robin_S schreef:
chocobroodje schreef:

Geldt dit ook voor een pupje? Naar mijn gevoel is ze nog helemaal niet vervelend omdat ze weinig doet. Ze leeft eigenlijk meer als een veulentje in de wei: heel de dag ravotten met haar vriendjes. Af en toe doen we een paar oefeningetjes en klaar. Met mijn andere hond heb ik het ook zo gedaan (die luistert overigens super goed nu), maar nu ben ik een beetje van slag door het commentaar gisteren. Ze heeft trouwens geen problemen met de andere oefeningen, ze doet alles van de eerste keer. Alleen het blijven inderdaad..

Dan zal het gewoon puppy ongeduldigheid zijn. En met aan het werk zetten bedoel ik eigenlijk alles wat geen slapen of eten is ;) Tijdens het spelen kun je het "blijf"heel goed oefenen. Met een wandeling gebruik ik veel comando's, ook als hij ze nog niet begrijpt gewoon blijven herhalen tot het kwartje valt. Ik heb bv ook zo'n denkspelletje gekocht waar die een snoepje moet zoeken die verstopt is. Eigenlijk kun je bijna alles in een leer moment ombuigen. Uitdaging is gewoon heel belangrijk voor een border, op welke manier dan ook :j.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:57

Ik zou eens bij een andere puppycursus gaan kijken... :P
Vind dat spelen ook absoluut een onderdeel zou moeten zijn op een puppycursus! (en gelukkig was dat bij ons ook zo :D )
En ga ook helemaal met wilawander mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:00

solleke_noah: dat vind ik nou echt idéaal!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:04

liedje89 schreef:
De TS had het vooral over spelen met andere honden, als je de rest ook had gelezen/gequote staat dat er ook wel hoor :Y). Ik schreef namelijk:
"bij onze hondeschool ging het wel allemaal heel speels.... ik vind dat zelf een fijne manier om te werken"

Ja, maar ik had het fv niet meer over wat de TS zei, en ik had het verkeerd begrepen. Dacht dat je bedoelde dat er veel gespeeld werd toen je zei dat de school speels is ... :)

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:05

Och dat had mijn border ook in het begin.. Wou na nog geen 5 seconden gezetten te hebben al weer anders staan/zitten/liggen.. Weet niet of het aan het ras of leeftijd ligt. Meneer doet het inmiddels wel netjes.