Een van mijn 2 ratjes plast iedere keer als hij over mijn hand of arm loopt! Ik weet welke het is en iedere keer duw ik neusje erin, net als bij een hond. Maar ik denk niet dat hij dit ooit gaat berijpen. Dit is pas sinds de laatste tijd en ze zijn iets minder dan een half jaar oud. Wat moet ik hier nu mee? Op andere plekken doet hij dit niet alleen maar op een arm of een hand! kan iemand mij helpen?
Je duwt zijn neus er in, net als bij een hond? Zelfs bij een hond hoor je dat niet te doen, werkt namelijk niet
Ratten zijn gewoon niet zo zindelijk, en druipen altijd. Dat krijg je ze niet afgeleerd. Misschien dat hij het nu pas gaat doen in verband met de hormonen oid
ietjelover
Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-11 13:43
Nou wij hebben een hond gehad die dus verwaarloosd is geweest, en dat moesten we doen van de cursus en hierna ook nog van de DA! En weet nu toch zekr dat ie zindelijk is!
Dat kan best, maar met zijn neus erin duwen vind ik zelf echt not done Maar ieder zijn eigen natuurlijk, en daar ging dit ook niet om. Ratten lekken gewoon chronisch, daar kun je niet veel mee doen.
wij hebben het inderdaad wel afgeleerd door het neusje er langs te halen en gelijk terug in de kooi te zetten. en ze plassen nu geen van allen meer als ze bij je zitten.
Sowieso laten ratten (en muizen) altijd een urine spoor achter als ze lopen. Meestal is dat zo weinig dat je het niet kan zien (roofvogels kunnen het wel zien), maar soms laten ze meer lopen en dan zien wij het wel. Als het blijft dan kan je er waarschijnlijk weinig aan doen, alleen het echte plassen (dus meer dan een miniem druppeltje) kan je ze afleren.
En het is vast geen plassen maar druppelen/markeren wat ze doen. Ze willen gewoon dat alle andere dieren weten dat jij van hun bent. Kans is groot dat het dan mannetjes zijn als je je er echt aan irriteert kan je ze altijd nog laten castreren daar wordt het vaak ook minder van.
Ratten zindelijk krijgen zul je ze moeten aanleren, en de manier van neusje door de plas doen vind ik not done Hoe ik mijn ratjes zindelijk krijg/probeer te krijgen is door ze iedere dag steeds even eruit te halen (ookal is het 5 min) als ze dan niet geplast hebben die tijd dan krijgen ze een snoepje als ze in de kooi zitten. Als ze wel plassen: zodra hij/zij geplast heeft direct in de kooi zetten en geen snoepje geven.. Later op de dag of volgende dag weer opnieuw proberen, met geduld komt het vanzelf. Ratten zijn slim, geef ze even de tijd en ze hebben het door.
Jooon
Geplaatst: 19-08-11 15:24
Handdoekje gebruiken?
En ratten en muizen lekken niet altijd hoor.
Anoniem
Geplaatst: 20-08-11 08:41
Ratten laten bijna altijd een minuscuul spoor urine achter, vaak merk je het niet eens maar de wat dominantere dieren kunnen het wat erger doen. Ze zijn nu rond de puberleeftijd, dus dat hij het nu begint te doen is goed te verklaren vanwege de hormonen. Hier staat het uitgebreid uitgelegd: http://www.ratbehavior.org/UrineMarking.htm Sowieso een handige site om iets meer inzicht te krijgen in wat ratten zijn en waarom ze doen wat ze doen. Dan snap je misschien ook waarom hem er met zijn neus doorheen halen geen goed idee is.
Jooon
Geplaatst: 20-08-11 08:52
Ratten.nl is ook erg goed, zit ook een groot forum bij!