Konijn gevonden bij onze kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

Konijn gevonden bij onze kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:27

Hallo,

Gisterenmiddag zat er opeens een (tam) konijn bij onze kippen. Heel raar, we zouden echt niet weten van waar het zou kunnen komen. We hebben het voor deze nacht een plaatsje gegeven onder het kippenhok, met stro, een potje met paardenvoer en wat wortels (ja, meer wist ik niet wat ik kon doen of geven :o )

Afbeelding
Ik ben al helemaal verliefd op dit beestje, en ik wil al superlang een konijntje.
Maar eerlijk is eerlijk, dus ik ga binnen een halfuurtje bellen naar de dierenarts om te vragen of ik eens zou mogen langskomen om eventueel te kijken of het konijntje geregistreerd is. Indien hij niet gechipt is zullen we in onze straat rondvragen of het van iemand is.

Maar een vraagje: indien we niet zouden vinden van wie het konijn is, kan ik dit dan houden, of ben ik verplicht om dit naar een opvangcentrum te brengen?

Alvast bedankt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:29

Dat lijkt op een bewuste dumping.

Fijn die zogenaamde dierenliefhebbers

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:30

Als jij het opvangcentrum in kennis stelt dat jij het dier gevonden hebt, en je kunt het verder een goed tehuis bieden, dan mag jij het dier onder je hoede nemen totdat de eigenaar zich meld bij het opvangcentrum. succes ermee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:31

Ik denk ook dat het konijntje bewust bij jullie is gezet, als je niet kan vinden van wie hij/zij is kan ie gewoon blijven.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:32

Lijkt mij inderdaad dat je het konijntje mag houden tot de eigenaar terug komt.. Ga maar naar de dierenwinkel om Science Selective voer te halen , 2 eet lepels per dag dat is in ieder geval goed voer. En onbeperkt goed hooi ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:32

Kan best zijn dat iemand er vanaf wilde en hem bij de konijnen heeft gezet.
Je kan het beste amivedi inlichten over dit gevonden konijn, maar met de vakantie enz. verwacht ik niet dat hier iemand voor gaat komen.
Dan kan je kiezen of je hem houdt of naar een opvang doet.
Hou je hem kan een eigenaar hem binnen een jaar terug claimen, daar moet je rekening mee houden dat recht hebben ze (gek genoeg).
Als je besluit hem te houden zou ik even uit laten zoeken of het een mannetje of vrouwtje is en er een vriendje bij zoeken (geen cavia), konijntjes zijn wel echte sociale dieren.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:34

Bedankt voor de reacties :D

Het vreemde is dat onze tuin helemaal afgesloten is, dus eigenlijk kan er niemand op. Hij loopt via een kronkeltje wel naar een andere tuin, maar dit huis staat leeg dus ik denk niet dat hij van daar komt.
Ik ben benieuwd voor deze middag. Denken jullie dat het nuttig is om naar de dierenarts te gaan? :)

Ik woon wel in België, dus zijn deze rechten ivm opeisen enzo hetzelfde?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:34

je maakt weinig kans dat hij gechipt is.
zoals orchidee21 al zegt melden bij de opvang en zeggen dat je hem onderdak wilt bieden.
mald de eigenaar zich kan die hem komen halen. komt niemand hem op eizen dan wordt hij volgeens mij na een bepaalde tijd van jou :j

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:36

Wat een schatje zeg!
Op het moment dat jij melding maakt bij dierenarts en opvang, heb je genoeg gedaan hoor.
Ik zou daarbij gelijk aangeven dat je het diertje zelf graag (tot de eventuele eigenaar zich meld) zou willen houden. En zolang de eigenaar zich niet meld, dat je hem graag houdt. Wel kans dat ze bij een opvang vragen of je nog andere konijnen hebt :)).. Konijntje heeft namelijk graag soortgenootje om mee samen te leven.
Succes ermee, en hoop voor je dat je deze knappe man kan houden of (voor konijn) dat hij een liefdevol baasje heeft die m kwijt is en weer komt halen

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:38

Oke, ik zal de dierenarts bellen, kijken of hij gechipt is, en indien niet kijken of het een rammetje of voedster is + zoek ik de dichtsbijzijnde opvang (hier in België kan dit wel een eindje ver weg zijn, maar goed :') )
Een tweede konijntje lijkt mij inderdaad een heel goed idee, maar dit zal ik natuurlijk niet de eerste week aanschaffen, ik denk dat we best eerst zeker zijn dat het van ons wordt. Toch?

Edit: net naar dierenarts gebeld, deze kan niet opnemen vanwege een operatie. Ik wacht nog een halfuurtje ;) + typfout
Laatst bijgewerkt door Foulplay_ op 18-08-11 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefste

Re: Konijn gevonden bij onze kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:40

Dat lijkt me inderdaad wel slim ja :)
Volgens mij heeft dit konijntje heel veel geluk gehad dat hij/zij bij jou is komen aanwandelen/gedumpt is! Klinkt alsof je een heel fijn baasje bent :))

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:47

Wat een leuk konijn O:)
Ik zou idd ook het opvangcentrum op de hoogte stellen en dan gewoon het konijn houden(tot dat zn baasje zich komt melden)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:50

Haha, bedankt Eefste :D! Ik doe m'n best.
Ik vind het inderdaad ook een leuk konijn :P

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:53

Leuk konijn
Maar er zijn sommige die al zeggen neem er een konijntje bij.
Maar daar zou ik even mee oppassen.
Weet dit uit ervaring
Heb zelf een konijn en deze dult geen andere konijnen of cavia,s in de buurt en is erg happy in zijn eentje

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:00

ik heb jaren als nachtkoerier gewerkt en als je eens wist hoeveel tamme konijnen ik op straat tegen ben gekomen... vaak zijn dit konijnen die een keer ergens zijn ontsnapt uit hun hokje of ren. De meeste blijven wel een beetje in de buurt van hun huis hangen, maar sommige gaan gewoon op zoek naar voedsel.
Als je het konijn leuk vind zou ik hem gewoon bij jou thuis houden hoor. Een foldertje ophangen bij de dierenzaak, idd even kijken of hij gechipt is en even melden bij de centrale voor vermiste dieren.
En als niemand komt opdagen, dan gewoon lekker bij je kippen laten lopen. Het konijn zit waarschijnlijk liever waar hij nu zit dan in een opvang plek.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:03

Zou inderdaad even in de straat rondvragen. Onze konijnen zijn vanmorgen nog op bezoek geweest bij 3 verschillende buren en wilde op de parkeerplaats ook even de auto's vanaf onderen controleren ;)

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:07

Eigenlijk elk konijn duldt wel andere konijnen in de buurt, het is alleen wel een kwestie van een geschikt maatje vinden en ook rustig aan elkaar koppelen. Een mens kan het immers ook niet met iedereen vinden en leert ook iemand liever eerst een beetje kennen voordat ze gaan samenwonen. Konijnen kunnen alleen best gelukkig zijn als ze onwijs veel aandacht krijgen maar twee konijnen zijn gelukkiger ;) En het is voor het baasje ook erg leuk om twee konijnen gezellig samen te zien liggen of elkaar helemaal aflikken. Bovendien rennen er dan twee neusjes op je af om geaaid te worden en je hebt toch twee handen :)
Maar goed, voor de TS: eerst maar even kijken hoe het gaat en of er een baasje op komt duiken. Daarna kun je altijd nog verder zien.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:11

Inderdaad, ik ga niets overhaast beslissen, ik wacht nog even af.
Ik ben daarnet nog even bij het konijntje geweest, hij had wel honger hoor! Ik had redelijk veel paardenvoer gezet, en bijna alles was op. Hij heeft ook 1.5 wortel gegeten, is dat niet wat veel voor een konijn?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:14

TS, misschien heeft hij al een tijdje niet gegeten. Ik zou hem eerder een paar keer kleine beetjes geven ipv ineens een grote hoeveelheid.
Het enigste waar je mee moet oppassen is de konijnenziekte. Hier zitten de wilde konijntjes allemaal weer aan de straat te wachten totdat ze doodgereden worden omdat ze allemaal ziek zijn.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:15

Ik ben het met naomi_azzet eens. Een konijn koppelen gaat natuurlijk niet vanzelf. Ik heb mijn konijntje (die alleen overbleef na dood van haar maatje) meegenomen naar de konijnenopvang. Daar samen gezet met verschillende gecastreerde rammetjes. Met sommige was het gelijk knokken, met Walter (die dus uiteindelijk mee is gekomen) ging het best goed. Ze waren niet gelijk heel aanhankelijk, maar vrouw van de opvang kon zien dat dit wel wat ging worden. (zij heeft natuurlijk heel veel ervaring met koppelen)
Maar zoals je zelf al zei, eerst maar een kijken of ie wel bij je mag blijven.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:17

Foulplay_ schreef:
Inderdaad, ik ga niets overhaast beslissen, ik wacht nog even af.
Ik ben daarnet nog even bij het konijntje geweest, hij had wel honger hoor! Ik had redelijk veel paardenvoer gezet, en bijna alles was op. Hij heeft ook 1.5 wortel gegeten, is dat niet wat veel voor een konijn?

Kijk uit met teveel groenvoer, dat is niet goed voor ze. Zorg in de eerste plaats voor voldoende lekker hooi, dat is het belangrijkste.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:18

Oké, bedankt :) Ik ga dan zometeen maar even hooi kopen. Is ook niet verloren hé, onze kippen vinden dit ook wel leuk!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:20

Het konijn wat ik heb zitten.
zat vanaf waar ik ze heb gehaalt met zijn maatje
maar deze werd toen ze groter werden in elkaar gemept door dit konijn
en heb er laatst nog een er bij willen zetten maar ook dit ging niet.
konijn had geen leven zit nu heerlijk bij de cavia,s

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:28

Oja, misschien overbodige tip hoor.. maar hou even in de gaten dat ie geen diaree krijgt van groenvoer.. Als een konijn wat buiten zit diaree krijgt, komen daar vliegen op af. De diaree blijft vaak aan het konijn plakken. Die vliegen leggen eitjes in de poep. Als je eitjes uitkomen, komen er maaien uit. Deze maaien eten de poep op, maar beginnen ook aan het konijn zelf. Ik ben helaas een keer mijn konijn verloren op deze manier (was op vakantie, oppas niet opgelet).. Er zat een gigatisch gat in mijn konijn. Gelijk in laten slapen natuurlijk, maar heel erg naar. Dus, goed om daar op te letten bij een konijn waarvan je niet weet hoe hij op bepaald soort eten reageert

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:36

Ik denk dat ik een advertentie bij het asiel op zou hangen van konijn gevonden...
Als jij hem bij het asiel wil afgeven als gevonden heb je grote kans dat je moet betalen...
en als je hem dan na een tijd wil ophalen omdat je hij niet is opgehaald door vorige eigenaar dan moet je ook weer betalen :P