Hondje met artrose en wandelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Hondje met artrose en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 07:49

Ik heb dus een jack russel van 11 jaar die al van jongs af aan artrose heeft, hierdoor loopt die soms best moeilijk en wandelen met hem is echt geen lol aan.
Vroeger gingen we 4 x per dag met hem maar dit wil hij echt niet meer maar nu merk ik dat hij steeds minder wil gaan.
Mij maakt dat niks uit, hij mag het gewoon achterom doen.
Maar soms bijv. smorgens is het net of hij graag wil maar als we dan 100m onderweg zijn is het wel weer zat en zou hij het liefst omdraaien.
Ook poept hij achterom niet graag dit steld hij uit omdat hij eigenlijk gewent is dat we gaan wandelen.
Ik denk dat 1 of 2x per dag wandelen om eens lekker der uit te zijn belangrijker is voor hem dan 3x per omdat hij zijn behoefte moet doen.
We hebben zelfs een deurtje in de deur als we er niet zijn kan hij ook naar buiten.
Maar wat denken jullie, gewoon meezeulen drie keer per dag of hem gewoon laten en dan lekker eens af en toe een klein blokje als hij daar zin in lijkt te hebben.
Nu het warme weer alweer aankomt is het helemaal een hel.
Hij krijgt trouwens ook al pijnstiller en ontstekingsremmer en ik wil hem ook niet forceren met bewegen.
Vroeger als we gingen wandelen vloog die onderhand door de voordeur en twee maanden geleden is zijn maatje overleden en die vond wandelen wel heel leuk en die maakte ziggy dan enthousiast, maar ook maar voor het hoognodige.
lange wandelingen deden we alleen met de andere hond, met ziggy zowiezo niet meer.

izzy1985

Re: Hondje met artrose en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:02

Liever 6x per dag een paar minuten dan 2 of 3x lang. Krijgt hij naast zijn pijnstiller nog wat anders bijv. Supplementen? Doils joint is een hele goeie, op basis van een hoog geconcentreerde omega 3. Glucosamine en chondroiitine duurt wat langer en is niet bij iedere hond effectief zichtbaar. Je kan ook een voeding geven waar het al in zit, bijv de mobility van royal canin of hills jd. Ook eukanuba heeft er een.

Succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:06

Het is een moeilijk verhaal met deze hond, want hij staat al op ander voer vanwege zijn alvleesklier probleem.
Supplementen wil ik niet eens aan denken, zijn pilletjes voor de pijn en allergieen is al drama genoeg.
Je moet niet denken dat we 2 a3 keer per dag ver gaan, dat wil die niet eens.
En nog vaker lopen dat doet die al helemaal niet, dan wil die helemaal niet meer, dat hebben we al geprobeerd.
Daarom ben ik ook aan het denken het is zo'n gedoe iedere keer en voor beide erg frustrerend.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:14

Heb je enig idee wat pilletjes voor de pijn met het lichaam doen? Denk aan belasting op de maag, lever en nieren. Wat heeft hij precies aan zijn alvleesklier?

Als hij aangeeft dat hij zelf niet meer wil, dan is het misschien tijd om een beslissing te nemen?!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:22

Waarom kijk je niet of hij in een karretje/mandje wil,kun je met de fiets een stuk de hort op.Ben je bij een leuke plek ga je daar fijn met hem wandelen.Is hij moe of kan hij moeilijk lopen dan doe je hem weer in karretje/mandje :)
Op deze manier kun je leuke wandelplekjes opzoeken waar hij misschien ook andere honden kan ontmoeten en hij hoeft zich niet te forceren...

Hier is het vrij normaal om hond in mandje op de fiets te doen en dan door de drukke stad naar het park te fietsen :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:33

We hadden vroeger een yorkie van 13 met een 3 jarig duitse pincher,
helaas moest de pincher het huis uit (zat met 2 gesteriliseerde teven
maar piste alles bij elkaar en kon niet zo goed met mijn vader overweg)

Nadat de pincher weg was is het yorkie onwijs hard achteruit gegaan,
ze mankte al een beetje na een vergroeiing door een val van de bank
(inschattingsvermogen achteruit gegaan, staar op 2 ogen.. aan 1 kant
reageerde ze al helemaal niet meer en op de andere kant weinig) maar
ze liep echt op hem. Als hij vond dat het tijd was om te plassen dan
duwde hij haar omhoog en zij huppelde overal achter hem aan. Onze andere
hond was met de york opgegroeid maar die was liever met mensen, die
negeerde de andere 2.

2 weken na het vertrek van de pincher is het yorkie ingeslapen. Buiten plaste
ze niet maar liet in haar slaap plasjes gaan, wou niet meer eten etc. Ze wou
niet van haar plekje komen en was vreselijk down..

Ze liep al langer met pijn maar was nog fief en speelde nog gewoon.. maar toen
was het gewoon tijd om afscheid te nemen.

En mijn ouders laten de honden ook gewoon achterom hun behoefte doen hoor..
(ruimen het daarna gelijk op)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:40

izzy1985 schreef:
Heb je enig idee wat pilletjes voor de pijn met het lichaam doen? Denk aan belasting op de maag, lever en nieren. Wat heeft hij precies aan zijn alvleesklier?

Als hij aangeeft dat hij zelf niet meer wil, dan is het misschien tijd om een beslissing te nemen?!

Omdat de hond niet meer op uur en tijd wil wandelen moet die maar een spuit, sorry hoor maar dat slaat echt nergens op.
Jij vind dat er nog 6x per dag gewandeld moet worden, maar waar basseer je dat uiteindelijk op.

Tinky, Over zo'n karretje hebben we inderdaad ook wel eens gedacht, misschien dat we daar eens op moeten focussen.
Maar het gaat hier gewoon om de wandelblokjes en ik doe hem ook af en toe in de auto en ga het bos in of langs het water.
Dat vind hij erg leuk maar met een kwartiertje is hij het ook zo weer moe.
Tuurlijk proberen we hem zoveel mogelijk variatie te bieden, maar die verplichte wandelrondjes worden zo vervelend.

Hij heeft trouwens een chronisch ontstoken alvleesklier, maar de laatste keer (2 maanden terug) dat er bloed is genomen om te controleren was de waarde perfect.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:43

svdijk, zo erg is het met hem niet.
Ziggy gaat gewoon zelf naar buiten als hij wat moet en wil ook nog wel eens met de bal spelen.
Het is verder een hele vrolijke hond.

Wel rot dat jullie op die manier twee honden in zo'n korte tijd verloren zijn.
Als ziggy ook een hoopje ellende zou zijn en ook niet meer van zijn kussen zou komen, dan is het gewoon klaar maar zover is het (gelukkig) nog niet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:55

Ik zou toch supplementen overwegen de meeste kun je gewoon over het voer strooien.
De hond van mijn vriend en de hond van mijn schoonzusje hebben veel baat bij Glucobest en met een kleine hond doe je een half jaar met een potje van 35 euro.
De hond van mijn vriend is hier echt een hele andere hond door geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:01

Ik zou overleggen met de dierenarts of je geen andere/betere pijnstilling kan krijgen.
Zoals je het omschrijft klinkt het alsof hij veel pijn heeft, ik snap dat jullie hem niet zomaar willen laten gaan, maar zoals het nu is lijkt het me voor hem ook niet prettig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:04

Mijn artrose-hond moet van de DA in beweging blijven, want anders smelten zijn spieren weg waar je bijstaat en wordt het voor hem nog moeilijker om uit de voeten te kunnen. Hij krijgt een half cortisonen-pilletje per dag en 1x om de twee maanden een injectie om zijn spieren te onderhouden. We hebben er weer een vrolijke hond door teruggekregen die graag wandelt, daarvoor kon hij amper opstaan... (hij is ook 11 jaar).

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:49

Een hond met artrose moet blijven bewegen. Rust Roest.
Als de pijnstilling zijn werk niet meer doet, en de hond niet eens lekker wilt wandelen en snuffelen, vraag ik me heel erg af wat zijn kwaliteit van leven nog is. Misschien moet jij daar ook eens over gaan nadenken en dan in het belang van het dier handelen.
Pillen om op welke wijze dan ook het leven van je dier te rekken, zijn natuurlijk perfect, maar dan moet het wel verbetering geven en als ik jouw verhaal zo lees, betwijfel ik dit heel erg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:51

Pedigree Pal heeft staafjes die honden erg lekker vinden met gluco/chrondro en sasha's blend zijn kleine brokjes die ze ook heel smakelijk vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:32

Ziggy krijgt Onsior dit is een pijnstiller en ontstekingsremmer die nog iets milder is voor lever en nieren.
Hij heeft jaren aan een stuk op prednison gestaan vanwege de allergieen, gelukkig hebben we daar nu een andere oplossing voor.
Regelmatig laat ik bloed trekken om alle waardes eens even na te kijken en zijn lever en nieren zijn ondanks alle medicijnen nog steeds goed.
Voor mensen die denken dat ik geen supplement heb voor de kosten, die hebben het mis, ik betaal me lam aan zijn pijnstiller en atopica voor de jeuk.
Maar dat supplement eet hij niet, ook heb ik er een paar geprobeerd zoals sachas blend, primaval en nog zo'n grote tablet van Dursydog.
Ik ga zowiezo eens overleggen wat we met zijn pijnmedicatie kunnen gaan doen.

Mensen die menen dat deze hond ingeslapen moet worden moeten dat zelf weten maar hier gebeurd het nog niet.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:08

jesito schreef:
izzy1985 schreef:

Omdat de hond niet meer op uur en tijd wil wandelen moet die maar een spuit, sorry hoor maar dat slaat echt nergens op.
Jij vind dat er nog 6x per dag gewandeld moet worden, maar waar basseer je dat uiteindelijk op.

Tinky, Over zo'n karretje hebben we inderdaad ook wel eens gedacht, misschien dat we daar eens op moeten focussen.
Maar het gaat hier gewoon om de wandelblokjes en ik doe hem ook af en toe in de auto en ga het bos in of langs het water.
Dat vind hij erg leuk maar met een kwartiertje is hij het ook zo weer moe.
Tuurlijk proberen we hem zoveel mogelijk variatie te bieden, maar die verplichte wandelrondjes worden zo vervelend.

Hij heeft trouwens een chronisch ontstoken alvleesklier, maar de laatste keer (2 maanden terug) dat er bloed is genomen om te controleren was de waarde perfect.

Ik heb niets over spuitje gezegd ;) Alleen dat wanneer het hondje ondanks medicatie toch pijn blijft houden, en jij geen ander alternatief wil proberen toch moet nadenken over de kwaliteit van leven voor je hondje. Je vraagt immers om hulp en advies maar je wilt niets aannemen.

En met 6x per dag bedoel ik geen hele wandeling, maar enkele minuten buiten zodat het hondje in beweging blijft en er voldoende gewrichtsvloeistof aangemaakt kan worden zodat de gewrichten gesmeerd blijven. Maar als jij hem liever laat liggen overdag en 2x of 3x een langere wandeling probeert te maken, terwijl hij stijf is van het liggen.. je gaf zelf al aan dat hij dat niet meer zo graag wil, kan komen omdat hij stijf is en pijn heeft daardoor. Misschien moet je eens in het probleem arthrose verdiepen? :+

jennalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:26

ik denk dat jullie ts een beetje verkeerd begrijpen,
ziggy is nog een levendige hond en zeker niet 'op'.
alleen is het voor het hondje zo dat deze niet meer graag wandelt.
beestje heeft verschillende problemen gehad met zijn gezondheid en ts heeft daar
alles aan gedaan dat ziggy zich beter ging voelen en dat is dan ook erg goed gelukt.

geloof me als ik zeg dat ze kosten nog moeite spaart om haar dieren te helpen.
ook weet ze prima in te schatten wanneer het hondje in kwestie niet meer kan.

maar omdat de hond niet graag wandelt vind ik niet dat dan zomaar een spuitje moeten worden gezet!
beestje is helemaal happy thuis en speelt nog genoeg, dus daarmee beweegt hij nog genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:54

Ik weet nog wel een hond met een hele nare ziekte, kon niet meer lopen, maar heeft haar nog iedere dag een blokje om gereden in de kruiwagen! :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:15

Dank je Nicole, jij weet als geen ander hoe ik ben.

Een kruiwagen heb ik ook nog wel. :P

jennalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:19

juist daarom plaatste ik dat bericht maar even :)