konijnen ehbo, wat in huis hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

konijnen ehbo, wat in huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:29

Normaal ging ik direct naar de dierenarts als er wat mis was. Alleen afgelopen zondagavond had ik een ziek konijn en was er geen dierenarts die me wilde helpen. Er was er zelfs een die zei:"leg maar ergens neer tot hij weg is". Een paar minuten later was het konijn inderdaad overleden, en die laatste dierenarts had hier niks meer aan kunnen doen, maar alles was het konijn had was een verstopping...

Dus wat moet ik absoluut in huis hebben? Ik heb 9 konijnen(allemaal laten helpen) en een konijnentuin.

odetteke

Re: konijnen ehbo, wat in huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:33

Een honkbalknuppel of bijl :o
Tja, klinkt hard missschien maar dat is diervriendelijker dan te wachten tot een dier vanzelf gaat.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:38

odetteke schreef:
Een honkbalknuppel of bijl :o
Tja, klinkt hard missschien maar dat is diervriendelijker dan te wachten tot een dier vanzelf gaat.

Je begrijpt dat ik bedoel voor dat het zo ver komt he?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:40

Een EHBO doos
Het is voor elke konijneneigenaar aan te raden om een aantal spullen in huis te hebben. Deze spullen komen erg van pas als je konijn onverwacht gewond raakt, iets verkeerds eet, gas of verstopping krijgt of ziek wordt , en dat op een moment dat de dierenarts niet snel te bereiken is en alle winkels dicht zijn.
De meeste mensen realiseren zich pas dat het handig is deze spullen in huis te hebben als ze tegen een situatie aanlopen waarin ze het dus niet bij de hand hebben. Vaak verliest het konijn daardoor dan zijn leven.

Wat moet zo een EHBO doos nou bevatten? (je kunt hem natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wil).

- Spuitjes zonder naald in verschillende maten (voor dwangvoeren)
- Nageltangetje
- Tekenpen of –pincet
- Thermometer voor het meten van koorts of onderkoeling
- Kruik (rubber) of snuggle safe, voor warm houden van het konijn na een operatie of bij gas.
- Borstels voor vachtverzorging en het verwijderen van losse haren tijdens de verhaarperiodes.
- Vlooienkam (voor het opsporen van beestjes in de vacht).
- Steriele gaasjes voor het verbinden van wonden. ( een schaar en leukoplast is ook handig in de buurt te hebben)
- Tegen verstopping tgv van haren: Prozyme (webwinkel konijnen.nl)
- Protexine: probiotica om de natuurlijke darm balans te herstellen. Dit middel is te gebruiken bij gas, verstopping en tijdens een Ab kuur. (te bestellen bij www.dovital.nl)
-Dwangvoeding: Science recovery (verkrijgbaar bij de dierenarts), Critical Care, in warm water geweekte Science selective (of de standaard biks in water geweekt tot een papje) of baby eerste wortelhapje. Pas met dit laatste op ivm de vele suikers die het bevat. De eerst genoemde middelen genieten de voorkeur.
- pijnmedicatie: Gewone aspirine (groen/wit met acetosal), metacam of carprofen. Geef je konijn nooit zonder overleg met een dierenarts medicijnen of pijnstillers.
- Wondbehandeling: Echinacea tinctuur, Calendula tinctuur (of wondspray) om wonden te helpen genezen en te verzachten. Bethadine verdund met water kan gebruikt worden voor het ontsmetten van kleine wondjes.
- Tegen stress: Rescue remedie (Bach)
- Tegen uitdroging: orisel (appotheek)
- Een middel tegen diaree: Protexin, bij dierenarts verkrijgbaar, of Bio-Critical , bij Stichting de Hoge Hoed verkrijgbaar of Lactobacillus. Let wel op dat je bij diaree door voedingsfouten de oorzaak eerst aan moet pakken!
- voor oogbeschadigingen: Caf oogzalf (dierenarts) of Euphrasia Stillidoses van Unda (bijv bij de rode pilaren te krijgen)
- Okoubaka (bij vergiftiging, na narcose)

www.bunnybunch.nl

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:44

Dankjewel!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:07

ik heb me er ook nooit in verdiept, hoor! :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:09

Kun je beter wel doen passieAppel. Voordat je een dier aanschaft je jezelf verdiepen in de verzorging die zo'n dier moet hebben en daar hoort EHBO ook bij. ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:19

hm, zoveel heb ik voor mijn konijnen ook niet in huis (zie lijst van winsel), mijn "noodkit" bestaat uit parafine en buscopan. (als ze gas of verstopping hebben).
En verder een potje olvarit wortelhapje, wat ik met zo'n plastic spuitje kan voeren als ze niet willen eten.

Dat was op aanraden van mijn dierenarts, voor als ze zelf niet bereikbaar was en ik moet zeggen dat het me wel al een paar keer geholpen heeft bij mijn vorige nijn die nogal koliekgevoelig was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:21

Ik zou iig naar een dierenarts op zoek gaan die voor een ziek dier wél zijn bed uitkomt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:22

Voor verstoppingen: ananas :j Verse ananas. Die kun je zo voeren als ze het lusten, of uitpersen en het sap voeren, eventueel met een spuitje in de mond spuiten. Een tip die ik eens bij de konijnenopvang heb gekregen, en inderdaad kwam de hele verstopping er de dag erna uit :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:24

Ananas sap idd :) Helpt super

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:20

pinto_1 schreef:
hm, zoveel heb ik voor mijn konijnen ook niet in huis (zie lijst van winsel), mijn "noodkit" bestaat uit parafine en buscopan. (als ze gas of verstopping hebben).
En verder een potje olvarit wortelhapje, wat ik met zo'n plastic spuitje kan voeren als ze niet willen eten.

Dat was op aanraden van mijn dierenarts, voor als ze zelf niet bereikbaar was en ik moet zeggen dat het me wel al een paar keer geholpen heeft bij mijn vorige nijn die nogal koliekgevoelig was.

Buscopan mag je een konijn echt niet geven :n Is ontzettend achterhaald. De darmen gaan hiervan stilliggen en dat kan fataal zijn voor een konijn. In plaats van buscopan is het veel beter om juist iets te geven wat de darmen extra stimuleert zodat het gas kan worden afgevoerd.

Ik heb thuis altijd een potje olvarit liggen, spuitjes zonder naalden in verschillende formaten, bach rescue remedy, calendulan spray voor kleine wondjes en aan medicijnen heb ik primperan liggen. Dat laatste is een darmstimulerend middel dat ik geef als ik gas of verstopping vermoed.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:34

Aeropax schijnt ook goed te helpen bij gas, het zijn tabletten (wel humaan) die vrij te verkrijgen zijn bij de apotheek, tablet oplossen en geven