cavia man alleen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

cavia man alleen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:47

hallo,

Ik heb vandaag helaas mijn cavia moeten laten inslapen..
Nu zit ik met een man alleen, en ookal ligt hij grotendeels van de dag relaxt, en is lekker bezig met eten..
toch gun ik hem snel weer een maatje. Wat is slim bij een beer? Een jong beertje erbij?
Het moet wel samen kunnen, dus dacht van ja.. als het niet kan moet ik de nieuwe terug kunnen brengen..

alvast bedankt!

Florale

Re: cavia man alleen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:49

Een jong beertje erbij, hebben wij ook altijd gedaan. Gaat meestal wel goed.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:50

Ik had ook 2 cavia's waarvan er 1 is overleden, mijn over gebleven cavia zit nu alleen en eigenlijk vind ik het enorm sneu, maar ben zo bang dat met een nieuw maatje het niet goed gaat samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:51

meestal gaat het goed! :) (als een ouder beertje weer een ouder maatje krijgt)
maar volgens mijn met een jonkie... bijna ( (A) ) altijd!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:51

ik wil t minstens proberen. Deze is altijd lekker aan het "prrr-en" tegen een ander, lekker achter elkaar rennen en piepen.. en nu is ie hele tijd stil.. neeh moet echt een maatje

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:57

Kun je niet eens bij een cavia-opvang proberen of er een beertje voor erbij zit? Vaak vind een opvang het geen probleem om eerst te proberen of het matcht met jouw cavia voordat je hun cavia mee naar huis neemt. Bovendien kennen zij hun cavia's goed en kunnen wellicht een inschatting maken wie er bij jouw cavia zou passen. Dat heb je met een anonieme dierenwinkel cavia niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:57

Ga naar een opvang bij je in de buurt, neem je cavia mee en je kan meteen zien of er een match is ;) :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:59

ah meenemen wat slim! Nee zit hier erg goede dierenwinkel waar ze er veel vanaf weten.. zal met ze overleggen. Dacht miss kan ik ook wel 1 lenen ofzo.. Ga t liefst zo min mogelijk met cavias reizen omdat ze snel in de stress zijn

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:04

Ga aub NIET naar een dierenwinkel
Een opvang is echt 100x beter

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:07

jaa.. ik weet het.. zal kijken of daarmee wat te regelen valt, zit hier niet in de buurt.. en van fokkers heb ik helaas ook geen goede ervaringen.. zegt helemaal niks. Ik ga niet met mijn cavia een uur in de auto, of fiets naar een opvang.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:02

Een jong beertje kan inderdaaad prima, tot een leeftijd van ongeveer 6 a 7 weken. Uit de dierenwinkel kan best, alleen weet je niet zeker of je hem dan terug kan brengen als het niet zou klikken.
Een opvang is inderdaad ook een goed idee, alleen hebben ze daar meestal oudere dieren zitten en daar heb je niets aan. Over de meeste fokkers heb ik ook mijn bedenkingen, dat moet ieder voor zich weten, maar voor mij geen cavia van een fokker meer...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:02

ik heb mijn cavias ook van een fokker die goed bekend staat op fora's etc. Maar mankeerden toch heel wat.. Ik ga kijken of ik bij een dierenwinkel een kleintje mee kan nemen in overleg dat ik hem terug kan brengen als het niet wil.. kan me voorstellen dat dat vaker gebeurd:) Mijn beer doet het tot nu toe niet anders dan ervoor, hij kruipt lekker in het hooi en snuffelt rond.. vind het alleen zo jammer dat hij geen contact meer heeft. Vind het zelf ook veel leuker naar te kijken, 2 cavias die met elkaar spelen, communiceren. Zo is het erg stil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:13

Bij de opvang helpen ze je koppelen...

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:17

Succes met t zoeken naar een nieuw caafje, probeer er 1 te vinden die ongeveer 4 weken is, dan weet je zeker dat t goed gaat. Ze zullen misschien even achter elkaar aan jakken, maar zolang er geen bloed vloeid is er niets aan de hand en worden t vanzelf dikke maatjes.
Ik heb ook meerdere cavia's van "bekende" fokkers gehad, heb er qua gezondheid (en afwijkend gedrag) van de dieren niets dan ellende mee gehad, terweil mijn dierenwinkel cavia's oud worden zonder ooit wat gemankeerd te hebben!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:18

Nou ik ben overstag, mijn cavia zal weer een nieuw vriendje krijgen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:23

Charaz schreef:
Nou ik ben overstag, mijn cavia zal weer een nieuw vriendje krijgen.

*\o/* goed zo, alleen is ook maar alleen!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:28

Niemand die deze tip heeft gegeven, maar mocht het koppelen met een jong beertje niet gaan (want ook dat wil niet altijd lukken, heb hier 2 broertjes die echt niet samen gingen na het afspenen), dan kun je je beer natuurlijk ook nog altijd laten castreren. En daarna een leuk vriendinnetje erbij zoeken. Castraat en zeug gaat vrijwel altijd goed samen. Moet je alleen wel even in willen investeren, want castreren is niet altijd even goedkoop en je bent dan ook even erg druk met je caafje (qua extra verzorging). En het is, natuurlijk, niet helemaal zonder risico.

Maar de lol die een gecastreerde beer heeft met een (groep) zeug(en) is geweldig om te zien. Op het moment wordt mijn dekbeer gecastreerd (ik ga verder met een zoon van hem) en hij mag straks als castraat zijn werk gaan doen in de zeugengroep. Dat gaat hij geweldig vinden en de dames zijn ook altijd veel relaxter als er een man bij loopt :-) Mijn vorige castraat (kwam van een, niet zo goed aangeschreven, fokker. Toen ik hem kocht, had ik sowieso nog weinig verstand van erfelijke dingen als satijnziekte en zo) is helaas ingeslapen na een buik vol tumoren te hebben. Maar cavia's bij een dierenwinkel halen doe ik ook niet. Wil niet zeggen dat alle dierenwinkels 'slechte' cavia's hebben, maar de caafjes in de dierenwinkel hier in het dorp zitten altijd onder de schurft... is ook niet fijn om in je groep te krijgen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:37

castreren is voor mij niet echt een optie. Ja misschien de allerlaatste optie. Ik wil dat mijn cavias zo min mogelijk stress hebben. En onnodig opereren vind ik onzin. Opvang is hier helaas ook niet in de buurt, dus zal bij de dierenwinkel kijken.. Denk zelfs dat ik hem daar wel mee mag nemen, zijn super mensen daar:)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:53

Ik heb ook zo'n mannetje zitten, hij kan niet bij de andere mannetjes in omdat hij gedekt heeft.
Maar ik heb al heel wat caafjes geprobeerd, helaas nog geen perfecte match gevonden voor hem.
Hij is nu heel angstig en begint me dan enorm te gillen, de laatste 2x is die ook flink gebeten (heel sneu) dus ook hier weet ik niet zo goed wat ik er mee moet.

Mijn andere mannetje, heeft 2 kleintjes (zijn kinderen) als vriendjes en dat gaat gelukkig erg goed.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:54

Waar woon je TS ?
Ik zou persoonlijk liever een stukje rijden dan naar een dierenwinkel gaan...

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:49

Heb je al een nieuw vriendje gevonden? En zoja is t koppelen goed gegaan?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:59

je kan inderdaa het beste een jong beertje bij een ouder in zetten.
dit gaat 9 van de 10 wel goed. omdat het jonge beertje meteen zijn plaats weet.
ik koppel ook altijd zo mijn (dek)beren.
als de beer al eens gedekt heeft, wil dit absoluut niet zeggen dat het dan niet goed gaat.
het kan wel gebeuren dat als het jongere beetje wat ouder wordt en ook praatjes krijgt dat ze dan even kunnen knokken, maar meestal gebeurd dit alleen als er een zeugje in de buurt is (dat ze die kunnen ruiken)

ik heb zelf nu weer babyboom in mijn stal. en als de beren bij de moeder weg moeten verdeel ik dat over de oudere beren die dan ook weer een vriendje hebben, zo worden de jonkie's opgevoed en gesosialiceerd.
wel doe ik 2 jonge beertjes bij 1 oudere.

Ts waar woon je?
ik heb genoeg jonge beren zitten nu, en mocht het toch niet goed gaan met koppelen mag je hem terug brengen.
Als je daar intresse in heb ontvang ik graag een pb

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:19

Ik woon in buurt van Groningen, ik heb de dierenwinkel gebeld, en die heeft me verteld dat ik het beter niet kan doen omdat mijn cavia mij ziet als gelijke, en dat hij nu niks mist. Als ik er 1 bijzet krijgt hij alleen maar stress en zal het een bloedbad worden. Ik was het hier niet echt mee eens, maar als ik daar 1 weg wil halen moet ik hem houden, ze nemen geen dieren terug.. dus dat word hem niet

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:24

Sommige winkels nemen we netjes hun dieren terug, ook in Groningen.
Ik heb toen de tijd 2 mannetjes gekocht en die man van de Dierenwinkel heeft me gezegd, dat als het niet goed ging, ik met ze terug moest komen om te zoeken naar een goede oplossing.
gelukkig ging het goed :D maar ik denk dat het gewoon een lang zoek proces is ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:31

ja ik wil niet zitten met een extra cavia waar ik niks mee kan. Ik lees nu op internet dat het heel lastig is, omdat mijn beer al vrij oud is.. zal hij een jong beertje misschien vervelend vinden. Het is wel zo dat hij zich prima vermaakt alleen.. maargoed ik vind het toch beter voor hem om een maatje te hebben