Nieuwe aanwinst pop of man? (parkiet)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Nieuwe aanwinst pop of man? (parkiet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:21

Hoi bokkers,

Een vraagje aan jullie:
Ik heb van vriendlief vandaag een nieuw pietje gehad, maar ik twijfel aan het geslacht. Hij is nog erg jong, een week of 6-7. Volgens de kweker is het een man, maar ik twijfel...

Ik heb hem als vriendje voor Spook, die volgens mij toch echt een pop is (is ook nog vrij jong...)

Spook
Afbeelding

En dit is me nu nog naamloze kadootje
Afbeelding

Zoals je hier ziet heeft deze niet echt ringen om de neusgaten, maar is het gewoon een vlek...

Kunnen jullie mij helpen???
(mag overigens wel ruilen mocht het toch een pop zijn...)

ZusJacobs

Re: Nieuwe aanwinst pop of man? (parkiet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:25

Uuuh volgens mij is deze al wel ouder dan 7 weekjes hoor? (aaargh ik weet het niet meer, paar jaar geleden jong kietje gehad en die zag er jonger uit dan dit (en was wel wat ouder). En (heb ik altijd geleerd whaha) volgens mij was blauw een kerel. (dus volgens mij geweldige redenering heb je twee mannetjes).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:30

Je nieuwe parkietje is zeker al een maand of 4 a 5 en zeer zeker een pop. De andere is zo te zien een recessief bonte en die houden als man een paarsige neusdop. Soms met een blauw vlekje.

Wil je het zeker weten dan even een foto maken zonder flits bij daglicht en even kijken of de vogel een irisring heeft.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:34

ZusJacobs schreef:
Uuuh volgens mij is deze al wel ouder dan 7 weekjes hoor? (aaargh ik weet het niet meer, paar jaar geleden jong kietje gehad en die zag er jonger uit dan dit (en was wel wat ouder). En (heb ik altijd geleerd whaha) volgens mij was blauw een kerel. (dus volgens mij geweldige redenering heb je twee mannetjes).

Yes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:41

blauw is man en pop is bruinige neus dop

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:49

die waren bij mij ook bekend idd ;) maar bij deze twijfel ik echt...

dank je wilawander voor de tip... ga spook even goed in de gaten houden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:03

Een pop heeft na het uitvliegen dezelfde neusdop als een man. Die van de pop wordt dan lichtblauw en dan gaat die naar wit en soms direct naar bruin. Mannen hebben dan een paarse dop die pas later blauw worrdt maar bij bepaalde kleurslagen paars/bruinig blijft. Daarom gaat het ook vaak mis daar op jonge leeftijd het precies andersom kan zijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 19:09

ja ik heb die omschakeling bij mijn koppel dat nu broedrijp is idd goed gezien... maar nu ben ik echt aan de twijfel, hoewel ik van die nieuwe wel meteen het idee had dat het een pop was (vriendlief heeft er geen verstand van vandaar dat hij dat niet opgemerkt heeft bij de kweker...) maar mn twijfel gata nu dus vooral uit naar de witte... als dat toch een man blijkt te zijn is er nog niets aan de hand...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:03

heb even een foto van spook (witte) bekeken van toen ik hem net had, toen was de neusdop rose/lila... ik heb spook nu al 3 maanden of iets dergelijks... denken jullie dat het inderdaad kan betekenen dat ik een man heb, ook al heeft ie wel iets van witte kringen om zn neusgaatjes? plaats morgen sowieso nog even een foto...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 08:45

2 nieuwe foto's van spook... ze zijn helaas wat onscherp want kan niet te dicht met de camera in de buurt komen...

Afbeelding

Afbeelding

dopje is lila/blauw maar ik twijfel ivm de witte ringetjes...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:46

Is een popje voor 90% heb je nog gekeken of deze een irisring heeft? (Witte ring om de ogen, je nieuwe aanwinst heeft deze soweiso.)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:05

Kon het niet ontdekken, maar kon het zo snel bij de 2 poppen ook niet ontdekken... Bij mn blauwe man zag ik het heel duidelijk

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:08

Is de gele vogel uit je andere topic de pop? want dat is volgens mij ook een recessieve bonte dus dat kan wel kloppen. Op mijn site onder info voor grasparkieten zie je ook neusdoppen ter vergelijking en onder kleurslagen nog meer. En bij nestjes 2011 staan ook veel recessieve bonten. heb je een idee. Ik kweek veel met deze kleurslag.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:14

Pop is idd die gele ja. Op telefoon is beetje moeilijk maar ik ga vanavond thuis op de laptop je site eens bekijken!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 21:00

mooie site hoor! duidelijke foto's ook, heb er veel van op kunnen steken. ben er nu ook wel van overtuigd dat spook een vrouw is, heb dr net nog goed bestudeerd. heeft ook echt die witte ringen op dr dop en die mis ik idd op de recessieve man foto's bij je... ga morgen het nieuwtje omruilen naar een man, ga nu maar zelf dan kan ik meteen kijken haha

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:18

Mocht je uit dit koppel recessieve bonten willen kweken dan moet je kijken naar een zelfde soort man. Of 1 die split is maar dat is moeilijk te zien. (vaak hebben ze een heel klein vlkeje op het achterhoofd).