volwassen katten tijdelijk bij elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

volwassen katten tijdelijk bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:07

Over een aantal maanden gaan wij verhuizen naar het huis waar mijn schoonmoeder nu woont. Wij hebben 2 katten die elkaar niet geweldig liggen, James zit steeds achter Kieran aan en laat hem niet met rust. Kieran zit heel veel buiten, James komt nooit buiten. Dus voor Kieran zal het erg moeilijk zijn als hij na de verhuizing een aantal weken binnen moet blijven met James.

Nu gaat mijn schoonmoeder enige tijd na de verhuizing voor een maand of 2 a 3 weg, zij heeft echter ook een kat. Nu wil zij haar kat die tijd bij ons brengen, omdat hij die buurt kent en dus gewoon naar buiten kan.
Haar kat is altijd alleen geweest (enige kat) en is op dit moment de schrik van de buurt, voor zowel vogels als andere katten. Ik ben bang dat dit absoluut niet goed gaat met onze katten en dat wij straks met 1 of 2 sproeiende katten zitten. Wij hebben al 2 katten die geen beste vriendjes zijn en met nog een kat erbij ben ik bang dat de boel escaleerd. Verder vraag ik me af of die kat wel gelijk naar buiten kan, hij is dan toch al een tijdje weg daar.
Mijn man vind dat we het gewoon moeten doen, omdat mijn schoonmoeder ook heel veel voor ons doet. Maar ik ben bang voor problemen tussen de dieren. En het huis is niet groot genoeg om ze apart te houden.

Wat zouden jullie doen? Van te voren kijken of het gaat, of gewoon gelijk zeggen dat ik het niet aandurf?
Het zijn trouwens alle 3 gecastreerde katers.

Paardenmeis1

Re: volwassen katten tijdelijk bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:12

Kan je geen proefweekje voorstellen? Als blijkt dat het niet gaat, moet er een plan B zijn voor de kat van je schoonmoeder en kan hij daarheen :j

Anoniem

Re: volwassen katten tijdelijk bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:57

Ik zou ook de neiging hebben om nee te zeggen, maar zoals ik het nu lees, is het antwoord eigenlijk al ja...

Laat de andere kat in een kamer(bij het kattenluikje!), en de andere katten de rest van het huis laten lopen... (moet toch te doen zijn? :) )

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:15

Het kattenluik zit in de keukendeur, en het is een open keuken. Dus dat kan niet helaas. De enige mogelijkheid om hem apart te houden is in de hal, dat hij de voordeur uit kan. Maar de hal is niet zo groot, en dan moeten we dus steeds de deur voor hem open doen, terwijl hij gewend is om achterom te komen.
Ik wil zowiezo proefdraaien, voordat mn schoonmoeder echt weg gaat. Ik vind het echt lastig, want ik wil met alle liefde voor haar kat zorgen. Dat doen we nu ook als ze weg gaat, maar nu kan hij gewoon in zijn eigen huis blijven en dan geven we hem eten. Maar ze gaat nu erg ver weg wonen, dus dat kan niet meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:04

Zou het zelf niet doen. Je hebt dus al 2 katten die niet met elkaar overweg kunnen waardoor de ene veel buiten is en de ander veel binnen. Zet je daar nog een 3de kat bij dan heb je idd grote kans op vechten/sproeien of dat in elk geval 1 van de 3 katten weg loopt omdat hij geen eigen territorium kan hebben bij jullie en het dus ergens anders gaat proberen te zoeken.
En jou katten komen nog eens wonen in het territorium van de alom gevreesde kater van de buurt......

Mocht je het dus niet kunnen weigeren dan zou ik idd van te voren proef draaien zodat je weet waar je aan toe bent. Wie weet na de verhuizing dat jou katten wel beter met elkaar overweg kunnen maar daar zou ik niet op gaan hopen eigenlijk.

Wat je van te voren wel kan doen om al proberen te voorkomen dat het mis gaat is meerdere kattenbakken zetten in 2 ruimten bijv.
Iets van valeriaan (kan je bij drogist halen en dan de druppel versie) in water of over voer of op slaapplaatsen doen daar worden katten rustiger van. Of je moet proberen ergens bij iemand die bach rescue samen kan stellen een mengsel daarvan te halen of bijv. zo'n adapter van Feliway (bij dierenarts verkrijgbaar) in huis ophangen. En dan in een ruimte waar de katten veel zijn maar waar niet overdreven veel gelucht wordt (dus niet naast een buitendeur) zodat de geur goed blijft hangen. Kan allemaal veel stress voorkomen.