5 weeskittentjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

5 weeskittentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:38

Tegen onze verwachtingen in hebben we 5 kleine huisgenootjes. Ik zou even de situatie schetsen: we wonen op een boerderij en leveren onderdak aan sommige zwerfkatten. Er staat standaard een bakje met voer voor ze klaar en ze kunnen op de zolder slapen in hooi/stro en als ze het zat zijn gaan ze weer weg. Ik denk dat menig mens wel snapt hoe dat gaat, als de ene plek niet goed is gaan ze gewoon verder. :j Vandaag vonden we een dode poes in onze schuur, natuurlijk in de container gedaan (het arme beest ;(). Totdat we vanavond gemiauw hoorden! Een nestje! Omdat er dit jaar vrijwel geen asielzoekers zijn op onze zolder, dachten we misschien dat de dode poes hun moeder zou zijn. Daarom de kat uit de container gehaald, geïnspecteerd en ja, het was inderdaad een zogende poes. Met andere woorden; de vijf kittentjes werden de vijf weesjes. :(:)

Dus wij (pa, twee staldames en ik) het nestje nog eens bekeken, vijf schitterende kittens met volle buikjes en de oogjes los! 2-4 weken volgens onze schatting, heel precies gokken kunnen we niet. Na overleg met papa besloten om deze vijf weesjes onderdak te geven en proberen ze te redden! Maarja, het is maandagavond.. winkels zijn dicht, dus wat dan? Dus wij eerst de welkoop gebeld van kennissen, maar daar hadden ze niet de melk die we zochten. Dus belde één van de staldames naar de dierenarts, en jawel! De dames kwamen terug met een complete buit aan kittenmelk, voer voor als ze groter zijn en meer! Intussen hadden wij de weesjes opgevangen in een doos en theedoeken verzameld voor de eerste voederronde.

Één van de dames heeft al veel kittentjes geholpen en liet ons precies zien wat we moesten doen! Dus gewapend met een theedoek, watten, lauw water en lauwe kittenmelk begonnen wij aan onze eerste voederbeurt (volgende om 0.00), nadat ze melk ophadden het buikje masseren en rond de plasser zodat ze hun behoefte doen. Hun doos werd ingericht met een pittenzak en één van de theedoeken eroverheen, de andere theedoek ligt er half in. Intussen ligt het stel rustig te slapen, met af en toe een zacht mauwtje.

Het is één zwart witte, één zwart witte met een beetje een lapjespatroon en drie grijsgestreept, één met wat bruinig er door.
Persoonlijk vind ik het schitterende katjes en ik hoop echt dat ze het redden! Ze hebben allemaal braaf gedronken en behoefte gedaan, dus ik denk dat ze het wel goed doen! :D Beter dan dit kunnen we het niet maken, tenzij er nog mensen zijn met eventuele aanvullingen! Daarom post ik dit topic ook, zodat ik kan updaten en eventuele tips kan ontvangen! De nachtdienst qua voeren is voor mij, omdat mijn ritme ingesteld is op 's nachts, 's ochtends doet papa het en 's middags vechten we wel om wie het mag doen. :D Ontvlooien gebeurd ook nog. :)

De kroost in een doos, lekker warm en knus bij elkaar.
Afbeelding
Op de tafel tijdens het voeren en knuffelen, arme kleintjes waren doodmoe :(:)
Afbeelding
En tijdens het voeren, op de arm bij één van de dames. :D
Afbeelding

Schattig he! We zitten om en om eens over de rand van de doos te gluren, want het zijn zúlke schatjes. <3

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:44

Ach! Wat sneu, dat hun moeder is overleden. Weten jullie daar de oorzaak ook van ?
En wat goed dat jullie ze in huis hebben gehaald! Hopelijk redden ze het allemaal, maar zo te lezen moet dat helemaal goed komen. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:54

xMonsterr schreef:
Ach! Wat sneu, dat hun moeder is overleden. Weten jullie daar de oorzaak ook van ?
En wat goed dat jullie ze in huis hebben gehaald! Hopelijk redden ze het allemaal, maar zo te lezen moet dat helemaal goed komen. :D

We weten het niet zeker, maar vermoedelijk is ze geraakt door een auto en toen naar onze schuur gerend en daar bezweken. Er worden namelijk veel katten geraakt bij ons aan de straat. :(:) Gelukkig let onze eigen kat wel op, die kijkt echt naar links en rechts of er een auto aankomt. _/-\o_

Nu hebben we ook niet echt onderzoekend gekeken naar een eventuele doodsoorzaak. Het was meer 'is het een zogende kat?' Je wilt natuurlijk niet heel lang kijken naar een dood dier. ;(

Bedankt! :D Het is echt doodstil in de keuken, ik heb geen muziek aan omdat ik bang ben om ze wakker te maken. Ze kunnen namelijk behoorlijk wat herrie maken als ze eenmaal wakker zijn. :Y)

LisaDijk

Re: 5 weeskittentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:44

Wat een schatjes! en wat zielig dat hun moeder het niet heeft gered... Super dat jullie ze gaan verzorgen! heel veel succes daarmee.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:57

Super van jullie dat jullie ze gaan grootbrengen! Heel veel succes !! helaas geen tips! ik bewonder jullie echt!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:40

Wat goed van jullie!! Ik hoop dat de kittens uiteindelijk als ze groter zijn ook goed terecht komen :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:45

Ach wat sneu van moeders, maar ik denk dat ze jullie dankbaar is dat jullie je over haar kroost ontfermen, super +:)+ Ik ga het topic volgen, want niets zo leuk als jonge poesjes groot zien worden! :)

Sjors

Jammer dat de moeder is overleden.
Maar het zijn echte schatjes zeg!
ze zullen met de goede zorg van jullie best wel redden :D

Blacky

En zijn ze de nacht goed doorgekomen ? :D

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:49

ach wat een lieve schatjes..
wat jammer dat de mama dood is..
gelukkig hebben jullie ze opgevangen :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:50

Ahhh altijd zo aandoenlijk die kleine kittens!! Hoop dat ze het redden. Wij hebben ook eens een nestje groot gebracht, maar dan met poedermelk voor kalfjes. Zijn echt reuze katten geworden en ze doen het nog steeds hartstikke goed (zitten bij kennissen). Die moederkat was ook aangereden met 2-3 weken oude kittens. Wij deden regelmatig voederbeurten en daarnaast altijd met de voerbeurt van de kalfjes warme melk uit een bakje. Op een gegeven moment hadden ze het door en was het feest als dat gebeurde! Zaten ze helemaal onder. Onze hond likte ze schoon als een moederpoes en later liepen ze onze andere kant achterna. Heb niet echt tips; wij beseffen heel goed dat dit een geluk actie is geweest.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:51

ze zien er op de foto goed uit, wel in de gaten houden of ze wel ontlasting hebben(ivm verstopping) en op tijd ontwormen. Zelf opletten(goed handen wassen na het vasthouden) ivm toxoplosmose besmetting. Heb ik nl. zelf ook gehad. Zodra ze een beetje kattenvoer kunnen eten (blikje gemengd met water) dan groeien ze als kool en ben je gauw van het melkgeven af. Ik heb er al heel veel met de fles grootgebracht, het is veel werk maar het blijft wel heel leuk, vooral als ze uitgroeien tot gezonde grote katten. Leuk hoor dat jullie ze opvangen!!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:52

Ach wat sneu! Maar echt super dat jullie ze in huis hebben genomen en ze verzorgen. Heel veel succes!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:25

Hallo allemaal! Stuk voor stuk bedankt voor jullie reacties!

Ze hebben allemaal de nacht gehaald en zijn goed actief in de doos. Er zijn twee wat drukkere, de andere drie zijn wat rustiger. Één begon gister ineens te mauwen in de doos, die heb ik toen op m'n arm genomen en het ding viel gelijk in slaap. <3 Even later ook wat melk gegeven, daar had 't kleine ding wel trek naar, net als de rest. Wat een heerlijk gevoel als je bedenkt dat ze de nacht niet hadden gehaald zonder onze hulp. *D

@ Liess1:
Op welke leeftijd ontwormen? Bedankt voor je tips, weer een paar punten om op te letten. We willen deze pluisjes natuurlijk allemaal zo goed mogelijk helpen! :D

Even een fototje van het stel toen ze vannacht na melk op de warme pittenzak lagen. <3 De gene linksboven lag bij mij te slapen, dat is ook één van de rustige 3. :)
Ik kan niet wachten tot ze door de kamer heen stuiteren. :D
Afbeelding

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:30

Wat een schatjes zeg!
Wij hebben hier nu ook kittens in huis (gelukkig met moeder), die zijn bijna 5 weken, nou die zijn actief hoor! :P
Bereid je maar voor!
Misschien kun je er een knuffel bijzetten ofzo, ik heb wel eens gehoord dat ze het fijn vinden om daar tegenaan te kruipen als 'moedervervanger'.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:40

Oohh wat lief <3 Natuurlijk jammer dat moeders overleden is.. Maar é, nu red je wel weer wat kattenlevens (aantal kittens x 9 natuurlijk) ;)
Ze zijn idd prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:42

Dat van die knuffel klopt, dan hebben ze iets dat echt lekker 'knuffelt'. Ik heb een knuffeltje liggen waar een pittenzakje in zit, misschien kan je daar iets mee? Wil 'm wel opsturen naar je.

Verder veel succes met de kittens! Geweldig dat jullie zo je best doen voor de kleintjes.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:58

Ffortuna schreef:
Dat van die knuffel klopt, dan hebben ze iets dat echt lekker 'knuffelt'. Ik heb een knuffeltje liggen waar een pittenzakje in zit, misschien kan je daar iets mee? Wil 'm wel opsturen naar je.

Verder veel succes met de kittens! Geweldig dat jullie zo je best doen voor de kleintjes.

Wauw dat zou super zijn voor de kleintjes! :j Er ligt wel een pittenzak in maar dat is meer luxe vloerverwarming voor ze. :')

@ Maartentje:
Jep, we weten hoe het zit met kleine rondstuiterende kittentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:59

Pb me even je adres, dan kan ik dat ding op de bus doen. Gebruik 'm toch nooit...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:03

Ik heb ergens ook nog een snuggel safe liggen... die warm je op in de magnatron...en is dan 12 uur warm... wil je hem lenen ?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:08

Heerlijk dat je dit doet, geniet maar goed van ze :j

Wij hebben momenteel 3 kittens (zonder moeder), dat beginnen inmiddels wel terroristjes te worden :D

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:49

Oh wat zijn ze leuk <3 Fijn dat jullie dit voor deze weesjes doen :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:44

Ah wat goed dat je dit voor ze doet! En wat een dotjes zijn het <3 en er komen echt goede tips voorbij :j

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:21

Ten eerste; iedereen bedankt voor de reactie! :D
@ malih: ik heb je reactie gelezen maar ben opzich geen meer nodig. Heel lief bedoeld maar Ffortuna kwam al met een vergelijkbaar aanbod en anders hebben ze straks een complete sauna. *D Ook wordt per melkbeurt de pittenzak opnieuw verwarmd. :)

Zoo, even een nieuwe update! De katjes drinken allemaal met highspeed, stel je toch eens voor dat je láng stilzit. :j Ik heb alleen een vraagje, de kittens zijn vies, hoe kunnen we ze wassen? We hebben het al geprobeerd met een washandje en die een beetje lauw en dat werkte opzich redelijk. Mocht iemand een gouden tip hebben hiervoor, kom maar op! :D

Ik heb zelf al een favoriet, de rustigste van het nest en één van de twee bruine. Die zijn met gemak uit elkaar te houden, want de andere bruine is samen met de grijze de druktemaker van het nest! Één van de zwarte wilde tot vannacht niet echt lekker drinken, hij zoog niet aan de fles maar likte de druppels op. Sinds vannacht doet ook die mee en is hij hard op weg om de snelste zuipschuit te worden. Maar goed dat ze niet aan de alcohol zijn die kleintjes. :D

Deze keer een fotoupdate met de camera geschoten. Het grootste nadeel is dat ze aardig veel kunnen bewegen, vandaar de kleine selectie. Zelfs op sportstand zijn ze nog bewogen. :')

Het rustige bruintje, mijn favoriet! :D
Afbeelding

De drukke bruine
http://i51.tinypic.com/2s1lzsi.jpg

Audi!
http://i56.tinypic.com/bjitjc.jpg

Wat voor een kleur is dit?
Afbeelding

De krant lezen doen doen we ook!
http://i56.tinypic.com/wb9z49.jpg

Zo, dat was weer een updateje! Ow, voor ik het vergeet.. De kleintjes kunnen ook lopen en een beetje klauteren over je arm heen. :D

Nu nog even opzoek naar leuke namen voor een poes.. Ik zat zelf te denken aan iets met auto's of gewoon een leuke aparte naam. Iets als Lux, Yalta.. Achja, we zien wel. :D Tot nu toe is het uk, andere uk.. bruine, herriemaker, Audi, die grijze, die Whiskas etc etc..

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:25

Super dat je de weesjes opvangt, zo te zien ze wel een week of 4 jong.
Succes en sterkte voor als ze straks je huis gaan ontdekken ...