Wandel schema pup.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Wandel schema pup.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 20:56

Hoi Bokkers..

Sinds 3 weken heb ik een BC Pup van bijna 16 weken.
Natuurlijk energie voor 10. :D

Ik weet dat het 1 min per week is. Dat zou betekenen dat ik 16 min 4 keer per dag mag lopen en tussendoor gewoon de kleine plasjes ook nog is 4 keer of zo ;)

Maar goed ik weet ook dat dat bij kleine hondjes wel kan verschillen, omdat de meesten niet HD gevoelig zijn.
Maar hoe zit het met een BC? Die hebben energie voor 10 natuurlijk. en die is lang niet moe als we 15 min gelopen hebben.
Moet ik mij aan het schema houden? Of kan ik daar ook mee Sjoemelen?

Op een andere site las ik:

16 weken tot 5 Maanden
25 Min 4 keer per dag.

Wat is jullie mening?

Kimvicious

Re: Wandel schema pup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:00

Ik zou kijken wat de hond zelf aankan, eventueel zou je ook minder ver kunnen wandelen en dan ergens een actief balspel met hem doen. Ik heb zelf een bouvier van net een jaar en daar ging ik dan bijvoorbeeld 2 keer per dag ongeveer een kwartier wandelen en de overige 2 keer naar het veld om de hoek en dan met een bal spelen. Goed voor conditie en uithoudingsvermogen maar ook voor de band tussen jullie 2.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:03

ik liep na elke voerbeurt gewoon 10 minuutjes.. en 2x per dag even rondje door t bos, en als ze moe was lekker op de arm mee terug.. Was trouwens een tervuerense herder pup..

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:03

Je kan ook proberen om je pup een mentale uitdaging te geven. Dit kan veel vermoeiender zijn voor je pup dan langere stukken wandelen.

Bijvoorbeeld 'balletje balletje' met en snoepje of bijvoorbeeld spoorzoeken door je woonkamer met snoepjes.
Hoef je niet bang te zijn dat je de pup overbelast, maar wordt hij/zij wel moe van :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:04

apporteren wil hij nog niet goed. dit ben ik voor het huis wel met hem aan het oefenen. het gaat wel goed hoor. hij begind het steeds leuker te vinden. :D dus het is wel een idee om binnenkort eens met hem te doen op een groot veld.

eerder rende hij er wel naar toe. maar dan kwam hij terug zonder de bal of frisbee ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:13

NAIWHL schreef:
Je kan ook proberen om je pup een mentale uitdaging te geven. Dit kan veel vermoeiender zijn voor je pup dan langere stukken wandelen.

Bijvoorbeeld 'balletje balletje' met en snoepje of bijvoorbeeld spoorzoeken door je woonkamer met snoepjes.
Hoef je niet bang te zijn dat je de pup overbelast, maar wordt hij/zij wel moe van :)

is ook wel een idee. ;)

Ik doe ook wel aandachts oefeningen hoor. kunstjes leren en zo. en wat volgen en af leggen en hem te laten wachten en zo. ;)
Ik ben zo de hele dag op vaste tijden wel met veel met hem bezig.

Hij moet op gezette tijden ook echt in de bench om tot rust te komen. want anders pakt hij zijn rust echt niet.
Ik heb ook nog een andere hond ( zie avatar ) en daar kan hij ook walgelijk mee door de kamer schuiven haha
Eigenlijk wil ik er strax in hebben dat ze buiten gaan spelen en binnen rustig moeten zijn. dat probeer ik er nu ook wel een beetje in te krijgen. vaak gaat het wel heel goed. Maar ik heb op het moment 4 honden in huis ( heb mijn moeder een weekje te logeren met haar 2 honden ) en die honden zijn totaal niet opgevoed en rausen dus ook gewoon over de banken. ;) maar die gaat woensdag weer weg en dan wort hij ook wel weer wat rustiger.
Hij krijgt nu gewoon veel te veel prikkels. met die andere honden erbij. ;)
Slaapt hij eindelijk gaan die andere honden spelen. haha
Even 1 grote gaos in huis haha nou ja 2 daagjes nog :P

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:18

Ik heb met mijn BC kruising nooit echt aan de voorschriften gehouden. Sowieso is het een beetje raar, want elk jong dier mag gek doen en spelen en rennen behalve een pup..... In principe is het zo dat ze wel beter gelijk matig rechtuit kunnen lopen dan gekke sprongen maken achter een bal aan. Maar af en toe lekker gek doen kan echt geenkwaad. Daarom heb ik puk wel lekker laten lopen, niet teveel dat ie bekaf was, maar zeker ook niet te kort. Volg je gevoel hierin maar wees ook niet te bang om hem te laten bewegen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:18

_O- dat klinkt inderdaad als een behoorlijke chaos die je nu in huis hebt _O- succes alvast voor de laatste 2 daagjes :+

Misschien kan je hem voor het slapen in echt een aparte kamer zetten met zijn bench. Wie weet komt hij dan een beetje aan zijn rust :) Die van ons (zie ava) kon ook slecht zijn rust pakken, moet je ook echt wegleggen :)

http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/bezigheid
Wie weet heb je hier iets aan. Dit is speelgoed voor de hond waarvoor ze moeten nadenken om een snoepje te krijgen. En je kan ze vaak moeilijker maken, afhankelijk van hoe snel je hond het trucje doorheeft.
Honden uitdagen, is vaak ook een uitdaging voor ons :')

En wat chocobroodje zegt, gezond verstand doet ook een boel. :j

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:27

NAIWHL schreef:
_O- dat klinkt inderdaad als een behoorlijke chaos die je nu in huis hebt _O- succes alvast voor de laatste 2 daagjes :+

Misschien kan je hem voor het slapen in echt een aparte kamer zetten met zijn bench. Wie weet komt hij dan een beetje aan zijn rust :) Die van ons (zie ava) kon ook slecht zijn rust pakken, moet je ook echt wegleggen :) http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/bezigheid
Wie weet heb je hier iets aan. Dit is speelgoed voor de hond waarvoor ze moeten nadenken om een snoepje te krijgen. En je kan ze vaak moeilijker maken, afhankelijk van hoe snel je hond het trucje doorheeft.
Honden uitdagen, is vaak ook een uitdaging voor ons :')

En wat chocobroodje zegt, gezond verstand doet ook een boel. :j

Nou als hij in de bench ligt dan gaat hij gewoon slapen hoor. hij heeft er totaal geen problemen mee ( gelukkig ) :D
En snachts is hij gewoon in de woonkamer en de andere honden in de slaapkamer. ;) En daar heeft hij ook geen problemen mee ;)

Ja het is even totale gaos hier. ik heb namelijk ook nog 2 katten ;)
En dat geeft zeker effect op de pup die nog veel moet leren. Ik had hem bijna zinderlijk ( lees: ik kreeg hem met 13 weken, en hij kende nog helemaal nix. geen drukte, geen verkeer, niet zinderlijk ) maar door die drukte krijgt hij gewoon teveel prikkels. en hij gaat dus ook stoute dingen doen. zoals in huis plassen. of achter de katten aan jagen. aan meubels bijten. Dit zijn normaal dingen die ik nooit van hem zie ( op af en toe een plasje in huis na dan ).
Maar goed Woensdag avond gaan ze naar huis, en ik vind mijn moeder echt een schat hoor maar ik ben wel blij dat ze weer weg gaan :oo hihi

Ohw ja zon spel. ja ik heb er 1 gehad. maar die was toen onder geplast door een kat die in de schuur zat. en toen was hij vies en heb ik hem weg gegooit ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:32

chocobroodje schreef:
Ik heb met mijn BC kruising nooit echt aan de voorschriften gehouden. Sowieso is het een beetje raar, want elk jong dier mag gek doen en spelen en rennen behalve een pup..... In principe is het zo dat ze wel beter gelijk matig rechtuit kunnen lopen dan gekke sprongen maken achter een bal aan. Maar af en toe lekker gek doen kan echt geenkwaad. Daarom heb ik puk wel lekker laten lopen, niet teveel dat ie bekaf was, maar zeker ook niet te kort. Volg je gevoel hierin maar wees ook niet te bang om hem te laten bewegen.

ja dat waren ook mijn gedachtes. hij is gewoon nog totaal niet moe na een wandelingetje van 15 min. dan gaat hij in huis dus nog weer verder met keeten. ;) wel heel fijn om ook bevestiging te hebben van iemand anders. dat je gewoon naar je hond moet kijken. en dat je dan beslist hoe ver je nog kan gaan. ;) dankjewel! :j

Trouwens die gekke sprongen maakt hij hier wel in huis hoor. Hij heeft de bijnaam LEO al gekregen. hij is werkelijk zo lomp ( ik heb ook nog laminaat ) dat hij regelmatig door het huis schuift. ook kan hij 3 keer op de zelfde manier van de bank af vallen in 5 min. hij is echt serieis lomp en onbenullig _O-

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:09

Dat lompe hoort er ook bij, en berg je maar als ze echt gaan puberen wordt het nog veel erger :P
En weet je wat het is, als ze slechte heupen hebben merk je dat gauw genoeg, maar ze krijgen geen HD van het bewegen het komt hoogstens eerder tot uiting. Maar bekijk het per dag en per wandeling dan komt het helemaal goed. Ik laat bij mijn hond (nu 7 maanden) wel de heupen met rontgen foto´s checken als ie 11-12 maanden oud is, maar dat is vooral omdat ik met hem wil gaan sporten en geen dingen van hem wil gaan vragen die hij eigenlijk niet kan ;)

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:31

Hoi,ik heb ook hier een border collie pup van 16 weken.
Heb ook een volwassen exemplaar die denkt dat ie nog pup is....

Dat schema is leuk om in je achterhoofd te houden maar dat gaat niet werken bij een bc hoor!
Kijk naar je hond,als hij gaat zwalken (dronken loopt)of gaat liggen of minder aandacht heeft moet je stoppen. (eigenlijk ervoor al)
Ik ben werkzaam in een dierenkliniek en hier zeiden ze ook al gelijk dat je naar je hond moet kijken wat hij wel en niet kan.
Als je maar rust geeft!
Na het eten mag hij een uur niet wandelen of spelen ivm een maagkanteling.
In principe komt dat niet veel voor bij borders maar zal het risico niet nemen.
Je kan hem wel oppakken om even een plasje/poepje te doen maar niet laten rennen/spelen springen enz
Mentaal uitdagen is erg goed.
Heel veel sucses met je hele mooie bc :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:46

Volg je gevoel!!
Als jij denkt dat hij misschien wel toe is aan 20 min. lopen, ''gewoon'' proberen!