Het grote voedselverrijking voor katten topic :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Het grote voedselverrijking voor katten topic :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:04

Ik heb even zitten zoeken maar kon er niet echt een specifiek topic over vinden :)

Wie doet aan voedselverrijking bij hun katten en wat doe je allemaal? Ik wil er graag mee aan de gang en ben dus op zoek naar ideetjes :)

Tot nog toe weet ik al:

- brokjes gooien
- Gewoon brokjes op verschillende plekjes leggen
- In doosjes, wc-rolletjes
- In een bak met krantenknipsels

Nog ideeën of ervaringen? :)

Caira

Re: Het grote voedselverrijking voor katten topic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:26

Ik heb zo'n activityboard en daar voer ik altijd in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:36

Daar ga ik ook es voor kijken, ik wil vooral veel verschillende ideeën zodat het leuk blijft, of blijven ze met zo'n board ook bezig?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:40

weet niet of je ze al hebt maar toen ik mijn voer leverancier mailde kreeg ik het volgende
Tips- Verstop het voer –

Wanneer u begint met een andere manier van voeren kan het zijn dat uw kat u aanstaart en er niets van begrijpt. Voorheen gaf u de brok toch altijd hapklaar in een bakje? Katten die minder goed met de verandering om kunnen gaan zullen dit als onaangenaam ervaren. Onderstaande tips dienen natuurlijk geen stress op te leveren. Begin daarom met kleine stapjes. Laat een deel van de dagportie op de bekende plaats staan en gebruik het andere deel voor het verstop werk. Weeg ook regelmatig uw kat om te zien hoe het met zijn gewicht gaat, of hij netjes opgewicht blijft of juist zijn overtollige grammen kwijt raakt.

En zoals gezegt….een kat heeft minimaal 10 muizen per dag nodig. Doordat de kat een kleine maag heeft kan hij slechts kleine beetjes per keer opnemen. Daardoor is het beter om meerdere keren per dag kleine porties aan te bieden. Verstoppen van een brok is hiervoor een hele mooie methode.

1. Stop een aantal brokjes in een zogenaamde voerbal. Al rollend komen deze eruit en is uw kat druk bezig om zijn kostje bij elkaar te scharrelen. Sommige katten moeten dit leren. Dat kunt u doen door het min of meer voor te doen. Zet uw kat bij de voerbal, laat de bal rollen en ja....daar is een brokje! Vaak als de kat eenmaal doorheeft hoe het werkt vindt deze het prachtig. In dat geval kunt u meerdere porties in de voerbal stoppen in plaats van in het voerbakje.

2. Er zijn speciale katten voerpuzzels te verkrijgen. Hierin kunt u de brokjes verstoppen. De kat moet luikjes verschuiven of kokertjes optillen om bij een brokje te komen. Het echte denkwerk. Er zijn verschillende soorten voerpuzzels met moeilijkheid graad. Begin niet meteen met de meest ingewikkelde en ook hier dient een kat te leren wat te doen. Dus niet meteen het luikje volledig sluiten maar laat het eerst op een kiertje zodat de kat kan ruiken dat er wat zit. En dan doorkrijgt dat hij er moeite voor moet doen.

3. Zet het voerbakje op een hogere plek zodat de kat moet klimmen naar zijn voer. Of verstop het bakje met brokjes op een andere plek, dan moet hij echt opzoek. Of verstop alleen de brokjes in huis. Leg ze op allerlei randjes, richeltjes en in hoekjes. Katten denken ook in hoogte dus het hoeft niet alleen op de grond maar mag ook ergens hoog.

4. Doe wat brokjes in een kartonnen doosje. Houd de deksel een stukje geopend zodat uw kat kan ruiken wat er in het doosje zit of maak wat gaten in het doosje. De kat kan het doosje omgooien of de brokjes er met zijn pootje uitvissen. Als variatie hierop kunt u ook de brokjes in lege eierdozen stoppen en maak er ook weer een paar gaten in. De kat kan dan met zijn pootje de brokjes uit de eierdoos friemelen.

5. Stop een paar brokjes in een verfrommelde tissue en gooi die van uw kat af (een prooi rent immers ook niet naar de kat toe). De kat zal deze prooi bespringen en uit elkaar trekken om de buit te pakken te krijgen.

6. Zet uw kat boven aan de trap en gooi een brokje (of een balletje) naar beneden en laat de kat hier achteraan hollen. Sommige katten vinden het leuk om achter een brokje aan te jagen als deze over de vloer rolt.

en eentje die ik zelf doe is een doolhofje maken van oude dozen en daar brokjes in en onder dingen verstoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:46

Ik heb een balletje waar je dingetjes in kunt stoppen die ze dan moeten rollen om het er uit te krijgen.
Poezensnoepjes moeten hier 'gevangen' worden (garnalenballetjes over een houten vloer, altijd lol)
en een enkele keer die ik een stukje vlees in een lossige prop papier of zilverfolie maar dat snapt alleen Mikki. De rest dus niet, die gaan er alleen dommig bij zitten kijken.
En verder gaan ze elke dag naar buiten voor de VZVV-actie van de dag: Vang Zelf Vers Vlees. Muizen en vogeltjes genoeg in de houtwal achter het huis.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:36

Ik heb een tuimelaar waar ze hun voer in krijgen en ook een rolbal waar ze brokjes in krijgen. Voor ik naar mijn werk ga 'verstop' ik snoepjes op verschillende plaatsen.
Heb ook de wc rollen geprobeerd en heb een activity board, dat vinden ze toch minder spannend. Af en toe een eendagskuiken het balkon op gooien is ook favoriet!
Als er een brokje per ongeluk onder het randje van het kleed verdwijnt kunnen ze daar ook heel lang zoet mee zijn!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:37

6. Zet uw kat boven aan de trap en gooi een brokje (of een balletje) naar beneden en laat de kat hier achteraan rollen.

Nou ja, dat doe je toch niet! :D :+ sorry, ik las er snel overheen en toen leek het net of je je kat naar beneden moest rollen...

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:41

haha lusitano het klinkt zo inderdaad raar maar kreeg het van de voedingsfabrikant als verrijkingstips dus dacht misschien hebben jullie er ook wat aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:42

Lusitano schreef:
Als er een brokje per ongeluk onder het randje van het kleed verdwijnt kunnen ze daar ook heel lang zoet mee zijn!

Regel 1 bij mij in huis: NIET je schoenen in de woonkamer laten staan want mijn katten stoppen er zelf speelgoedmuizen en brokjes in om daarna te kunnen "vangen"... :') Man wat kunnen ze daar druk mee zijn. Ze doen het ook regelmatig achter de kussentjes op de bank trouwens.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:07

ik heb ook een activity board, daar krijgen ze hun brokjes in het staat de gehele dag en ik zorg dat er de gehele dag brokjes in zitten
1 van mijn katten vind het ook leuk om achter brokjes aan te hollen dus ik gooi ook nog weleens het een en ander door huis, mijn andere kat doet daar niets mee die blijft naast mij zitten en kijkt hoe de ander als een gek achter een brokje aan sjeest :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 17:57

Hihi ik ga er morgen een beginnetje mee maken, ik zie al veel leuke dingen voorbij komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:09

Sonja schreef:
Lusitano schreef:

Regel 1 bij mij in huis: NIET je schoenen in de woonkamer laten staan want mijn katten stoppen er zelf speelgoedmuizen en brokjes in om daarna te kunnen "vangen"... :') Man wat kunnen ze daar druk mee zijn. Ze doen het ook regelmatig achter de kussentjes op de bank trouwens.

:')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:39

*schop* :D

We zijn nu een 3 weekjes bezig *\o/*

We zijn begonnen met de brokjes gewoon op de grond te leggen, her en der. Niet eens verstoppen of zo.

De kater ging heel klaaglijk miauwen, en de kattin vond het eng :')

Nu verstop ik al 1 brokje in een grote prop krantenpapier, onder een doekje, bovenop de hooooooge kattenpaal, ik word actief gevolgd tijdens het verstoppen en ze zijn me steeds sneller slimmer af :D leuk!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:51

Leuk!
Ik moet ook echt steeds betere verstopplaatsen zoeken want ze kennen ze over het grote deel wel.
Verstoppen in propjes daar hebben die van mij niet zo veel mee. Dat interesseert niet.
Ze hebben inmiddels 3 voerballen waar het voer in gaat zodat ze er echt een beetje voor moeten werken.
Van het weekend haal ik mijn plafondhoge krabpaal op (een hiCat model) en dan ga ik ook een 'overloop' voor ze maken, zodat ze wat meer kunnen klimmen.

Ik heb er inmiddels ook een kleintje bij, inmiddels dus 3 katten. Deze dame krijgt de 2 heren weer lekker aan het spelen en ligt heerlijk met ze te kroelen. Wat ze met elkaar niet doen. Is echt zoveel beter gegaan dan ik had durven dromen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:26

Proppen krantenpapier werkt hier wel, de voerbal dan net weer niet. Maar goed, mss ontdekken ze het nog wel.
Oja zo'n groot eierkarton is ook leuk, moeten ze ook flink in vissen!