hoe een hond goed laten zien dat je de baas bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

emilyxx

hoe een hond goed laten zien dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:29

Ik heb een hele lieve hond genaamd George, hij is een 5 jarige korthals griffon.
Hij is echt een schat binnenshuis maar buiten is hij vaak een ramp, hij is nogal dominant en loopt dus continu ruzie te zoeken met honden die dit ook zijn, met andere honden kan hij heel lief spelen. Alleen als ik hem roep dan komt hij niet naar me toe maar stopt op een afstandje en hij rent weg als ik naar hem toe loop maar als ik wegloop komt hij wel achter me aan want hij is bang als hij me niet meer ziet. Ook heeft hij een hekel aan (vreemde) mannen en heeft een keertje een heel eng uitziende man gebeten daarom gaat hij aan de lange lijn. Heeft iemand wat tips dat ik meer de baas over hem kan worden?

WinSel

Re: hoe een hond goed laten zien dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:34

Ik lees even mee, kheb ook een behoorlijke dondersteen

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:38

Ten eerst denk ik dat het slim is om boeken te gaan lezen over hoe honden onderling met elkaar om gaan en boeken over leiderschap. Daarnaast is naar mijn idee een goede hondenschool onmisbaar als je zelf hier weinig tot niks van weet.

Tips voor nu, als je met de hond wandelt, waar loopt hij dan? (achter, naast of voor jou?) Je hond moet altijd naast of iets achter je lopen. Op het moment dat jij merkt dat hij voor je wilt gaan lopen, draai je om. Jij bepaald waar jullie heen gaan en niet de hond, ga je door de deur etc, jij gaat eerst daarna de hond. Als de hond alleen is geweest en jij komt het huis binnen, negeer je hem de eerste 10 min. Je gaat lekker je eigen gang, pas als jij hem roept kan hij een knuffel of een aai komen halen.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:40

Het enige wat helpt bij dominante agressie is op het juiste moment afleiden of corrigeren. Dit is lastig te zeggen via een forum wanneer etc zoek een goede trainer die kan je beter helpen.

Staat je hond normaal wel goed onder appel? Snapt hij dat als je een commando geeft dat hij deze moet opvolgen of moet je eerst meer druk zetten.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:40

dankjewel hij is tot een halfjaar geleden naar een hondenschool geweest. Ik ga dat achter/naast me lopen even doorzetten.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:41

@seven hij luistert wel naar commando's maar ik moet het inderdaad wel erg aandringen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:46

daar zit dan je begin van je probleem, waarom zou hij als hij in een normale situatie al niet direct luisterd dit in een situatie met afleiding wel doen :)

werk aan de gehoorzaamheid alle commandos die je geeft moeten direct opgevolgd worden beloon hierin veel als hij het wel doet.
Heeft jullie hond een taak? Een griffon is natuurlijk een jachthond en sommige werkrassen kunnen doordat ze niet genoeg hun taak kunnen volbrengen hun aandacht op andere mensen of dieren richten.

Apporteerd hij fijn?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:49

Als een hond zulke ongehoorzaamheden heeft ontwikkeld en op deze leeftijd is, kun je een hond niet "even laten zien dat je de baas bent".
Maar...je kunt door trainen en oefenen dit wel steeds beter ontwikkelen. Je bent naar een hondenschool geweest, zeg je.
Wat was daar het effect van? Wat heb je daar geleerd?
Probeer dat vast te houden en uit te bouwen.
Soms is het zo dat een hond in de context van de hondenschool alles netjes doet, maar daar buiten alles "vergeet".

Dat is een hint voor jou (als dat zo is bij jou tenminste). Dit betekent dat je te allen tijde met de dingen die je daar leert bezig moet zijn. Contact met je hond is het sleutelwoord. En oefenen, oefenen en nog eens oefenen....en herhalen...

Misschien toch nog eens verder gaan bij de hondenschool?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:00

Wat zeiden ze op de hondenschool dan van dit gedrag?

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:21

ze zeiden dat hij een geval apart was maar wel lief.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:39

emilytje schreef:
ze zeiden dat hij een geval apart was maar wel lief.

Daar heb je dus niet zoveel aan...

Beter kunnen ze je concrete tips geven waarmee je thuis aan de slag kunt gaan....
Sorry...ik vind het een beetje vreemd...
En het is al helemaal niet apart dat je hond op de hondenschool wel alles doet en thuis niet....zo zijn er wel veel meer...
Wat overigens los staat van het feit of je hond wel of niet lief is...
In de basis zijn alle honden "lief".

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:15

Bij het hier komen ben jij waarschijnlijk niet leuk genoeg. Heb jij hem wel eens gecorigeerd als hij naar je toe kwam? Of ben je achter hem aan gaan rennen toen hij niet kwam?
Dat zijn dingen die je dus absoluut niet moet doen. Sowieso niet corrigeren als hij naar je toe komt, dan komt hij de volgende keer zeker niet.
Als jij achter hem aan rent, wordt het een groot spel. Dat wil je ook niet creeëren.

Ga inderdaad opzoek naar een goede hondenschool. Ik denk dat jullie beide nog een hoop kunnen leren :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:35

Ik ga mee in wat Nikki_ zegt en heb nog wat tips:

Ik heb een hond van het asiel (nu een jaartje) toen ik haar net had was ze twee- drie jaar. Ik heb een week met haar aan de leiband gelopen en dan direct los. Wat ik doe is ze heel vaak terugroepen en elke keer een beloning geven waar ze zot van is (iets heel lekkers dus). En niet enkel terugroepen als het nodig is, want dan is het nog een te moeilijke situatie. En normaal gezien komen ze dan veel sneller terug!!

Wat wel zo is dat een hond niet naast hoeft te lopen om naar jou te luisteren. Mijn hond loopt dus altijd los een meter of 5-15 voor maar als ze een bepaalde afstand van mij weg is kijkt ze om en wacht ze of loopt ze terug!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:42

Ik heb een behoorlijk dominante reu, ben met hem op clicker training gegaan en hem geleerd dat bij mij komen het leukste is wat er is, heb nu een totaal andere hond waar ik alles mee kan.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:36

Nikki__ schreef:
Bij het hier komen ben jij waarschijnlijk niet leuk genoeg. Heb jij hem wel eens gecorigeerd als hij naar je toe kwam? Of ben je achter hem aan gaan rennen toen hij niet kwam?
Dat zijn dingen die je dus absoluut niet moet doen. Sowieso niet corrigeren als hij naar je toe komt, dan komt hij de volgende keer zeker niet.
Als jij achter hem aan rent, wordt het een groot spel. Dat wil je ook niet creeëren.

Ga inderdaad opzoek naar een goede hondenschool. Ik denk dat jullie beide nog een hoop kunnen leren :)

Ik heb me ooit een keer voor mijn hond verstopt, toen hij nog pup was en er vandoor ging. :')

Verder sluit ik mij hierbij aan, ga op zoek naar een goede hondenschool, zij kunnen je vast verder helpen! Succes :).

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:52

Marloes__ schreef:
Nikki__ schreef:

Ik heb me ooit een keer voor mijn hond verstopt, toen hij nog pup was en er vandoor ging. :')

Verder sluit ik mij hierbij aan, ga op zoek naar een goede hondenschool, zij kunnen je vast verder helpen! Succes :).

Verstoppen doen wij trouwens ook heel vaak! Leuk spelletje om je hond alert op jou te maken! Wat je ook vaak ziet dat als mensen een bocht maken, en de hond is op een plek waar de eigenaar hem niet kan zien, dat de eigenaar gaan fluiten. Hierdoor zorg je ervoor dat jij op de hond let, terwijl de bedoeling is dat de hond op jou let, hij vind je echt wel.

Sowieso komen vrijwel alle honden als je zelf gewoon zelfverzekerd doorloopt.

Maar had je die problemen ook al op de hondenschool? Zo ja, dan zou ik opzoek gaan naar een andere hondenschool. Aan die opmerking heb jij natuurlijk helemaal niks. Jij moet samen met je hond inderdaad gaan werken om de rangorde zo te krijgen, dat hij door heeft dat als er iets aan de hand is, jij de gene bent die ingrijpt. Maar hier heb je echt hulp bij nodig. Succes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:47

Hier maak ik het hier komen heel leuk dit is ook zowat het enigste commando waar ze eigenlijk altijd voor beloond worden (en dat kan ook met even stoeien of aaien i.p.v. altijd voer). Dit commando kan namelijk van levensbelang zijn (laat ze los lopen in de polders en daar kan verkeerd komen) en dus moet het uitstekend beheerst worden voordat ze los mogen.
En wat ze krijgen is altijd een verrassing maar daarom komen ze ook graag.
Daarnaast roep ik zelden mijn honden als ze aangelijnd moeten worden. Ze lopen standaart binnen 10 meter van me en als ik het ongeveer tijd vind om aan te lijnen dan lijn ik ze aan als ze toevallig in de buurt zijn. Des te makkelijker.

Even de baas worden doe je niet zomaar idd. Daar moet je gewoon consequent en duidelijk in zijn. Hier had ik ook problemen. Heb het opgelost door te maken dat ze aangelijnd alleen nog maar naast/achter me mogen lopen i.p.v. altijd vooraan lopen en trekken. Moet zeggen dat het heerlijk relaxt loopt. Wat ik deed was omdraaien zodra ze voor me wilden gaan lopen en als ze rustig naast/achter liepen belonen en beloning ook achter/naast me geven.
Kostte een paar dagen maar nu lopen ik heel relaxt en uitvallen doen ze ook niet meer want ik loop voorop en ik bepaal dus nu dat we gewoon door lopen en als ze naar voren willen dan draai ik om. Het was even puzzelen hoor en helaas voor de rest van het gezin is het nog persoonsgebonden ook. Bij mij namelijk niets meer aan de hand maar bij de rest vallen ze nog enorm uit aan de lijn. (overigens wel sociale honden)

En qua boek lezen: pak het boek maar van Cesar Milan (2de deel komt komende maand uit). Ik ben het niet 100% met hem eens qua methodes (zacht uitgedrukt) maar qua uitleg van gedrag en hoe benaderen vind ik hem een geweldige schrijver!!!! En tja of je nu een normale halsband gebruikt en omdraaien of je gebruikt een prikband / stroomband en veel pijn dat is dus aan jezelf in principe is het doel hetzelfde alleen zou ik dus zijn methodes nooit gebruiken tenzij het niet meer anders kan (maar gelukkig is geen van mijn honden ooit zo ontspoord)