Waar kattenkleding te krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Waar kattenkleding te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:15

Voordat iedereen gaat zeggen ah zielig je kleed toch geen kat aan. Dit is kleding voor een sphinx (naaktkat). Omdat wij niet voor alleen een kat de hele winter het huis flink warm willen stoken, ben ik op zoek naar wat kleding om de kat warm te houden. Hij heeft nu een paar verwarmde ligplekken, maar we merken dat de kat het nu af en toe ook echt al koud heeft. In de winter zal hij dus echt een truitje of een jasje aan moeten om warm genoeg te blijven.

Vorig jaar stonden er op marktplaats etc. nog advertenties van iemand die fleece truitjes op maat maakte, als je nu zoekt via google krijg je die advertenties wel weer te zien, maar die mevrouw maakt geen truitjes meer.
Via google krijg ik een aantal sites met verschrikkelijk dure kleding, 60 euro voor een stukje stof vind ik te veel.

Ik zoek een paar simpele fleecetruitjes voor een jonge sphynx kater (bijna 1 jaar oud). Wie o wie weet waar ik truitjes voor de kat kan krijgen?

050206051012

Re: Waar kattenkleding te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:49

Passen hondenkleertjes niet? Of anders misschien zelf iets maken? Lijkt me op zich niet heel moeilijk (ondanks dat ik niet zo creatief ben hoor :+ ).

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:53

Toen onze kat werd gesteriliseerd heb ik bij de dierenartsenpraktijk een soort rompertje gekocht (zodat ze de eerste dagen niet bij de wond kon komen). Het merk is volgens mij medical pet.
Zelf gebruik ik dat ding trouwens toch niet meer, dus als je die van mij wilt overnemen (hij is rood en van tricot) pb dan even.
Laatst bijgewerkt door Rhys op 15-08-11 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:53

Nee hondenkleertjes zijn vaak te breed bij de borst en de verhoudingen zijn net anders. Dan krijg je een truitje dat veel te breed is en tegelijkertijd te kort.
Zelf maken is geen goed idee, ik ben verschrikkelijk onhandig met zo iets, mijn vaardigheden houden op waar de schaar begint :P.

Als een lieve bokker zich geroepen voelt om te helpen: De maten zijn: Borst 33 cm, lengte 34 cm, nek 20 cm.

edit: zo'n rompertje hebben we gehad, die gaan schuren bij de achterpoten, maar voor tijdelijk is dat wel een idee. Welke maat had je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:16

misschien een familielid? :)
want ik heb ook een tijdje konijnenkleertjes gemaakt... van vilt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:22

sphynx met kleren?
Ik heb 3 sphynxen en ook die hebben nooit, behalve een keer voor de gein op een foto, kleding aan gehad.
kleding zit voor een dier meestal niet prettig, ook kunnen ze erin verstrikt raken... ook als het goed past. Daarbij kunnen ze zich ook niet goed verzorgen :n
De meeste sphynxen doen het prima in de winter... die van mij lopen zelfs in de sneeuw... alleen moet je wel zorgen dat er altijd voldoende hoogwaardig voer is, zodat ze genoeg binnen krijgen om zich optimaal warm te houden. Ook wat fleece dekentjes in je huis neerleggen waar ze onder zouden kunnen kruipen, als ze dat willen. En als het echt te koud is, zou ik toch de kachel doen... als je dat te veel werk vind is een sphynx denk ik niet de goede keuze geweest. Nu moet zo'n beest de hele dag met kleertjes aan gaan lopen omdat jij de kosten wil beperken? Ik vind dat niet echt de bedoeling... maar dat is mijn mening.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:32

De kachel hoger is in een groot landhuis erg moeilijk. Het is een oud huis waarvan we alleen de huiskamer echt warm kunnen stoken. De huiskamer is jammer genoeg de enige plek waar de katten niet mogen komen. In de rest van het huis is het ongeveer 12 tot 13 graden, te koud dus voor een kat als hij stil ligt te slapen. Zeker 's nachts wil het in sommige kamers nog wel eens tegen het vriespunt aan raken en dan is het dus echt te koud. De andere katten (Siamees) hebben geen probleem met de koude, maar hij wel. Er zijn wel verwarmde plekken, maar ik kan aan hem merken dat het net te weinig is. Dus wil ik hem een fleece jasje voor de nacht geven. Bij de fokker kregen alle katten ook jasjes aan en daar is hij dus al vanaf klein kitten aan gewend geweest. Bovendien was het daar in huis altijd een graad of 24, lekker warm en daar is hij echt aan gewend geraakt.
Hoogwaardig voer krijgen ze uiteraard en ook onbeperkt.
Afgelopen winter had hij ook een jasje aan en daar heeft hij geen problemen mee gehad. Echter toen was hij nog een klein kitten en hij is dus uit zijn jasjes gegroeid.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:38

Ook ik ben van mening dat de kat zich zal gaan aanpassen aan zijn omgeving. Zo lang de temperatuursverandering maar geleidelijk aan gaat. Zoals voor mensen over het algemeen ook dus.
Maar als je dan toch met jasjes aan de gang wilt gaan kun je misschien de fokker vragen?

Edit; heel flauw misschien, maar het komt ineens bij me op. Waarom neem je een naaktkat als hij een jas aan krijgt? Dan is het naakte er wel vanaf :')

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:43

Wat dacht je van een beenwarmer van een zachte stof (ik denk geen echte wol,lijkt mij erg kriebelen op zo'n huidje) en dan aan de voorkant opzij 2 gaten knippen voor de pootjes,dan is de achterkant vrij,kan ze gewoon op de bak en zichzelf schoon houden en is het lijfje lekker warm.
Heb dit gezien bij iemand met een dwergtekkeltje, die kon geen goede maat vinden en zo'n beenwarmer past altijd omdat het stretch is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:49

OK dat zou ook nog een idee zijn.
Ik heb net de fokker gebeld en die zoekt of ze nog een truitje heeft liggen en anders heeft ze wel een paar adressen voor me waar op maat gemaakte truitjes te verkrijgen zijn.

@duChambre een kat past zich inderdaad wel aan, maar als ik hem rillend door het huis zie lopen en iedere keer ingegraven in een aantal fleecedekentjes vind wil ik hem graag wat helpen met een truitje. Dan heeft hij het niet meer zo snel koud en kan hij lekker kittenstreken uit blijven halen.
Last van een fleecetruitje lijkt hij niet te hebben, zeker niet als ze goed passen. De truitjes zijn in eerste instantie voor de nacht en verder alleen als het overdag erg koud is. Met dit rare natte weer merk ik trouwens ook dat hij het sneller koud heeft dan normaal. Gisteren liep hij flink te rillen en toen hebben we één van de openhaarden waar hij bij kan komen een paar uurtjes aangezet. Nadat hij daar heerlijk een paar uur heeft liggen slapen was hij weer voldoende opgewarmd.

Wat trouwens wel een extra reden is om truitjes voor hem te zoeken is dat er hier een oude kat is met chronische niesziekte en ondanks dat we ze allemaal goed laten inenten krijgen ze allemaal van tijd tot tijd toch iets mee van de niesziekte. Dan zijn ze een paar dagen koortsig en lopen te kuchen, op die dagen wil ik hem dan ook een truitje aan doen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:52

Misschien een rare vraag hoor.... maar waarom mogen ze niet in de huiskamer :?
Helemaal 's winters.... als je dan weet dat het koud word, dan laat je ze toch in de kamer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:55

Omdat er in de huiskamer een aantal spullen staan die niet goed samengaan met katten. En de honden mogen wel in de huiskamer en de keuken komen (keuken is ook vrij van katten). 1 van de katten is allergisch voor honden en zo houden we de allergie goed onder controle. Bovendien vinden wij het wel erg prettig om een ruimte te hebben die vrij is van kattenharen. Het huis is meer dan groot genoeg voor de katten om in rond te lopen, qua ruimte missen ze dus echt die twee kamers niet.

Voor wie denkt dat we een hele hele hoop katten hebben, het valt echt nog wel mee. We hebben vier katten waarvan 1 allergisch is voor honden, 1 chronische niesziekte heeft en de andere twee zijn gewoon prima in orde.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:58

Toen onze honden gesteriliseerd werden heb ik voor de Beagle een babyrompertje gekocht bij de Zeeman voor 1 euro.
Ik had een katoenen, maar je hebt ze ook van badstof en zo.
Aan de achterkant een gat in geknipt en voilà.... Misschien kun je daar iets mee?
Kun je na verloop van tijd ook vervangen, omdat het zo goedkoop is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:59

Ik weet niet zeker of dat gaat schuren bij de achterpoten, maar ook dat is een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:00

eBay. En dan ebay.com, niet ebay.nl.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:06

Ik ga kijken, bedankt.

Even een opmerking, het was niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie te openen of het verstandig is om wel of niet een jasje aan te doen. Het gaat mij enkel om waar ik de jasjes kan krijgen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:09

InekeH87 schreef:
Ik weet niet zeker of dat gaat schuren bij de achterpoten, maar ook dat is een idee.

En voor zo'n luttel bedrag als het kost bij de Zeeman kun je een keer een experimentje wagen, of niet dan?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:12

ja klopt, dus dat ga ik ook proberen

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:14

InekeH87 schreef:
ja klopt, dus dat ga ik ook proberen

Tip: Even de lengte van schoft tot staartinplant meten bij de kat en dan meetlint meenemen naar de winkel, om van hals tot drukknoopje van het rompertje te meten. Dat moet hetzelfde zijn ongeveer.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:49

toen onze kat gesterriliseerd werd hadden we ook zo'n rompertje gekocht, och wat vond ik de kat toch schattig:P maar die heeft geen last gehad van schuren geloof ze heeft er 3-4 dagen mee gelopen geloof ik weet het niet meer zeker

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:52

De hond van mijn moeder heeft ook lekker een jas aan in de winter! Buiten weliswaar maar toch. Hij is niet meer heel gezond en als hij met jas niet rilt en lekker rondhupst is de keuze snel gemaakt.

De hond is een windhond en dat is ook een lastige vorm/maat. Heel toevallig liepen we vorige week in een grote dierenwinkel tegen een afgeprijste jas aan die paste. Wat beteft katten heb ik helemaal geen idee. Mischien een oproepje plaatsen bij een wijkcentrum- Of een plaatselijke knustselfanaat voor een vergoeding wat in elkaar wilt knutselen?Het lijkt mij het fijnste dat je en de stof zelf kan uitzoeken en je de maten precies kan afstemmen op zijn formaat.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:57

Is het niet een idee om in plaats van te gaan hannesen met kleertjes gewoon een warmtelamp boven de kat haar ligplekje te hangen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 09:57

Hij heeft al verwarmde ligplekken, maar dat is niet genoeg. In de badkamers is vloerverwarming en daar liggen dekentjes voor hem. Hij kan in de kattenkamer onder de dekens krijgen en hij kan op de bedden liggen. Maar ik kan merken dat hij het 's nachts toch nog koud heeft en daarvoor wil ik hem een jasje aandoen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:56

Ik zou dan toch een keertje bloed af laten nemen oid? Met vloerverwarming e.d. mag een sphynx het gewoon niet koud hebben. Het zijn normaal geen mietjes :D
1 van de drie bij mij heeft het ook wat sneller koud dan de andere twee... maar die loopt ook gewoon bij -2 buiten zonder kleertjes. Ook is het bij mij in huis echt niet heel erg warm, 18 graden en in de keuken is het vaak kouden... en daar zitten ze ook veel.
Ik denk dat kleding voor een kat veel nadelen heeft... zeker voor de autonomie, het kunnen verzorgen van hun eigen lichaam?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:30

Is het geen idee om 1 van die ruimtes, badkamer of kattenkamer naast de vloerverwarming ook nog met een gewone verwarming te warmen? Zodat de kat daar kan liggen? met de dekentjes...
Inderdaad voor het schoonhouden van zichzelf lijkt het me prettiger om zonder kleertjes rond te lopen? Ik snap dat je niet het hele huis gaat warm houden, dat zou een prijzig geintje worden..... maar een kat zou niet in kleertjes hoeven lopen.....