Help! Kitten 's nachts niet zindelijk, overdag wel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Help! Kitten 's nachts niet zindelijk, overdag wel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:26

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag:

Mijn kitten doet overdag keurig alles op de bak, maar 's nachts wanneer wij slapen poept en plast ze op de grond. (Meerdere plekken.) Weet iemand hoe dit kan komen en hoe wij dit op zouden kunnen lossen?

Hieronder een beschrijving van de thuissituatie:

Kitten (Britse Korthaar) Poesje, 3 maanden oud, nu een week bij ons in huis.
Wij hebben een 5 maanden oude kruising in huis, een katertje. Deze is wel goed zindelijk.
We hebben 2 kattenbakken staan, een dichte en een open. Overdag doet ze het op de open bak.
Katten krijgen 2x per dag brokjes, geen natvoer.
De katten zijn overdag niet veel alleen, er is vaak iemand thuis. Als we weg zijn is dat niet langer dan 4 uurtjes.

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt voor het lezen!

Gr Dieuwke

Afbeelding

Anoniem

Re: Help! Kitten 's nachts niet zindelijk, overdag wel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:28

wat dacht je van 'snachts in een bench, (wel groot!)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:30

Maar als ik dat doe, en ze plast in de bench, dan leer ik het haar niet af toch op die manier?
En wat doe ik dan met die andere kat?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:41

Heeft ze misschien moeite de kattenbak te bereiken?
Slaapt ze op de slaapkamer en staat de kattenbak beneden? Om even een
voorbeeld te noemen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:24

Ze slapen samen op de gang en kattenkamer, deze grenzen aan elkaar en de deur daarvan is open. De ene bak staat in de gang, de andere in de kattenkamer. Ze bakken zijn dus max 2 meter van haar verwijderd...
Gister had ik ze apart gezet, poes in de ruime gang en kater in de kattenkamer, allebei met hun eigen bak. Ze heeft toen een half uur zitten schreeuwen en toen ik ging kijken had ze haar hele slaapkussen onder gepiest.

Ik begin te vermoeden dat ze een soort van heimwee/ verlatingsangst heeft. Ze is natuurlijk pas kort weg uit het nest. Dus wellicht dat het stress is? Ze doet het ook als er vreemde mensen over de vloer zijn, heb ik nu al een paar keer gemerkt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:26

Je hebt beiden katten samen 's nachts? Misschien doet de ander het wel....

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:30

ik zou het niet weten want ik neem niet aan dat het komt van territorium afzetten, wij hebben zo'n beetje het zelfde probleem, alleen dan met een 3 jarige kat, heeft altijd netjes op de kattebak gezeken en gescheten , alleen sinds denk half jaartje plast ze 's nachts gewoon in de kamer ( ze komen alleen op de kamer en we hebben 3 kattebakken en 4 katten ) we hadden er laatst al is een kattebak bij gegooit het is wel minder geworden, maar de ene periode doet ze het wel n de ander keer weer niet,

kan het trouwens niet zo zijn dat ze niet door die dichte kattebak durft en dat ze die andere te hard vind stinken? dat hebben onze katten namelijk ook, dus hebben we het luikje eruit gesloopt, en toen wouden ze er wel in (ja ze zijn veel eisend:P )

na even gegoogled te hebben;

* medische redenen ; blaas ontsteking etc, zou raar zjin dat ze het savonds dan niet op de kattenbak doet
* kattebak op juiste plaats neerzettten ; op rustige plek niet naast eten of drinken
* veranderen kattenbak strooisel, geen geparfumeerd grit, kan ook zand gebruiken
* kattenbak minimaal 1 maal per dag schoonmaken , ( denk dat u dat wel doet)
* kattenbak moet groot genoeg zijn, probeer anders is met deksel eraf
* meerdere kattenbakken plasten als je katers hebt zo blijft onderlinge strijd beperkt, <-- territorium afschermen door plassen
* als je kat altijd op kleedjes papier etc. plast haal die gewoon weg net zo lang tot ze een geruime tijd op de kattenbak plast
* Gebruik geen gewone schoonmaakmiddelen, dit stimuleert alleen maar! Ook geen bleekmiddel of ammoniak, dit vinden katten juist een aantrekkelijke geur. Maak de plaats schoon met heet water en spray/sprenkel daarna de plek met schoonmaakalcohol. Citronellageurtjes kunnen daarna eventueel nog ingezet worden, katten hebben daar een hekel aan. Leg plastic of aluminiumfolie neer op de plaatsen waar de kat poept of plast, katten houden er niet van om daar op te lopen.
* kat enige tijd opslutien 2 tot 6 weken met aan de ene kant de kattebak en aan de andere kant het voer , begint ze de kattenbak te gebruiken geef je haar stap voor stap meer ruimte in huis
* watjes langs de kin van de kat wrijven en die neerleggen op plekken waar ze geplast heeft elke 5 dagen 'verversen'
* kat niet met geweld in de kattebak stoppen alsje der op heterdaad betrapt gaat ze kattebak associeren met nare plek , alleen straffen wanneer op heterdaad aanders begrijpt de kat het toch niet

hoop dat je er wat aan hebt

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 19:01

Bedankt voor je reactie!

Eigenlijk alles op het lijstje doe ik al of is niet van toepassing, ook dat van die schoonmaakmiddelen doe ik.
Ik heb echter wel haar eten op een andere plek gezet, misschien dat dat gaat helpen. Overdag doet ze het wel gewoon op de bak maar savonds zodra we gaan douchen doet ze meestal een plas. Soms ook snachts. Soms ook als er mensen langs zijn geweest.
Poepen doet ze wel keurig op de bak.

Ik denk toch dat het een soort van stress, heimwee, verlatingsangst is. Zodra wij beiden de kamer uit zijn en de andere kat ook weg is begint ze ook keihard en heel zielig te mauwen/janken.
Ik geef het tot na het weekend, is het dan niet minder geworden (het plassen) ga ik even naar de dierenarts.

Vervelend dat je 3jarige het ineens niet meer op de bak doet. In zo'n geval zou ik toch aan iets medisch denken, als ze daarvoor altijd wel goed zindelijk was.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:47

Ik heb altijd geleerd dat het aantal kattenbakken minimaal 2 in huis moet zijn voor 1 kat en voor iedere kat extra een kattenbak extra. Dan zou je er dus een kattenbak bij moeten hebben, misschien helpt dat?

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:36

Ik heb 2 bakken voor 2 katten. Ik zou niet weten waarom 1 kat 2 bakken moet hebben, nooit van gehoord.
Maar wel bedankt voor je reactie.

Gister heeft ze haar poep trouwens op de ander zijn bak gedaan, een dichte bak die op het balkon staat... Omdat ik haar bak aan het schoonmaken was.
Dus het is niet zo dat ze moeite heeft met de vorm, plaats, of geur van een kattenbak. (Die andere kat stinkt een uur in de wind)

Ik heb nu op alle 3 de plekjes waar ze snachts plast een bakje voer gezet, kijken of dat helpt.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:39

Ik heb niet alles doorgelezen maar wat je zou kunnen doen is de kattenbak zetten op de plek waar ze 's nachts plast, of in de buurt daarvan. Of misschien een lampje laten branden 's nachts. Wie weet denkt ze dan dat 't dag is :+

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:41

Als je denkt dat ze verlatingsangst heeft kan je misschien de radio zacht aanzetten, geeb idee of het werkt maar je kan 't proberen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:28

Johanna59 schreef:
Je hebt beiden katten samen 's nachts? Misschien doet de ander het wel....

Dat dacht ik dus ook...
Jaren geleden kreeg ik kat 2 erbij en het gepies begon in huis, snapte er niets van.
Na een hele poos betrapte ik kat 1, die was al die tijd de boosdoener. Die is uit jaloezie gaan piesen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:02

Wat bij mij altijd goed helpt is een scheuntje bleekmiddel waar je de wc mee schrobt in de kattenbak te doen. Hier zijn ze gek op! Proberen kan geen kwaad toch :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:17

Katten die last hebben van stres, die plassen vaak ook overal. Dus als je kat stres heeft doordat ze nog niet alleen kan zijn dan is dat plassen heel verklaarbaar, al contact met de vorige eigenaar gehad hoe ze daar met de kat omgingen ?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:27

Matsje schreef:
Ik heb 2 bakken voor 2 katten. Ik zou niet weten waarom 1 kat 2 bakken moet hebben, nooit van gehoord.
Maar wel bedankt voor je reactie.

Gister heeft ze haar poep trouwens op de ander zijn bak gedaan, een dichte bak die op het balkon staat... Omdat ik haar bak aan het schoonmaken was.
Dus het is niet zo dat ze moeite heeft met de vorm, plaats, of geur van een kattenbak. (Die andere kat stinkt een uur in de wind)

Ik heb nu op alle 3 de plekjes waar ze snachts plast een bakje voer gezet, kijken of dat helpt.

Gedragstherapeutes raden idd altijd 1 bak meer neer te zetten dan het aantal katten wat je hebt.
Katten in het wild (of gewoon buiten) plassen en poepen niet op dezelfde plek. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Door meerdere bakken te plaatsen, hebben ze de keuze om de plas en poep bak gescheiden te houden.
Ik heb het nu zelf ook niet meer, heb 4 katten en 3 bakken binnen en 1 buiten.
Maar toen mijn htk kat nog leefde, had ik er wel meerdere staan.
Die deed echt geen plas in een bak waar een drol lag. }:0

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:28

Dankjulliewel voor de tips!

Bleekmiddel in de bak doe ik al.

Poes plast nu ook overdag in huis!
Poep keurig op de bak, maar zodra ze moet plassen wandelt ze naar de gang en daar gaat ze.
Ik weet 100 % zeker dat het niet de andere kat is.

Ik heb 2 opties: Stress of blaasontsteking, want de plas ruikt vrij sterk.

We gaan nu proberen zodra ze plast haar verbaal te straffen, dan naar de kattenbak brengen er op zetten en dan belonen en aaien. Werkt dat niet dan ga ik toch de DA inschakelen.

@Freggle_Edge: Ik heb meerdere bakken gehad, drolvrij. Ook daar deed ze het niet in.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:32

In de bench met kattenbak. Katten vervuilen nooit hun eigen slaapplek. Hooguit als er echt iets mis is met ze. Daarbij willen katten graag een eigen kattenbak en het liefst 1 om te plassen en 1 om te poepen. Ze zijn vies van zich zelf, maar ook van andere katten.

Als je denkt aan blaasontsteking dan zou ik toch even urine opvangen en dan laten onderzoeken

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:40

Meestal dus in de gang. Is de deurmat favoriet toevallig?

Verder zou ik zeker ff wat urine laten controleren.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:17

Dankjulliewel voor de tips. Ik ga met die bench aan de gang. En na het weekend even plas opvangen.