Hond is 'depressief'...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Hond is 'depressief'...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 01:12

... Voor zover een hond depressief kan zijn ;).

Het is van zichzelf een vrij rustig hondje, (kruising Puli, ong. 35 cm hoog), komt uit Hongarije, hebben echt een perfect hondje aan haar, luistert perfect, 1 punt is dat ze niet zo sociaal is naar andere honden. Dit word nog altijd getraind, ze snauwt honden af, vroeger wel eens gehapt, dat is eruit, dus er zit absoluut vooruitgang in. (Mag ook wel na 3 jaar ;) ).

Nu is mijn zus het huis uit, en Kathie kreeg altijd alle aandacht, was/is stapelgek op m'n zus, zus is haar echte baas. Hondje is bij ons gebleven, uiteraard, we hebben een groot gezin, er is altijd wel iemand thuis, krijgt altijd wel aandacht, zit altijd wel iemand bij wie ze op schoot mag.

Voorheen zat ze dan ook de hele dag op schoot, maar nu niet meer. Ze ligt lusteloos in haar mand, gaat dan weer ergens anders liggen in de kamer, heeft vaak oren in d'r nek, kop tussen d'r schouders, staart naar beneden. We dachten eerst dat ze ziek was, maar dat is ze dus niet.

Wandelen is ze rustig, als je met haar een stuk gaat wandelen, naar het bos of de hei, slentert ze achter je aan, 'omdat het moet,' en zodra je thuis bent, ligt ze weer in haar mand. Ze doet helemaal niks.

1 x per week gaan we met de honden van m'n tante wandelen, die woont een stuk verderop, naar de hei, naar de zee, het bos, naar het water etc, en dan gaat ze los. Dan speelt ze met de honden, tante heeft een galgo, en dat vind ze geweldig, en die houd ze redelijk bij, (oke, ze snijdt de bochten af :P).

Tijdens onze vakantie heeft ze gelogeerd bij m'n zus, die wonen heel mooi, stuk land, 2 jack Russels, met 1 heeft ze gekibbeld, met de ander kon ze het geweldig vinden en ging ze het weiland in.
Toen ze thuis kwam, was het 1e wat ze deed (na ons jankend komen begroeten :P) neerploffen in haar mand.

Ze krijgt echt alle aandacht, is altijd wel iemand, nooit alleen, ze heeft dan geen hondenvriendje, meer omdat we 1 hond genoeg vinden, en dat zou ook moeten kunnen lijkt mij. Ze ziet genoeg hondjes buiten, waar het meestal niet mee klikt.

Ze krijgt ook prima beweging over het algemeen, dus daar kan het ook niet aan liggen...

Is het dat ze aan de situatie moet wennen? Zus is nog niet lang uit huis, maand of 2, ze was haar grote baas, degene die haar opgevoed heeft, is het omdat ze haar mist, of zal het wat anders zijn?
Want ik vind haar best een beetje sneu...

Ze is overigens 4, en het is altijd een luie hond geweest, altijd op schoot, veel slapen, maar niet dat 'depressieve' gedrag erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 03:07

even langs de dierenarts??
misschien heeft ze wat onder de leden,bloedonderzoek kan misschien dan wel zinvol zijn

Anoniem

Re: Hond is 'depressief'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:57

ik denk dat het er toch mee te maken heeft dat ze haar baasje mist...
in asiels hoor je toch ook dat soort verhalen?
maar misschien nog even aankijken?
en nog een keer (naar een andere?) DA?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:13

Ja ik denk ook dat ze m'n zus mist. Nu is het een hondje wat, als je alleen met haar naar het bos gaat, niet echt veel speelt, altijd naast je blijft lopen, andere honden ontwijkt, maar nooit met de staart omlaag en kop tussen de schouders.

Dierenarts kan inderdaad geen kwaad, maar zoals ik al zei; ik denk niet dat ze ziek is.

Maar hoe zorgen wij dat ze m'n zus niet meer zo mist, dat het een vrolijker hondje word?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:00

Hoe oud is het hondje? Ik zou extra leuke wandelingen met haar maken zodat ze wat actiever wordt. Lekker ergens gaan zwemmen of iets anders wat ze leuk vindt. Misschien is een cursus flyball een leuke optie voor jullie allebei?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:14

Kan ze niet bij je zus wonen? Is dat dezelfde als waar ze gelogeerd heeft?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:52

Herkenbaar,toen ik uit huis ging bleef mijn hondje ook bij mijn ouders.Hondje beet zijn pootjes kapot.DA stelde soort stress vast omdat ik dus weg was... Door omstandigheden ben ik weer thuis,en hondje hield plotseling op met pootjes bijten. Als ik nu weer thuis weg ga,gaat het hondje mee.Die is duidelijk 'thuis' bij mij.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:43

chocobroodje schreef:
Hoe oud is het hondje? Ik zou extra leuke wandelingen met haar maken zodat ze wat actiever wordt. Lekker ergens gaan zwemmen of iets anders wat ze leuk vindt. Misschien is een cursus flyball een leuke optie voor jullie allebei?

Ze is ongeveer in mei 4 geworden.
Heel leuk, Flyball, maar Kathie is een hondje wat het nut van achter ballen aanrennen niet ziet. We hebben met haar gefrisbeet, om te proberen, ze rent er achter aan, om vervolgens terug te rennen zonder frisbee. Of zonder bal, als we een bal gooien. Ze snapt het wel, want als ze het moet, brengt ze de bal wel 'ns terug, maar niet van harte.
Water is ze ook niet gek op, verder dan d'r pootjes gaat ze niet in het water.

Maar daar kunnen we wel over nadenken, om eventueel een cursus met haar te doen, om haar goed bezig te houden. Het is wel een hondje wat graag leert, en graag voor je werkt.

Ziviaantje schreef:

Dat is uiteraard een optie, maar zoals je misschien snapt, zijn wij allemaal stapelgek op ons hondje, en ze mag er vaker logeren, maar we kunnen haar echt niet wegdoen. M'n zus woont nu best ver weg, ongeveer 100 km, heb geen idee, ben er nog nooit geweest, dat kan ik niet aan, haha, als ze weg gaat ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:58

Lena01 schreef:
Ziviaantje schreef:

Dat is uiteraard een optie, maar zoals je misschien snapt, zijn wij allemaal stapelgek op ons hondje, en ze mag er vaker logeren, maar we kunnen haar echt niet wegdoen. M'n zus woont nu best ver weg, ongeveer 100 km, heb geen idee, ben er nog nooit geweest, dat kan ik niet aan, haha, als ze weg gaat ;)

Klinkt hard, maar misschien is het iets om uit het belang van de hond te handelen in plaats vanuit het belang van jezelf en de rest van het gezin? Niet rottig bedoeld, maar je geeft hiermee aan dat je in eerste instantie liever de hond thuis houdt omdat je haar niet kan missen ipv bij je zus brengt waar ze duidelijk wel op haar gemak is. En er vanuit gaande dat de hond nog 10/12 jaar mee gaat.............. :D

Anderzijds zou ik ook activiteiten met haar ondernemen om een band op te bouwen en vertrouwen te kweken. Als het een hondje is wat duidelijk één baas heeft zou deze taak bij je ouders leggen, er vanuit gaande dat jij in haar hondenleven ook een keer het ouderlijk huis zal verlaten en de geschiedenis zich dan niet hoeft te herhalen ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:45

als het diertje je zus echt zo mist, zou ik hem naar je zus laten gaan, dit is toch zielig, dan ga je toch niet zeggen, wij vinden het zo'n leuk hondje, dat is gewoon zielig, kies voor het diertje, als ie bij je zus woont zie je hem vast nogwel eens al zal het misschien minder vaak zijn

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:30

Dan zou ik er ook voor kiezen om de hond naar je zus te doen.Mits je zus dit ziet zitten.
Zeker als je hond haar zo mist,zou ik de hond daar niet vaak te logeren brengen,dat is te verwarrend en te stressvol.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:41

Als ik het verhaal van jou goed lees is het idd heel erg duidelijk dat ze je zus mist. Mijn advies zou dan ook zijn om ze naar je zus te brengen. Ik kan goed begrijpen dat jullie ze ook graag zien, maar het is eigenlijk wel duidelijk wie de hond het liefst heeft.. Klinkt hard voor jullie maar het is jullie zus die de hond wilt... Ik zou ze dan ook naar jullie zus laten gaan! Welzijn van het dier staat op eerste plaats...!

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:43

Misschien is het een idee om zoals hierboven al werd voorgesteld een cursus te doen om de band te versterken en het even de tijd te geven. Ik kan niet duidelijk opmaken uit je verhaal hoe lang dit bezig is maar als het te lang duurt of het lukt niet om de band te verbeteren dan is een verhuizing naar je dus de meest fijne oplossing voor haar. Maar ik vind het wel logisch dat je eerst iets aan de situatie probeerd te verbeteren. De hond van mijn moeder heeft ook niet zoveel boodschap aan balletjes en frisbees maar vind behendigheid fantastisch. Ook houdt hij van mee rennen met de fiets of met het hardlopen.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:16

Ik heb het er niet over dat ik geen band met haar heb, maar ik ben niet haar grote baas. Ik heb wel degelijk een band met de hond, wat echt van 2 kanten komt. Maar mijn zus is altijd strenger geweest, consequenter dan dat ik dat ben, en daar heeft ze dus meer een baas aan.

Logeren bij m'n zus is altijd mogelijk, wegdoen naar haar is laatste keuze (maar niet onbespreekbaar). Heb besloten om actiever met haar te worden, naast de fiets heeft ze een gloeiend hekel aan, heenweg is ze niet vooruit te komen, en terugweg trekt ze je mee naar huis :P.
Heb een fietskar voor haar, en ben gister op met de fiets (en fietskar) naar het bos geweest, en ze leek redelijk haar draai te vinden, spelen, rollen door de modder, gek doen, dus misschien is het wel een kwestie van wennen en moeten we het nog even aankijken.

Het is niet dat ik niet het beste voor m'n hondje wil, maar als er andere opties zijn, wil ik die graag uitproberen. Ik moet er namelijk niet aan denken dat ik haar nooit meer zie, daar is ze me veel te belangrijk zijn. Als er geen opties meer zijn, gaan we het overwegen om naar zus te doen

Dank voor het meedenken!

Opzich wel goed teken; Zus was net even thuis, en hond zat bij haar op schoot, maar ging van schoot af toen ik ging zitten, en ze kwam bij mij zitten. Dus het lijkt beter te gaan :D!