Mijn gerbils aka woestijnratjes! Tips gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Mijn gerbils aka woestijnratjes! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:46

Hoi!

Ik ben sinds gisteren nogal onverwacht eigenaar geworden van 5 (vrouwelijke) woestijnratjes. Ze zijn nog jong, ik denk half zo groot als een volwassene. Ik weet er niet heel veel over, het is een beetje snel gegaan, maar ik heb een aantal vragen:

- Wat zijn goede suggesties voor speeltjes? Ik heb al wat watjes erin gelegd, die ze nu aan elkaar uit het trekken zijn (leek me ook leuk voor nestmateriaal) en wat stokjes. Heb het idee dat dingen die ze kunnen slopen het goed doen :P Misschien touw ofzo?
- Ik las al iets over dat deze groep te groot is, maar ik heb nog een extra kooi staan waar ik een tijd terug drie volwassen ratten in had (dus vrij ruim). Zou het helpen om de kooi waar ze nu in zitten te verbinden met die andere? Of om mijn idee te verwezelijken, namelijk door een gangenstelsel door mijn kamer te klussen :D ? Of is het beter om ze in twee groepjes te zetten, van 2 en 3 dus, en dan af en toe er eentje om te wisselen?
- Wat kan ik nu het beste gebruiken voor op de bodem? Ik zie altijd zand in kinderboerderijen enzo, maar is las dat dit te koud is?
- Klopt het dat gerbils niet tegen koemelk kunnen?
- Euh ja verder zijn alle tips welkom :')

Alvast bedankt!

Liefs Suzanne
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 13-08-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Re: Mijn gerbils aka woestijnratjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:49

Je kan aubiose als ondergrond gebruiken, een soort hennep (?) dacht ik. Dat gebruikte ik altijd voor mijn muisjes :) Eronder deed ik nog een laagje kattenbakkorrels (van hout) om de geurtjes extra op te nemen. Gerbils houden veel van graven dus je kan echt een dikke laag strooisel doen. Ook wc-rolletjes enz knagen ze graag kapot. Met watjes moet je oppassen dat ze er niet met hun pootjes/nageltjes in blijven hangen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:55

Dat van die korrels is een goed idee, ik heb ook 2 katten dus dat heb ik in huis :)
15 cm gaat echt niet lukken in de kooi waar ze nu in zitten, da's meer zo'n hamsterkooi met van die buisjes. Dus ws een nieuwe kooi, en dan doe ik in deze alsnog een hamster.. lol :') 3 dagen geleden geen enkel knaagdier, en nu op weg naar de 7 :')`

Sappos

Re: Mijn gerbils aka woestijnratjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:00

Ik gebruik altijd russel bedding. Zacht en fijn spul kunnen ze lekker mee aan de gang. Daarnaast geef ik ze al het karton wat wij over hebben en dat verknagen ze graag. Als nestmateriaal wc-papier en hooi.
Ik heb ook wel eens een groep van 5 gerbils gehad, dit ging fout. Beste is per 2 maar met 5 wordt dat lastig. Hout van fruitbomen kan je ook als knaagmateriaal geven of wilgenhout maar dit moet eerst in de vriezer een paar dagen zodat alle bacterien en insecten eruit zijn. Ik heb zelf een aquarium van 120x40x50 en dan die door de midden. Aan beide kanten heb ik nu 1 gerbil zitten en dan heb ik nog een soort iets grotere Duna met nog een gerbil. Helaas laten deze dames zich niet aan elkaar koppelen dus moet ze apart houden :\

Als je eenmaal 2 groepjes hebt zéker niet wisselen, gerbils zijn erg lastig en kunnen vreselijk vechten. Zelf heb ik in de kooi ook nog een stuk kienhout, hier kunnen ze aan knagen maar ze knagen het niet snel kapot.

8nnemiek

Re: Mijn gerbils aka woestijnratjes! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:11

Ik had altijd een caviakooi die helemaal dicht is van onderen, daar legde ik dat een hele baal zaagsel in, zonder uit elkaar te trekken, met een hoop hooi ernaast, en dan gingen ze echt gangen graven in die baal zaagsel. Hartstikke leuk om te zien, en dat vinden ze heerlijk om te doen! En verder had ik een bloempot met een stuk eruit op de kop in de kooi staan.. en wc rolletjes inderdaad :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:14

@sappos, Ok, zeker splitsen en niet wisselen dus. :) Zag net dat ze al een holletje hebben gemaakt met die watjes, is toch handig geweest haha.
Kan je dat hout ook kopen in de dierenwinkel? Ik zou niet weten waar je de houtsoorten die jij noemt hier in de buurt kan vinden :\ (woon in de stad)

@8nnemiek, oe dat klinkt wel leuk inderdaad :) En dat past ook wel in de rattenkooi denk ik. Ik moet alleen nog iets vinden voor de verdiepinkjes, die zijn met tralies en daar zakken ze sowieso doorheen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:16

Ja idd bloempot had ik ook (tot ik m liet vallen)

En een bakje met chinchillazand zodat ze kunnen badderen :D Dat vinden ze fijn!

Kienhout is gewoon aquariumhout, dat hebben ze zeker bij de dierenwinkel

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:40

Mijn gerbils konden takken van de kronkelwilg ook erg waarderen. Konden ze mooi eindeloos hun tanden op loslaten. Karton idem, dat werd met de hele groep (hield ze met 4 dieren in een aquarium van een meter) in no-time tot mini snippers vermalen. Geweldig leuk om te zien hoe fanatiek ze daar mee bezig zijn. :)

Zoiezo leken ze het leuk te vinden als er iets veranderd werd in hun hok. Zodra je iets nieuws neerzette zat de hele familie samen op/onder/in dat nieuwe iets.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:48

houten huisjes zijn echt afraders, die hebben ze zo gesloopt :') je kan ze ook van die kartonnen doosjes geven dat knagen ze dan ook helemaal kapot. Voorderest hebben wij een 2 verdiepingen kooi, de onderverdieping is dicht en daar hebben we zaagsel in (en kartonsnippers dan die ze zelf maken) , dicht is gewoon het handigst, we hadden eerst met spijlen maar dan was het elke keer zo'n troep op de grond. Voorderest vinden ze een bakje van dat zand idd heel lekker, maar dat moet je wel vaak verschonen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:03

Dat is wel heel toevallig!
Kijk ook even op de site uit mijn link, dat zal je veel duidelijk maken.

gerbil-topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:50

Mijn gerbils zitten in een plastic Ferplast van 70x40, ik gebruik Russel Bedding voor op de bodem, kunnen ze stevige tunnels mee bouwen :P Een traliekooi zou ik niet aanraden, ik weet niet precies wat je nu hebt, maar ze zijn echt een stuk kleiner dan ratjes en een stuk sneller. Ze glippen echt overal uit en tussendoor als je niet oplet :Y) Afgedekt aquarium of plastic bak is het handigst denk ik.

Ik geef ze gewoon water en (dwerg)hamstervoer, doen ze het prima op. Speeltjes heb ik geprobeerd, maar ze slopen echt alles en graven alles onder :') Ze krijgen wel knaaghoutjes en houten tunnels waar ze doorheen kunnen enzo, maar echt huisjes niet meer. Veel extra's voer ik ze ook niet, weet ook niet precies wat ze mogen hebben en wat niet dus ben daar altijd een beetje voorzichtig mee. Ze zijn ook al dik genoeg :+
Ik heb twee mannetjes trouwens, uit hetzelfde nestje. Nog nooit problemen gehad, ze zijn ontzettend lief voor elkaar :)

Ze vinden het ook geweldig om in het zand te rollen. Dus af en toe zet ik er een bakje met chinchillazand in waar ze dan fijn in kunnen rollen, wordt hun vacht ook mooi glimmend van. Maar die haal ik er later wel weer uit want anders ligt het zand door de hele kooi :') Misschien kun je dat eens proberen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:24

maar hoe ben je aan ze gekomen? :)

ik denk splitsen!

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:28

Ik heb mijn gerbils in een terrarium zitten, onder glas, boven tralies 1m lang.
Alle andere hamsterkooien waren ze binnen een maand doorgeknaagd.
En speeltjes, heb ik houten bruggetjes, buizen ed, wordt ook flink op geknaagd.
Als snippers gebruik ik beukensnippers.
Of 5 teveel is, weet ik niet, ik heb er drie.

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... zen/130331

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 21:03

Zo, ze zitten nu een dagje in het hamsterachtige hokje dat is schoongemaakt en wat meer ingericht door mij.. Heb er inderdaad een bonk zaagsel in gelegd maar is nog niet veel mee gebeurd geloof ik, maar kan het niet zo heel goed zien :) verder hebben ze al wel twee holletjes gemaakt dus dat zit wel goed. Ook heb ik ze namen gegeven :D Liliana, Kiora, Chandra, Elspeth en Nissa B-)

Indien er geen lampje gaat branden bij deze namen: http://en.wikipedia.org/wiki/Planeswalker :+

Gaat alleen een beetje moeilijk worden met het handtam maken. Tot nu toe zijn ze erg nieuwsgierig, maar nog wel heel erg schrikachtig naar bewegingen. Ik pak ze er nu af en toe uit, hou ze dan even vast (een minuutje, max) en zet ze dan weer terug. Maar niet alle ratjes komen naar me toe.. Veel geduld vrees ik :+

Edit: blegh moeilijk doen met urls

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:13

Ik had er twee in een glazen bak. Als bodembedekker had ik zaagsel, zand (vogelzand) en turf. En dan een laag van zo'n 15 cm vonden ze heerlijk! Had er een grote tak in liggen en een grote houten huis. Bolletje van hooi dat ze kapot knaagde en elke dag gingen er wc rollen in. Wat ik weet kunnen ze ook niet tegen teveel eiwitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:57

Wc rollen heb ik er nu ook in, worden met veel liefde tot veel stukjes gereduceerd :P

Maar ze lijken wel schuwer geworden, zeg. Misschien lijkt het maar zo, maar volgens mij zijn ze nu meer teruggetrokken dan eerst.. Ze liggen steeds te slapen als ik erbij lig.
Wat is nou het beste? Veel geduld hebben en wachten tot ze naar je toe komen? Of ze er gewoon uit plukken, een tijdje vasthouden en dan weer terug zetten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:02

Iets súperlekker op je hand leggen, hand de kooi in, geduld hebben, gerbil komt op je hand, zachtjes hand omhoog, even naar je toe tillen, gerbil weer terug zetten. Zo vaak genoeg doen, dan leren ze je hand associëren met iets leuk (eten), en dan daarna kan je ze (normaal gezien) gewoon pakken en wie weet leren ze knuffelen wel appreciëren :) Maar gerbils zijn vooral kijkdiertjes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:08

Hmm, dat is apart, die indruk wekken ze niet :) (het kijkdiertjes gedeelte). Ze doen me erg denken aan hoe kleine kinderen reageren op de hond van mijn vriend: ze willen heel graag aaien, maar vinden die grote hond toch best een beetje eng en blijven daarom een beetje op een afstand.
Want ze komen wel naar me toe, snuffelen even, lopen dan weer even weg, komen dan weer terug..

Misschien is het een idee om een lapje stof bij me te dragen, en dat bij hen te leggen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:01

Klopt het trouwens dat ze ontzettend weinig eten en drinken? Ze huppelen allemaal vrolijk door het hok, maar het bakje raakt maar niet leeg..

Ze hebben ook hooi, eten ze dat ook misschien? * Domme vraag * :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:40

Gerbils zijn woestijndieren dus ze drinken inderdaad heel weinig. Als ze wel eens wat fruit/groenvoer krijgen drinken ze soms zelfs helemaal niet. Ze plassen dus ook heel weinig en leggen erg droge keuteltjes. Ideaal, want ze stinken daardoor bijna niet en de kooi hoef je niet elke week te verschonen, ik deed dat zelfs maar om de paar maanden :Y)
Geen idee of ze hooi eten, niet veel in ieder geval. Volgens mij gebruiken ze dat vooral voor in hun nest.
Wel wilgentakjes, knagen doen ze graag.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:45

ik had een heel groot oud aquarium. hier gingen ze ook hele mooie gangen langs het glas graven. de wc-rolletjes waren heel populair als speeltjes. hier kun je ook een heel stelsel van maken als je dat wilt en ze kunnen het lekker makkelijk mollen.
veel plezier met je nieuwe huisdieren:D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:47

Een glazen kooi zou inderdaad het beste zijn(een oud aquarium is inderdaad perfect, zou er wel even een deksel op maken, het liefst een die goed ventileert, anders kun je ook kant en klare gerbilariums kopen, jaja, wat ze al niet verzinnen haha!). Een lekker dikke laag zaagsel erin (vind ik het fijnste, kunnen ze ook flink stevige gangen in graven), wat hooi(of ze het nou eten of niet, ze kunnen er heerlijk mee slepen), knaagmateriaal en een bakje met chinchillazand, zodat ze zich lekker kunnen wassen(wordt ook vaak gebruikt als wc, nog minder de kooi verschonen, gebeurt hier namelijk ook maar zelden haha). Verder zijn het inderdaad niet echt knuffeldieren, meer kijkdieren, wat nog een voordeel geeft aan de glazen kooi, je kunt alles namelijk perfect zien! Hier lopen de gangen vaak langs de rand en dus kan ik zo hun 'huis' binnenkijken. Superlief om ze zo op elkaar te zien liggen, of lekker bezig te zien met het maken van een thuis. Van mij hoeven ze ook niet super tam. Ze komen vaak even kijken, ruiken en willen nog wel eens een snoepje uit je hand pakken. Oppakken gaat hier de ene keer goed en de andere keer rennen ze liever hun huisje in. Mij maakt het niet uit, laat me maar kijken naar hoe ze de hele dag bezig zijn, heerlijk! Zeker aangezien ik merk dat ze dat veel leuker vinden dan een knuffel van mij :) Verder eten en drinken ze inderdaad erg weinig en kun je ze het best met zijn 2-en houden, maar 3 zal ook vast wel gaan als ze al langer bij elkaar zitten :)

Oh, en inderdaad, véél plezier met deze leuke diertjes :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:55

Hihi ja, hier mag geen enkele wc rol of keukenrol nog weg worden gegooid :+

Gelukkig dat ze idd weinig eten! Ik dacht even dat het misschien van de stress kwam ofzo..
Maar dat ze weinig schoon hoeven is ook mooi :D

Bakje met zand zet ik er af en toe in. Ik zag op de verpakking staan dat onbeperkt badderen kan leiden tot irritatie aan de oogjes en een droge huid.. en ik neem het risico liever niet..

Mijn vriend gaat er waarschijnlijk twee nemen, en ik hou er drie. Vind al die verhalen over bloederige moorden onderling een beetje eng.. Zaterdag verhuizen ze sowieso naar de grote kooi, dan hebben ze lekker de ruimte. Moet nog wel even wat leuke verdiepingen klussen, en dan hopen dat ze ze ook gebruiken :P Bij mijn vriend gaan ze ook in zijn oude aquarium. Voor de bovenkant gaan we dan iets van gaas klussen.

En over het oppakken.. Tja ik merk ook dat ze het af en toe wel prima vinden, ik probeer ze gewoon af en toe op te pakken en een beetje te aaien. Vind het toch wel belangrijk dat ze het een beetje gewend zijn, voor het geval het een keer echt nodig is.

Edit: Oja, en iedereen bedankt _/-\o_