'Steeds meer dierenwinkels stoppen verkoop knaagdieren'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

'Steeds meer dierenwinkels stoppen verkoop knaagdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:40

HEERHUGOWAARD - Johan Bonouvrié kon het niet meer aanzien. Doorgefokte, veel te jonge dieren, met kale plekken, verkouden, vergroeide tenen. Hij verkoopt ze niet meer in zijn Dobey dierenwinkel aan het Heerhugowaardse Raadhuisplein.

Te jong
Met de vogels was hij al gestopt. Nu is het afgelopen met de verkoop van konijnen en knaagdieren. “Ik heb verschillende groothandels geprobeerd, maar overal is het hetzelfde. Je bestelt bijvoorbeeld cavia’s van 300 gram, dus zo’n zes weken oud, en je krijgt ze van 100 gram dus een week of twee. Veel te jong. Konijntjes krijg je van drie weken oud, terwijl ze pas met zes weken bij de moeder weg kunnen. En terugsturen kan je ze niet, want je weet dat ze dan de mesthoop op gaan. Dus zitten we ze achter de zaak bij te voeden. Een medewerker hier neemt ze zelfs mee naar huis. En je ziet het overal”, zegt Johan. “Kijk maar eens naar het drinkwater. Als dat geel is, zit er antibiotica in.”

Impuls aankoop
Een dier dat bij de moeder weg kan, is volgens hem sterker en heeft een betere basis om gezond uit te groeien. “Maar die hele kleintjes verkopen beter, die zijn schattiger.” Volgens Johan worden de diertjes dan ook vaak gekocht door “ouders met kinderen, die vijf minuten daarvoor nog niet wisten dat ze een dier wilden.” Per week verkocht Johan op die manier zo’n 15 à 20 hamsters en 8 à 10 cavia’s.

Knaagdierenopvangcentra
Volgens de winkelier kopen de groothandels de te jonge dieren veelal van hobbyfokkers. “Daar is geen wetgeving voor. En dat stimuleren we dus met z’n allen.” Maar nu is het afgelopen. Wie nu bij Johan komt voor een cavia, wordt door hem doorverwezen naar de knaagdierenopvangcentra in Heiloo en Tuitjenhorn. Daar zitten de hokken vol met afgedankte dieren. “Wat wij het meest horen als argument om ze weg te doen, is dat de ouders zeggen dat de kinderen er niet meer naar omkijken”, zegt medewerker Irene van de opvang in Heiloo. De hokken zitten zo vol dat de opvang een wachtlijst heeft voor mensen die van hun dier af willen.

Test
Om te voorkomen dat de mensen die Johan doorstuurt ook bij de opvang weer een impulsaankoop komen doen, worden de dieren niet zomaar meegegeven. Er moeten vragen worden beantwoord. Vragen als wat voor hok de dieren krijgen en of dat wel groot genoeg is. Cavia’s en konijnen moeten namelijk minstens met z’n tweeën zijn, want het zijn groepsdieren. “Laatst was er iemand die een koppel konijnen bij een grote hond wilde stoppen”, vertelt Irene. Wie zakt voor de test, krijgt geen dier mee. Punt uit.

Bron: http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... ieren.html

Eindelijk. Hopelijk wordt dit goed voorbeeld doet goed volgen :)
Zullen heel veel knaagdieren en konijnen mee gebaat zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:41

Kijk, dit is goed om te lezen!! :j
Ze worden veels te makkelijk aangeschaft, echt een impuls aankoop! Hopelijk doet dit voorbeeld idd goed volgen! En wordt er wat beter nagedacht over het wel en wee van de beestjes in een winkel :))
Edit, heel goed dat ze zo'n test doen, als iedereen dat doet, zijn er veel minder zieke dieren, dieren die niet de goede zorg krijgen omdat de kinderen er alweer op uitgekeken zijn. Nu is het nog zo dat de mensen dan naar een andere winkel kunnen gaan. Als iedereen hier aan meewerkt is dat ook uit de wereld!

KarinW86

Re: 'Steeds meer dierenwinkels stoppen verkoop knaagdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:25

Ik vind het zoiezo al raar om dieren te bestellen.. vandaar dat ze hier alleen bij hobbyfokkers vandaan komen, met goede leeftijd en gewicht... Groothandel is gewoon broodfok

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:28

Goed zo. Eindelijk....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:28

Goed zo. Dat ze het al niet eerder in de gaten hadden ........

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:29

Yeey mijn woonplaats komt een keer op bokt. :D

Goede zaak! Het is echt belachelijk hoeveel knaagdieren er wel niet in een asiel zitten.... Vele snappen niet dat zo'n beest ook een schoon hok nodig heeft denk ik...

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:36

beter laat dan nooit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:43

Nu hopen dat derest hier een voorbeeld aan neemt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:48

Goede zaak +:)+ Hier zat ik al een tijdje op te wachten...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:54

*\o/*
Ik stem voor!!!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:59

KarinW86 schreef:
Ik vind het zoiezo al raar om dieren te bestellen.. vandaar dat ze hier alleen bij hobbyfokkers vandaan komen, met goede leeftijd en gewicht... Groothandel is gewoon broodfok

"Volgens de winkelier kopen de groothandels de te jonge dieren veelal van hobbyfokkers"

Geen broodfok dus. Dat ze te jong verkocht worden vind ik wel heel zorgwekkend...

Maar echt super dat deze man z'n klanten doorstuurt naar de opvang. :j

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:45

wauw fantastisch van die man!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:55

Zo zijn er nog veel meer dierenwinkels die om die reden geen dieren meer verkopen. De dieren die wij kregen van de groothandel was ook altijd drama. Daar zijn ze toen ook snel van afgestapt. Als je een beetje verstand van dieren hebt dan wil je ook geen troep in je zaak verkopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:02

ik hoop dat er meer dierenwinkels volgen!
Ik snap ook ouders niet die zich laten ompraten door een dreinsend kind....en vervolgens niet genoeg de baas zijn over het kind om hem het dier te laten verzorgen....

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:21

Kijk dit vind ik nou fijn om te lezen, ik verwijs mensen ook altijd door naar een opvang ipv dierenwinkel. Als argument vertel ik mensen die een knaagdier willen dat de karakters van de dieren in de opvang al goed bepaald zijn omdat ze volwassen zijn, dit scheelt een teleurstelling als het dier toch niet zo "knuffelig" is als gehoopt (en het vervolgens dus weer in de opvang terecht komt :+ ).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:24

SUPER en nu nog alle dierenwinkels die wel doorgaan met de verkoop van deze dieren verplichten hun verkochte dieren weer terug te moeten nemen als de mensen ze beu zijn. Dan weet ik zeer zeker dat de verkoop binnen de kortste keren verbannen is!!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:24

Dit zijn goede berichten!! +:)+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:25

Eindelijk goed nieuws!! Laten we hopen dat meer dierenwinkels dit voorbeeld gaan volgen.

Dieren horen niet als product verkocht te worden in een winkel :n Véél te gevoelig als impulsaankoop dankzij de kinderen.

Ik ben voor dierloze dierenwinkels :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:22

eindelijk zeg!!
dit doet me goed :)
kijk eens op mp... :s
''de kinderen kijken er niet meer naar om'', ''de vakantie staat voor de deur''.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:25

EEEEEEEEeeeindelijk!!! dit is heeel goed, ik ben er blij mee. Mensen kopen tegenwoordig maar raak en dan weer afdanken.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-08-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:27

Wauw, eindelijk een stap in de goede richting.

Nu de mensen die ze kopen nog.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:11

goed dat er nu eindelijk wat voor word bedacht want die dieren uit de dierenwinkels zijn meestal zwak en veels te jong, ik koop alles bij fokkers, is vaak ook nog eens goedkoper en t zijn ook nog eens gezondere mooiere dieren, ik heb nu bv 4 'rascavia's die in de dierenwinkel bijna het dubbele gekost zouden hebben en nu waren ze mooi op gewicht en leeftijd en kerngezond, leven ook langer
Waarom een hond niet met konijnen samen zou kunnen snap ik overigens niet, ik heb zelf ook honden en die eten mn katten of cavia's echt niet op oid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:14

respect voor deze man, denkt niet alleen aan inkomsten maar ook aan het welzijn van de dieren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:16

Idd respect voor de man. Ik hoop dat er meer volgen. Want een actie van een man alleen gaat geen zoden aan de dijk zetten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:26

Een hele nette beslissing van die man. Ik heb alleen wel een opmerking bij de tekst... Want dat groothandels voornamelijk van hobbyfokkers kopen en daar te jonge dieren van krijgen is volgens mij stierenpoep...

Ik ken veel hobbyfokkers, waaronder ikzelf, en geen enkele van die fokkers verkoopt zijn of haar (in dit geval cavia's) aan groothandels en al zeker niet te jong. Regel is bij eigenlijk iedereen 300 gram/4 weken. De meeste van mijn jongen zitten overigens met 4 weken op of over de 300 gram (dus waarom ze dan 6 weken moeten zijn, snap ik niet) en de meeste jongen die geboren worden zitten richting, op of over de 100 gram (dus niet 1 week oud). Als een jong het niet redt om met 4 weken op 300 gram te zitten, dan blijft -ie toch wat langer? En zo gaat het bij iedere hobbyfokker die ik persoonlijk ken in ieder geval. Dus wel jammer dat er wordt gesuggereerd dat groothandels per definitie hun dieren van hobbyfokkers vandaan halen en ze daar dus veel te jong van krijgen...

Maar in een dierenwinkel is de mogelijkheid tot een impulsaankoop inderdaad erg groot en de dieren zitten vaak (op zich wel logisch vanwege de ruimte in de winkel) klein. Dat is bij de meeste hobbyfokkers wel anders.