groter wordende wondes bij cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

groter wordende wondes bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:24

ik werk als knaagdierverantwoordelijke in een dierenspeciaalzaak, en daar heb ik wel een heel apart geval.
laat ik eerst zeggen: DA en dergelijke is geen optie voor een cavia, helaas ben ik maar een werknemer, en laat mijn baas de DA er liefst zo veel mogelijk buiten.
echter als hij aanwezig is voor andere dieren profiteer ik ervan en laat hem ook kijken naar de cavia, beestje heeft ook al een prikje gehad voor die wondes, maar er is geen beterschap zichtbaar.

nu, heb ik relatief veel schurftcavia's zitten, in eerste instantie dacht ik dat het ook een schurftgevalletje was (gewoon kale schilferige plekken)
dus bij de behandelgroep gegooid. toen ik ze trieerde om te zien welke goed waren en welke slecht, stootte ik op deze cavia met een wonde op zijn zijkant. daar in de behandelgroep alles samen gegooid was, dacht ik dat hij gebeten was van een ander mannetje, dus het slachtoffer apart gestoken om de wonde te kunnen ontsmetten en behandelen.
de wonde bleef redelijk stabiel, maar genas ook niet.
nadat ik twee weken in verlof geweest ben, zie ik dat het proces wel verslechterd is, hij heeft ondertussen nog twee extra open wondes.
de grootste is zeker 3 cm op 1.5 cm, de kleinere hebben diameter van 1.5 cm. ik ontsmet zowiezo regelmatig, smeer een herstellende zalf, behandel met nieuw product tegen schurft, en hij heeft voor men verlof een spuitje gehad van de DA, hij heeft ook al een kuur baytril gekregen.

over het algemeen is hij vrij rustig, maar begint soms hysterisch te rennen en piepen
ook als ik hem oppak piept hij zodra ik maar naar de plekken wijs, en kan ik maar moeilijk behandelen.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?