groter wordende wondes bij cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

groter wordende wondes bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:24

ik werk als knaagdierverantwoordelijke in een dierenspeciaalzaak, en daar heb ik wel een heel apart geval.
laat ik eerst zeggen: DA en dergelijke is geen optie voor een cavia, helaas ben ik maar een werknemer, en laat mijn baas de DA er liefst zo veel mogelijk buiten.
echter als hij aanwezig is voor andere dieren profiteer ik ervan en laat hem ook kijken naar de cavia, beestje heeft ook al een prikje gehad voor die wondes, maar er is geen beterschap zichtbaar.

nu, heb ik relatief veel schurftcavia's zitten, in eerste instantie dacht ik dat het ook een schurftgevalletje was (gewoon kale schilferige plekken)
dus bij de behandelgroep gegooid. toen ik ze trieerde om te zien welke goed waren en welke slecht, stootte ik op deze cavia met een wonde op zijn zijkant. daar in de behandelgroep alles samen gegooid was, dacht ik dat hij gebeten was van een ander mannetje, dus het slachtoffer apart gestoken om de wonde te kunnen ontsmetten en behandelen.
de wonde bleef redelijk stabiel, maar genas ook niet.
nadat ik twee weken in verlof geweest ben, zie ik dat het proces wel verslechterd is, hij heeft ondertussen nog twee extra open wondes.
de grootste is zeker 3 cm op 1.5 cm, de kleinere hebben diameter van 1.5 cm. ik ontsmet zowiezo regelmatig, smeer een herstellende zalf, behandel met nieuw product tegen schurft, en hij heeft voor men verlof een spuitje gehad van de DA, hij heeft ook al een kuur baytril gekregen.

over het algemeen is hij vrij rustig, maar begint soms hysterisch te rennen en piepen
ook als ik hem oppak piept hij zodra ik maar naar de plekken wijs, en kan ik maar moeilijk behandelen.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

de wondes zelf zijn trouwens wel rauw vlees, maar de randen zijn droog en het binnenste eigenlijk ook...

Laura_x_

Re: groter wordende wondes bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:27

Toch naar een dierenarts gaan ;)
Of afwachten tot de dierenarts weer komt. Al die kuren werkten dus niet? Wat zei hij er laatst van dan?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:28

Waarschijnlijk een abces die is open gesprongen? Kan je er een foto van maken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:41

foto kan ik woensdag wel maken als ik terug moet werken.
abces dacht ik ook eerst aan, maar lijkt me raar daar hij nu extra wondes krijgt, en er daar zeker weten geen abces zat.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:52

Abces vanuit schurft kan ook... Of bij de schurft gebeten bij het samen zetten bij de andere cavia's...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:55

pubelia schreef:
Abces vanuit schurft kan ook... Of bij de schurft gebeten bij het samen zetten bij de andere cavia's...

idd, dus het is vrijwel zeker dat hij schurft had, en wss is hij of gebeten, of heeft zichzelf gebeten
echter zodra ik het gezien had, heb ik de cavia apart gestoken in een kooi, daar zit hij nu al ruim4-6 weken , de eerste weken veranderde de wond niet, daarna heb ik hem twee weken niet gezien, toen ik terug kwam was de ene grote wond vergroterd, en vandaag zag ik dat hij nog twee extra wondes had, vanboven op zijn rug en aan de zijkant.
heb nu nog behandeld met nieuw product dat ik kreeg van de dierenarts tegen schurft, maargoed.
ik vind het raar dat er nieuwe wondes ontstaan, zonder dat hij kan gebeten worden door andere dieren

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:57

Arm diertje, toch dierenarts natuurlijk, anders moet je baas geen dierenzaak beginnen, het gaat hier verdorie wel om een levend diertje dat pijn heeft. De omvang van de wond wat je hier beschreef is megagroot voor zo'n diertje.

Klinkt als een slechte dierenwinkel met al die cavias aan de schurft en wonden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:10

Ragdollcat schreef:
Arm diertje, toch dierenarts natuurlijk, anders moet je baas geen dierenzaak beginnen, het gaat hier verdorie wel om een levend diertje dat pijn heeft. De omvang van de wond wat je hier beschreef is megagroot voor zo'n diertje.

Klinkt als een slechte dierenwinkel met al die cavias aan de schurft en wonden.

Geloof mij vrij, ikzelf heb dierenzorgtechnieken gevolgd, heb thuis ook erg veel dieren, en doe er alles aan om ze zo goed mogelijk te verzorgen en te soigneren.
de schurftcavia's komen van bij een particuliere fokker (en ja, ik weet dat ze van bij haar komen, want ik herken iedere cavia van welke fokker ze komen, ook al heb ik er altijd meer dan 80 zitten ;) )
die cavia's worden dan ook standaard voor verkoop behandeld, en worden niet gemengd in andere kooien. meestal heb ik er dus ook maar een stuk of 5-10 zitten die echt uiterlijke tekenen van schurft hebben, die ik dus in quarantaine hou om te kunnen behandelen.
(maargoed, dan mag je niet in verlof gaan zodat ze schurftcaafjes bij gezonde steken, en je terugkomt en er meer dan 30 zitten hebt met schurft ... :\ )

als ik het gemiddelde bekijk van 5 op 100 cavia's die ziek zijn, scoor ik nog vrij goed dacht ik :D
Daarnaast: de cavia's zitten met max 8 per hok ( goed geventileerde bakken van 1.20) krijgen dagelijks vers,kwalitatieve caviabrok, dagelijks vers water, en een volgepropte ruif met hooi.
konijnen zitten per max 4 per hok (meestal maar een dag of 2 met zoveel daar ze dezelfde week nogverkocht worden)
alle kooien worden wekelijks gereinigd en ontsmet, indien ze tussendoor vuil zijn worden ze nogmaals gereinigd.
zieke of drachtige dieren worden direct behandeld of verzorgd, dus kom me niet vertellen dat we de dieren slecht verzorgen omdat ik informatie vraag over een specifiek geval.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:41

Het is maar wat je goed vind. Ik denk dat de cavia in ieder geval niet in de goede omstandigheden zit om te genezen en er te weinig toezicht op is om te genezen. Een vraagje uit nieuwsgierigheid: Wat doen jullie met die cavia als die niet snel genoeg geneest? Met die wond kun je hem moeilijk verkopen...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:15

Erg jammer dat iedereen maar een dierenwinkel kan beginnen zonder echt om dieren te geven...
Dit diertje heeft pijn en moet gewoon naar een dierenarts.
Kun je het diertje niet meenemen en zef naar de dierenarts gaan ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:25

de cavia zit momenteel in een grote, propere kooi, weliswaar alleen om verdere kwetsures of eventuele besmetting te vermijden.
de quarantainekooien worden 2 X per week gereinigd en ontsmet, krijgt iedere ochtend zijn proper bakkie voer, proper water, een berg hooi. alle quarantainecavia's krijgen van mij ook dagelijks wat groenvoer.
Iedere dag wordt hij verder gecontroleerd, de wondes ontsmet en zalf opgedaan.
ik zie niet in wat ik thuis bv meer voor hem zou kunnen doen.

kwa zelf meenemen en naar de dierenarts te gaan, daar begin ik helaas niet aan.
zowiezo mag ik thuis geen extra dieren (woon nog bij mijn moeder.) daarnaast heb ik zelf een hond, schildpadden en twee paarden waar er veel geld in kruipt, en heb helaas niet het kapitaal om zelf nog dierenartskosten te maken aan dieren die niet van mij zijn.

ik verkoop uiteraard geen zieke of gewonde dieren, laten we dat eens duidelijk stellen ;°
ik heb redelijk de vrije hand in het regelen van alles met de dieren. helaas moet ik wel toestemming vragen voor de DA te bellen, en helaas als het "maar" voor een gewone cavia is die verkoopprijs amper 12 euro is, en in die tijd al voor meer dan dat geld opgegeten heeft, dat lukt gewoon niet. (Wat ergens begrijpelijk is, daar een baas nog altijd uit commercieel oogpunt kijkt. Wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben, maargoed, daar verander ik niks aan helaas)

Dieren die ziek of gewond zijn blijven gewoon bij mijn in quarantaine, als ze volledig genezen zijn gaan ze in de verkoop.Gebeurt soms dat er collega's zieke dieren meenemen naar huis, of bepaalde vaste klanten waarvan ik weet dat ze goed zijn voor de dieren en ervoor willen zorgen nemen ook weleens (gratis) een ziek beestje mee.
Wij hebben meestal maar 2 ziektes, en dat is schurft (is binnen de paar weken genezen met behandeling) en diarre bij konijntjes (veroorzaakt door stress tijdens het vervoer, en eens ze diarree krijgen is er meestal niks meer aan te doen, dus die sterven meestal wel)
een geval als dit is echt wel uitzondering, vandaar dat ik hier raad vroeg ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:26

sunny_l0ve schreef:
Het is maar wat je goed vind. Ik denk dat de cavia in ieder geval niet in de goede omstandigheden zit om te genezen en er te weinig toezicht op is om te genezen. Een vraagje uit nieuwsgierigheid: Wat doen jullie met die cavia als die niet snel genoeg geneest? Met die wond kun je hem moeilijk verkopen...

ik ben wel benieuwd wat je dan vind dat ik niet goed doe, en hoe jij dit zou verbeteren? (behalve de DA kwestie dan, daar heb ik niks in te piepen ... )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:28

Het gaat niet om jou, het is toch niet jou winkel ?
Ik snap niet dat de dieren gewoon in een hokje worden gestopt tot dat ze genezen zijn
Zn dier heeft pijn en er moet gewoon wat aan gedaan worden...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:31

WinSel schreef:
Ik snap niet dat de dieren gewoon in een hokje worden gestopt tot dat ze genezen zijn

nee, het is inderdaad niet mijn winkel, vandaar dat ik niet veel kan veranderen aan het DA beleid, en dat het voor mij ook niet mogelijk is om met ieder ziek dier op mijn kosten naar de dierenarts te gaan.
en het dier in een hok stoppen en zo goed mogelijk verzorgen en soigneren is het enige dat ik zelf kan doen, vandaar.
maargoed, weet er iemand wat dit caafje kan hebben?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:34

Een foto zou handig zijn maar ik denk dat ie hele erge schurft heeft, een open geknapt abces van schurf.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:34

WinSel schreef:

de cavia zit momenteel in een grote, propere kooi, weliswaar alleen om verdere kwetsures of eventuele besmetting te vermijden.
de quarantainekooien worden 2 X per week gereinigd en ontsmet, krijgt iedere ochtend zijn proper bakkie voer, proper water, een berg hooi. alle quarantainecavia's krijgen van mij ook dagelijks wat groenvoer.
Iedere dag wordt hij verder gecontroleerd, de wondes ontsmet en zalf opgedaan.
ik zie niet in wat ik thuis bv meer voor hem zou kunnen doen.

hoe noem je dit dan?? volgens mij doet TS al het mogelijke al..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:35

Het gaat mij nu ook niet om TS, zij doet wat ze moet doen
Maar ik heb het over de eigenaar van de winkel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:35

ik maak zo gauw ik kan foto's.
maar bij schurft moet hij normaal toch eerst plekken haarverlies hebben, die dan schilferig worden en dan pas opengaan? deze is verder volledig gaaf kwa vacht, is zelfs een heel mooi diertje, een mooie borstelhaar, blinkt in zijn vel, behalve die wondes dan uiteraard he

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:36

Hmm lastig, ik weet het zo ook niet, k wacht de foto even af

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:39

Ik heb zo geen idee van wat hem mankeert. Had zelf laatst een gebeten beertje en die had een klein bijt wondje. Dat is later toch gaan ontsteken en toen hebben we de pus eruit geknepen en met gekookt water schoon gemaakt. En nu een week later is er bijna niets meer van te zien. Het waren dan ook maar 2 kleine gaatjes van 0,5 cm in doorsnee.

Ik vindt dat jij al behoorlijk je best hebt gedaan voor deze cavia. Wat kun je nog meer doen? Als een cavia iets mankeert dan gaan ze 9 van de 10 keer dood (behalve als het schurft of mijt betreft). Zo'n beestje is gewoon moeilijk te behandelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:45

heel eerlijk gezegd zou ik hem doden
als er geen moeite wordt genomen om er mee naar een DA te gaan is het beestje beter af in de hemel
het heeft al 6 weken een wond die niet geneest en het is zelfs erger geworden met nog wondjes er bij
hoe goed je ook je best doet TS , het blijft pappen en nathouden
verder loop je alleen maar risico op besmetting naar de andere dieren

in ieder geval sterkte voor de cavia :(:)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:46

Ik ben niet bepaald een voorstander van een dierenwinkel, zeker niet als ik lees dat er veel konijntjes doodgaan aan diarree. Vind ik echt onacceptabel. Ik denk dat jij ook wel doet wat je kan doen TS, maar daar word het beestje niet beter van. De beste optie is naar de dierenarts gaan, maar dat kan niet. Dus ik denk dat je verder niets voor het diertje kan doen behalve wat je nu al doet.

@ Girlgamer: Daar ben ik het niet mee eens. Als je er op tijd bij bent met een cavia dan zijn ze net zo goed te redden als elk ander dier, uitzonderingen daar gelaten. Het spreekt nu niet echt van goede aandacht en verzorging als een cavia 9 van de 10 keer doodgaat... Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel moeite, tijd en geld iemand er in wil steken.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:55

Ik ben ook benieuwd naar de foto en heb je al eens aan schimmel gedacht bij cavia s komt ook een vrij aggresieve schimmel soms voor.

kan je me een pb sturen van waar de cavia s komen (mdat je zegt dat je haar kent)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:55

Helaas wordt een zieke cavia altijd laat ontdekt omdat de cavia dit zoveel mogelijk wil verbergen en veel mensen signalen en afwijkend gedrag niet herkennen.

Gelukkig is dat hier niet het geval en daar gaat het in dit topic ook helemaal niet om. Het is zo ook niet te zeggen wat het beestje mankeert.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 12-08-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:58

Maar de wonden zijn al een paar week zichtbaar...

Ik denk dat de cavia doden misschien ook wel de enige oplossing is als ie niet naar de dierenarts kan....
Verlos em van zn pijn