Katten aan de knok..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Katten aan de knok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 08:31

-O-

Ik heb nu 3 jaar en half 2 ex-straatkatten. Beide niet de tamste, maar de kater redt zich wat sociale omgang met mensen betreft beter dan de kattin. Beide katten hebben het tot nog toe prima kunnen vinden met elkaar. De kattin was vooral ontzettend gek met de kater, en hij verdraagt dit. Zij durft hem best uitdagen, zowel om te spelen als om tegen hem aan te gaan liggen, en wanneer ze het echt te ver drijft krijgt ze wel eens een fikse mep terug, maar niks om je zorgen over te maken.

Er werd ook gespeeld: mekaar achter het hoekje zitten opwachten en achterna zitten en wat geworstel, maar absoluut niks ernstig.

Nu zijn we sinds enkele maanden verhuisd. Dit is voor de kattin een heel gestress geweest aangezien dat dit katje sowieso al best angstig aangelegd is. Onderhand begint ze zich precies wel wat thuis te voelen, ook al had ik de indruk dat ze minder aanhankelijk geworden was, ze mag ook wel even wennen.

Ongeveer 2 en halve week geleden is er voor het eerst flink geknokt, ik zat op bed, kreeg kramp in mijn voet, riep iets uit en daarna is het begonnen. Waarschijnlijk zat de kater op het koertje, is die willen komen kijken (hij riep me ook echt in paniek :') ) en zat de kattin in de weg.
Ik heb hierna nog een keer flinke plukken haar gevonden van de kattin in het trapgat. Ik heb ondertussen de indruk dat ze echt grimmig doen naar elkaar.

En nu deze morgen sinds 6u is het foute boel. De kater laat de kattin nergens meer langs, en de kattin is duidelijk bang. Er wordt geschreeuwd, getierd en geblazen, en hij neemt haar flink te grazen ook heb ik de indruk #) Ik heb me tot nog toe niet veel bemoeid maar ik begin me eigenlijk zorgen te maken.... :\

Komt dit nog goed en kan ik iets doen om dit te verhelpen?

Ik ben er de komende twee dagen ook niet en ik weet niet of ik ze best apart steek of dat dit het erger maakt? Dit voelt als een territoriumstrijd waar ze niet uitkomen (de ruimtes zijn ook minder open dan in het appartement, dus de loopgangen dichter opeen en de kattin had op het appartement een plekje waar de kater niet bij kon).

(qua fysiek is de kattin absoluut geen partij voor de kater, vroeger bij het spelen had ze wel bakken lef tegen hem maar dit lijkt compleet verdwenen)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:36

stekker feliway halen als eerste en zelf heel rustig blijven want als je je zorgen maakt voelen ze dat en dan reageren ze daar op. Ze moeten dus duidelijk nog wennen na de verhuizing en die feliway gaat daarbij helpen, eventueel ook nog een bach bloesem therapie erbij geven.

Ik zou ze niet helemaal uit elkaar halen want dan krijg je hetzelfde geneuzel en wordt het niet beter, misschien wel eem gaaspaneel of zo maken zodat je ze wel fysiek uit elkaar kunt halen maar ze elkaar wel kunnen ruiken en zien en dan eerst de rust weer laten keren en regelmatig ruilen van ruimtes zodat hun beider luchtjes wel door het hele huis gaan. ieder hun eigen kattenbak is uiteraard wel een vereiste.

Dan langzaam weer bij elkaar doen en zorgen dat er diverse nivo's in huis zijn zodat ze omhoog kunnen, katten zitten graag hoog en dat vergroot hun territorium, dus diverse kasten, krabpalen, plankjes etc waar ze kunnen vluchten zijn wel noodzakelijk.

Dat zou ik doen maar ik ben geen kattengedragstherapeut :) je zou het kunnen navragen bij http://www.kattengedragstherapie.nl

succes!

Anoniem

Re: Katten aan de knok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:15

Een familielid heeft dit na een verhuizing ook gehad met haar katten (ook een ex-poes en ex-kater). Zij heeft het een paar dagen aangekeken maar omdat ze bleven vechten, en flink ook, zijn ze uit elkaar gehaald. Daarna zijn er nog meerdere koppelpogingen geweest, maar die hebben niks uitgewezen. Haar huis is gelukkig groot genoeg om de ene buiten en beneden te laten wonen, de ander woont in de gang, boven en op zolder. Geen ideale situatie dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:18

Hier waren ze helemaal van slag en het huis op stelten aan het zetten na de sterilisatie...... gèk werd ik er van dat ze zo idioot tegen elkaar deden , ze konden niks meer van elkaar hebben , veel geschreeuw en geren en gedoe...ook 's nachts , na een paar nachten en vanalles proberen op de lieve manier was ik het echt spuugzat , heb ze allebei in hun kraag gegrepen en samen in de katten-vervoersbox opgesloten (genoeg ruimte voor allebei om comfortabel te gaan liggen maar niet genoeg ruimte om los van elkaar te komen of te vechten).

De eerste secondes spoot het mandje bijna vuur maar al snel doofde dat uit tot wat gebrom...en na een paar minuutjes waren ze vooral samen zielugh , hihi. Heb ze nog even in hun sop gaar laten koken en toen ik ze er uit liet was het over met het gedonder , gingen ze weer samenspannen tegen mij :P

Ik zeg niet dat dit altijd helpt , het kan ook bloedlink zijn dus doe het niet zomaar ! Maar als katten voorheen gewoon prima met elkaar om gingen , en er even "iets" is waardoor ze voor elkaar op de loop gaan....en je ze zodanig bij elkaar op kunt sluiten dat er geen ruimte is voor geknok..... wie weet helpt het. Ik ben blij dat ik het gedaan heb i.i.g. want ze moesten er gewoon even doorheen en zaten zo weer lekker vol met elkaars luchtje :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 15:27

Ik ga even rustig reageren op alles en dan ook nog even verslag uitbrengen.

Cis: Moet er dan feliway stekkers doorheen het hele huis? ik ga even opzoeken alleszins, heb er wel nog van gehoord.
Wat betreft niveaus en hoogtes: geen van beide katten springt op kasten/verhoogjes/kattenpaal van 2m/of iets. In huis zijn er 5 ruimtes waarvan er meestal 4 openstaan + een grote traphal met hier en daar wel verstopplekjes.

Met gaas afzetten moet ik es goed kijken hoe dat te regelen valt, kater huilt wel het hele huis bijeen als ik er ben en hij er niet bij kan, dus dan moet ik ze of samenlaten als ik er ben of hem dan in de helft doen waar ik zit.

Fleur: jouw reactie maakt me nog banger dan ik al ben, ik heb al 26 jaar katten en ook al is het plots zeer snel gegaan, ik vrees dat het echt einde verhaal is voor dit duo. Permanent apart houden in dit huis, dat is nipt nipt werkbaar maar zo wil ik geen katten houden vrees ik ;(

Pmarena: ergens denk ik dus ook: laten uitknokken. Het probleem is dat de kattin absoluut geen partij is voor kater en ontzettend bang is.

Ok en nu het verslagje:

Ik ben dus vrijdagmorgen vertrokken, en heb ze wel volledig apart gedaan. Er hing ondertussen bloed aan de vloer op verschillende plekken (wel niks kunnen vinden van wondes dus hopelijk een gescheurd nageltje oid) maar de kattin was zo bang... De kater is beneden gegaan met het koertje open en de kattin de rest van het huis.
Ik ben gisternacht laat thuisgekomen (dus deze morgen eigenlijk). Kater begin meteen enorm te huilen toen hij mij hoorde, en ik ken hem, die zet door. Hem vrijgelaten en hij liep echt huilend door het huis, staat hem niet aan dat hij 'opgesloten' zat blijkbaar. Ik heb hier eigenlijk niet op gereageerd.

De reden hiervoor is dat de kater sowieso al heel veel aandacht komt vragen en die ook krijgt normaal, maar dat dit hem wrs wel 'sterkt' als dominantste van de twee, hij jaagt de kattin ook weg als ze bij ons komt. Vroeger viel dit mee maar de laatste weken mag ze vaak echt gewoon niet in mijn buurt komen. Daarom dat ik hem nu dus even liever neutraal benader zeg maar, wel een aai maar niet te veel gezever.

De kater is ook meteen even overal gaan kijken, kwam de kattin tegen en reageerde niet op haar omdat hij zo aan het rondkijken was, en zij heeft even aan hem staan snuffelen, verbaasd precies dat dit ging.

Na dit beeld ben ik gaan slapen.

10 minuten later was het weer krijsen en blazen en tieren en grommen van de kattin. Er is NIET gevochten, maar de kattin was duidelijk hysterisch. Ik heb niet kunnen zien of de kater dit uitlokte of dat de kattin gewoon nog bang was van vrijdag.
Ik ben niet gaan moeien omdat er niet gevochten werd. Na elke krijssessie hoorde ik de kater even onschuldig miauwen (wou hij zelf nu dat het rustig werd of is dit dominantie of?) en kwam hij de slaapkamer in en miauwen. Ik heb hier niet op gereageerd, heb gedaan alsof ik sliep.

Na 5 lange uren is de kater komen slapen en is het stil.

Maar ik weet het niet meer hoor, kater gaat vannacht maar weer apart vrees ik want ik moet naar een familiefeest... Verder wil ze niet constant uiteen houden voorlopig, omdat ik idd liever de kans wil geven om hier even doorheen te gaan...

Ik zit echt echt met de handen in het haar...

Ga maar even de sites van kattengedragstherapeuten zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:38

en als je het nog (ong. 3 weken) ff aankijkt?
er is natuurlijk dan na een verhuizing een teriitorium strijd!!
dus misschien gaat het gewoon goedkomen! :)

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:45

Zelf heb ik een aantal asielpoezen thuis en heb ik geregeld dieren (zowel kittens als volwassen oudere dieren) gekoppeld en ik moet eerlijk zeggen dat het erg somber klinkt. Ik kan me helemaal aansluiten bij het advies van Cissy met de toevoeging dat je beide katten elke keer als ze elkaar zien, moet belonen met een stukje lekker voer (bijvoorbeeld gekookte kip). Als dat de situatie binnen enkele dagen (uren) niet verbeterd, dan ben ik er bang voor. Maar houd de moed erin en blijf ze belonen en afleiden elke keer als ze elkaar tegen komen. Laat je horen hoe dat gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:01

Sorry als ik je bang heb gemaakt Femke :(:) maar ik wilde eerlijk zijn omdat de situatie niet positief op me overkomt. Natuurlijk hoop ik dat het bij jou wel goedkomt.

Is er naast de verhuizing meer veranderd bij je thuis (misschien andere vriend ofzo)? Dat de katten daardoor van streek zijn?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:05

passieAppel schreef:
en als je het nog (ong. 3 weken) ff aankijkt?
er is natuurlijk dan na een verhuizing een teriitorium strijd!!
dus misschien gaat het gewoon goedkomen! :)

Prima aankijken, dat was vroeger ook echt mijn mening, laat ze maar uitzoeken. Maar deze keer denk ik écht dat dit niet meer onschuldig is en ik wil geen ongelukken.
Qua territorium: kattin is altijd onderdanig geweest, heeft niet veel eigen plekjes nodig, dus als de kater dit al niet meer verdraagt in een best groot huis, dan is er geen oplossing.

Maar ik probeer idd te hopen dat het gewoon goedkomt.

Chel_: mag ik ze afleiden dan? Wat belonen betreft: geen van beide katten eet uit de hand of lust kip/rauw vlees/vis/wat dan ook behalve brokjes uit een bakje en die staan er de hele dag... de kater kan ik mss nog paaien met chips... dus ook hier moet ik even over denken, mss gewoon aaien? En dan om en om? Dat ging vroeger altijd heel fijn eigenlijk.

Fleur: geen probleem hoor, ik zie het zelf ook best somber in en dat heb ik nu nog nooit gehad met de katten... Naast de verhuis in maart is er niks veranderd, behalve dat de deur naar het koertje vaak openstaat denk ik. De verhuis is voor deze katten wél een heel gestress en qua rust voel ik zeker bij de kattin dat ze er nog niet helemaal is met dit huis, en dan nu met de nieuwe problemen is het helemaal moeilijk. Er wordt hiernaast ook nog eens verbouwd, met bakken lawaai en het bouwverlof is sinds een anderhalve week ook weer klaar.
Als ik het zo lees hebben ze ontzettend veel voor de kiezen gehad ook...

Ok nieuw plan dus:

- kijken voor feliway, catnipspray, valeriaan
- Katten apart als ik er niet ben voorlopig
- Bij vechten mss 'toevallig' passeren? zodat ik mij niet erin meng maar ze uiteen haal?
- Kater niet overdreven veel aandacht geven
- Bij elkaar tegenkomen: om en om aaien en rustige sfeer creëren
- nadenken om 'kattenplekjes' te creëren: ik wil vooral rustige kleine ruimtes waar de kattin wegkan, en ook kan eten en eventueel een kattenbak hebben, maar waar de kater niet bijkan. Ideeën hiervoor zijn welkom
- eventueel beide katten een dag in het pension twee straten verder, samen in vreemde omgeving en kijken of dat wat doet
- kaarsje branden

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:15

poes schreef:
- nadenken om 'kattenplekjes' te creëren: ik wil vooral rustige kleine ruimtes waar de kattin wegkan, en ook kan eten en eventueel een kattenbak hebben, maar waar de kater niet bijkan. Ideeën hiervoor zijn welkom

Er zijn kattenluikjes te koop met een speciale halsband. Alleen het dier dat deze halsband draagt kan het luikje ontgrendelen. Dit om te voorkomen dat alle katten uit de hele buurt in je huis rondlopen. Zo'n luikje zit meestal in een voor- of achterdeur maar, zou in principe ook gewoon in huis gebruikt kunnen worden. Maar, dan moet je dus wel een deur hebben tussen 2 ruimtes waar je ook nog een gat in kan maken.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:16

Ze moeten voornamelijk een positief gevoel gaankrijgen als ze elkaar tegen komen. De meeste katten zijn de paaien met veel en lekker (vr)eten. Daardoor vergeten ze het negative gevoel bij de ander als het ware. Immers ze hebben elke keer wat lekkers als ze die ander zien. Dus in feite moet je proberen de situatie zo te krijgen dat elke keer als ze elkaar zien ze een positieve gebeurtenis verwachten. Ik weet niet of aaien een net zo sterk gevoel weet op te wekken als lekker eten. Ze hoeven niet uit de hand te eten hoor! En ze hoeven ook niet naast elkaar te staan. Al staan ze op 10 meter afstand op elkaar. Meteen wat lekker geven (/gooien).

Positief afleiden mag eigelijk altijd. Nooit straffend afleiden, dat gaat mis. Je wil gewoon die positieve vibe krijgen als ze elkaar zien. Hou ze ook niet teveel uit elkaar. Daarmee bevorder je het gevoel dat het de kater lukt om de situatie naar zijn hand te zetten en de kattin te 'verjagen'.

Feliway werkt inderdaad trouwens ook bevorderend (in de positieve zin) voor de katten. Heb ze hier ook wel eens gehad. Verschil was direct merkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:16

Wat verhuizen betreft: toen wij vorig jaar verhuisden zijn de katten ook een tijdje heel erg veranderd. De (ex)kater viel een ruime kilo af terwijl hij al erg mager was, de ander kwam juist aan en werd heel rustig terwijl zij wat drukker is. Zij maakten toen geen ruzie maar wilden ook niet teveel bij elkaar in de buurt zijn, deden echt hun eigen ding. Later is dat helemaal bijgetrokken en nu hebben we 2 katten die keurig op gewicht zijn, heerlijk met elkaar spelen en gewoon helemaal weer zichzelf zijn. En lekker buiten kunnen spelen, waar ze hun energie kwijt kunnen.
Ik heb na de verhuizing ook kattenplekjes gemaakt, voor allebei 2. Die vinden ze nog steeds erg fijn, op dit moment liggen ze allebei op één van hun plekjes te pitten. Dus dat is zeker een goed idee voor je :j

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:18

Is de kater een klimmer? Wij hebben een heleboel plankjes aan de muren om speel en rustplekjes te creeeren. Gewoon plankjes uit de bouwmarkt met een onzichtbaar draagsysteem. Ziet er leuk uit en is functioneel ook nog! Wij hebben daar ook onder andere voer en water op staan. Wat MandyR zegt is trouwens ook echt een goed idee..!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:25

MandyR schreef:
poes schreef:

Er zijn kattenluikjes te koop met een speciale halsband. Alleen het dier dat deze halsband draagt kan het luikje ontgrendelen. Dit om te voorkomen dat alle katten uit de hele buurt in je huis rondlopen. Zo'n luikje zit meestal in een voor- of achterdeur maar, zou in principe ook gewoon in huis gebruikt kunnen worden. Maar, dan moet je dus wel een deur hebben tussen 2 ruimtes waar je ook nog een gat in kan maken.

Ik voel me een zeur maar deze katten gaan nog niet door het luikje van een kattenbak, dus ik zou dan zo'n luikje moeten hebben dat echt openvouwt als de kattin komt. Ik verkoop ze op mijn werk en die gaan maar van 1 kant open :roll: (echt waar!) Maar daar kan ik zeker op zoeken, en er is een ruimte waar dit voor mij zou kunnen. Moest ik dus een luikje hebben dat vanzelf openvouwt bij de kattin, dan kan ik dit echt gaan toepassen, dit is zeker een optie.

Positief doen dus als ze samen zijn, ik ga maar es zakjes natvoer halen dan, dat vonden ze vroeger wel lekker. Nuja de saus dan toch :')
Voorlopig gaan ze echt wel apart als ik er niet ben, het is gewoon niet veilig naar mijn gevoel :n Hoewel ik kijk even hoe ze het vandaag nog doen...

Geen van beide katten zijn klimmers, ze verkiezen plekjes laag bij de grond (denk aan mijn kleerkast, de lades onder bed, onder de keukenkasten (vroeger), en de kater ligt ook gewoon heel graag op bed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:25

poes schreef:
Pmarena: ergens denk ik dus ook: laten uitknokken. Het probleem is dat de kattin absoluut geen partij is voor kater en ontzettend bang is.

Laten uitvechten zeg ik ABSOLUUT niet hoor !!

Ik heb ze hier een paar dagen de kans gegeven om zelf weer normaal te gaan doen , want het kan natuurlijk gebeuren dat ze na zoiets ingrijpends als een operatie (of in jouw geval : verhuizing) even helemaal van slag zijn :)

Maar dat gebeurde helaas niet ze bleven heel onrustig achter elkaar aan jagen , veel gegrom en gemauw , echt enorm irritant en verontrustend. Als dat na een paar dagen onrust niet vanzelf over gaat is de kans erg groot dat de originele reden inmiddels niet meer van kracht is maar ze vanuit een soort gewenning en groeiende irritatie zo lelijk naar elkaar blijven doen. Daarom heb ik na een paar dagen ingegrepen en ze samen in die vervoersbox gestopt zodat ze verplicht tegen elkaar aan zaten , dus lichaamscontact hadden , elkaars geurtje bij zich hadden , niet van elkaar weg konden en ook geen ruimte hadden om te knokken (!!) en samen zielig waren , dat schept ook weer een band :P

Was even een paar seconden heel sneu dat ze niet van elkaar weg konden want de poes wilde echt graag weg van haar broer maar na een paar seconden wenden ze weer aan elkaars aanwezigheid en waren ze samen vooral bezig met 1 gezamelijk doel : zich afvragen wanneer ze er uit mochten , en duimen dat ze niet naar de DA moesten :P

Na al te lange tijd waarin de poes steeds banger wordt en de kater steeds woester en het een gewenning geworden is om zo op elkaar te reageren , weet ik niet hoeveel nut het nog zal hebben....je poes moet natuurlijk ook geen hartaanval van ellende krijgen en door de kater in mootjes gehakt kunnen worden , of andersom van angst.

Ik vind het op zich ook geen oplossing die de schoonheidsprijs verdient maar door ze samen even hooguit 10 minuutjes in die vervoersbox te doen waardoor ze dicht tegen elkaar aan zaten zonder ruimte om elkaar te verwonden , heb ik wel voorkomen dat het een drama werd / bleef dus ik ben erg blij dat ik het gadaan heb want de rust was direct weer wedergekeerd gelukkig :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:27

Ok pmarena, nu snap ik het beter. Ik heb van iemand anders ook de tip gehad om beide katten even uit de vertrouwde omgeving te halen en samen in een vreemde omgeving te zetten, beetje zelfde dus.
Ik ga er morgen even rustig een datum op zetten wanneer ik dit ga inzetten, want het is idd vrij ingrijpend.

(nuja als kind had ik het mss zo gedaan zonder er bij na te denken := )

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:30

poes schreef:
Ik verkoop ze op mijn werk en die gaan maar van 1 kant open :roll: (echt waar!)

Dan zal je er 2 naast elkaar in 1 deur moeten zetten. Maar dan wordt het misschien wel een dure oplossing. Maar, als ze niet door luikjes heen wil, wordt het ook moeilijk. Misschien dat ze het kan leren maar, dat weet je ook niet zeker voordat je het geprobeerd heb.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:07

eerst maar eens de oplossingen/tips proberen die er staan..
mishcien als ik over nadenk dat nog op wat komt wat je nog niet in je lijstje had

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:26

poes schreef:
Ok pmarena, nu snap ik het beter. Ik heb van iemand anders ook de tip gehad om beide katten even uit de vertrouwde omgeving te halen en samen in een vreemde omgeving te zetten, beetje zelfde dus. Ik ga er morgen even rustig een datum op zetten wanneer ik dit ga inzetten, want het is idd vrij ingrijpend.
(nuja als kind had ik het mss zo gedaan zonder er bij na te denken := )

Die tip van beide uit vertrouwde omgeving halen is toch nu eigenlijk ook al aan de orde? ze zijn net verhuisd en dus allebei uit hun vertrouwde omgeving gehaald....en toen ging het fout... Het kan wel helpen trouwens, beiden een weekendje naar een pension in hetzelfde verblijf waardoor ze dan steun aan elkaar hebben en wellicht beter samen kunnen zijn.

Ik denk dat je zelf al een mogelijke oorzaak genoemd hebt...
Citaat:
Er wordt hiernaast ook nog eens verbouwd, met bakken lawaai en het bouwverlof is sinds een anderhalve week ook weer klaar.
Als ik het zo lees hebben ze ontzettend veel voor de kiezen gehad ook...
Niet gek dat ze daar wat gestresst van is! En hij weet niet wat hij daarmee aan moet en probeert haar te domineren.
je bent in maart verhuisd dan zouden ze toch al gewend moeten zijn inmiddels, maar als er steeds wat gebeurd waardoor de kattin zich niet prettig voelt dan blijft het 'sudderen'.
De feliway kan heel goed helpen, ik zou het zeker proberen.

verder wens ik je veel succes en hoop dat het vlug over is.
het is niet leuk om je poezels zo te zien vechten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:39

Zo. De nacht is stil geweest, en de dag tot nog toe ook.

Gisteren ben ik met de simpelste tip aan de gang gegaan: beide katten positieve aandacht geven als ze bij elkaar zijn. Heel domweg, telkens kater lelijk naar kattin kijkt, hem roepen, en zodra hij naar mij kijkt, aaien. Daarna kattin erbij roepen en ook aaien en toespreken. Focus van elkaar af. Gek genoeg lijkt dit enorm te werken, hoe simpel ook.

Gisteren is het nog even goed fout gegaan toen ik er niet was wel, maar verder hebben we er een vrij rustige 24u op zitten, ze zijn iig al verschillende keren heel dicht bij elkaar geweest zonder dat de kattin compleet in de stress ging.

Verder ben ik ontzettend aan het rondlezen nu, en ik merk dat ik wat dingen gemist heb/overheen gekeken. Er is idd véél stress, zeker voor de kattin. Verder zijn het twee luie katten, maar die luiheid heb ik mss toch een beetje overschat, dus ik wil met beide katten apart toch weer een beetje aan de gang qua spelen, voedselverrijking etc. Ik hoop hiermee beide katten hun gedachten wat te verzetten, aandacht te geven en de kattin ook weer wat zelfzekerder laten worden (want die is altijd best een kattig katje geweest ook al is ze bang aangelegd).

Op dit moment schat ik het pakken beter in dan de voorbije dagen, dus ik hoop dit te kunnen aanhouden.
Morgen bel ik ook nog de DA om te horen wat haar ideeën zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:41

Fijn dat het er positiever uitziet!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:25

Ik herlees mijn eigen post en bedenk dat ik helemaal vergeten ben om de DA te bellen :oo

Soit, gisteren is hele dag rustig geweest, tijdje zitten spelen met de katten (catnip catnip :) ), en veel aaitjes, en verder gewoon rustig. Daarna naar de cinema geweest en wat weesten drinken, en bij thuiskomst alles rustig. Toen ik net op bed lag begon er geschreeuw, hierop ben ik rustig uit bed gegaan, ze zaten op de trap in oorlogshouding, en daar heb ik gewoon lief de kater geroepen en die is meteen meegekomen naar de slaapkamer. Hij is op bed als een blok in slaap gevallen en de rest van de nacht niks gehoord. Vandaag hele dag gaan werken (ze zijn zo'n 7u alleen geweest) en niks aan de hand.

Ook vanavond nog even gespeeld, en op een heel klein incidentje na is alles prima nu.

Voorlopig haal ik adem :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:59

Het is echt net als hier zo te lezen , kater is een schatje , poes is een wat ongeduriger dametje , wanneer poes van streek is snapt de kater er niks van en wil wat doen / weten wat er scheelt waardoor poes pissig of bang wordt....waardoor kater nog wat opdringerig wordt en poes nòg feller wordt....enz.

Komt er hier ook nog eens bij dat de kater meer aandacht krijgt omdat die gewoon veel leuker is dan die ongedurige poes , waardoor poes zich weer tekort gedaan voelt en de kater vanuit het niks een mep verkoopt :P

Kater zit er als een lülletje bij elke keer en loopt een stapje om voor de poes...TOTDAT die het zat wordt en dan vermoord 'ie haar ook bijna :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 23:02

Hier is het nog niet helemaal zo: poes is heel lief ding, maar heeft heel sterk eigen willetje en ook heel bang. Eist aandacht of moet er net geen hebben. Moeilijke combinatie. Kater is veel meegaander, maar wel de baas (al verdraagt hij wel veel), eist veel aandacht, echt een sloef.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:29

Wie er hier de baas is , is me niet helemaal duidelijk eigenlijk :)

Poes is veel kleiner dan haar broer , wel ongedurig. Vraagt vaak om aandacht maar als je haar dan wil aaien of er mee wil spelen dan wil ze het ineens weer niet , èrg vermoeiend is dat :P

De ene keer wil ze de kater zijn oren helemaal uitlikken terwijl die er dan echt zo lodderig bij ligt en eigenlijk liever zou verder slapen :P en de andere keer ligt of zit de kater gewoon ergens heel onschuldig , NIKS aan de hand , en krijgt hij ineens een tik van die trut :(

Kater is gewoon veel simpeler : die houdt van aandacht maar zeurt niet zo verschrikkelijk...is dan ook veel leuker om aandacht te geven :j En als je ermee speelt dan vindt hij het ook leuk en speelt leuk. Die sufpoes speelt dan vaak niet maar gaat zitten loeren of de kater er niet aan komt , hihi.

Vroeger lagen ze nog wel eens samen in een hangmatje ofzo maar tegenwoordig zeggen we al tegen elkaar van nounou moet je eens zien hoe dicht ze bij elkaar liggen als ze elkaar nog niet eens raken :P

Ze hebben niet zoveel met elkaar. Zal wel komen doordat de kater tijdens spelen erg lomp kan zijn , en de poes zo ongedurig is. Ze verdragen elkaar zeg maar maar hebben weinig met elkaar......jammer is dat wel. Je ziet ze wel vaak bij elkaar in de buurt buiten rondhangen , toen de poes een paar dagen zoek was , was de kater ook wel een beetje van slag.... maar soms zitten ze elkaar ook op te naaien en gaat de kater steeds achter de poes aan en rent de poes steeds weg of zit ergens te grommen , kater snapt dat niet...enz.

Of de poes geeft dus elke keer zomaar vanuit het niets een heel onschuldig ergens uit de weg liggende kater een klap....maar dit lijkt echt te komen doordat ze er van baalt dat de kater meer aandacht krijgt....ook al loopt zij dus weg of raar te doen als je oprecht probeert haar meer aandacht te geven :P

Maar het werkt wel als je het in de gaten houdt , als de poes zich geliefd en gewaardeerd voelt , we meer tijd voor haar nemen op de momenten dat madam gezellig wil doen (en het eigenlijk nèt even niet uitkomt natuurlijk :roll: :P ) dan is de boel een heel stuk rustiger :)