Konijn met doorgroeiende snijtanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Konijn met doorgroeiende snijtanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:19

Hallo bokkers,

Ik heb hier een 2-jarig voedstertje zitten. Een maand geleden zag ik dat een van de onderste snijtanden te lang was. Ik ben meteen met haar naar de DA gegaan, omdat ik al zag dat het gaat om snijtanden die verkeerd groeien. Bij de DA zijn ze geknipt. Hij wist me te vertellen dat een andere optie was de snijtanden te laten verwijderen, maar dat dit een dieronvriendelijke methode was met ongunstige gevolgen (o.a. voer hapklaar moeten aanbieden). Volgens de DA zou het knippen van de snijtanden geen pijn of ander ongemak opleveren voor het dier.

Net was ik even aan het kijken of ik zelf zo'n tangetje kan aanschaffen, want op dit moment -een maand later- zijn beide onderste snijtanden weer te lang. Echter, ik kwam op een site terecht waar staat dat het knippen van de snijtanden pijnlijk en risicovol is (kans op splijten van tanden in de lengterichting). Daar stond ook vermeld dat het verwijderen van de snijtanden een vriendelijkere oplossing zou zijn.

Wie kan me hier iets meer over vertellen, misschien uit eigen ervaring? Op dit moment twijfel ik namelijk of ik de tandjes gewoon moet (laten) knippen, of dat ik er toch beter voor kan kiezen de snijtanden te laten verwijderen...

Alvast bedankt voor jullie advies! :)

Caira

Re: Konijn met doorgroeiende snijtanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:23

Ik heb het jaren gedaan bij een cavia en een konijn. Het was even een rotgeluid en gevoel maar niet kunnen eten was nog veel naarder. Wilgentakken in het hok helpt ook wat.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:25

@ Caira: eens :j Op die site staat alleen dat het voor het konijn heel pijnlijk is en ook blijvende schade kan opleveren, omdat de tanden elke keer zo'n 'dreun' krijgen. Wilgentakken kan ik heel makkelijk aankomen, dus dat ga ik dan sowieso regelmatiger doen dan ik nu doe! Dank je!

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:27

Ik zou ze laten verwijderen. Heb ik ook laten doen bij de bovenste snijtanden van een konijn van mij. Heb ook niets aan het voer hoeven veranderen. Helaas is er wel een risico dat er een (heel) klein stukje blijft zitten en dan groeit de tand weer aan helaas. dat is ook bij mijn konijn gebeurd. Toen ben ik overgestapt naar knippen, maar heb het altijd eng gevonden.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:30

nee niet laten verwijderen.
Laat dan de da iedere keer knippen,weet je ook dat t goed gebeurt.

Er zijn speciale bijtblokken voor knaagdieren zodat ze hun tanden goed kort kunnen houden, zo grof mogelijk voer en takken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:32

Tanden verwijderen gebeurt onder narcose, in principe voelen ze daar dus niets van. Het is idd wel zo dat een konijn daarna vaak even moet wennen aan eten zonder snijtanden. Wat idd kan betekenen dat ze tijdelijk vloeibaar voedsel moet krijgen of gedwangvoedert moet worden om te vermijden dat haar darmen blokkeren (een konijn moet altijd blijven eten).
Houdt er ook rekening mee dat de kans groot is dat de kiezen ook niet goed zijn of slecht zullen worden (haken etc, vergelijkbaar met paarden) en om die te behandelen moeten ze sowieso onder narcose, ook dus als de snijtandjes al weg zijn.

Eigen ervaring: ik heb ook een konijn met tandproblemen en ik knip de tanden. Doe het nu al geruime tijd en nog nooit gespleten tanden of abcessen gehad. Om de zoveel maanden moet hij dan onder zeil om ook de kiezen bij te vijlen. Konijn is idd wel niet echt happy met dat knippen, maar met te lange tanden is hij ook niet blij.
Heb ook overwogen om de snijtanden weg te laten halen maar ook mijn DA (nuja, was op unief) vond het niet direct nodig omdat het knippen (nog) geen problemen opleverde en zo'n tanden zitten zodanig diep verankerd in het kaakbot dat verwijderen ook niet zonder risico is.

Iig, als je besluit om ze te laten verwijderen, zoek dan een DA die hier ervaring mee heeft. Knippen kan, maar houdt gewoon in het achterhoofd dat ook daar risico's aan verbonden zijn.

Nog kleine praktische tip: als je toch zelf gaat knippen: zoek een stevige tang, konijnentanden zijn ongelooflijk hard en het huis tuin en keuken schaartje zal er niet door raken (of de tanden loswrikken).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:35

connie64 schreef:
nee niet laten verwijderen.
Laat dan de da iedere keer knippen,weet je ook dat t goed gebeurt.

Er zijn speciale bijtblokken voor knaagdieren zodat ze hun tanden goed kort kunnen houden, zo grof mogelijk voer en takken.

Juist wel laten verwijderen, iedere keer knippen ondervind het dier stress en waarschijnlijk pijn van....
Die bijtblokken/knaagblokken zijn hardstikke slecht, kunnen ze blaasstenen van krijgen.

Ik zou ze laten verwijderen. Ik heb stage gelopen bij een knaagdierenopvang en daar zat ook 1 konijn zonder voortanden, kauwen ging nog prima met de kiezen, hij kreeg wel science selective, dat weekt wat wanneer het nat wordt.
Hooi e.d. ging nog prima.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:19

De dierenarts waar ik voor werk adviseert absoluut niet te trekken ivm het niet goed kunnen eten daarna en niet konijnwaardig. Heb zelf een voedster die dit heeft en deze knip ik eens in de maand de tanden. Wilgentakken helpen ook goed.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:30

de bijtblokken zijn over t algemeen van hout of steen dus hoe kunnen ze daar nou weer blaasstenen van krijgen.Blaasstenen krijg je van te zout voer.

Als je t juiste voer geeft en wat extra takken geeft voorkom je al een heel stuk groei, de stress en de pijn vallen wel mee hoor.
knip en t is gedaan...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:23

Ik zou ze laten verwijderen, een konijn kan er prima zonder mee
Ken heel wat konijnen die zonder zitten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:54

connie64 schreef:
de bijtblokken zijn over t algemeen van hout of steen dus hoe kunnen ze daar nou weer blaasstenen van krijgen.Blaasstenen krijg je van te zout voer.

Als je t juiste voer geeft en wat extra takken geeft voorkom je al een heel stuk groei, de stress en de pijn vallen wel mee hoor.
knip en t is gedaan...

Knaagstenen bevatten voornamelijk calcium, konijnen kunnen dat niet normaal afbreken maar het slaat op hun blaas. En dat veroorzaakt gruis en in het ergste geval zelfs stenen.
Blaasstenen krijg je van te zout voer EN van een te veel aan calcium!

De tanden van dit konijn staan verkeerd, die groei voorkom je niet omdat de tanden niet goed kunnen afslijten, anders zou er geen probleem zijn en zouden ze normaal afslijten.

Ik vind het niet konijnwaardig om 10 jaar lang iedere maand de tanden te knippen.. iedere keer stress en evt. pijn. Kans op splijten....

Nee tanden verwijderen bespaar je een hoop stress en ellende mee, en ze kunnen er prima mee eten. Ze hebben immers hun kiezen nog.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 15:16

Bedankt voor de reacties! Ik had gehoopt op een eenduidig advies, maar ik zie dat iedereen er weer anders mee omgaat. Vanochtend heb ik de tandjes voor de tweede keer laten knippen bij de DA, zodat ik nog even wat tijd heb om na te denken over wat ik precies ga doen. De DA raadt sterk af om de tanden te laten verwijderen, maar dat kan bij een andere natuurlijk weer anders zijn.

Voor de mensen die de tanden zelf knippen: met wat voor gereedschap doen jullie dat? Via internet kan ik aan zo'n zelfde tangetje komen als de DA ook gebruikt, maar die kost iets meer dan €100,-. Zijn hier nog goede alternatieven voor?

Mijn andere konijn krijgt precies dezelfde voeding en heeft keurig afgesleten tandjes, dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen. Ze hebben inmiddels wel de beschikking over wilgentakken, dat kan nooit kwaad natuurlijk :). Al zal het geen echte oplossing zijn voor het probleem...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:18

Olifantstanden kan ook komen door een trauma...

Als je het blijft knippen kunnen de tanden gaan splijten en het levert elke keer weer stres op
Bij ons in de opvang laten we ze gewoon verwijderen, nog nooit problemen mee gehad

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:19

Ik zou ze er uit laten halen bij mijn konijn groeide de zenuwen mee!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:26

Ik knip ze met een tangetje dat ze bij de DA ook gebruiken.
Heb ze ook al gevijld met een electrisch tandvijltje, onder narcose. Met gewone sedatie wil het ook lukken maar dan moet ik snel zijn en dat is bij vijlen niet zo simpel, dat vijltje gaat er niet zomaar vlotjes door en wordt gloeiend heet (voor mij niet erg, isolerend handvat, maar nijn en vijltje zijn daar minder gelukkig mee, regelmatig koelen dus). Dan is knippen veel sneller gebeurd, zeker met een goede tang.

Zowel mijn vaste DA als op unief, wilden liever niet verwijderen zolang het niet écht nodig was.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 15:44

@ WinSel: voor zover ik weet kan ze geen trauma opgelopen hebben, maar je weet maar nooit natuurlijk.

@ Iney: oei dat klinkt niet fijn!

@ Thioro: duidelijk, bedankt voor je reactie!

Zojuist heb ik even met een andere DA gebeld en die adviseert i.v.m. de leeftijd van het konijntje (2) wel te laten opereren. Ben vergeten te vragen hoe dat na zo'n ingreep dan zit met brokken, is het konijn ooit weer in staat om brokjes te eten of gaat dat niet meer lukken? Straks word ik nog even teruggebeld, dus dan zal ik dat nog even vragen... En dan moet ik maar een keuze maken, maar op dit moment weet ik echt nog even niet wat het beste is.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:59

Ik heb twee konijnen gehad en ze hadden allebei olifantstanden echt heel vervelend. We gingen regelmatig langs de dierenarts om ze te laten knippen omdat ik zelf niet durfde te knippen de nagels deed ik wel zelf maar tanden vind ik toch moeilijker en anders. Die van mij hadden zowel onder als boventanden die doorgroeide wat logisch is aangezien ze niet aansloten op elkaar, aangeboren afwijking helaas. Het was dus goed opletten omdat de boventanden de hersenen in kunnen groeien uiteindelijk. Onze dierenarts was altijd heel makkelijk ermee de ene keer betalen en dan zei hij weer een paar keer laat maar zitten aangezien het knippen nog geen 2 minuten kostte. Maar al met al had ik inmiddels een complete konijnenfarm kunnen hebben van dat geld. :P Bij mijn tweede konijn hebben we besloten hem te laten opereren al zit daar natuurlijk risico aan. Het ging allemaal goed hij heeft ook geen zacht voer gehad de brokken gingen er prima in. Helaas zijn de tanden vrij snel weer aangegroeid. ;( De dierenarts heeft dat van te voren wel verteld dat dat kan gebeuren als er een mini brokje achterblijft zelfs als het zo klein is dat je het niet ziet komt er een complete tand terug. Nouja mislukt dus toen gingen we maar door met knippen. Om het kort te maken dat waren twee hele dure konijnen. :+ Een beetje pech gehad met kopen, denk je van dat geknip af te zijn heeft nummer 2 hetzelfde probleem.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:44

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:51

Ik zou informeren bij een konijnkundige dierenarts.
http://www.konijnen.nl/doktoren/konijnendokter.php hier kun je ze vinden...

Dat lijkt me verstandiger dan dat je het aan een DA vraagt die af en toe een
konijn op zijn spreekuur krijgt. (of ik moet ergens overheen gelezen hebben
dat je contact hebt gehad met zo'n dierenarts?)

Zie net dat iemand me voor is geweest...

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:55

Heb ook een konijn gehad wiens tanden ontzettend snel groeiden, Ik bleef het knippen als nodig was en hij is op de mooie leeftijd van 12,5 jaar gestorven, en heeft tot de dag van zijn sterfte gewone konijnen brok blijven eten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:49

Dierenarts nummer 3 hier in de buurt adviseert weer om niet te opereren, maar ze staan geen van allen in de genoemde lijst. Bedankt daarvoor, ik ga een van die artsen eens benaderen voor advies! Ben erg benieuwd wat ze daar zeggen.

@ Crazy_boon: dat is zeker een respectabele leeftijd :j