Ik heb hier een 2-jarig voedstertje zitten. Een maand geleden zag ik dat een van de onderste snijtanden te lang was. Ik ben meteen met haar naar de DA gegaan, omdat ik al zag dat het gaat om snijtanden die verkeerd groeien. Bij de DA zijn ze geknipt. Hij wist me te vertellen dat een andere optie was de snijtanden te laten verwijderen, maar dat dit een dieronvriendelijke methode was met ongunstige gevolgen (o.a. voer hapklaar moeten aanbieden). Volgens de DA zou het knippen van de snijtanden geen pijn of ander ongemak opleveren voor het dier.
Net was ik even aan het kijken of ik zelf zo'n tangetje kan aanschaffen, want op dit moment -een maand later- zijn beide onderste snijtanden weer te lang. Echter, ik kwam op een site terecht waar staat dat het knippen van de snijtanden pijnlijk en risicovol is (kans op splijten van tanden in de lengterichting). Daar stond ook vermeld dat het verwijderen van de snijtanden een vriendelijkere oplossing zou zijn.
Wie kan me hier iets meer over vertellen, misschien uit eigen ervaring? Op dit moment twijfel ik namelijk of ik de tandjes gewoon moet (laten) knippen, of dat ik er toch beter voor kan kiezen de snijtanden te laten verwijderen...
Alvast bedankt voor jullie advies!
Op die site staat alleen dat het voor het konijn heel pijnlijk is en ook blijvende schade kan opleveren, omdat de tanden elke keer zo'n 'dreun' krijgen. Wilgentakken kan ik heel makkelijk aankomen, dus dat ga ik dan sowieso regelmatiger doen dan ik nu doe! Dank je!
Bij mijn tweede konijn hebben we besloten hem te laten opereren al zit daar natuurlijk risico aan. Het ging allemaal goed hij heeft ook geen zacht voer gehad de brokken gingen er prima in. Helaas zijn de tanden vrij snel weer aangegroeid.
De dierenarts heeft dat van te voren wel verteld dat dat kan gebeuren als er een mini brokje achterblijft zelfs als het zo klein is dat je het niet ziet komt er een complete tand terug. Nouja mislukt dus toen gingen we maar door met knippen. Om het kort te maken dat waren twee hele dure konijnen.
Een beetje pech gehad met kopen, denk je van dat geknip af te zijn heeft nummer 2 hetzelfde probleem.