Hond valt af.. Klinisch gezond..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Hond valt af.. Klinisch gezond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:35

Hallo Bokkers,

Ben vanmiddag met mijn oude muts weer bij de dierenarts geweest.
Ze is nu in 3 weken tijd, 3 kilo afgevallen. Wat eigenlijk niet mogelijk is.. Ze weegt momenteel nog 23 kilo, en dat voor een flinke labrador dame!
Sanne staat inmiddels al 3 weken op rust ivm kreupel lopen (na vandaag blijkt dat ze wéér onder het mes moet, haar knieband is aan gort, vorig jaar was het de andere knie :( ). Daarnaast krijgt ze al 3 weken prednisolon, waar de meeste honden wel iets van aankomen. Zij valt dus alleen maar af.
Omdat de dierenarts zeker wilde weten dat er niks aan de hand is ivm de operatie, is ze de medische molen doorgeweest. Bloedonderzoek, urineonderzoek en een röntgefoto van dr buik. Ze heeft van binnen het lijf van een jonge godin (en dat voor een 11 jarige labrador :D ). Haar bloed is super, alleen haar soortelijk gewicht was wat laag, maar dit komt door de pred.

Even kort samen gevat:
Ze heeft de afgelopen periode weinig beweging gehad, maar valt toch af
Ze krijgt de juiste hoeveelheid voer, sinds kort ook KVV
Zou aan moeten komen van de pred, maar is juist weer afgevallen.

Ik weet het niet, misschien dat jullie nog ideeën hebben waarom ze maar af blijft vallen?

Dinsdag word ze trouwens geopereerd aan haar knie, duimen op vlot herstel... De vorige poot heeft ruim een half jaar geduurt.
Deze lijkt echter wel wat minder beschadigd, ze belast ze namelijk nog gewoon (vandaar dat we de kapotte knie ook écht niet hadden verwacht).

Alvast bedankt voor het meedenken!

annepaardoes

Re: Hond valt af.. Klinisch gezond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:25

Hoeveel voer geef je? En hoeveel KVV?
(geef je trouwens brok en KVV? Vaak zeggen namelijk dat het beter is om dat volledig over te stappen op KVV)

Ik zou toch het voer vermeerderen om te kijken of ze daar van aankomt.

Ze is ook altijd goed ontwormt? (maar volgensmij moet je parasieten ook op een röntgefoto kunnen zien)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:34

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:35

Meestal is het idd als de ene knie geweest is dat de andere erop gaat volgen binnen een bepaalde periode helaas.

Was ze nuchter toen ze bloedonderzoek kreeg? Dit kan schijnbaar namelijk uitslagen beinvloeden. En daarnaast kunnen er waarden zijn die het ene moment goed zijn en het andere moment niet.

Maar ze is nog niet zo lang geleden op KVV over gestapt? Kan het niet zijn dat je te weinig KVV geeft voor haar? Want let wel op dat je als je 300 gram brok voerde dat je dan nu 600 gram kvv minimaal moet voeren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:45

@ annepaardoes, vaak zie je dit bij een langer gebruik van Prednisolon. Ze heeft het nu 3 weken gehad, en verliest per week een kilo. Bij 3 weken pred, zou de pred de oorzaak eigenlijk niet kunnen zijn.
Het gewichtsverlies komt namelijk omdat o.a. de spieren worden afgebroken door de pred. Dit gebeurd alleen niet in 3 weken tijd.

@Dierenfan, daar zijn we toen inderdaad ook voor gewaarschuwd. Haar eerste knie kwam door trauma, dus hadden we een kleine kans dat de 2e knie gewoon goed bleef. Helaas heeft deze het nu ook begeven, al denk ik in veel minder extreem dan haar vorige knie. Daar is toen ook de minisci verwijderd omdat deze helemaal kapot was. Die poot belaste ze ook totaal niet. De knie die nu kapot is, word gewoon nog belast. Hooguit een beetje kreupel.
Ze staan nu sinds een week op vers, wat nog gecombineerd word met brokken. Ze krijgt dus zeker niet te weinig. Van brokken krijgt ze rond de 200 gram per dag, van KVV 500 gram per dag.
Ze weegt momenteel nog 23.5 kilo en zou dus van KVV 460 per dag mogen, en ze krijgt al meer.

Ze had om 8 uur ontbeten en het bloedonderzoek is rond 5 uur afgenomen. Behoorlijk nuchter dus.
De waardes waar jij het over hebt moeten op dat moment opvallend zijn, ook als ze op het ene moment goed zijn, en op het andere moment slecht. Gecombineerd met een urineonderzoek en een röntgefoto, heb ik er het volle vertrouwen in dat ze van binnen gezond is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:39

mijn ene hond weegt 40 kg en krijg 600 á 700 gram kvv/barf
Mijn andere weegt 26 kg en eet 800 á 1000 gram kvv/barf per dag. Die van 40 kg is altijd aan de dikke kant (3jarige x labrador rottie) en die andere is altijd aan de magere kant (5 jarige boxer) beiden geholpen reuen.
Dus het kan zijn dat je gewoon meer moet voeren voor haar. En dan zou ik kiezen als je naast kvv ook barft voor rund. Dat is vaak wat vetter vlees. Kip is juist weer mager en dus zou ik dat wat meer ontwijken.

Hier had een van mijn honden een operatie aan beide ellebogen door LPC en zijn revalidatie is nu 5 maanden aan de gang. De eerste 3 maanden was niets waard en kijk ik graag niet meer op terug (toen enorm getwijfeld waarom ik het heb laten doen) maar inmiddels kan hij weer een uur mee lopen, hij kan weer mee lopen in de groep met honden door vlakke gebieden voor makkelijk een uur en we gaan binnenkort weer beginnen aan de bossen. Nu is jou hond ouder maar ik hoop voor je hond en jullie dat het ook zo vlot mag lopen. Ik vond de eerste tijd vreselijk dat hij zoveel mank liep, niets mocht enz. enz. enz. Heb hem ook 1.5 maand aan de vetranquil gehad omdat hij anders gewoon niet te houden was (voordat we het constateerden en gelijk lieten opereren liep hij makkelijk 2 á 3 uur per dag gemiddeld mee met allerlei wandelingen en daarnaast nog trainen, mee naar werk enz.).

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:13

Lastig Nikki! Welk merk KVV voer je nu? Smuldier? Of ben je al over op Lotgering? Lotgering staat er wel om bekend dat het wat vetter is. Maar met die hoeveelheden die ze nu afvalt vraag ik me af of dat wel door de hoeveelheid voer komt...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:01

Ik voer zowel smuldier, als lotgering. Ik voer alleen pas een week vers, en daarvoor zat te op brokken. Ze is toen in 2 weken 2 kilo kwijt geraakt, en nu dan weer een kilo sinds ze op kvv staat.
Gaan nu de tweede week KVV in en voer vandaag weer lotgering.
Ook gaan we binnenkort waarschijnlijk Lupa erbij voeren, dus 3 soorten KVV.

Ik snap het ook niet. Helemaal niet nu ze de laatste 3 weken maximaal 30 minuten per dag wandelt (steeds kleine poep en plas rondjes) ipv de gebruikelijke 1.5 uur per dag. Ze krijgt niet minder te eten, dus zou in principe aan moeten komen. Ze poept ook niet overdreven veel oid.
Ik ga haar sowieso weer even ontwormen, alleen word dat pas na de operatie. Dit omdat ze dinsdag al wordt geopereerd, en sommige honden een paar dagen last van diarree hebben als ze ontwormt zijn. Wil haar dat nu niet óók nog eens aan doen.