Hoever zou jij hiermee gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Hoever zou jij hiermee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:19

Omdat mijn moeder en ik elkaar bijna in de haren vliegen op dit punt, wil ik graag wat objectieve meningen.
De kat die mijn moeder en ik delen, maar bij mijn ouders woont is het 'slachtoffer'
De poes is rond de 16 jaar, gesterelliseerd, een echte buitenpoes en kan niet binnengehouden worden.

Halverwege juni waren mijn ouders op vakantie en kreeg de poes een longontsteking. Naar de DA, paar antibioticaprikken gehad en 200 euro armer. Maar goed als het beestje goed verder kan, dan is dat het waard. Ze moest 2 weken binnenblijven maar na 1.5 week was de situatie zo onhoudbaar (lees alles onderplassen, alles terroriseren, niet eten, niet drinken, veel spugen) dat ik haar in overleg met de DA weer naar buiten heb gelaten. Er was zelfs sprake van inslapen de 1e afspraak...
Maar nog geen 2 maanden later heeft ze nu wederom een longontsteking en begint het hele riedeltje weer van voor af aan, maar nu valt ze ook gericht mensen aan.
Mijn moeder en de DA willen doorgaan tot alles gedaan is (en de kat mag nu niet eerder naar buiten dan dat alles geprobeerd is) ongeacht hoe lang dat duurt en hoe vaak het terug komt.
Ik vind dit oneerlijk naar het beestje, ze is 16, heeft voor ze bij ons kwam 6 jaar geleden een slecht leven gehad, is overduidelijk niet gelukkig zo, en niet gezond als het zo snel terug komt. Ook verhaard zij verschrikkelijk tot kale plekjes (heel klein) dat is toch niet normaal??

Kijk ik snap heel goed dat ze alles gedaan willen hebben, maar moet dat dan maar ten koste van het beest gaan? Want dat is nu het geval in mijn ogen :o Wat vinden jullie?

Dani

Re: Hoever zou jij hiermee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:37

In laten slapen, maar ik ben daar sowieso vrij gemakkelijk in.
Dier heeft toch niet door dat-ie langer had kunnen leven, dus zodra het niet meer rendabel is moet je ermee ophouden. En rendabel bedoel ik dan heel breed: welzijn van het dier, eigen financiële situatie, kans op nieuw tehuis, of de behandeling opweegt tegen de levensverwachting..

In dit geval lijkt me duidelijk dat 't beestje vooral lijdt onder de situatie en dat de levensverwachting niet al te hoog ligt. Dan is 't niet gemakkelijk, maar denk dat het dier dan beter af is met een spuitje dan met een aantal rotweken en kans dat het terug blíjft komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:41

16 jaar en dan nog alles uit de kast gaan halen terwijl het dier zo te horen doodongelukkig is??
Nee dan zou ik op deze leeftijd toch voor in slapen gaan. De dierenarts zal wel denken, lekker melk koetje!
Vraag me af of je toevallig niet mijn vorige dierenpraktijk hebt, die zouden dit ook tot het uiterste uitbuiten!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:45

Nee dit is geen kwestie van uitmelken, dat vooropgesteld. Moeders hoeft nu niks te betalen omdat het zo snel terug is gekomen en hij vind dat dat niet zou mogen. Dus dat speelt in ieder geval niet!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:48

Als ik verhaal zo lees komt het op mij over als het niet los willen laten van een dier (vanuit je moeder gezien).

Een dier welke op leeftijd is en relatief snel achter elkaar een longontsteking krijgt houd weinig reserves meer over, het zijn behoorlijke lichamelijk klappen voor zo'n dier en aangezien de kat er nog eens geestelijk onder lijd omdat deze niet meer naar buiten mag zou voor mij de keus snel gemaakt zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:49

Dat is dan erg netjes van die dierenarts. Tja, dan is het aan je moeder om te bepalen wanneer het echt einde verhaal is. Misschien gaat het wel goed en kan hij nog een aantal jaar mee.
`Ik zou denk ik de knoop doorhakken, 16 is een behoorlijke leeftijd voor een kat natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:51

Het klinkt alsof het dier hier slechter van wordt dan beter dan lijkt het mij een juiste keuze om hem uit zijn lijden te verlossen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:53

Ik zou het beestje in laten slapen gezien de situatie. Maar ik ben daar best 'makkelijk' in. Als het beestje geen dierwaardig bestaan meer heeft/ ongelukkig word van de situatie en steeds zwakker vind ik niet dat je nog langer moet aanklooien met behandelingen. Hoe sneu het ook is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:55

Houden van is ook kunnen loslaten, dit is niet eerlijk tegenover het beestje zo..
Ik hoop dat je moeder toch wel gaat nadenken over deze keuze, een longontsteking is niet niks!