En zo zit je thuis....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

En zo zit je thuis....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:41

Met een kitten van 13 weekjes oud die haar achterpootje gebroken heeft....

Wat een gestress vandaag... Met opstaan vandaag niets aan de hand. Ben in de badkamer mijn dingen gaan doen met kleine Cali op de wasbak (klein nieuwschierig ding), en ben daarna met de hond gaan wandelen. Thuis alles voor mijn werk ingepakt en naar boven gelopen om mijn vriend gedag te zeggen. Op de trap kwam ik Cali tegen die daar stilletjes zat, maar toen ze me zag strompelde ze op 3 poten naar boven. Ik dacht zal wel verzwikt o.i.d. zijn en opgepakt bij mijn vriend op bed gezet waar ze lekker ging liggen. Net op mijn werk toen mijn vriend belde. Poezeltje had erge pijn, en de box van ons dolby surround systeem lag op de grond.... Oh jee..waarschijnlijk heeft ze die bovenop haar gehad.. Dierenarts gebeld en kon terecht. Cali kreeg een roesje en moest op de foto, en helaas...een hele nare breuk! Deze breuk kon alleen operatief verholpen worden, dus dat kleine ding krijgt donderdag pinnen in haar pootje.... Dierenarts zei dat ze nog best goed kan genezen omdat ze zo jong is. Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop! Dierenarts rekening zal behoorlijk hoog zijn verwachte de dierenarts. Daar ben ik niet zo blij mee maar dat weet je als je aan dieren begint.

Nog meer mensen ervaringen met gebroken poten bij katten? Ook qua genezing?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:45

Mijn kat heeft haar achterpoot gebroken in het asiel. Toen ze bij mij kwam had ze een pin erin die er later uit is gehaald. Ze is een jaar of 15 nu en loopt een beetje raar omdat haar pootje wat korter is dan de andere. Maar verder gaat het prima. Ik denk zeker bij een gezond jong poesje dat het wel weer goedkomt. Kost alleen wel een hoop centen maar zoals je zegt, dat weet je als je aan een dier begint. Sterkte met de kleine!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:50

Fijn dat het bij jouw kat goed gekomen is! Heb je ook enig idee hoelang die pinnen erin gezeten hadden voordat ze eruit gehaald werden? Daar heeft mijn dierenarts het niet over gehad namelijk.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:53

Onze kat is ooit tussen de wielen van een fiets gekomen waardoor het bot helemaal door was.
Moest ook geopereerd worden en heeft nu ook een pin erin.
Hij moest 6 weken in een bench (?) zitten want hij mocht absoluut nergens opspringen.
Ook zei de DA dat hij nooit meer normaal zou kunnen lopen.
Nou onze kat kan echt alles weer en je ziet er ook helemaal niks van terug! :)
Alleen was de rekening wel erg hoog! (600euro) Maar gelukkig was die zorg niet voor mij maar voor m'n moeder, haha. ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:10

Jemig zes weken in een bench? Moet ik er toch maar zo eentje gaan opduikelen, want zon klein ding houdt ik toch echt niet anders op haar plek! 600 euro?? Ben ik blij dat ik ongeveer de helft daarvan kwijt ben!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:21

Angeliekje schreef:
Fijn dat het bij jouw kat goed gekomen is! Heb je ook enig idee hoelang die pinnen erin gezeten hadden voordat ze eruit gehaald werden? Daar heeft mijn dierenarts het niet over gehad namelijk.

Na 9 maanden kreeg ze last van de pin en moest die eruit. Anders hadden ze hem volgens mijn laten zitten. Omdat ze al zo oud en wat broos is was men bang dat het pootje weer zou breken als de pineruit ging. Dan hadden ze moeten amputeren. Gelukkig is dat niet nodig geweest. Dus ik kan je helaas niet zeggen hoelang zo'n pin normaal blijft zitten...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 21:52

Jeetje zo lang met pinnen gelopen ja? Misschien is dat inderdaad anders met jonge katten. Ik wacht wel af wat de dierenarts me allemaal gaat vertellen.

annepaardoes

Re: En zo zit je thuis....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:16

Jeetje wat sneu. Hopelijk komt het snel weer goed.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:24

Buurvrouw heeft een kat met maar 1 voorpoot, door een ongeluk hebben ze die moeten amputeren. Rekening ook iets van 600 euro, beestje heeft het prima naar ze zin met maar 3 pootjes. Klimt nog over schuttingen heen en al.

Weet zelf alleen niet wat ik in die situatie zou doen, geloof me ik hou van mijn beesten maar 600 euro is een heleboel geld. Voor dat geld kan je heel wat katten uit het asiel houden en een fijn leven geven. Zal het zien als ik ooit voor de keuze sta....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:29

Hier heel veel ervaring :j

Ze zal een extrerne fixatie krijgen.
Dit is voor zo'n jong katje een kwestie van een paar weken.

Afbeelding

Komt goed :o :j

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:30

Onze vorige poes had een voorpoot gebroken en wat een hel := het geneesde wel goed hoor, maar ze haalde zo'n 6x per dag de spalk/het gips eraf, en brak de hele bench af. Het eten geven was een kwestie van snel genoeg achteruit springen omdat ze je anders door de bench trok :') Was echt een buitenkat, maar ja... Het genas mooi, maar zeker met zo'n kleintje, gebruik de bench!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:32

Mijn ervaring zegt wel dat het middels operatie veel beter en sneller geneest dan met een spalk of met gips.

Spalken brengen meestal alleen maar narigheid.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:14

Toevallig zit de kat van een vriendin inmiddels 3 weken in de bench met een gebroken voorpoot.
De kat is een jaar oud en is geopereerd. Pin erin gezet en spalkje + verband. De eerste 2 weken wekelijks verband wisselen omdat de DA graag in de gaten wil houden hoe het eruitziet. Volgende week moet ze verband weer wisselen.
De kat moet in totaal 6 weken in de bench en daarna gaat de pin eruit, operatief. Daarna is het maar afwachten of het pootje zich goed houdt. Amputeren van de voorpoot had niet de voorkeur. Achterpoot is makkelijker te amputeren.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:58

@annepaardoes: Ik hoop dat ook, maar DA zegt dat dat helemaal weer goed komt na de operatie :j Daar ga ik maar vanuit!

@corinepgek: Katten kunnen zich ook wel met 3 poten goed redden. Als ik zie hoe die kleine nu korte stukjes op haar 3 pootjes loopt gaat dat prima! Mijn dierenarts vraag gelukkig geen 600 euro voor de operatie, maar tussen de 250 en 300 euro. Denk niet dat hij de nabehandeling meegerekend heeft. Geen idee dus wat de uiteindelijke rekening wordt. Ik heb al jaren beesten, en heb dit nog nooit meegemaakt. Toen ik het bedrag hoorde moest ik wel even slikken, maar toch direct gezegd doe maar! Ongelukje zit ook in een klein hoekje zeggen ze. De kleine Cali heeft gewoon pech gehad hiermee....

@Paintlinger: Fijn dat ik er nou een beetje een beeld bij heb hoe het eruit zal gaan zien. Jeetje wat een bouwwerk :P Hopelijk gaat er gebeuren wat jij ook zegt dat het weer helemaal goed komt!

@knabbelgirl: Voor een buitenkat lijkt het me ook niet echt prettig om opeens in een bench te zitten. Helaas snappen ze dan niet dat het voor hun eigen bestwil is! Ik heb geen bench helaas, maar hier ligt de kleine momenteel in een apart kamertje hier in huis. We hebben die kamer praktisch helemaal leeggehaald zodat ze nergens op kan springen, maar ze wel een klein beetje de ruimte heeft. Ik had haar eerst in een provisorisch in elkaar gemaakte doos gezet met slaapplek, water en alles erbij, maar het leek wel een felle tijgerin! Tekeer dat ze ging! Eenmaal in het kamertje werd ze rustig en ging ze op een kleedje liggen slapen. Denk dat het het beste is om haar in die kamer te laten. Daar is ze tenminste rustig, en kan ze goed genezen.

@Hoffie777: Hopelijk komt het met de kat van je vriendin weer helemaal goed! Weet je ook toevallig wat voor breuk die kat heeft? Ben benieuwd of het hetzelfde is!

Cali heeft een zogenaamde spiraalbreuk. Volgens de DA een nare breuk!
Voorbeeld plaatje (spiraalbreuk is afbeelding b)
Afbeelding

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:59

Oeh spiraalbreuken zijn inderdaad heel vervelend! En een tijgerin dus :') sterkte ermee! HOu je ons op de hoogte? :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:03

Kleine tijgerin dan he :') Fel schreeuwend ding is het als het haar niet aanstaat :P Ik zal als ik tijd heb een update plaatsen!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:07

Whahaha het klinkt heel bekend! Wij hebben nu mijn ouders hun kat binnenzitten ivm longontsteking. Een maand geleden ook al, toen zeek ze alles onder, maar nu OMG! Alles gaat kapot incl mijn ouders := blij dat ik daar niet woon hoor :')

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:09

Ik zal vanavond vragen wat voor een breuk de kat heeft.
In eerste instantie zag het er slecht uit, maar op de foto's was te zien dat het minder erg is als dat eerst werd gedacht. Volgens mij dachten ze eerst verbrijzeld, maar is nu ellepijp en spaakbeen doormidden.
Het banketstaaf was dat het op zondag eind van de middag gebeurde. Was direct duidelijk dat het gebroken was. Weekenddienst gebeld en die DA vroeg zich af waaruit mijn vriendin kon concluderen dat het pootje gebroken was. Nou een leek kon dit dus al zien.
DA zei alleen maar, we kunnen op zondag niet opereren. Sluit de kat maar op in een kattenmand voor een aantal weken en kijk maar hoe het er dan uit ziet. Jullie kunnen wel begrijpen dat we hier dus nooit meer heen gaan. Die vrouw heeft vaker niet zo goed gehandeld met paarden e.d. als DA zijnde.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:17

@knabbelgirl: Naar ons toe is ze gelukkig niet fel, maar die doos waar ze inzat was behoorlijk toegetakeld :') Toen ik haar er eenmaal uit had begon ze heel tevreden in mijn handen te knorren, dus doos of kleine ruimte is geen optie ben ik bang voor....

@Hoffie777: Lekkere DA dan van de weekenddienst.... En dat ze dan niet voor zo snel mogelijk een operatie ingepland hadden! Belachelijk! Ik snap zeker wel dat je daar niet meer naar toe gaat... Tss een kat enkele weken opsluiten in een kattenmand _-:(

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:37

Mijn kat was onder een auto gekomen. Resultaat: 2 (op meerdere plaatsen gebroken) achterpoten en een kapotte staart.
Zijn staart was niet meer te redden, die moest geamputeerd worden. Beide achterpoten kregen buiten-fixaties en zes tot acht weken rust. Wij hadden geen bench, maar nog een box van mijn zusje. Die hebben wij aan de binnenkant helemaal rondom met plexiglasplaten bevestigd.
Na ongeveer 6 weken weer foto's laten maken, de achterpoten zagen er keurig uit, de buiten-fixaties mochten (via een operatie) er weer uit.
Volgende dag mochten we de kat weer meenemen, thuis aangekomen vloog hij uit het kattenreiskoffertje, sprong op de hoge rieten mand en krak hoorden wij.
Weer terug naar de DA. Conclusie weer geopereerd, weer buiten-fixaties en weer de box in voor 6 tot 8 weken.
Na die weken ging alles weer perfect met hem. Tot zijn dood toe ( 8 jaar later) sprong hij overal op, liep over schuttingen etc. Katten zijn gewoon ijzersterk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:50

Geen fijne update.....
Vandaag onderweg in de auto naar een crematie kreeg ik telefoon van de dierenarts.... Cali heeft ademhalingsproblemen gekregen tijdens de narcose en is overleden..... Zit er even zwaar doorheen op het moment.... Morgen langs de dierenarts om te vragen hoe dit mogelijk is. Volgens de DA had ze waarschijnlijk iets aan haar longen.... Ze was hartstikke fit en was op haar zere pootje na helemaal op en top een actieve kitten, dus mij is het een groot raadsel hoe dit mogelijk is. Ze is maar 13 weekjes en 4 dagen oud geworden....

Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:58

Ah nee! Niet de update die ik hoopte/verwacht had!
Sterkte....

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:32

Ach wat vreselijk! Heel veel sterkte. ;( ;(
En ik maar schrijven dat katten ijzersterk zijn :o

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:37

Dank jullie wel....

Mijn eerste gedachte na de schok van het nieuws was echt van hoe kan dit nou gebeurt zijn?? Een kat die overlijdt tijdens de narcose? Helaas met googlen dat je er dan achter komt dat dat geregeld voorkomt....

Cali was pas sinds 30 juli bij ons, maar mijn vriend en ik zijn kapot van verdriet....

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:38

he bah!! wat sneu!! heeel veel sterkte!!