De hond van mijn ouders heeft een klein probleempje en met onze dierenarts komen wij niet echt verder. En omdat hier op bokt mensen zitten met veel verstand van honden vraag ik hier advies.
Het gaat om een 11 jaar oude teef (kruising Stabij X Drentse Patrijs) die erg actief is. Het is een buitenhond, ze slaapt in de schuur en is eigenlijk nooit in huis. Ze is de hele dag bezig, mollenvangen in het weiland of muizen in de stal. Ze kan de hele dag vrij over het terrein (6ha) lopen en doet dit ook. Er wordt met haar gewandeld en gefietst, over het algemeen 3 keer per dag. Daarnaast doen wij samen nog wat aan schapen drijven, maar zijn hier niet zo goed in. Dit gaat om 2 keer in de week +/- 20 min.
Tijdens de iets langere fietstochtjes begint ze soms te trekken met een van haar voorpootjes. Ik dacht eerst dat zij zich verstapt had maar het werd naar een paar dagen nog niet beter. Ze rent gewoon in hetzelfde tempo door alleen loopt ze vreemd. Ze doet dit nu ongeveer 2 weken. Wanneer ze het doet wisselt, soms al na 1 km, soms pas na 5 km rennen, soms helemaal niet. Ze geeft geen reactie als je op haar kussentjes drukt. Ook geeft ze geen pijnreactie ergens anders in het pootje. Haar pootje is niet warm.
Toen het na een week niet beterde ben ik met haar naar de DA geweest. Ze is daar helemaal onderzocht en de DA kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk een peesprobleem is i.c.m. ouderdom. Hij adviseerde gewoon zo door te gaan en haar te laten aangeven wat ze kan. Op mijn verzoek is ze een paar dagen later nog op de foto geweest onder volledige narcose. Hier was niets afwijkends op te zien.
Nu is mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie doen?
1. Gewoon zo door gaan, fietsen/wandelen. En kijken wanneer zij pijn aangeeft. (DA advies)
2. Minder lang of intens met haar wandelen.
3. Staan op verder onderzoek bij deze DA, zo ja wat zou ik kunnen vragen?
4. Naar een andere dierenarts gaan en hier opnieuw laten onderzoeken
5. Anders……
Op zich vertrouw ik op onze DA. Het zou denk ik best een ouderdomsprobleem zou kunnen zijn, 11 is natuurlijk niet heel jong meer. Aan de andere kant zit het mij niet lekker, als het mijn paard was zou ik ook meer willen laten onderzoeken. Daarnaast weet ik dat zij enorm geniet van bezig zijn, anders was ze dat niet de hele tijd. En fietsen vind ze erg leuk, lekker rennen. Daarom zou ik het zonde vinden om dit niet meer te doen maar ik wil niets van binnen kapot maken.
Bedankt voor het lezen. Hopelijk kunnen jullie mij wat wijze raad geven.

Het stond er ook niet zo duidelijk maar ik het sinds de eerste keer dat ze moeilijk liep nog 4 keer met haar gefietst. De eerste keer dat ik het zag, een dag of 5 later om te kijken of het al beter was en een keer op verzoek van de DA om zodat hij kon zien wat ik bedoelde.