Hond trekt met voorpoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Depende

Hond trekt met voorpoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:40

Hallo Bokkers!

De hond van mijn ouders heeft een klein probleempje en met onze dierenarts komen wij niet echt verder. En omdat hier op bokt mensen zitten met veel verstand van honden vraag ik hier advies. :D

Het gaat om een 11 jaar oude teef (kruising Stabij X Drentse Patrijs) die erg actief is. Het is een buitenhond, ze slaapt in de schuur en is eigenlijk nooit in huis. Ze is de hele dag bezig, mollenvangen in het weiland of muizen in de stal. Ze kan de hele dag vrij over het terrein (6ha) lopen en doet dit ook. Er wordt met haar gewandeld en gefietst, over het algemeen 3 keer per dag. Daarnaast doen wij samen nog wat aan schapen drijven, maar zijn hier niet zo goed in. Dit gaat om 2 keer in de week +/- 20 min.

Tijdens de iets langere fietstochtjes begint ze soms te trekken met een van haar voorpootjes. Ik dacht eerst dat zij zich verstapt had maar het werd naar een paar dagen nog niet beter. Ze rent gewoon in hetzelfde tempo door alleen loopt ze vreemd. Ze doet dit nu ongeveer 2 weken. Wanneer ze het doet wisselt, soms al na 1 km, soms pas na 5 km rennen, soms helemaal niet. Ze geeft geen reactie als je op haar kussentjes drukt. Ook geeft ze geen pijnreactie ergens anders in het pootje. Haar pootje is niet warm.

Toen het na een week niet beterde ben ik met haar naar de DA geweest. Ze is daar helemaal onderzocht en de DA kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk een peesprobleem is i.c.m. ouderdom. Hij adviseerde gewoon zo door te gaan en haar te laten aangeven wat ze kan. Op mijn verzoek is ze een paar dagen later nog op de foto geweest onder volledige narcose. Hier was niets afwijkends op te zien.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie doen?
1. Gewoon zo door gaan, fietsen/wandelen. En kijken wanneer zij pijn aangeeft. (DA advies)
2. Minder lang of intens met haar wandelen.
3. Staan op verder onderzoek bij deze DA, zo ja wat zou ik kunnen vragen?
4. Naar een andere dierenarts gaan en hier opnieuw laten onderzoeken
5. Anders……

Op zich vertrouw ik op onze DA. Het zou denk ik best een ouderdomsprobleem zou kunnen zijn, 11 is natuurlijk niet heel jong meer. Aan de andere kant zit het mij niet lekker, als het mijn paard was zou ik ook meer willen laten onderzoeken. Daarnaast weet ik dat zij enorm geniet van bezig zijn, anders was ze dat niet de hele tijd. En fietsen vind ze erg leuk, lekker rennen. Daarom zou ik het zonde vinden om dit niet meer te doen maar ik wil niets van binnen kapot maken.

Bedankt voor het lezen. Hopelijk kunnen jullie mij wat wijze raad geven.

Goof

Re: Hond trekt met voorpoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:26

Ik zou alleen blijven doen waarbij ze goed loopt, dus niet meer fietsen. Als je weet dat ze slechter gaat lopen van een bepaalde activiteit ga je daar toch niet mee door?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:53

Bedankt voor je advies en je hebt zeker gelijk hoor. Maar toch een kleine maar. ;) Het stond er ook niet zo duidelijk maar ik het sinds de eerste keer dat ze moeilijk liep nog 4 keer met haar gefietst. De eerste keer dat ik het zag, een dag of 5 later om te kijken of het al beter was en een keer op verzoek van de DA om zodat hij kon zien wat ik bedoelde.

Sinds de all clear van de DA nog 1 keer maar het zit mij toch niet lekker en als iedereen (en een evt. andere DA) zegt niet doen zal ik het zeker niet doen. Mijn eigen DA zegt; het is ouderdom, rust roest dus ga er maar gewoon mee door. Volgens hem is regelmatig bewegen goed voor haar.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:59

Ik denk dat jou hondje heel goed zelf aan kan geven wanneer dingen te ver gaan voor haar! Als ze nog graag wil wandellen/fietsen dan kan je dit gewoon doen! Ik denk idd ook dat als je nu ineens ophoud met deze beweging voor je hondje, dat ze erg stijf gaat worden omdat ze het gewend is om actief te zijn! Je moet je hondje natuurlijk niet dwingen maar ik neem aan dat je zelf wel kan zien aan je hondje als ze iets wil of juist niet!
Mocht je het toch niet vertrouwen dan moet je is gaan informeren bij de universiteit dierengeneeskunde in Utrecht! Weet niet waar je woont maar mocht het te doen zijn dan is dit zker een aanrader!

Waarom is je hondje onder volledige narcose gegaan voor een foto als ik vragen mag?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 00:18

Ja, weet je ik ben een ontzettende twijfelaar en verschillende mensen die verschillende dingen zeggen zorgde ervoor dat ik het niet helemaal meer zo zag zitten met het fietsen/wandelen.

W.b.t. het zelf aangeven, ze vindt alles leuk, oortjes omhoog en gaan is het meestal. Ze laat tijdens het fietsen ook geen pijn zien, alleen dat trekken met het pootje. (Pijnsignalen vind ik trouwens, staart tussen de benen, oren naar achteren, janken etc) Ze loopt nog vrolijk door op hetzelfde tempo.

Onze DA maakt altijd foto's onder narcose. Waarom zou ik niet weten. Is jouw ervaring anders? Nou moet ik ook zeggen dat ze niet dol is op de beste man. Ze gaat er niet graag naartoe en is in de behandelkamer vaak erg onrustig, dat weet hij inmiddels ook wel in die 11 jaar. Misschien was dat een extra reden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:53

Je moet zeker niet stoppen met bewegen, maar je kan haar wel minder overvragen. Kennelijk is fietsen nu te belastend en heeft je hond daar last van. Ik zou dat dus niet opzoeken.
En het trekken met de poot is zeker ook een pijnsignaal anders zou de hond gewoon zuiver blijven lopen ;)

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:01

Idd niet stoppen met bewegen. Kan het niet een overbelaste schouder zijn? Mijn lab had dat ook. 1 week hele lichte pijnstillers zodat hij nog steeds niet over de grens heen zou gaan maar wel even wat minder pijn had en 2 (!) weken niet rennen en spelen en het was over. Was even afzien voor hem maar het heeft goed geholpen, en daarna weer rustig opbouwen :)

Succes ermee!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:50

Depende schreef:
Ja, weet je ik ben een ontzettende twijfelaar en verschillende mensen die verschillende dingen zeggen zorgde ervoor dat ik het niet helemaal meer zo zag zitten met het fietsen/wandelen.

W.b.t. het zelf aangeven, ze vindt alles leuk, oortjes omhoog en gaan is het meestal. Ze laat tijdens het fietsen ook geen pijn zien, alleen dat trekken met het pootje. (Pijnsignalen vind ik trouwens, staart tussen de benen, oren naar achteren, janken etc) Ze loopt nog vrolijk door op hetzelfde tempo.

Onze DA maakt altijd foto's onder narcose. Waarom zou ik niet weten. Is jouw ervaring anders? Nou moet ik ook zeggen dat ze niet dol is op de beste man. Ze gaat er niet graag naartoe en is in de behandelkamer vaak erg onrustig, dat weet hij inmiddels ook wel in die 11 jaar. Misschien was dat een extra reden?

Misschien idd omdat je hond onrustig is dat ie onder narcose gaat omdat de foto's dan beter worden.
Anders is dat totaal niet nodig, want zo narcose voor een hond, en zeker op wat oudere leeftijd, is erg slecht.
Zal dus, mocht je weer gaan, niet heel snel toestemming geven voor een narcose en voorstellen om het te proberen zonder.
Je kan dan gewoon een special pak aan dus je kan zelfs bij haar blijven voor de foto, is ze vast ook al wat rustiger.

Snap idd dat het vervelend is als heel veel mensen verschillende dingen zeggen omdat jij natuurlijk het beste wil voor je hondje.
Volg je eigen gevoel en luister ook naar de DA, die heeft er tenslotte voor gestudeerd ;) ....

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:30

Gezien de leeftijd van de hond kan het ook wat beginnende slijtage in de gewrichten zijn.
Dus wat Goof ook al zegt: blijf wel bewegen maar stop met de activiteiten waarbij de hond aangeeft pijn/last te hebben van haar poot.
Tevens kun je overwegen, ook gezien haar leeftijd, om haar speciaal voer (bij) te gaan voeren dat zorgt voor een betere mobiliteit. Onze oude hond met artrose krijgt Hill's JD voer en het heeft echt een positief effect op zijn mobiliteit. :j
Maar wij bokkers zijn geen dierenartsen en hebben de hond ook niet gezien, dus ik zou allereerst het advies van de da opvolgen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:30

linnke schreef:
Idd niet stoppen met bewegen. Kan het niet een overbelaste schouder zijn? Mijn lab had dat ook. 1 week hele lichte pijnstillers zodat hij nog steeds niet over de grens heen zou gaan maar wel even wat minder pijn had en 2 (!) weken niet rennen en spelen en het was over. Was even afzien voor hem maar het heeft goed geholpen, en daarna weer rustig opbouwen :)

Succes ermee!

Bedankt voor je tip. Ik ga morgenochtend tijdens het telefonisch spreekuur even bellen, wie weet komt er iets uit.

Cyrilletje schreef:
Gezien de leeftijd van de hond kan het ook wat beginnende slijtage in de gewrichten zijn.
Dus wat Goof ook al zegt: blijf wel bewegen maar stop met de activiteiten waarbij de hond aangeeft pijn/last te hebben van haar poot.
Tevens kun je overwegen, ook gezien haar leeftijd, om haar speciaal voer (bij) te gaan voeren dat zorgt voor een betere mobiliteit. Onze oude hond met artrose krijgt Hill's JD voer en het heeft echt een positief effect op zijn mobiliteit. :j
Maar wij bokkers zijn geen dierenartsen en hebben de hond ook niet gezien, dus ik zou allereerst het advies van de da opvolgen.

De DA zegt dus niet stoppen met fietsen, als ze haar energie niet kwijt kan is alleen maar vervelend voor haar. Ik ga iig even informeren naar wat rust en evt pijnstilling zou kunnen doen. Ze krijgt wel al seniorenbrokjes, waar dit denk ik wel bij mee wordt genomen. Maar ik kan altijd kijken naar een andere soort, bedankt voor de tip.