Waarop letten wat betreft gezondheid bij aanschaf kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Waarop letten wat betreft gezondheid bij aanschaf kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:10

In december plaatste ik dit topic: [BB] Wil graag een kat, maar geen ervaring mee. Hoe te beginnen?
8 maart haalden we Trotski (toen Tijger) op uit het asiel <3 We hebben maar veel te kort van hem kunnen genieten: 13 juli moesten we hem laten inslapen. Trots had FIP, waarschijnlijk in het asiel opgelopen. Vrij kort daarna vertelde mijn moeder dat hem toch zo leuk had gevonden, dat ze later wel weer op zoek wilde naar een nieuwe kat. 'Later' blijkt al in september te zijn. Wat mij betreft erg snel, maar aan de andere kant begrijp ik het helemaal.

Hoewel ik absoluut geen spijt heb van Trotski (in die korte tijd hebben we zoveel plezier gehad), is dit niet iets wat ik nog eens wil laten gebeuren. Ik ben er echt kapot van geweest. Inmiddels gaat het wel weer, maar ook dit typen is niet echt makkelijk... Ik snap dat ieder dier ooit doodgaat en dat je niet kan voorspellen wat er gaat gebeuren, maar bestaande risicio's als onder een auto lopen, zijn wat mij betreft al groot genoeg. Daarom dus mijn vraag: Hoe zorg je dat je een gezonde kat in huis haalt?

Een kat uit het asiel wordt het sowieso niet meer, daar zijn we het thuis over eens. (Naderhand hebben we van een behoorlijk aantal mensen gehoord dat ook zij een kat uit dit asiel hebben gehaald en dat ook die katten al vrij snel ingeslapen zijn i.v.m. FIP.) Een kat van een echte fokker zal wel het 'veiligst' zijn, maar hoe mooi en leuk zo'n raskat ook is: daar hangt meestal ook een behoorlijk prijskaartje aan :+ Ik weet niet in hoeverre mijn ouders dat zo'n geweldig plan vinden. In het vorige topic zei ik dat ik een volwassen kat wilde, omdat we 'makkelijk' wilden beginnen. Inmiddels hebben we iets aan ervaring met het fenomeen 'kat' en denk ik dat een kitten misschien ook wel een optie zou zijn.

Maar goed: Hoe zorg je dus dat je een gezonde kat in huis haalt? Waarop moet je letten? Welke ziektes zijn belangrijk om sowieso uit te sluiten? Hoe doe je dat? En waar moet je voor oppassen wat betreft waar je een kat vandaan haalt? Wat zijn aanraders of afraders? Etc. etc. etc. Alle info is welkom, ook wat betreft dingen waar ik nu niet aan denk :) Bedankt.

Laika

Re: Waarop letten wat betreft gezondheid bij aanschaf kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:21

Moeilijk als je geen dierenarts bent :+ Maar waar je in eerste instantie op let is:
Oogjes moeten schoon, helder en levendig zijn
Neusje netjes droog en geen vieze koekjes in de neusgaatjes
Vacht schoon, glanzend en niet bollig staand
Gebitje intact en tandvlees mooi roze
Poepertje moet schoon zijn, geen spoortjes van diarree
Geen overdreven bol buikje
Geen vlooien en teken uiteraard, en ook geen vlooienpoepjes nog ergens verstopt in de vacht. Dit zie je meestal op de rug dichtbij de staart.

En voor de rest moet je eigenlijk gewoon naar de dierenarts. Maar die kan bovenstaand alleen aanvullen met luisteren naar hart, longen en buikggeluiden. Als bovenstaande punten goed zijn ben je al een heel eind.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:23

Let er op dat de ouders van de kittens getest zijn voor bepaalde ziektes :)
Die zijn volgens mij per ras verschillend.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:29

Je kunt de kat laten testen op HCM,PKD, Felv en FIV.

Ik wilde dit keer persé een gezonde (ras)kat, omdat mijn pers aan hartfalen is overleden met zijn 10 jaar.
het is een herplaatser geworden , een maine coon van 4 jaar oud.
De vorige eigenaren/fokker hebben hem ieder jaar laten testen en voordat hij bij mij kwam
hebben ze hem nog klinisch laten onderzoeken en heb ik het op schrift gekregen (ook van de test van voorgaande jaren).
Maar alles blijft natuurlijk een momentopname, net zoals bij een paard.....

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:45

Ik zou, in jullie situatie dan gaan, voor een raskat die herplaatst moet worden
(vaak tegen castratiekosten).

Overigens geeft een raskat/kitten geen garantie op het wel of niet ontwikkelen
van FIP. FIP is geen besmettelijke ziekte. Het is een mutatie van het besmettelijke
coronavirus. De mutatie komt vaak voort uit stress wat bij een verhuizing natuurlijk
normaal is. Helaas kun je dat dus niet voor zijn. Als je kiest voor een raskat/kitten
zou ik wel vragen naar de testen (bij een kitten van de ouders) afhankelijk van het
ras waar je voor kiest zijn het verschillende testen. Standaard (helaas nog niet bij
alle rassen) zijn FIV/FelV en HCM en PKD. Maar bij sommige rassen zijn ook andere
testen gewenst. Maar dan moet je natuurlijk eerst weten wat voor ras jullie aanspreekt.

Ik wil je nog wel even sterkte wensen. Het valt niet mee een kat te verliezen aan
zo'n ongrijpbare ziekte. Je kunt echt niets doen. Ik ben er ook 2 verloren (raskatten)
aan deze rotziekte.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:17

Wij zijn ook 2 (ras)katten verloren aan FIP..
Echt vreselijk, het gaat zo snel!
Binnen een paar uur is het gebeurd.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:57

Bedankt voor jullie reacties :) Natuurlijk zal het niet uitsluiten dat een kat alsnog ziek wordt, maar zo krijg ik in ieder geval het idee dat ik nog iets kan doen... Vorige keer hebben we hier eigenlijk compleet geen aandacht aan besteed en dat liep dus zo af...

Dat laten controleren door de dierenarts had ik me ook al bedacht.
Is dat eigenlijk een vreemd verzoek? (Vooral richting de dan-nog-eigenaren)

Maarttentje, binnen een paar uur? :oo Hebben we het over dezelfde ziekte? Hier is 't zo dat we hem een week na de diagnose hebben laten gaan... En dan had hij nog de zgn. acute 'natte' variant.

En inderdaad, dat testen van de ouders op veel voorkomende ziektes, dat verschilt dus per ras? Is zoiets bijvoorbeeld te vinden op kattenplaza o.i.d.? Wat ikzelf een geweldig ras vind is de Brits Korthaar, zulke mooie dieren zijn dat... Maar het belangrijkste is voor mij toch wel een lekkere knuffelpoes die af en toe in is voor een spelletje. Als je op zoek gaat naar een herplaatser, moet je denk ik op sites van rasverenigingen gaan kijken?

Chichiba, je zegt dat FIP niet besmettelijk is. Ik heb meegekregen dat het coronavirus in ieder geval zeer besmettelijk is en dat zo'n 80% (?) van de katten er mee rondloopt. Op het moment dat het virus muteert, krijgt een kat FIP, maar zorgt deze mutatie er dan voor dat het virus niet meer overdraagbaar is?Dat zou inhouden dat het virus wereldwijd elke keer precies hetzelfde muteert, da's wel erg bijzonder. (Of eigenlijk op twee manieren: natte/droge variant.)
(Dit doet er eigenlijk niet heel erg toe en vat het a.u.b. ook niet op als kritiek o.i.d. Het is pure nieuwsgierigheid.)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:11

TE5 schreef:
Wat ikzelf een geweldig ras vind is de Brits Korthaar, zulke mooie dieren zijn dat... Maar het belangrijkste is voor mij toch wel een lekkere knuffelpoes die af en toe in is voor een spelletje. Als je op zoek gaat naar een herplaatser, moet je denk ik op sites van rasverenigingen gaan kijken?

Je hebt verschillende sites http://www.herplaatsing.nl/ of http://www.rasclubmainecoon.nl/rmc16.htm of via sites van fokker of rasclub :)

Mijn herplaatser heb ik via een kennis (= een maine coon fokker, hij was van kennissen en stond op hun site: op zoek naar een gouden mandje)
Ik heb hem gratis met medische keuring en 20 kilo voer + vanallesennogwat :P
hen was het echt te doen om een goede plek (ik moest wel een contract tekenen met een aantal voorwaarden)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:54

TE5 schreef:
Bedankt voor jullie reacties :) Natuurlijk zal het niet uitsluiten dat een kat alsnog ziek wordt, maar zo krijg ik in ieder geval het idee dat ik nog iets kan doen... Vorige keer hebben we hier eigenlijk compleet geen aandacht aan besteed en dat liep dus zo af...

Dat laten controleren door de dierenarts had ik me ook al bedacht.
Is dat eigenlijk een vreemd verzoek? (Vooral richting de dan-nog-eigenaren)

Maarttentje, binnen een paar uur? :oo Hebben we het over dezelfde ziekte? Hier is 't zo dat we hem een week na de diagnose hebben laten gaan... En dan had hij nog de zgn. acute 'natte' variant.

En inderdaad, dat testen van de ouders op veel voorkomende ziektes, dat verschilt dus per ras? Is zoiets bijvoorbeeld te vinden op kattenplaza o.i.d.? Wat ikzelf een geweldig ras vind is de Brits Korthaar, zulke mooie dieren zijn dat... Maar het belangrijkste is voor mij toch wel een lekkere knuffelpoes die af en toe in is voor een spelletje. Als je op zoek gaat naar een herplaatser, moet je denk ik op sites van rasverenigingen gaan kijken?

Chichiba, je zegt dat FIP niet besmettelijk is. Ik heb meegekregen dat het coronavirus in ieder geval zeer besmettelijk is en dat zo'n 80% (?) van de katten er mee rondloopt. Op het moment dat het virus muteert, krijgt een kat FIP, maar zorgt deze mutatie er dan voor dat het virus niet meer overdraagbaar is?Dat zou inhouden dat het virus wereldwijd elke keer precies hetzelfde muteert, da's wel erg bijzonder. (Of eigenlijk op twee manieren: natte/droge variant.)
(Dit doet er eigenlijk niet heel erg toe en vat het a.u.b. ook niet op als kritiek o.i.d. Het is pure nieuwsgierigheid.)

FIP is niet te testen. De zogenaamde titerbepaling is niet betrouwbaar. Zegt dus niets over het
wel of niet krijgen van FIP. Zo kan hij heel hoog zijn omdat de kat net het coronavirus teboven
is gekomen. Hier van het binnen 2 dagen dat we de 2de hebben moeten laten gaan (1ste droge
variant) Door deze ervaring heb ik er misschien wel sneller voor gekozen mijn kat een spuitje te
geven. Kon het niet aanzien.
Bij de Brits Korthaar moet getest zijn (of dus de ouders) op HCM en PKD. Verder is FIV en FelV
standaard.

Wat jij schrijft is hetzelfde als wat ik schrijf. Het coronavirus is besmettelijk, de FIP niet. Fip is een
mutatie van het coronavirus. Er zijn weleens meerdere kittens uit 1 nest, die tegelijktijding overleden
aan FIP onderzocht. Ze bleken allemaal een andere virusstam te hebben. Ze konden het dus niet
van elkaar hebben. Ze denken dan ook dat ze het meer in de aanleg van de katten moeten zoeken.
De aanleg van het afweersysteem.
Het virus is dus wel overdraagbaar maar de mutatie niet.
Helaas is er nog niet genoeg over bekend. Er gaan dan ook veel verschillende verhalen de rondte.
Maar ze doen er al jaren onderzoek naar.

Als ik nog steeds niet duidelijk ben geweest hoor ik het wel :o.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:47

Chichiba schreef:
Wat jij schrijft is hetzelfde als wat ik schrijf.

Ik wilde even controleren of ik het goed had begrepen :+
Maar ik snap 't :) Bedankt.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:28

Omdat je zegt...'vat het niet als kritiek op'...whahaha...vandaar dat ik dacht...
hmmmm...ik zeg toch hetzelfde? Zo vatte ik het dus zeker niet op :D
Ik dacht dat ik misschien niet helemaal duidelijk was geweest... :o

Kijk eens op kittentekoop...Daar staan een paar leuke Brits Korthaar poezels
op.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:42

TE5 schreef:

Ja, met de 2de was het binnen een paar uur gedaan. De eerste was 2 dagen ongeveer.
Echt een vreselijke ziekte.. Je komt erachter en het is zo gebeurd.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:52

Mijn vorige kat is ook binnen een paar dagen overleden aan FIP (en haar naam was Fiep, weird!)
Ik heb wel weer gekozen voor twee asielkatten van de Poezenboot in Amsterdam, totaal niet bij stil gestaan dat zij het natuurlijk ook zouden kunnen hebben. Zolang ze gezond zijn mogen ze lekker bij mij blijven en gun ik ze een fijn leven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:40

FIP, is geen kruid tegen opgewassen, en of je nu een kitten uit een asiel of van een fokker haalt, je loopt er bij allebei risico op. Er zijn aanwijzingen dat het genetisch is , waardoor sommige (goede) fokkers stoppen met het fokken uit 2 ouderdieren waarvan er eerder FIP is geconstateerd. Maar garantie is er niet, want op FIP is uberhaupt niet op te testen.

Qua FIP heb je enige zekerheid als het om de leeftijd gaat het komt bij katten tussen de 3-10 jaar bijna niet voor.

FIV+ en FelV (kattenaids ofwel in humane termen: seropositief, en Leucose) kun je op testen. Indien bij een kitten FIV+ positief is, kan het zijn dat de moeder besmet is, als het kitten <6-8mnd is moet je hertesten omdat de snaptest de antistoffen van de moedermelk kunnen detecteren. Leucose is een virus wat een kat/kitten kan oplopen en weer overwinnen (of niet natuurlijk) ook daar is hertesten aangewezen als het positief is.
Dit even omdat er verwarring kan ontstaan tussen FIV (en leucose) test en FIP, waar geen test voor is.\
Wat Chichiba zegt is helemaal correct

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:48

Maartentje schreef:
TE5 schreef:

Ja, met de 2de was het binnen een paar uur gedaan. De eerste was 2 dagen ongeveer.
Echt een vreselijke ziekte.. Je komt erachter en het is zo gebeurd.

Ik kom hier ook met de vraag of je dit zeker weet want, na 4 katten in de loop van 6 jaar verloren te hebben aan FIP. Lijkt jouw ervaring me meer op kattenziekte.

Ik heb 2 katten verloren aan klassieke "natte FIP" 1 was 14 de ander 17+. En 2 aan droge FIP, waarvan 1 (mix) thoroxale effusion (eigenlijk natte FIP maar dan bij de longen ipv de buik) deze was 2.5jr, de ander met een klassiek droge FIP was 12+ Het kortste dat de katten geleefd hebben na constatering (latere bevestiging via autoptie) is 4wkn.

Kattenziekte daarintegen, waar ik via opvang vaak mee te maken heb gehad, was het na (vermoedelijke) besmetting meestal binnen 2-4dgn gedaan. Tegenwoordig hebben we trouwens wel hele goede resultaten met Tamiflu (virusremmer) als we er snel bij zijn redt 85% het.