Zwemmen met je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Zwemmen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:40

Wie gaat er regelmatig zwemmen met z'n hond?

Wij hebben een Golden Retriever met flink wat overgewicht (gesterilisseerd, maar eet niet zo gek veel) die ik graag zou willen laten zwemmen om wat kilootjes kwijt te geraken. Alleen ze kan niet los als het domein niet afgemaakt is... Is het wel veilig om haar te laten zwemmen aan een lange leiband?

Denken jullie dat zwemmen haar zal kunnen helpen wat gewicht kwijt te geraken? Uiteraard met aanpassing van dieet en meer bewegeing enz enz...

Fotootjes zouden leuk zijn!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:38

Zwemmen helpt zeker!
Is er bij je in de buurt geen hondenzwembad waar ze kan zwemmen?
Wij hebben een hondenzwembad (www.hondenzwembadfriesland.nl), maar dat is wat ver rijden voor je ;)

Wietsje92

Re: Zwemmen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:53

Ik ga ook vaak zwemmen met onze herdershond. Dan niet om gewicht kwijt te raken, maar wel omdat hij het enorm leuk vind. Gaat ze graag in het water? Je moet wel opletten dat ze er plezier in heeft, en niet dat ze gedwongen wordt. Verder kun je haar best aan een lange lijn doen hoor.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:57

De RGV wateren kun je vanaf september tot maart heen met je hond. En als het dan nog mooi weer is kun je samen zwemmen met je hond.
Ook zijn er in Nederland nog redelijk wat hondeplaatsen waar je het gehele jaar door kunt zwemmen met je hond.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:21

Wietsje92 schreef:
Gaat ze graag in het water?
Laat ik het zo zeggen: als er in een straal van 5 km één plasje van 15 cm² ligt, dan vind ze 'm en ligt ze er in... :Y)

Al is dat natuurlijk nog steeds wat anders dan echt zwèmmen (hebben we nog nooit gedaan). Maar als ze mee gaat naar stal duikt ze toch altijd de grachten in ed, diepe plassen daar lééft ze voor dus uiteindelijk denk ik dat ze op dat gebied toch wel een echte Golden is! :D

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:23

Om een hond met overgewicht af te laten vallen is fietsen met de hond ook een goed idee. Als ze niet los naast de fiets kan heb je van die speciale dingen met een veer die je aan de fiets kunt maken (heb er zelf geen ervaring mee, mijn Leonberger en Beagle lopen altijd los mee).
Natuurlijk moet je dit wel opbouwen en begin je met kleine stukjes en dan steeds een stukje verder.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:27

Ja dat lijkt me ook super fijn, alleen is het zo dat onze hond nogal een angsthaas is. In het bos is ze een totaal andere hond en loopt ze zelfs ver voor me uit (aan een lange lijn), maar zo op straat is ze best vervelend :o Ik wil haar, mezelf en natuurlijk ook anderen dus niet in gevaar brengen met een hond die niet 'verkeersmak' is...

Ik heb al gedacht aan rollerskaten, maar dat lijkt me ook geen optie, als ze er dan met haar 35 kg vandoor gaat... :Y

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:37

Dan is zwemmen dus zeker een optie, als ze zo gek is van water!

Ik zou dan nog persoonlijk nog liever met der gaan fietsen met rollerskates op pad gaan. Mijn hond trekt ook best wel het 1e stuk als we gaan fietsen, maar als we eenmaal onderweg zijn gaat het prima. Hij is dan ook niet echt angstig tegen over andere dieren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:40

Andere dieren zijn geen probleem, maar als er ergens een klap/knal/gerommel/lawaai/... is, dan panikeert ze helemaal en weet ze niet waar kruipen of lopen. Ze is als pup ooit héél hard geschrokken van een hels lawaai aan een tuincentrum en sindsdien zit ze hier eigenlijk al mee. We hebben al vanalles geprobeerd, maar tevergeefs, het is echt een trauma.

Verder is ze echt een super vrolijke, typische Golden hoor! Ze doet niet liever dan spelen met onze andere honden en met mensen is ze ook super.

Ik kan misschien wel eens routes zoeken waar het héél rustig is (bestaan die wel in België? :+ ) en het dan eens proberen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:42

Nou, mijn hond was als puppy in de ijskoude sloot gevallen, sindsdien is ie panisch voor de slootkant(als er geen lekkers is, dan wil ie best komen).
We hebben een grote plek met een meertje waar ie soms wil pootjebaden, vindt ie best lekker, maar meer niet.
En het strand vindt hij ook geweldig, maar zwemmen doet hij niet...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:46

Wat vind jij niet zoveel voer? Je kan evt ook een longeerlijn gebruiken voor het zwemmen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:52

Wij geven een halve portie rauw vlees (zo'n worst) en daar 1 schep brokken door, en dat eten ze met 2 op... Maar meestal krijgen ze gewoon een volledige worst, zonder brokken. De Golden eet hiervan altijd het minste. Schooien doet ze ook niet, dus tafelresten komen er vrijwel niet in.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:59

Ik zwem wel vaker met mijn hond. Ik denk dat het aan de lange lijn wel zou kunnen, maar dan wel goed in de gaten houden dat de lijn nergens achter kan haken! Het is ook altijd leuk samen met je hond het water in te gaan! :+:
foto's waren welkom, dus bij deze: :=

Afbeelding
later ben ik er verder in geweest, hier geen foto's van helaas. :+

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:22

Ik ga ook graag met de hond zwemmen! Als het weer het toelaat ga ik gewoon mee zwemmen!

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:08

ik hou ervan om met mijn hond naar het water te gaan maar helaas gaat hij niet verder dan zijn borst hij durft gewoon niet z'n pootjes van de grond te doen en blijft dan vaak een halfuur staan janken omdat z'n bal is afgedreven zodat ik er zelf achteraan kan :) ik weet niet hoe ik hem over kan halen..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:11

Je hebt ook zwemvesten voor de honden, misschien dat je dat kan proberen, zodat hij het gevoel heeft dat hij toch blijft drijven?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:15

Met een hoop doorzettingsvermogen/trainen kun je een hoop aanleren!

Onze hond is als pup (afgelopen december) tijdens het uitlaten per ongeluk in een ijskoude sloot gerend, ze was ontzettend geschrokken en was panisch voor water. Als we haar uit gingen laten en het regende, dan pieste ze spontaan in huis... Inmiddels hebben we mevrouw na heel veel oefenen zo ver dat ze bijna zwemt! Ze gaat al met haar rug onder water, maar de pootjes komen nog niet los (of met heel veel gespetter). Wij overwegen (zoals hierboven ook gezegd) om een zwemvest te nemen, zodat ze zich misschien wat veiliger voelt in het water.

Edit: Even een foto toegevoegd! Hier zijn we haar het water op het vakantie adres in aan het lokken. Normaal gaat ze op een soort van strandje het water in, maar hier moest ze van de kant af springen en dat vond ze toch wel erg eng! Het werd ook heel snel diep. De foto's waarop ze vrij diep in het water is, staan helaas bij mn vriend op zijn telefoon, dus die kan ik nu niet plaatsen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 09-08-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:19

Onze hond zwemt ook heel veel, en aangezien we aan het water wonen zwemt ze ook veel. Altijd aangelijnd, dit heeft twee redenen:
Als mevrouw 1 keer in het water ligt zwemt ze zo bij je weg en komt ze niet als je roept (zwemmen is veeeeel leuker)
En daarnaast is de wal iets hoger, ze zoekt steun aan de lijn om eruit te klimmen, waar nodig tillen we haar mee, ze heeft een tuig om.

Ik zal zo even mijn zwem topic opzoeken, dit was op het meer en de eerste keer dat ze zwom, dus ook toen uit veiligheid aan de lijn gehouden

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:23

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:34

Mijn hond kan wel los en vindt zwemmen fantastisch! T is een bordeaux dog (van bijna 9 maanden), maar als ie water ziet meent ie dat ie een labrador is! ;)

Ik ben vorige week met hem naar het strand geweest voor het eerst (meestal zwemt hij hier in de buurt in vennetjes en zo, aangezien de zee toch wel een stukje rijden is) en daar moeten honden verplicht aan de lijn. Wij hebben gewoon lange lijnen meegenomen en dat ging echt super! Ik ben er zelf wel het eerste stukje mee ingegaan, maar dat was niet per se nodig. Dus een lange lijn is een prima oplossing om de hond te laten zwemmen! Ik weet niet hoe jouw hond balletjes of stokken vindt, maar mijn vorige hond, ook een golden, en deze vinden dat allebei prachtig en ook met een lange lijn kun je ze prima uit het water laten apporteren! Ik laat mijn hond lekker veel zwemmen, omdat ie nog flink in zijn bespiering moet komen en het voor zijn gewrichten nog niet goed is om bijv langs de fiets mee te lopen.

Dus lekker doen en aan de lange lijn komt t goed hoor! ;)