kleine stalhondjes, gaat dat in winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

kleine stalhondjes, gaat dat in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:06

Bij ons op stal hebben ze twee nieuwe "waakhondjes" erbij, die altijd in de schuur bij de paarden blijven (24/7). Het zijn kruisingen met dwergpincher, jack russel en chihuahua. Kan je zulke kleine hondjes in de winter straks ook wel dag en nacht in de stal laten? Er is geen mogelijkheid om ze in een verwarmde ruimte te laten, want die is er niet.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:49

Onze stalhond is een labrador, en die heeft het in de winter èrg moeilijk, eigenlijk is het echt zielig. Hij kruipt tegen iedereen aan om een beetje warmte, en doet alles om in de kantine met kachel te geraken. 's Avonds slaapt hij in een stal op een bedje van stro, maar hij heeft het dan koud! Hij is iets van een 3-4 jaar geloof ik, en heeft nu al last van zijn heupen ed; ik wijt dat aan de koude.

Een pincher en jack hebben ook een korte vacht, ik vrees dus voor hun gezondheid :n

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:53

Misschien een of twee warmte lampen ophangen zodat ze daar onder kunnen liggen? Dan zullen ze het niet zo snel te koud krijgen.

Vjestagirl

Re: kleine stalhondjes, gaat dat in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:54

Wij hebben ook een klein stalhondje, die volgens mij 's nachts ook weleens buiten blijft. Scoobje kruipt gewoon in een grote berg hooi, nooit gemerkt dat ze er last van heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:54

het zou kunnen...misschien een jasje aan en een zo klein mogelijke ruimte een hondenhokje(in de stal,in een hoek) ofzo.
Waar ze met zijn tween inkunnen,en dan stroken stof voor de ingang hangen zodat er geen warmte verloren gaat.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:23

Mijn ex-stalhondje, een kruising jack russel-dwergpincher-duitse jachtterriër begon al te trillen zodra het beneden de 10 graden kwam. Zodra het rond het vriespunt of kouder werd, was ze 1 hoopje ellende op zoek naar warmte :(:) .
Ze is in februari bij mij gekomen, en binnen 5 minuten had ze in de gaten dat het goed toeven is tegen een brandende verwarming, waar ik mijn hand niet tegen kan houden. 3 Dagen later had ze door dat 's nachts onder een deken slapen best aangenaam is :+ .
Kortom, het lijkt mij geen doen voor die hondjes, die gaan het gewoon echt te koud krijgen :(:) .

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:26

Bij ons op stal lopen 2 jackrussels.. Die zijn zomers en 's winter altijd buiten/in de stallen. 's nachts gaan ze in een kruiwagen liggen helemaal midden in het hooi. deze honden hebben nooit last van de kou

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:35

een jack russel kan best wat verdragen, maar dwergpincher en chihuahua zijn niet bepaald buitenhondjes.
het ligt er een beetje aan wat de beestjes meegekregen hebben van hun voorouders.

bij mij thuis kwamen de honden nooit binnen.
die zaten altijd buiten in een hok, en bij vriesweer in een uit hooi- of strobalen gemaakte iglo in een lege stal.
we hebben verschillende honden gehad (schnauzer, boerenfox, x schnauzer, x teckel, x schipperke) en dat ging allemaal prima.
zolang ze een goed geïsoleerde en niet te grote schuilplaats hebben (die ze met hun eigen lichaamswarmte op temperatuur kunnen houden) kunnen veel honden hier wel tegen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:11

Misschien moeten we dan maar op zoek naar een klein hokje waar ze in kunnen kruipen samen, ze zijn inderdaad kortharig. Een warmtelamp durven we niet aan ivm brandgevaar (stro, hooi, houten stallen..).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:16

Koop maar alvast 2 dekentjes haha.. Kortharige hondjes kunnen echt NIET tegen die kou snachts..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:21

Shanelle schreef:
Onze stalhond is een labrador, en die heeft het in de winter èrg moeilijk, eigenlijk is het echt zielig. Hij kruipt tegen iedereen aan om een beetje warmte, en doet alles om in de kantine met kachel te geraken. 's Avonds slaapt hij in een stal op een bedje van stro, maar hij heeft het dan koud! Hij is iets van een 3-4 jaar geloof ik, en heeft nu al last van zijn heupen ed; ik wijt dat aan de koude.

Een pincher en jack hebben ook een korte vacht, ik vrees dus voor hun gezondheid :n

Sorrie...onbegrijpelijk dat iemand zijn hond dat kan aan doen!
Mijn 2 grote vrienden zijn altijd bij me, ook als het bere koud is, maar de mechelaar, die al wat ouder is, heeft een minipony dek op en ligt dan in de kantine bij de kachel. De Duitse herder is een stuk jonger en heeft nog niet zo veel last van de kou. Maar mijn vriendjes gaan als ik klaar ben op stal mee naar huis en liggen dan prins heerlijk op de bank naast de CV!
Nee ik vind het niets een hond in die kou alleen op stal, of je moet zorgen voor een warm nest waar ze lekker beschut kunnen liggen...... ik weet het ik ben een watje!!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:24

Ik heb een langharige chihuahua, die kan hartstikke goed tegen de kou en vind bv de sneeuw geweldig!
Maar je geeft al aan dat het kortharige beestjes zijn, dus ik zou zeker een paar dekentjes voor ze neerleggen en ergens waar het tochvrij is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:27

Mijn honden zijn ook altijd buiten, ze kunnen naar binnen maar doen dat niet. Maak iets waar ze droog en warm kunnen liggen met een lekere deken of een baal stro.
Vind het persoonlijk wel een rare keus om dit soort hondjes te kiezen als ze altijd buiten moeten zijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:58

aerdenhout1 schreef:
Nee ik vind het niets een hond in die kou alleen op stal, of je moet zorgen voor een warm nest waar ze lekker beschut kunnen liggen...... ik weet het ik ben een watje!!
Nee dat vind ik niet. Het is toch afschuwelijk om te weten dat een hond het écht koud heeft! :(:) Wij hebben al meerdere malen voorgesteld om de hond 's avonds in de kantine te laten, maar dat willen ze niet. Hem in huis nemen doen ze al helemaal niet. Wij brengen dan inderdaad zelf wat dekentjes mee, en daar kruipt hij dan helemaal in. Maar zoals afgelopen winter, als het tegen de -20°C aanloopt, dan is het daar zo koud dat ook dat niet voldoende is. De stakker, ik zou hem zo in huis pakken als ik het kon! :j

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:57

zeker een chihuahua ( wat erin zit ) korthaar houdt niet van de kou,
als mijnes buiten de harde wint voelen gaan ze al trillen, alleen loop ik er dan doorheen want ze hadden het ook met het super mooie weer paar maanden geleden, ze houden gewoon niet van wint :P
maar straks in de winter krijgen ze echt wel een winterjasje aan. ze raken ook snel ziek omdat ze zo laag bij de grond zijn.
als er inderdaad geen mogenlijkheid is om ze binnen te laten slapen ( vooral met de kou )
maak dan een warm holletje voor ze, in een stal is al minder wind, hooi/stro en misschien een lekker schapenkleed ( heb ik sinds kort in hun mandje vinden ze helemaal geweldig ) en fleece dekens he !
arme stakkertjes.. die van mij waren al binnen 1 nacht onderkoelt geraakt *ze zijn verwend slapen onder de dekens enzo haha*

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:55

Een chihuahua of pincer kunnen niet tegen de koude, hierover heeft vorig jaar in de winter (toen het zo koud was) nog een heel groot artikel in onze regionale krant gestaan. Maar ook een rottweiler is er niet zo goed tegen bestand.
Het heeft niet zozeer te maken met lang of korthaar, maar wel met enkele of dubbele vacht. En dat zijn allemaal enkelvachten en dus hier niet tegen bestand.
Ik zou het ook nooit doen. In het begin geloofde mijn man ook niet dat ons vlinderhondje (ook langharig maar enkelvacht) het in de winter koud had, hij dacht dat ik het hondje persé een jasje wou aandoen omdat ik die jasjes zo leuk vind :9 . Maar als hij binnenkwam van een plasje zat hij gewoon helemaal te rillen en moest ik hem opwarmen door even met de haardroger te föhnen. Nu heeft hij een hele collectie jasjes, in de winter doet hij er zelfs 2 op elkaar aan, een truitje en daarover een echt jasje. Voor et ochtenplasje in de winter leggen we de jasjes 's avonds klaar op de verwarming zodat hij lekker warm heeft als hij de koude in moet.
Verder slaapt hij altijd op een schaapsvel en voor de winter heb ik hem ook nog een schaapswollen éénpersoonsdekbed waarin hij zich naar believen kan wikkelen. Ik vind niets zo erg als moeten slapen als je koud hebt. Ik zou de hondjes ook proberen een hondenhok in elkaar te timmeren, een knus gezellig nestje waarin bijv. een schaapsvel kan, dat houdt de warmte goed vast. En als je dan toch aan het timmeren bent, is het misschien goed om isolatie te voorzien, vooral aan de onderkant omdat dit veel koude trekt. Dit hoeft niet duur of gesofisticeerd te worden, een beetje een handige harry weet dit zo op te lossen als je zegt waarvoor de isolatie dient.
Voor de labrador zou ik proberen hem ook een winterjas te maken van fleece, als je er toch dagelijks komt kan je hem deze misschien in de winter aandoen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:21

cremellogek schreef:
Misschien moeten we dan maar op zoek naar een klein hokje waar ze in kunnen kruipen samen, ze zijn inderdaad kortharig. Een warmtelamp durven we niet aan ivm brandgevaar (stro, hooi, houten stallen..).

Warmtelampen zijn juist gemaakt voor in de stal en niet brandgevaarlijk hoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:23

Ik wil niet echt als de boeman overkomen, dus excuses als dit verkeerd overkomt, tis geen aanval.
Maar was het niet verstandiger geweest als je een andersoortig wat winterharder ras als stalhonden uitgezocht had? Dit zijn toch meer huishonden qua vacht en karakter.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:32

ik heb een border collie die s,nachts altijd in een stal slaapt ,als het kouder word zet ik strobalen om haar mand heen en een exstra deken in haar mand ,ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud heeft
overdag komt ze gewoon in huis ,maar s,avonds gaat ze zelf al zeuren dat ze naar haar stalletje wil
ze heeft vanaf pup zijn nog nooit in huis geslapen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:06

Iris82 schreef:
Ik wil niet echt als de boeman overkomen, dus excuses als dit verkeerd overkomt, tis geen aanval.
Maar was het niet verstandiger geweest als je een andersoortig wat winterharder ras als stalhonden uitgezocht had? Dit zijn toch meer huishonden qua vacht en karakter.

De eigenaar van de stal was helemaal niet van plan hondjes te nemen, maar deze moesten weg bij de vorige eigenaar. Het zijn twee stuiterballetjes die nogal slopen, herrie schoppen en niet geheel zindelijk zijn. En op stal kan dat niet zo'n kwaad. En nu is het eigenlijk wel gezellig, ze zijn best lief en aanhankelijk. Ik maak me alleen zorgen over de winter. Ik heb zelf ook twee kleine hondjes en die houden echt niet van kou.
We hebben al met elkaar op stal over gehad of we niet een goed huisje moeten zoeken. Er is iemand die er wel eentje mee wil nemen naar huis, maar om twee zusjes uit elkaar te halen die altijd samen zijn geweest is ook niet handig volgens mij. Ik vind de ander wel een schatje trouwens, maar ik heb al twee honden. En zo'n ravottend boederij hondje in huis, ik weet niet of dat zo'n goed idee is..

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:55

maresie schreef:
ik heb een border collie die s,nachts altijd in een stal slaapt ,als het kouder word zet ik strobalen om haar mand heen en een exstra deken in haar mand ,ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud heeft
overdag komt ze gewoon in huis ,maar s,avonds gaat ze zelf al zeuren dat ze naar haar stalletje wil
ze heeft vanaf pup zijn nog nooit in huis geslapen

Bordercollie is dubbelvacht, dus zal niet zo snel koud hebben.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:11

dwergpincher,s en chihuahua,s kunnen echt niet tegen de kou.
als de stal eigenaar tog niet op zoek was naar hondjes kan je beter een goed huis voor ze zoeken , waar ze wel binnen zitten.
ik vind dit echt geen goede keuze om deze hondjes buiten te houden :n