Poes van 19 in laten slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Poes van 19 in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:54

Ik weet dat er een poosje geleden een soortgelijk topic was, maar in mijn ogen is de situatie toch een beetje verschillend.

Ik heb afgelopen voorjaar een Abessijn-poes van toen 18 uit het asiel gehaald. Deze poes was altijd samen geweest met een kater van 14, en mensen waren de kater komen halen maar wilden de poes niet omdat 'deze binnen een maandje toch dood zou zijn'. En zoals ze er toen bij lag in dat hokje in het asiel, was ik idd ook overtuigd dat die het einde van de maand niet halen zou.

Nu heb ik zelf een Abessijnse dame van 4 jaar, en deed het me zo'n pijn om dat bejaardje poessie te zien dat ik haar (tegen beter weten in?) mee naar huis heb genomen. De introductie verliep niet geheel vlekkeloos, maar na een week of 2 waren de dames voldoende aan elkaar gewend. Nou is is Nous (de oude poes) een schat van een beest dat bij de vorige eigenaar, en oud omaatje, waarschijnlijk hele dagen op schoot lag te pitten. Ze wil dus continu op schoot, wil je helemaal doodknuffelen het liefst, en, hoe Aby-eigen, o-ve-ral bij zijn. Op zich geen probleem, ik ben dat Abygedrag van de andere Abessijn wel gewend.

Maar Nous is ondertussen 19 en het gaat niet allemaal even soepeltjes. Ik heb van begin af aan geroepen dat ik met zo'n oude kat niet meer ga doktoren omdat ik dat niet eerlijk vindt tegenover het dier. Ze spuugt steeds vaker, haalt soms de bak niet, stinkt uit d'r bekkie, wast zich niet echt meer, haart verschrikkelijk en is graatjemager. Ze ziet er dus gewoon niet uit, en ik heb het idee dat ik d'r begin te ruiken zeg maar... Ze slaapt zowat de hele dag, maar het ziet er allemaal stroef en pijnlijk uit als ze zich omdraait. Lopen gaat gammeltjes, springen lukt eigenlijk niet meer. Maar dan heeft ze weer een goeie dag en racet ze door het huis alsof ze nog een guppie is... Heb het idee dat ze ook dementerend is...

Ik heb vanavond eigenlijk min of meer besloten dat ik morgen een afspraak voor haar ga maken bij de dierenarts. Maar dan zie ik dat koppie als ik thuiskom, helemaal blij dat ik thuis ben. Liefst gaat ze nog mee de douche in, ze staat letterlijk al miauwend voor de douche te wachten tot ik er uit kom. En dan slaat de twijfel toe... Ik heb het idee dat ze zelf nog zo graag verder wil, dat ze nog lang niet weg wil zeg maar. En toen ik haar meenam heb ik toch toegezegd haar (laatste) gouden mandje te zijn... En dan vind ik mezelf weer zo egoistisch omdat ik d'r toch oud, viezig en gewoon "op" vind...

Bah, ik weet gewoon niet meer wat ik er mee moet. Elke dag check ik een aantal keer of ze nog ademt, en elke dag hoop ik dat ze rustig in d'r slaap heengaat en ik niet voor haar hoef te besluiten. Ik weet dus niet of ik morgen idd de dierenarts voor d'r ga bellen... ;(

Traiectum

Re: Poes van 19 in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:01

Lastig hoor! Ik snap je twijfel, en ook je idee dat ze 'vies' is. Maar ja, zo'n goede dag zet je dan weer aan het denken. Vraag jezelf eens af: wat is de verhouding goed / slechte dagen, hoe 'goed' zijn de goede dagen nog, en hoe slecht de slechte? Kan ze op een slechte dag nog leuke dingen doen of ligt ze dan te lijden?

Persoonlijk vind ik dat de meeste dieren te laat worden ingeslapen, als het eigenlijk al te ver, te laat is (ben daar zelf met m'n hamsters ook vaak schuldig aan geweest). Beter een week te vroeg als een dag te laat.

Als je besluit haar te laten gaan voordat ze volledig kapot is hoef je je niet schuldig te voelen: je hebt haar immers een gouden mandje gegeven, en haar verder lijden bespaard.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:21

Ik begrijp je twijfel TS. Soortgelijk gevalletje, maar dan een oude Pers. Lizzy is zo onzindelijk als maar kan, meestal plast en poept ze niet in de bak maar voor het badkamerkastje. Snurkt hele dagen en bijvoorkeur op tafel. Haar vacht is dramatisch en voordat het lang wordt, laat ik haar weer scheren. Ook haar verdenk ik er regelmatig van dat ze behoorlijk dementerend is. Het ergste, sinds een paar weken stinkt ze zo vreselijk naar dooie muizen. Echt niet te harden.
Lizzy is een jaar of 12 en voor zover mijn ervaring met Persen gaat (4 gehad) is dit oud. Ik heb haar vorig jaar in m'n maag gesplitst gekregen en me voor genomen dat ik geen enorme kosten wil hebben (je krijgt niet alleen de kat, maar ook de kosten ongevraagd).

Gisteren had ik heel dapper besloten deze week een afspraak voor inslapen te maken; ik besprak het met vriendlief die echt vies van Lizzy begon te worden. Vervolgens kijkt ze ons met die grote persenogen en dat mislukte neusje aan, gevolgd door een enthousiaste miauw om wat koffiemelk. Tsja, wat doe je dan? Wij zijn eruit. Ik maak van de week een afspraak met de da, en ga -als het kan- haar toch laten oplappen. Ze heeft nog veel te veel lol, is nog veel te ondernemend en kan zo genieten van buiten scharrelen in het zonnetje. Mocht ze een eventuele narcose niet overleven, dan is dat zo. Maar ik kan het niet opbrengen haar nu al in te laten slapen, alleen omdat ze stinkt en haar behoefte niet op de bak doet.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:27

Jammer dat jullie allebei geen foto's van de poezen in je profiel hebben staan. Ik wil er altijd wel graag een beeld bij na het lezen van zo'n verhaal.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 00:35

@Traiectum, dank je voor je reactie. Ik probeer mezelf maar voor te houden dat ze een paar mooie maandjes gehad heeft en dat het misschien beter is voor haar dat we er een eind aan breien... Maar zeggen is 1 ding en doen is wat anders. Die knoop doorhakken valt me zwaar...

@Marion, ik denk dat oplappen hier niet meer gaat baten. Ze zou eigenlijk aan het nierdieet moeten, maar de andere Aby heeft een granenallergie en kan maar heel weinig soorten voer verdragen dus apart voeren zit er niet in. Ook zou ze voor o.a. tandsteen moeten (d'r bekje, tandjes en tandvlees zijn allemaal bruin) moeten maar ze gaat die narcose niet overleven. Ik heb het idee dat ze stokdoof is en beetje blind, maar idd, dat miauwt hier ook om kip/melk/aandacht en springt op van de bank als je binnenkomt.

Pffft, de bank is ook niet om aan te zien. Twee weken terug heeft ze erop gepoept, gisteren op gekotst en hij zit zo vol kattenhaar dat ik me schaam voor de visite. Er valt gewoon niet tegen Nous op te stofzuigen en poetsen... :S Er zit wel een losse hoes omheen die te wassen is, maar dit is gewoon niet fris...

@AT, ik wil wel foto's maken voor je hoor, wordt dan alleen wel morgen? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:38

Je schrijft dat je voor jezelf hebt gezegd dat je niet meer gaat dokteren. Maar als ze zo stijf is, kun je haar niet helpen met een pijnstillertje? Niet wassen kan verholpen worden, uit de bek stinken ook...

Ik zou een gesprek aangaan met de DA, wat hij ervan vindt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:42

@Akhal_Teke, mijn profiel is idd wel heel leeg. Moet daar 'ns wat aan doen. :o
Voor jouw beeldvorming; Lizzy is een echte stamboompers, gefokt bij een cattery met het doel fokpoes te zijn. Ze heeft 1 nestje kittens gehad en toen bleek haar bekken te smal. Ze is gesteriliseerd en verkocht als gezelschapskat. Ze is een rastypische pers; te grote ogen voor de oogkas (dus beschadigingen op de oogbol waardoor ze lang niet alles ziet), nauwelijks een neus, heel plat koppie en kleine oren ver uit elkaar. Zwarte vacht met heel lang haar (en een pesthekel aan borstelen). Volgens de kenners een heel mooie pers, maar naar mijn mening te ver doorgeschoten in fokdoel. Qua karakter is ze heel stoer; ze was geen honden of paarden gewend, maar daar heeft ze zich geen tel druk om gemaakt. Ze loopt hier rond alsof de toko van haar is.

Edit, Haarbal, zie je reactie nog net op tijd. Als ik jouw laatste post lees, is het helemaal niet zo vergelijkbaar. Oplappen is niet meer mogelijk, hooguit uitstel. Dwing jezelf niet om te bellen, doe dat wanneer ook jij daaraan toe bent. De oude dame lijdt niet, ze is alleen oud en bijna op.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:43

@Cassidy, als het gebit gereinigd moet worden, moet poeslief wel onder narcose. Da's geen optie meer begrijp ik van TS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:45

Uit de bek stinken kan ook wijzen op een maagprobleem. Ik zou dan ook de diagnose van de DA in deze willen hebben....misschien is narcose helemaal niet nodig.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 00:55

@Cassidy; pijnstillertje zou misschien een oplossing wezen, alleen is pilletjes geven vrijwel onmogelijk, dan krabt ze je hele hand open. De DA heeft me laten zien hoe je dat moet doen toen die andere Aby aan de antibiotica was vorig jaar, maar Nous wurmt zich uit je houdgreep en zet lekker de nagels in je hand.
Wassen probeer ik op te vangen door haar minimaal 1x per week te borstelen, ze gaat er helemaal voor liggen en snort dan alles aan elkaar, zo lekker vindt ze dat. Oogjes probeer ik ook tevergeefs schoon te houden, en tanden poetsen heb ik geprobeerd en weer opgegeven (nagels...). Wel krijgen de dames kauwdingetjes voor de tanden, en harde brokjes, maar die slikt Nous in hun geheel door omdat ze die niet meer knarsen kan. En blikvoer geef ik zo weinig mogelijk omdat ze daar nog veel meer van gaat stinken...

@Marion, ik vind het inderdaad lastig, je kan niet zeggen dat ze uitstraalt dat ze 'klaar' is met leven, maar als je alles rationeel bekijkt is d'r leventje niet echt comfortabel LIJKT MIJ. Ik ben allang blij dat de andere Abessijn d'r niet terroriseert...

Even voor de duidelijkheid, poes is zo gammel dat ze omvalt als je d'r een zetje geeft. Ik denk niet dat ze de narcose overleeft. Zeker weten doe je natuurlijk nooit.

Misschien morgen idd eerst (telefonisch) advies inwinnen bij de DA, kijken wat die zegt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:11

Morgen (woensdag) om half 5 een afspraak bij de dierenarts, in principe om haar in te laten slapen. Ze heeft vanmiddag in 2 uur tijd 2x buiten de bak geplast, en was me ook weer "kwijt". Dan loopt ze dus keihard mauwend door het huis om me te zoeken. Als ze me gevonden heeft is ze even stil, en dan begint het weer. En niet dat mijn huis zo groot is, ik heb een 2-kamer appartementje ;).

De DA gaat haar morgen bekijken en als er geen wereldschokkende dingen boven tafel komen is het einde verhaal voor Nous...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:13

Ik denk dat dat een hele dappere beslissing is. 't lijkt me voor Nous ook niet fijn om zo de dag door te komen. Succes morgen!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:17

Pfffft ja, ze viel van de vensterbank af toen ik plasje aan het opruimen was, en toen besloot ik dat ik het zo meer dan genoeg vond. Maar moeilijk is het wel, ook al is ze maar een paar maandjes bij me geweest.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:23

het is echt moeilijk, ik heb 2 perzen gehad en helaas viel er 1 met 6 jr s`ochtends dood neer en de andere is op paar weken na 17 jr geworden
ze was al doof,bijna blind en broodmager,maar wilde nog
ze lag op schoot sliep veel maar at nog en deed alles nog op de bak

totdat mijn man belde dat ze van de trap gevallen was en ze alleen maar rondjes draaide
en nog kon ik het niet.........maar mijn moeder kwam de dag erna en we zijn samen naar de DA gegaan voor spuitje
en hij vertelde dat ze misschien nog 2 dagen geleefd zou hebben en dan zelf zou overlijden

maar ze at nog redelijk goed,en zelf kan je het denk ik niet goed beoordelen

maar voor een pers was ze behoorlijk oud <3 ik had haar vanaf 8 weken.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:31

Sterkte morgen. Toch is het maar een paar maandjes geweest, het is niet makkelijk. Iemand zei al dat in laten slapen gebeurt eerder te laat dan te vroeg, en zo is het vaak, denk ik. Wij hebben net de hond een paar dagen te lang laten gaan voordat wij hebben afscheid genomen (Hij was ongeneeselijk ziek, heel erg ziek geworden in een korte tijd. Trieste en moeilijk, maar wel kort.) Toen voelde het niet 'te' laat, maar ik denk nu dat wij hebben het wel een paar dagen te laat gedaan. Als je Nous echt slecht aan toe is, en is al 18 (19?), en raakt regelmatig de draad kwijt, dan is het waarschijnlijk tijd. Nogmaals, sterkte morgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:32

Ik wil je even heel veel sterkte wensen voor morgen. wat de uitkomst ook is.
Super trots op mensen zoals jij, die deze oude dame wel mee naar huis nemen. toppie!

Ik heb met mijn heilige birmaan ook de nodige heibel gehad en moest toen een datum prikken. Dit was 17 augustus 2011. Nu is hij helemaal aan het opknappen en kan ik de datum gelukkig weer voor een jaar vooruit schuiven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:32

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1521229misschien heb je wat aan dit verhaal???

Alles wat jij nu beschrijft heeft mijn 22 jarige ook maar dan een graadje erger.
Die van ons valt tijdens haar slaap ook van de bank en is dan even van de wereld, heel even maar.
En dan staat ze op en weet niet eens meer dat ze gevallen was :+
stinkt ook vreselijk uit haar bekkie maar nu bleek ze ontstoken kiezen te hebben, maar te oud om onder narcose te brengen.
Ze kan nog goed eten dus laten we het zo.
Spuugt haar eten ook uit als ze te snel was met eten.
Is met zekerheid aan het dementeren.
Maar na vandaag bleek ze verder super gezond en kan zomaar nog een paar jaar zonder pijn blijven lopen.
Wij moeten hier en daar wat aanpassingen maken maar dat hebben wij er met plezier voor over.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:33

Goed zo Haarbal, moedige beslissing. Het beestje heeft het goed gehad en ze is nu blijkbaar inderdaad op. Natuurlijk hecht je je aan zo'n beestje en ga je er van houden, daaraan doet de korte tijd dat ze bij jou woonde niets af.

Sterkte morgen en daarna.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:34

Hier vorig jaar met precies hetzelfde dilemma gezeten..Onze Pluis was 24 en ook duidelijk aan het dementeren..Miauwen tegen de deur en dat soort dingetjes..Plasjes buiten de bak en inderdaad vachtverzorging lukte haar niet meer..Qua eten redde zij het gelukkig nog wel, maar zij had dat ze ineens zo maar helemaal stijf werd tijdens draaien enz. Dat krijsde ze het uit en dat was voor mij het teken, dat het genoeg was..
Ik heb haar 24 jaar bij me mogen hebben en ondanks dat het heel zwaar was om haar te laten inslapen, ben ik blij, dat we toch hebben doorgezet..Haar lijfje was duidelijk op en als daar dan pijn bij komt..Nee, dan is het genoeg geweest..
Ik wil je alvast veel sterkte voor morgen wensen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:13

Erg veel sterkte morgen. ik vind het super dat je er zo over na hebt gedacht!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:22

Ik heb ook een wandelend lijk rondlopen, sorry zo noem ik ze.
Poes is zo'n 24 jaar oud en wit van kleur, vandaar lijk :=

Ze is mager, stinkt uit d'r bekkie, lopen wordt moeilijker, maar ze eet en drinkt nog wel. Ook gaat ze nog netjes op de bak en durft ze ons kitten ook nog wel eens achterna te gaan.
Gezien ze in 1 keer heel erg aftakelde zijn we naar de DA ermee geweest, het enige wat ze mankeerd is een hartruis, en is ze zo goed als doof.
Volgens de DA kan ze nog wel ff mee.. maar we houden haar wel goed in de gate! Als je echt teken van pijn gaat geven brengen we haar wel weg, pijn lijden laten we ze niet..

Vind het altijd zo moeilijk...wanneer trek je de grens? Is toch per dier en per persoon verschillend

Succes morgen!!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:49

Wij hebben ook zo'n kat gehad (17). Bij hem hebben we bloed laten nemen en daaruit bleek dat z'n lever en alvleesklier kaduuk waren. Beest liep zichzelf dus gewoon te vergiftigen. Buiten wat infuus en cortisone was er niet echt een behandeling voor. We hebben ook wel liggen tobben, beestje had ook nog z'n goede momenten maar uiteindelijk hebben we hem laten inslapen.

Als je een 'reden' zoekt voor z'n slechte gezondheid kun je ook eerst bloed laten nemen. Lever/nieren en ev sneltest voor leucose en fiv zijn snel gemaakt en dan weet je waar je aan toe bent.

Onze kat had exact hetzelfde als de jouwe, graatmager, donderde omver tijdens het slapen, vervilte vacht, stonk uit z'n mond en ook algemeen, ging af en toe aan de diaree en kon heel klaaglijk miauwen waarbij het leek alsof hij compleet 'weg' was. Is tot op het einde goed blijven eten en op z'n goede momenten liep hij ook nog vrolijk rond.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:26

Sterkte morgen, Haarbal.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:27

Het is altijd een moeilijke beslissing. Heel veel sterkte morgen!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:26

Moeilijk, maar als ik het zo lees wel de juiste beslissing. Maar dat maakt het niet makkelijker... Sterkte!