ratten vechten tot bloedens toe! Wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

ratten vechten tot bloedens toe! Wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:02

Ik heb 2 ratjes, 2 mannetjes. Ik heb ze nu een aantal maanden.

Ze hebben voor dit incident ook wel eens gevochten, vaak ruzie'tjes en heel soms vond ik ergens een klein beetje bloed, een smeertje bloed ergens. Ze mogen savonds altijd los in mijn kamer en ik ging even douchen. Toen ik terug kwam in de kamer zat alles onder het bloed. Overal ligt nu bloed. Mijn bed, de muren, op de kasten, echt overal. Ik weet nu ook welke het is, zijn staart punt ligt helemaal open, echt een knak zit er in en het was aan het bloeden als een rund.
Ik kan nu weinig doen voor hem, er is geen slagader geraakt maar het bloed wel behoorlijk. Ik hoop dat het vanzelf stopt met bloeden, meer kan ik rond dit tijdstip gewoon niet doen... morgen gaan we natuurlijk meteen naar de dierenarts.

Maar nu zit ik dus met 2 ratjes. Ze gaan echt niet meer bij elkaar, dat is gewoon over en uit nu... Maar wat moet ik er nu mee? Ik zit met 2 ratjes die niet bij elkaar kunnen en tegelijktijd vind ik het niet eerlijk om 2 ratjes alleen te laten zitten. Ik heb gehoord dat castreren wel eens kan helpen maar ik ben bang dat zelfs dan er bloed zou bij gaan vloeien...

Wie oh wie kan mij op dit tijdstip nog hulp en advies geven?! Ik zit echt met mijn handen in mijn haren hier...

Tat_jana

Re: ratten vechten tot bloedens toe! Wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:06

ehm er bestaat zoiets als een spoed dierenarts ?? die zijn de gehele dag 24 uur open ??
Daarbij liggen mannen wel vaker in de klins met elkaar..

even wat praktische vragen..
hoe zijn je ratten gehuisvest ( wat voor atributen in de kooi ) en hoeveel ruimte hebben ze ?
zijn het broertjes of komen ze uit verschillend nest ?
hoe is de introductie gegaan als ze geen broertjes zijn ?

ik wil je graag helpen maar heb dus wel antwoorden op de vragen omdat ze wel van belang zijn.

groetjes tatjana

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:12

Tat_jana schreef:
ehm er bestaat zoiets als een spoed dierenarts ?? die zijn de gehele dag 24 uur open ??
Daarbij liggen mannen wel vaker in de klins met elkaar..

even wat praktische vragen..
hoe zijn je ratten gehuisvest ( wat voor atributen in de kooi ) en hoeveel ruimte hebben ze ?
zijn het broertjes of komen ze uit verschillend nest ?
hoe is de introductie gegaan als ze geen broertjes zijn ?

ik wil je graag helpen maar heb dus wel antwoorden op de vragen omdat ze wel van belang zijn.

groetjes tatjana

Het bloeden is nu gelukkig wat geminderd.
De ratten hebben een voliere. Ze hebben mandjes en hangmatjes. Soms liggen ze bij elkaar en soms liggen ze onder elkaar in mandjes.
Ik denk niet dat het broertjes zijn. Mijn zus heeft ze uit de dierenwinkel gehaald, maar de ene heeft weg van een siamees en de ander is bont. Maar ze zaten wel bij elkaar in de dierenwinkel, zo hebben we ze ook gekocht, en ze waren jong toen we ze kochten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:17

Ik zie dat je een advertentie hebt van een muizenkooi.
Kan je die niet even gebruiken om je gewonde ratje in te doen?

Ik zou ze niet bij elkaar durven laten en dan zelf gaan slapen.
Wie weet wat je morgen aantreft...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:19

Nee ze gaan ook echt niet meer bij elkaar nu. Zeker weten niet... De ene loopt nu los in mijn kamer en de ander zit in het hok (de gene met het wondje zit in het hok)

Ik was inderdaad van plan om 1 van die hokken uit de kelder te vissen en te gebruiken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:21

wat ik zou doen is ze nu even een nachtje tot bedaren laten komen en even zorgen dat de wond van het ratje goed dicht is.

en dan morgen aankijken.. je kunt ze even op NEUTRAAL terein zetten bij elkaar kijken wat er dan gebeurd.

even ALLE hangmatten etc uit de kooi halen en de kooi ook zo neutraal mogelijk maken. op die manier kunnen ze elkaar niet ontlopen en leren ze weer met elkaar om te gaan.
ik zou de introductie dus gewoon "over" doen alsof je twee compleet vreemde bij elkaar zet.
helpt dit niet kun je ze natuurlijk altijd nog uit elkaar halen.
wat wel een oplossing is 1 rat laten castreren de ander een leuk huis bieden en bij de ander een vrouwtes zetten van de zelfde leeftijd.. dit gaat 9 van de 10 keer wel goed ( eigen ervaring )

succes er mee ( en kijk even in het ratten topic,, misschien kun je daar je vraag nog eens stellen voor meer informatie ? :) )

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:37

Ik denk dat ik Bink inderdaad laat castreren. Ik had het er ook al met mijn zus over dat dat een optie is. Denk dat als het lukt, ik ze liever allebei naar een nieuw huisje breng. Ik heb afgesproken met mezelf dat ik na hun echt geen 'aan huis' dieren meer neem omdat de tijd me gewoon ontbreekt door paard en school/werk. Ik kan ze nu op zich nog wel de aandacht geven maar het zit ook altijd maar zo krap aan.

Ik zal het rattentopic even opzoeken om daar mijn vraag ook te stellen :) dankjewel voor de tips, ik was echt even in paniek...
Ze vochten wel vaker, en ik heb ook wondjes omdat ze vechtend langsrende en mij dus grepen in plaats van elkaar. Maar dit had ik niet verwacht...
Sowieso morgen even langs de dierenarts en het hok even goed schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:43

Hoe oud zijn ze (ongeveer)?

Castratie helpt vaak wel, dan moet je wel even duidelijk hebben welke van de twee de aanstichter is, of misschien beide wel. Als ze echt zo erg vechten zou ik helemaal niet meer aan een (her)intro beginnen tot de hormoontjes wat bedaard zijn. :n Eventjes apart houden dus maar, en inderdaad even langs de DA met het gewonde ratje.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:46

Denk eerlijk gezegd dat ze beide er wel een handje van hebben... Alleen is het wel vaak zo dat Justin wegrend en Binky erachteraan rent, maar zelden tot nooit zie je het andersom. En natuurlijk kan je nu wel raden dat Justin degene is die gewond is. Hij komt ook altijd naar mij toe gerend of rend het hok in als Binky weer achter hem aan zit om te kunnen schuilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:48

In dat geval zou je eerst Binky kunnen laten castreren, dan kunnen ze 4 weken later weer bij elkaar (en dat moet je dan aanpakken als nieuwe intro.) Weet je hoe oud ze ongeveer zijn?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:51

Heb eerlijk gezegd geen idee... Ik denk richting een half jaartje. Ik heb het wel ergens opgeschreven volgens mij maar dan moet ik even goed spitten. Ze zijn denk ik net klaar met groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:54

Dan kan het ook heel goed door de puberteit komen, het gebeurt vaak dat mannen (ook vrouwen hoor, maar bij mannen is het vaak heftiger) dan onderling beginnen te klieren. Soms kun je de puberteit afwachten en dan zwakt het weer af, maar in dit geval zou ik toch castratie aanraden, dit is te heftig om op zijn beloop te laten. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 00:00

Iedereen bedankt voor de adviezen :) We gaan morgen naar de da, mijn zus in ieder geval. Ik zal aan haar vragen of zij kan vragen wat de kosten en zorgen voor het castreren van een ratje is.
Ze zitten voor vannacht goed, tenminste niet bij elkaar :+ En morgen gaan we er verder mee aan de gang. Heel erg bedankt mensen!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:25

Vandaag is mijn zus naar de dierenarts geweest. Puntje van de staart is eraf gehaald. De dierenarts zei (dit heb ik allemaal maar gehoord hoor) dat een castratie wel kan helpen maar dat we het eerst ook maar even aan kunnen kijken.

Maar ik ga ze echt niet meer bij elkaar zetten. Hiervoor had ik zo nu en dan ook al een bloed veegje dus het is echt over nu. Binky ga ik laten castreren, denk dat het bij Justin niet nodig is, die is al behoorlijk onderdanig... Zet ook meteen wel een topic voor ze open. De ene zit nu in een duna en de ander in het grote hok, het is alleen maar onhandig voor beide nu. Ze zitten niet meer bij elkaar en kunnen nu dus ook niet meer lekker los.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:06

mmmm Mijn zusje heeft ook ratten.
Maar die heeft al een aantal verloren aan de narcose voor een operatie.
Ik weet niet hoe ze castareren of ze dan helemaal weg zijn of plaatselijke verdoving.
Maar zij zegt dat het heel slecht is voor ratten en vaak niet eens overleven als ze onder narcose moeten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:31

Dat heb ik vaak gehoord, vooral met kleien dieren zoals muizen. De een zegt dat het zo kan en de ander zegt dat de kans groot is dat ze overlijden.

Maar als ik het niet doe zitten ze alleen en dat vind ik ook geen leven voor een rat. Het is een groepsdier en ik vind dat ze echt een maatje moeten hebben.

Justin mag eigenlijk zijn hok niet uit, dat hoorde ik nadat ik hem losliet in de kamer... Dus meneer laat zich even mooi niet vangen, die is vrolijk aan het rondsjeesen, kan eindelijk zijn energie weer kwijt. Binky vind het niks dat ie er niet uit mag, savonds mogen ze er natuurlijk altijd meteen uit. Over een uurtje mag Bink er dan weer uit... Pff dit is echt niks zo.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:56

sjah je woont bij mij in de buurt en ik heb ratjes ( ook mannen ) als je echt ratjes zou willen houden kunnen we misschien kijken of een ruil wat zal bereiken,, qua leeftijd zit het wel goed. helaas wil ik er geen ratje meer bij dus ik kan je niet aanbieden ze in huis te nemen maar wie weet kunnen we wat voor elkaar doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:58

wemkelover schreef:
Maar zij zegt dat het heel slecht is voor ratten en vaak niet eens overleven als ze onder narcose moeten.

Ik heb andere ervaringen. Wel laat ik mijn ratten altijd onder gasnarcose opereren, maar ik weet dat er ook dierenartsen zijn die heel goed met injectienarcose kunnen werken. Ik ben nog nooit een ratje verloren door de narcose en ik heb er toch al heel wat laten opereren. Wel is het van belang om een dierenarts te vinden die verstand heeft van ratten en dus weet wat hij/zij doet qua narcose.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 08:05

Tat_jana schreef:
sjah je woont bij mij in de buurt en ik heb ratjes ( ook mannen ) als je echt ratjes zou willen houden kunnen we misschien kijken of een ruil wat zal bereiken,, qua leeftijd zit het wel goed. helaas wil ik er geen ratje meer bij dus ik kan je niet aanbieden ze in huis te nemen maar wie weet kunnen we wat voor elkaar doen :)

Het liefst zou ik ze herplaatsen maar als ik geen goed huis voor ze kan vinden is een ruil inderdaad ook een optie :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:42

Binky is zeer beledigt dat hij nu in de duna moet zitten. Hij heeft zich terug getrokken in zijn met handdoeken ingewikkelde huisje...

Afbeelding
Afbeelding
Normaal is die wel wat meer van het naar je toe komen, maar nu is die echt eventjes boos :+

Justin zit nu in het grote hok, erg tevreden. Toen ik bij hem kwam staan ging die knarsen om vervolgens te gapen en zich lekker om te draaien en te gaan slapen :+
Afbeelding

overigens zijn de handdoeken op advies van de dierenarts ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:53

Is Binky nu gecastreerd dan? :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:19

Nee nog niet, daar gaan we zo snel mogelijk achteraan. Ik ga denk ik morgen bellen voor een afspraak voor vrijdag :)