De Grauwe Kiekendief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De Grauwe Kiekendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:04

Vandaag was het zover! Ik mocht mee met het ringen van een nest Grauwe kiekendieven, met dank aan Hilbrand hier op Bokt.
Al jaren hobbel ik met mijn camera en kijker door de velden, om veelal buizerds en valkjes te spotten. Dit is nog best lastig, want zodra ze je in de gaten hebben en je bent te dichtbij, zijn ze foetsie.
De kans om mee te gaan naar een grauwe kiekendief nest was voor mij dan ook helemaal top.
De jongen zijn al vrij groot, de een is rond de 21 dagen en de andere rond de 26 dagen oud. Ze worden gewogen, gemeten, geringd en voorzien van wingtags.
Hier wat foto's, de rest in een link naar een album:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Album=JL4YRCHS

saskiaojan

Re: De Grauwe Kiekendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:07

Klinkt als een super leuke ervaring...Mooie fotos ook!
maaru wat ik me afvraag na het hebben gezien van de foto's...hoe hebben ze de vogels te pakken gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:04

saskiaojan schreef:
Klinkt als een super leuke ervaring...Mooie fotos ook!
maaru wat ik me afvraag na het hebben gezien van de foto's...hoe hebben ze de vogels te pakken gekregen?

De nesten zijn afgezet en worden al enige tijd geobserveerd, de jongen kunnen nog niet vliegen, dus je kunt ze uit het nest halen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:29

Mooie foto's heb je gemaakt, zeg! :j Vanmiddag zag ik bij Loppersum nog een Bruine Kiek vliegen en toen moest ik nog even aan jullie denken. Echt heel jammer dat ik er niet bij kon zijn..! Zijn dat ook foto's van de ouders die in de buurt blijven vliegen? En waren jullie snel klaar, want ik kan me voorstellen dat het even duurt voor je de jongen goed en wel uit het veld hebt gehaald, geringd en opgemeten hebt en weer terug in het nest hebt geplaatst. Ik ken het ringen van sperwers, buizerds, haviken enzovoort, met andere woorden, de klim- en klauterpartijen. Daarbij duurt het, alles bij elkaar en afhankelijk van het aantal jongen en hoe makkelijk het nest te bereiken is, vaak een minuut of 20-30.

Verder was ik ook heel benieuwd naar hoe je nou weet waar in het veld het nest zich bevindt, maar dat moet je maar beter niet vertellen op het forum ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:40

Zwartwitje schreef:
Mooie foto's heb je gemaakt, zeg! :j Vanmiddag zag ik bij Loppersum nog een Bruine Kiek vliegen en toen moest ik nog even aan jullie denken. Echt heel jammer dat ik er niet bij kon zijn..! Zijn dat ook foto's van de ouders die in de buurt blijven vliegen? En waren jullie snel klaar, want ik kan me voorstellen dat het even duurt voor je de jongen goed en wel uit het veld hebt gehaald, geringd en opgemeten hebt en weer terug in het nest hebt geplaatst. Ik ken het ringen van sperwers, buizerds, haviken enzovoort, met andere woorden, de klim- en klauterpartijen. Daarbij duurt het, alles bij elkaar en afhankelijk van het aantal jongen en hoe makkelijk het nest te bereiken is, vaak een minuut of 20-30.

Verder was ik ook heel benieuwd naar hoe je nou weet waar in het veld het nest zich bevindt, maar dat moet je maar beter niet vertellen op het forum ;)

Ik zal je morgen even een pb'tje sturen met extra foto's. Die zet ik liever niet hier, omdat andere mensen daar op staan. En met alle andere details. Ik vond het echt helemaal geweldig en ga me met de volgende vrijwilligersdagen ook zeker aanmelden!

Het zijn inderdaad de ouders die daar op de foto vliegen. Ook had moeders nog een aanvaring met een buizerd en een valk!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:46

leuke foto's!

mijn moeder heeft zich ook erg lang ingezet voor de grauwe kiekedieven, lang geleden dat ik er iets over hoorde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:52

Ze zijn prachtig!
Nu ben ik altijd al weg van roofvogels geweest en dit was dan natuurlijk een buitenkans!
Wat leuk dat je moeder zich er ook nog voor heeft ingezet! Ook met de werkgroep Grauwe Kiekendief?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:09

Ja, ze heeft lange tijd gezenderd en dingen met de website gedaan, maar vraag me niet wat :p

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:06

Zwartwitje schreef:

Normaal gesproken doen we het ringen van jonge Grauwe Kiekendieven met 2 mensen en dan in de nabijheid van het nest .Een enkele keer nodigen we geinterresseerde mensen of de eigenaar van het land uit om mee te gaan met ringen .Tijdens die gelegenheden halen we de jongen uit het nest en nemen we ze mee naar een geschikte plek in de buurt zodat iedereen het hele gebeuren goed kan volgen .We proberen het allemaal wel zo snel mogelijk te doen om de stress bij de jongen en de oudervogels beperkt te houden .Wanneer we het met z'n tweeën doen dan is het meestal binnen 10 minuten gebeurt afhankelijk van het aantal jongen en met belangstellenden duurt het meestal iets van een half uurtje .
Hoe vind je een nest ?Het is helemaal geen geheim hoor maar het kost wel heel veel tijd , soms zijn we echt dagen aan het posten .Als je het allemaal een keer mee wilt maken dan nodig ik je uit om volgend broedseizoen eens mee te gaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:11

Ik wilde me als vrijwilliger aanmelden, maar doe je dat ook als vrijwilliger?

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:40

Myrthe_Yolto schreef:
Ja, ze heeft lange tijd gezenderd en dingen met de website gedaan, maar vraag me niet wat :p

Dat was een mooie tijd Myrthe toen ook je moeder nog actief was binnen de werkgroep .We hadden toen volwassen mannetjes Grauwe Kiekendieven die aan het begin van het broedseizoen gevangen werden en van een minuscuul zendertje voorzien .De zendertjes werden met behulp van lijm op de staartveren geplakt .De bedoeling was dat we ze dan met de auto konden volgen om zo te zien wat de beesten allemaal aan prooien vingen en waar ze jaagden .We zaten dan met 2 mensen in de auto , ééntje reed en de ander hield de antenne vast waaraan verbonden een kastje die geluiden produceerde waaruit je kon opmaken waar de gezenderde vogel zich bevond .Als het mannetje dan binnen gezichtsafstand was dan moest je op een formulier noteren wat het mannetje tijdens z'n jacht op prooien allemaal deed , boven wat voor percelen hij jaagde , wat voor prooien hij ving ,hoe vaak hij succes had tijdens het stoten naar een prooi en al dat soort dingen .Wanneer het beest dan een prooi had gevangen en terugkeerde naar het nest was het voor ons vaak racen naar het nestperceel want je moest ook een heel tijdschema bijhouden en dus ook opschrijven wanneer de prooioverdracht plaatsvond .Dit lukte vaak niet want zo'n mannetje ging rechtstreeks vliegend naar het nest en wij moesten natuurlijk over de openbare weg met de auto .We hebben heel wat afgelachen in die tijd maar ook heel wat ontberingen doorstaan .Het was wel bijzonder vermoeiend , langer dan een halve dag hield je het niet uit .We werkten dan ook met een ochtend en een middagploeg .
We hebben uit dit project , dat toen door twee studentes van de RUG is opgezet , heel wat gegevens gehaald en zijn toen heel wat wijzer geworden v.w.b. de soort van prooien , de aantallen prooien , de jachtgebieden en de afstanden die een mannetje aflegd om prooien te bemachtigen .Er waren erbij die wel meer dan 15 km. van het nest gingen jagen .
Later , toen we Grauwe Kiekendieven gingen voorzien van een satalietzender, heeft je moeder hele verslagen geschreven over de gebieden waar de gezenderde beesten zich op dat moment bevonden .Ik denk dat ze daar heel veel werk van heeft gehad .Ik ben altijd met veel plezier met je moeder in het veld geweest ,het was een mooie tijd , al weer wat jaartjes geleden .
Ik kan wel een boek vol over onze belevenissen van vroeger schrijven maar houdt het hier eerst maar bij .

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:47

Mindim schreef:

Je bedoelt nesten zoeken? Ja ,ik denk dat de meeste nesten door vrijwilligers gevonden worden , althans de percelen waar gebroed wordt .Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je als vrijwilliger op eigen houtje een nest gaat bezoeken .Dit mag wettelijk gezien ook niet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:11

Hilbrand schreef:
Mindim schreef:

Je bedoelt nesten zoeken? Ja ,ik denk dat de meeste nesten door vrijwilligers gevonden worden , althans de percelen waar gebroed wordt .Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je als vrijwilliger op eigen houtje een nest gaat bezoeken .Dit mag wettelijk gezien ook niet .

Nee, dat lijkt me ook niet :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:27

ah, dus toen werd ik op bokt herkend als de dochter van? :P

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:00

Myrthe_Yolto schreef:
ah, dus toen werd ik op bokt herkend als de dochter van? :P

Jaja Myrthe als dochter van ... en als zus van ... ook hier op Bokt .
Jullie lijken ook wel erg op elkaar he , kan niet missen .

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:02

helemaal niet O:)

zusjelief op bokt hier en ik al helemaal niet, blond haar en blauwe ogen in combinatie met bruin haar en bruine ogen? O:)